A kukorica vetésénél is szembetűnő, hogy egyre rövidebbek azok az időközök, amikor optimálisak a munkakörülmények a vetéshez – az éghajlatváltozás következtében egyre rövidebb a tavasz. A hatékonyság növelésének egyik lehetősége a nagysebességű szemenkénti vetőgépek alkalmazása. Igaz, hogy az előnyeik elsősorban nagyobb táblák esetén mutatkoznak meg, de a 4 soros változattól kezdve kisebb táblákból álló területeken is alkalmazhatók. Mivel sokkal drágábbak, mint a hagyományos szemenkénti vetőgépek, egyre növekszik az igény, hogy kiegészítő feladatok – pl. repce vagy cukorrépa szemenkénti vetése – elvégzésére is alkalmasak legyenek.
VÁKUUM ÉS/VAGY SŰRÍTETT LEVEGŐ
A jelenlegi bizonyítottan legjobb hosszanti eloszlással és vetésminőséggel a John Deere 1725NT ExactEmerge és a Väderstad Tempo rendelkezik – mindkét gép részt vett már a DLG tesztközpont mérésein, és a mi gyakorlati tesztünkön is bravúrosan szerepelt a maglehelyezés vizsgálatakor. A Gaspardo és a Kverneland gépei még nagyon újak, még nincsenek teszteredményeik, ugyanúgy, mint a Lemken Azurit 9 modellnek. A Horsch Maestro és az Amazon EDX a hosszanti eloszlásnál kissé rosszabb szórást mutat, eddig azonban a fenti minőségi különbségek miatt nem sikerült szignifikáns hozameltérést kimutatni.
A LEHELYEZÉS MÉLYSÉGE ELŐNYT ÉLVEZ
Érdekes technológiát kínál a Monosem még akkor is, ha ez nem tartozik a nagy sebességű kategóriába: a Monoshox vetőelem olyan lengéscsillapítóval működik, amely egyrészt magasabb csoroszlyanyomást tesz lehetővé, másrészt csillapítja a csoroszlyák mozgását az egyenetlen talajon. A maximális menetsebesség az adagolástól függően 11-12 km/h, a hosszirányú eloszlás jó variációs együtthatója mellett ennél gyorsabb munkavégzést az adagoló nem tesz lehetővé.
KÖZPONTI MAGTARTÁLY VAGY KÜLÖN MAGLÁDÁK
AMAZONE
Az EDX jelenleg 8- és 12-soros változatban, 75 cm-es sortávolsággal kapható, kisebb sortávolságnál megfelelően több vetőegységgel dolgozik. A két dobbal (szakaszonként egy-egy) végzett központi adagolás és központi elosztás következtében a lehelyező egységek nagyon keskenyek lehetnek, így a minimálisan megvalósítható sortávolság 37,5 (EDX 6000-TC) vagy 45 cm (EDX 9000TC). Az EDX hárompontos változatait az EDIII bevezetésével kivették a programból, az Amazone azonban már új magadagoló és maglehelyező technológiával ellátott újabb nagysebességű szemenkénti vetőgépeken dolgozik.
A vontatott EDX esetében a műtrágyatartályok az alapfelszereltséghez tartoznak. Ezenkívül a vetőgép mindkét oldalához lehetőség van központi mikrogranulátum-szóró elhelyezésére.
GASPARDO
A Gaspardo Chrono alkalmas kukorica, napraforgó, borsó, szója és repce vetésére, és 15 km/h maximális sebességgel tud haladni. A csoroszlyák nyomásszabályozása pneumatikusan, minden vetőegységnél egy-egy légrugóval történik. A mikrogranulátum tartályok közvetlenül kapcsolódnak a vetőegységekhez.
HORSCH
ELEVÁTOR: a John Deere ExactEmerge vákuumos magadagolást és sűrített levegős csoroszlyanyomás szabályozást alkalmaz – ezenkívül egy kefés szalag biztosítja a szállítást a magbarázdához
A legfeljebb 300 kg csoroszlyanyomás hidraulikusan, az SW 24 és az SW 36 esetén AutoForce automatikával állítható. A vetőegységek mélységhatároló kerekein elhelyezett piezoelektromos nyomásérzékelők folyamatosan mérik a tényleges talajnyomást, és az adatokat a vezérlő számítógépre küldik. Köves területeken vagy kemény altalaj esetén a hidraulika automatikusan megemeli, míg kevésbé teherbíró vagy nedves talajon pedig lecsökkenti a csoroszlyanyomást. A Horsch szerint ez lehetővé teszi, hogy heterogén területeken, eltérő talajtípusok és talajviszonyok mellett a magok elhelyezésének mélysége állandó maradjon. A járművezető előre megválaszthatja, hogy a nyomásmérés és a nyomásszabályozás a teljes munkaszélességben (kevésbé érzékeny vezérlés), vagy 2, ill. 4 szakaszra bontva (érzékeny ellenőrzés) történjen.
