fbpx

Íme, a CLAAS izgalmas újításai!

Írta: GÉPmax-2020/V. lapszám cikke - 2020 december 05.

Már a traktor is figyeli a vezetőt?

Szeptember 24-én rendhagyó, virtuális bemutatót tartott a CLAAS Németországban. A járványhelyzet komoly kihívások elé állította a mezőgépgyártást, de a CLAAS-nál nem álltak le a fejlesztéssel, és most is számos, munkavégzést könnyítő újítással rukkoltak elő.

Akárcsak más gépgyártóknak, a CLAAS-nak is nagy kihívást jelentett a koronavírus, de a gyártás és a partnerekkel való kapcsolattartás újraszervezésével kezelhetővé vált a járványhelyzet – mondta Thomas Böck, a cégcsoport vezetője. – Nehéz volt a beszállítás, a gyártás és a kiszolgálás logisztikai problémáinak legyűrése, de végül képesek voltunk a megrendeléseket időben teljesíteni. Az eredményeink valószínűleg nem lesznek rosszabbak a tavalyinál. Persze nehéz most becsléseket tenni, hiszen a járvány még nem múlt el, a pénz értéke nagyon változékony, de bízhatunk abban, hogy élelmiszerre és így a termelés gépeire is folyamatosan szüksége van a gazdaságnak – mutatott rá a vállalatvezető.

A neves mezőgépgyártó már csak azért is pozitívan tekint a jövőbe, mert a fejlesztések nem álltak le, a virtuális bemutatón is számos új konstrukciót vonultattak fel a vezetői szokásokat figyelő traktoroktól kezdve az automatikus mozgásokra képes teleszkópos rakodón át a legújabb kukoricaadapterig. Természetesen a digitális adatfeldolgozás és -továbbítás is fejlődött. Az élő közvetítés legizgalmasabb pontjait foglaltuk össze.

 

CLAAS

 

MUNKA KÖZBEN IS FOLYAMATOSAN OPTIMALIZÁL: AXION 900

Bemutatták a legújabb, Stage V-ös emissziós előírásokat teljesítő traktorukat, az AXION 900-at. A modellt Németországban már forgalmazzák, és kedvező fogadtatásra talált a földeken. A gép szíve egy hathengeres, 8,7 literes FPT motor. Az emissziószabályozást egy SCRoF rendszer kezeli AdBlue befecskendezéssel, megnövelt szűrőfelülettel. A motor 325–445 lóerőteljesítményt nyújt. Mivel nincs boost-rendszer, minden feladathoz teljes teljesítmény áll a gépkezelő rendelkezésére. A traktor alacsony fordulatszámon is képes 1600-1860 Nm nyomaték leadására.

A modell legnagyobb újdonsága, hogy felszerelhető egy olyan, gépi tanulásra is képes rendszerrel, ami a keréknyomás optimalizálásával (ez gyárilag adott) és a motorteljesítmény hozzáhangolásával képes tovább fokozni a működés hatékonyságát. Az első tapasztalatok alapján ez a dupla rendszer (CEMOS és CTIC) a talajművelésben kétszámjegyű dízelmegtakarítást tud eredményezni, vagyis egy tankolással sokkal nagyobb területen végezhető el az adott művelet. Mindez annak köszönhető, hogy a CEMOS mesterséges intelligenciája figyeli a gépkezelő „munkastílusát”, majd javaslatokat ad neki a vezetés optimalizálására, amit a traktoros vagy elfogad, vagy utasítja a rendszert, hogy vizsgálja meg az alternatív lehetőségeket.

A modellt CMATIC fokozatmentes sebességváltóval szerelték fel, így minden sebességnél a teljes nyomaték hívható le 0,05 és 50 km/h között. A szokásos CEBIS berendezés tartalmazza a 12 hüvelykes, ISOBUS-képes terminált. S10 terminállal szakaszvezérelt funkciók, illetve sebességarányos anyagkijuttatás is megvalósítható.

 

CLAAS AXION 900
CLAAS AXION 900

 Így fest a kezelőfelület a legújabb AXION-ban (Forrás: CLAAS)
Így fest a kezelőfelület a legújabb AXION-ban (Forrás: CLAAS)

 

FÉL PERC ALATT ÖSSZECSUKJA MAGÁT A LEGÚJABB ORBIS

A CLAAS legújabb silókukorica-adaptere az ORBIS 900, az ORBIS 750 típushoz hasonlóan 5 tagból áll. Az adapter a fülkéből egyetlen gombnyomással csukható össze szállítási pozícióba. Az egész folyamat mindössze 30 másodpercet vesz igénybe. Igény szerint csukáskor egy integrált világítással szerelt védőponyva is az adapter elé húzódik. Az adapter alacsony vágási szöge és alacsony kialakítása lehetővé teszi, hogy akár 8,5 centi magas tarlót hagyjunk magunk után.

