ERŐTELJES: a gumihevederes traktorok a kukoricaövezet laza homokos talajában kevésbé süllyednek be, és jobban átadják a vonóerőt a talajra. A függesztett munkagép egy irtásra szolgáló kapa, másik nevén „Rodweeder”.
A száraz időszakban Dél-Afrikában is hatalmas homokviharok fordulnak elő – mint ez, a képen látható, 2016-ban Hoopstad közelében. A Horsch Dél-Afrikában a Maestro szemenkénti vetőgépével időközben jelentős tényező lett
ÉDES KUKORICA MONOKULTÚRÁBAN
Afrika határán – az őrület határán
ÁTÜTŐ ERŐ: Erwee Boerdery a vetéshez a négy Challenger MT865B traktort tartja a megfelelő választásnak
Vetés előtt 60-65 cm mélységig lazítják a talajt, majd ezt követi a Weed Cutter gyökérvágókkal végzett munkafolyamat. – Ez a gép egy TLT meghajtású, visszafelé forgó hengerrel dolgozik – magyarázza Marius. – 1,5-2,0 cm mélységben vágja el a tarackos gyöktörzsű gyomnövények gyökerét, így ezek kiszáradnak.
Az Equalizer igazából csak a keretet és a folyékony műtrágyatartályt készíti – a mechanikus szétválasztással és mechanikus adagoló meghajtóval rendelkező vetőegységek a John Deere-től származnak (és mostanában a Precision Planting-tól is, de saját termelésből is). – A John Deere vetőegységek az ár egyharmadával olcsóbbak, mint az Equalizer – magyarázza Marius. – Ezért az Equalizer-től csak a keretet veszem a tartállyal. Marius Erwee vetőgépének sortávolsága bőséges 91,4 cm, amelynek célja a víz és a napfény lehető legjobb felhasználása, az alacsony – 25 000-30 000 mag vagy növény/ha – vetési és állománysűrűség mellett.
- Johan Swart (balra) és Marius Erwee az Erwee Boerdery előtt. Marius több lábon állva a harmadik generációként vezeti a farmot
- A farmon Equalizer szemenkénti vetőgépeket használnak John Deere traktorokkal
- A vetőmagot, a műtrágyát és a rovarölő/gombaölő szereket két öreg Deutz-Fahr géppel szállítják: egy Deutz-Fahr DX 8.30 és egy DX 6.50 traktorral
Marius Erwee még két további Challenger traktort használ mélylazítóval és irtásra szolgáló kapákkal. A járműparkjában egy John Deere 8335R gumihevederes traktor és négy 7230R standard traktor található. Ehhez jön még sok más kistraktor és két legenda Kölnből…
MEGBÍZHATÓ LÉGHŰTŐK
– A léghűtéses motorok nagyon ellenállóak, és nem okoz nekik problémát a nálunk jellemző hőség. A két kölni traktor 1985ben és 1995-ben új gépként érkezett a farmra, és azóta is hűségesen dolgoznak. A régi technikának a megbízhatóság mellett további előnyei is vannak: – A műszaki megoldások olyan egyszerűek, hogy minden javítást költségkímélő módon saját magunk is képesek vagyunk megoldani. Ez az új traktorok esetében természetesen már nem így van – mondja Erwee.
- Hat Challenger traktor mellett Marius Erwee egy John Deere 8335RT traktort is alkalmaz
- Ezenkívül négy John Deere 7230R traktor is található a járműparkban
- A traktorok irtásra szolgáló kapákkal készítik elő a vetést. Ezek a gépek…
…hátrafelé forgó tengellyel dolgoznak
Ezzel együtt egy kevés folyékony műtrágyát juttatnak ki sekélyen, 1,0 m sortávolságban
SZÁNTÁS EROZIÓVÉDELEMKÉNT
– A földimogyoró szinte semmilyen növényi maradványt sem hagy a területen, a talaj betakarítás után úgy néz ki, mint a sivatag, és nagyon erősen hajlamos az erózióra – magyarázza nekünk Jacques. – Ezért szántunk.
SZOMJAS: a Challenger MT865 üzemanyag-fogyasztása mélylazításkor 17 l/ha, az új MT875E 4-5 l/ha mennyiséggel kevesebbet fogyaszt
- Jacques van Zyl és édesapja, Willem együtt vezeti a farmot
- Sok dél-afrikai farmerhez hasonlóan ő is a teherbíró Toyota Land Cruiser terepjárót használja „szolgálati autóként”
- Szintén a járműpark része: az utolsóként gyártott ACO traktor 350 kW-os ADE-V8 motorral
A V8 biturbó motorral működtetett ACO még ma is lelkesedéssel tölti el. Mielőtt az ACO traktorok az 1980-as évek végén megjelentek, maximum 30 cm mélységben tudtunk dolgozni – emlékszik vissza. – Az erős ACO traktorokkal aztán eljutottunk a 70, 80 cm mélységű lazításig. Mivel a gyökerek a vizet jobban fel tudták szívni, a hozamok gyorsan emelkedtek. Ugyanakkor a mélylazítás következtében növekvő mértékben le tudtunk mondani a szántásról, így több elérhető víz maradt a talajban. Az apám korábban 2-3 t/ha szemes kukoricát aratott, az ACO traktorok használata során nagyon gyorsan akár 7 t/ha értékre is emelkedett a termésátlag, jelenleg 8,5 t/ha értéknél tartunk!