JOHN DEERE
A lehelyezés minőségéről már egy korábbi gyakorlati teszt során meggyőződhettünk (traction 2017/1). A tőtávolságok, valamint a magkihagyás és a kettős vetés vizsgálatakor elért eredmények 20 km/h sebességig nagyon jók voltak, és a Section Controllal végzett egysoros lekapcsolás a GreenStar terminál segítségével nagyon pontos és megbízható volt. A DLG Tesztközpont is tanúsította az ExactEmerge kiváló lehelyezési minőségét, amelynél különösen kevés volt a magkihagyás és a kettős vetés, valamint folyamatosan nagyon jó, ill. jó volt a hosszanti eloszlás.
Hátránya a magas karbantartásigény, mivel a szalagokat rendszeresen tisztítani kell, és minden 50-100 hektár után grafi tport kell adagolni a kenés érdekében. A magadagolónál is szükséges 80000 maghoz mintegy 80 gramm talkumpor adagolása szükséges. Ezenkívül az 1725 ExactEmerge viszonylag nehéz, és a traktor oldaláról szükséges négy darab kétkörös munkahenger és PowerBeyond.
KVERNELAND ACCORD
A csoroszlyák nyomásszabályozását egy zárt hidraulikus rendszer veszi át. A gyártó szerint 126-276 kg csoroszlyanyomás lehetséges, tehermentesítésre ugyanakkor nincs lehetőség. Kanyarkompenzációval az SX nem rendelkezik, viszont felszerelhető a Geoseed rendszerrel, ami tetszés szerint lehetővé teszi a háromszög vagy téglalap alakú vetést.
LEMKEN
Az adagolás sűrített levegővel és két állítható maglesodróval történik az elektromos meghajtású adagolótárcsákon (vetőkocsinként egy-egy elektromotor, vagyis a Delta Row furatos magadagoló tárcsákat párosával hajtja egy-egy motor).
A Section Control esetén dupla sorok, művelőutak létrehozásához egyedi sorok lekapcsolására is van lehetőség. Az egyedi sorok lekapcsolásakor a maglesodró egy sort teljesen levesz, míg a másik teljes egészében megmarad. Eközben az elektromotor kétszer olyan gyorsan forog, hogy az egy négyzetméterre jutó növényszám ugyanazon a szinten maradjon. Eközben a négy érintett művelőutas sorban romlik a magok hosszirányú eloszlása – hacsak nem haladunk a művelőutak esetében egy kicsit lassabban. Kanyarkompenzációval az Azurit 9 még nem rendelkezik.
A csoroszlyákhoz nyomáscsökkentést nem terveznek. Az Azurit 9 az egyidejűleg végzett sortrágyázáshoz kombinálható elülső tartállyal (Solitair 23), a Solitair 25 vetőgéppel (integrált forgóboronával) vagy a Compact Solitair 9 vetőgéppel (integrált kompakt tárcsás boronával).
VÄDERSTAD
A magadagolás túlnyomással történik, furatos magadagoló tárcsával, ahol három állítható maglesodró gátolja meg a tárcsán a kettős adagolást. A vetőcsőbe egy csillagkerekes magkilökő segítségével jutnak el a magok. A vetőcsőben a vetőmag túlnyomással és akár 50 km/h sebességgel halad a magbarázda irányába, és közvetlenül a felfogó tárcsa elé érkezik. A Väderstad ezt „Power Shoot” módszernek nevezi. A repce és a répa vetéséhez a maglevezető, ill. a belövő csöveket ki kell cserélni kisebb átmérőjű csövekre.
A csoroszlyanyomás beállítása minden sorozatban a Tempo L kivételével a parallelogrammában, torziós rúd konstrukcióval történik, igény szerint hidraulikus változatban (alapfelszereltség a Tempo L-nél). A hidraulika a kisebb teherbírású talajokon tehermentesítésre is alkalmas, vagyis a csoroszlyanyomást olyan értékre csökkenti, ami a vetőgép saját tömege alá esik. A mechanikus és a hidraulikus csoroszlyanyomás szabályozás a Väderstad adatai szerint legfeljebb 325 kg csoroszlyanyomás kialakítására képes (175 kg a saját tömege egy vetőkocsinak tele tartályokkal).
Az ISOBUS és a Section Control az alapfelszereltség részét képezi, kanyarkompenzáció azonban nem áll rendelkezésre. A vetésminőség, a kihasználtság és a szórás ellenőrzése szenzorokkal történik, az eredmények a terminál vagy az iPad segítségével a vezetőfülkében láthatók. Minden Tempo gépen a vetőkocsin található a vetőmagtartály, ami nagy munkaszélességek esetén a gép kezelését kicsit nehezebbé teszi. Az információk szerint már a Väderstad is dolgozik a Seed-on-Demand rendszerű adagolással ellátott gépek fejlesztésén. A Väderstad háza tájáról származó hat különböző Tempo-sorozat részben épített műtrágyatartállyal vagy műtrágyakocsival felszerelt; részben sortrágyázáshoz és mikrogranulátum szóráshoz is használható az FT2200 elülső tartállyal kombinálva (lásd a táblázatot).