A moduláris felépítés révén a kopóalkatrészek (pl. szárterelőujjak) könnyen cserélhetők. Nagy munkaszélessége ellenére az ORBIS 900 kiválóan követi a talajfelszínt. Ezt a +/- 5 fokos kilengéssel rendelkező billenőkeret teszi lehetővé egy hidraulikusan vezérelt lengéskiegyenlítéssel. Az adapter külső szélein található két talajkövető, AUTO CONTOUR érzékelő mellett opcionálisan elérhető egy harmadik, középen elhelyezett tapogatókar is, így még pontosabbá válik a talajkövetés. A legújabb ORBIS 900 adapter 2021-ben lesz elérhető a gazdálkodók számára.

 

Az öt tagból álló ORBIS 900 (Forrás: Claas)
Az öt tagból álló ORBIS 900 (Forrás: Claas)

Az új TORION 738 teleszkópos, kerekes, törzscsuklós homlokrakodó
Az új TORION 738 teleszkópos, kerekes, törzscsuklós homlokrakodó

 

ITT AZ ELSŐ TELESZKÓPOS KEREKES RAKODÓ A CLAAS-TÓL!

Csak néhány éve jelentek meg a kerekes homlokrakodók a CLAAS kínálatában. A TORION gépek kényelmükkel, remek kilátásukkal, kis fordulósugarukkal tűnnek ki a mezőnyből. A 738-as típus azonban az első teleszkópos kerekes rakodó a CLAAS kínálatában. Megjelenésével a gyártó eddig 10 db-ból álló 5-21 tonna közötti kerekes rakodó családja újabb egyeddel gyarapodott. A 738-as modell egy egyszerű, joystickos irányítást kapott, emellett a korábbi típusokhoz képest nagyobb teljesítményű motorral látták el.

A kanál forgási pontját 4,96 méteres magasságba lehet felnyújtani. Rakodóvilla-üzemmódban, sík talajon 2300 kg hasznos teher még teljesen kinyújtott gém mellett is biztonságosan megtartható. A bekormányzott állapotában a megengedett legnagyobb teherbírása 3800 kg. Előre nyúlni maximálisan 2,69 métert lehet a gémmel. A rakodó egy sajátos kormányrendszernek köszönhetően egyedülállóan kis szögben képes „sarkon fordulni”. A T Sinus tulajdonképpen a hátsótengely-kormányzás és a csuklós törzskormányzás kombinációja. A törzscsukló és a kerekek együttes elforgatása révén a gép fordulósugara mindössze 4,22 méter, ami ebben a felszereltségi kategóriában páratlan. Mindez egy erős hidraulikus rendszerrel párosítva igen gyors munkavégzést tesz lehetővé, főként, hogy a gém és a kanál a joystickon végzett egyetlen mozdulatra teljesen automatikusan visszatér a kiinduló pozícióba.

 

A TÖBBI MÁRKÁVAL IS SZÓT ÉRT A TELEMATICS

Természtesen a digitalizáció terén is történtek fejlesztések. A Claas megújult TELEMATICS platformjával egyrészt valós időben kapunk képet a gép állapotáról és beállításairól, másrészt a munkák dokumentálása is elvégezhető az adott táblában. Az egyszer már rögzített táblát a későbbiekben minden további műveletnél automatikusan felismeri a rendszer. A hozamtérképen pedig a NIR-szenzornak köszönhetően nemcsak mennyiségi, de beltartalmi adatok (szárazanyag, nyersfehérje, nyersrost, nyershamu stb.) is rögzíthetők, így egészen részletes képet nyerhetünk a tábla egyes pontjairól. A platform közvetlenül összekapcsolható számos vállalatirányító rendszerrel, az adatokat ISOXML formátumban lehet továbbítani. A legújabb fejlesztésnek köszönhetően hamarosan a John Deere, a Case IH, a Steyr és a New Holland hálózatba kötött gépei is megjeleníthetőek lesznek a TELEMATICS-ban, vagyis a DataConnect képes lesz adatcserére vegyes járműparkban is. A TELEMATICS számos CLAAS traktorban és kombájnban az alapfelszereltség része. Segítségével opcionálisan a szervizhálózattal is kapcsolat létesíthető – kizárólag a gépadatokra vonatkozóan –, így lehetővé válik a távdiagnosztika és a karbantartási szükséglet pontos megtervezése.

 

Gönczi Krisztina