KISVÁLLALKOZÁS: Nico Coetzer 2017-ig vezetett egy kis bérvállalkozást négy traktorvezetővel és két ACO törzscsuklós kormányzású traktorral
Az ACO 250 V8 biturbó motorral alapesetben ikerkerekekkel dolgozott. A John Deere tárcsás borona a farm tulajdona
KICSERÉLVE: Kosie Muller az ACO 460 traktorába egy Cummins KTA hathengeres motort épített be. Idővel a traktort eladta egy másik farmernek
MEGHÁTRÁLÁS A NÖVEKEDÉS HELYETT
ÁTÁLLÁS A CUMMINS MODELLRE
A Cummins 0,3 literrel nagyobb hengerűrtartalommal rendelkezik, de jelentősen nagyobb a forgatónyomatéka, különösen az alacsony fordulatszám-tartományban. Az átépítés másik oka a motor megbízhatóságának hiánya volt. – A főtengely ehhez a teljesítményhez túl gyenge – mondja Muller. Ebben igaza lehet, mert a motor többnyire szívómotor volt a haszongépjárművekben (például a ClaasCommandor 228), és mint biturbó (például a Mercedes-Benz teherautókban) lényegesen kisebb teljesítményre volt beállítva. Kosie Muller egyébként nem az egyetlen, aki az ACO 460 traktorában motort cserélt. 2018 elején például eladásra kínáltak egy 460-as modellt, amibe a kereskedő egy modern Cummins QSX15 motort helyezett.
SÁRGA JÁRMŰPARK
- Frikkie Kromhoek a saját farmján egy CAT Challenger 95E és egy Challenger MT865B traktorra támaszkodik. Ezenkívül három 160-350 kW teljesítményű ACO traktor dolgozik még itt
- A Wesselsbron közelében élő Luck Graham volt az egyik első ACO-ügyfél. Ma is használnak még egy impozáns ACO 460 traktort a két Challenger MT800 mellett
-
Tengelytoldat egy John Deere 8R traktoron, így az a Challenger gumihevederes traktorok nyomvonalán tud haladni
SZÉLES NYOMTÁV
- A tábla végi fordulónál történő utántöltéskor a munkatársak azonnal megtisztítják a szerszámokat és a nyomóhengereket minden egységen
- A megszokott vákuumos magadagolás ellenére ez a vetőgép-kombináció kb. 20 km/h sebességgel dolgozott a szántóföldön
- A Massey Ferguson még a Valtra előtt az AGCO konszern legsikeresebb márkája Dél-Afrikában. Ezek a gépek a többi traktortípushoz hasonlóan Tier 0 vagy maximum Tier 2 motorokkal dolgoznak
-
A vetés előtt néhány nappal végzett mélytrágyázás során is mindig volt egy „kísérő” a munkagépen
ZÖLD-SÁRGA PIACVEZETŐ
A John Deere a kombájnok terén magasan piacvezető. Az évente eladott 200 darab gép közül megközelítőleg 50 százalék rendelkezik sárga kerékpántokkal; majd a Case IH követi, 13 százalékos piaci részesedéssel. A maradékon a New Holland, a Claas, a Massey Ferguson és a Challenger osztozik. A szemenkénti vetőgépeknél is egyértelműen a John Deere dominál a piacon. A legdivatosabb modellek a hagyományos MaxEmerge vetőegységgel rendelkeznek, ugyanakkor egy külön sorozatot fejlesztettek Dél-Afrika számára: a 12-24 soros 15FX modellt, 7691 cm sortávolsággal. Bár a vetőgépek szintén a MaxEmerge vetőegységet használják, de a felszereltségükhöz tartozik a pneumatikusak csoroszlyanyomás szabályozás, a SectionControl, valamint egy modern dokumentáció.
A John Deere első eszköze – egy acéleke – egyébként már 1876-ban Dél-Afrikába érkezett. Körülbelül 60 éve dolgoznak együtt a dél-afrikai kereskedőkkel, és 1962 óta rendelkezik a John Deere saját értékesítési irodával a helyszínen – méghozzá Johannesburgban, ahol az AGCO dél-afrikai székhelye is található. A John Deere jelenleg 23 kereskedővel 129 telephelyen van jelen az afrikai kontinensen, és több mint 2000 dolgozót foglalkoztat. A területre vonatkoztatva ez kevés – tehát még van lehetőség a bővülésre.
Matthias Mumme