- Nincs nagy kompromisszum a lehelyezéskor: az egyenletes állományok nagysebességű szemenkénti vetésnél is kötelezőek
- A Section Control és az az ISOBUS minden a piacon elérhető gépen megtalálható
A vezérlés magában foglalja a vetésmennyiség, a magadagolás és a hosszanti eloszlás valós idejű ellenőrzését is
A kanyarodásnál használható egyenletes tőtávolságot biztosító kanyarkompenzációt jelenleg csak a Horsch és a John Deere kínálja
HATÉKONYSÁG: nagyobb területi teljesítmény nagyobb munkavégzési sebesség, vagy nagyobb munkaszélesség mellett? Mindkettő lehetséges!
Nemzetközi trend
- Az Amazone EDX sűrített levegős elválasztással működő központi magadagolást használ
- A magadagolás oldalanként egy-egy dob segítségével történik
- Ezután a magokat sűrített levegő lövi a magbarázdába, ahol azokat egy felfogó tárcsa fékezi le. A belövő csőben megtett hosszú út negatív hatással van a hosszanti eloszlásra
CSOROSZLYANYOMÁS: a nagy haladási sebesség és a részben hiányos magágykészítés magas csoroszlyanyomást követel, a pontos lehelyezés és beágyazódás érdekében
TEHERMENTESÍTÉS: a Väderstad a hidraulikus csoroszlyanyomás szabályozással tehermentesíteni tudja a vetőkocsikra eső nyomást – ez kisebb teherbírású talajok esetén jelent segítséget.
- A Gaspardo 2017 végén mutatta be a maximálisan 18 km/h sebességgel haladó Chrono modellt
- A csoroszlyanyomást itt egy levegőszabályozású rendszer vezérli
- A magadagolás vákuummal történik, ezután a magok szabadesésben esnek, majd az ejektor segítségével odavezetett sűrített levegő felgyorsítja a magokat
- A magadagoló tárcsa kissé ferdén helyezkedik el, hogy megkönnyítse a maglesodró folyamatot a vetőcső irányába
- A Horsch a Maestro modelleket három sorozatban kínálja – itt a képen az SW Seed-on-Demand adagolása látható
- Egyedülálló a fűrészlaphoz hasonló hornyolt adagolótárcsa, ami egyenes vonalú áthaladást biztosít az ejtőcső felé
- A Maestro RC és a Maestro CC esetében minden egyes vetőkocsin van vetőmagtartály, az RC összekapcsolható a Fokus TD vagy a Pronto AS vetőkocsijával
A Kverneland a 2017. évi Agritechnicakiállításon mutatta be az SX-vetőegységet
Sűrített levegős magadagolással és belövőcsővel dolgozik
A csoroszlyanyomás hidraulikus vezérlésű, de tehermentesítésre nincsen lehetőség
- A Lemken az Azurit 9 vetőgéppel kb. mintegy 18 km/h sebességet tud elérni
- A magadagolás és a magok szállítása a lehelyezéshez sűrített levegővel történik
- A Delta Row eljárás kettős sorokat hoz létre, ahol az egyes sorok távolsága 12,5 cm. A kétfuratos magadagoló tárcsa egy tengelyre van rögzítve, egymástól fél furat távolságra elfordítva
- A Delta Row jobb térállást biztosít, elsősorban nagy állománysűrűség esetén
- A Väderstad Tempo sorozata szintén sűrített levegővel végzi a magadagolást
- Végül a belövőcsövön keresztül kerülnek a magok a felfogó tárcsához a magbarázdába
- Eddig a nagy munkaszélességű gépekhez sem állt rendelkezésre a Seed-on-Demand rendszer
- Az aprómagokhoz, mint pl. a cukorrépához vagy a repcéhez vékonyabb belövőcsövek kaphatók (17 mm; a képen jobbra; mellette a standard 22 mm-es belövőcső, kukoricához, szójához, cirokhoz, stb.)
Összegzés
A nagysebességű szemenkénti vetőgépek szegmensében a lehelyezés pontossága szerinti összehasonlításban jelenleg a John Deere és Väderstad áll az élen – mindkettő különböző előnyökkel, hátrányokkal és korlátokkal rendelkezik. Más gyártók, mint pl. a Kverneland Accord és a Gaspardo új szereplői ennek a piaci szegmensnek, amelynek nem csak a bérvállalkozók, hanem nagyobb biogáz üzemeltetők is a célcsoportját jelentik. Az Amazon jelenleg az EDX utódjának fejlesztésén dolgozik, és az információk szerint a Horsch is intenzíven átalakítja a Maestro magadagolását.
- Cukorrépa-állomány, amelyet egy 45 cm sortávolságú Väderstad Tempo vetőgéppel vetettek
- A pontos nagy sebességű technikának köszönhetően a szemenkénti vetés a repcénél is egyre érdekesebb lesz – 37,5, ill. 50 cm-es sortávolságok mellett
Matthias Mumme