Csőfalók

Írta: Szerkesztőség - 2018 október 12.

ÉHESEN: több mint 300 t/h friss takarmány betakarítására képesek a legnagyobb teljesítményű szecskázók. A megbízhatóság mellett a kopásállóság is központi jelentőségű

A szecskázók ma a legfontosabb gépek közé tartoznak a zöldtakarmány‑betakarításban – meg‑előzve a listán a rakodókocsikat, a kör‑bálázókat, a kombinált bálázó/bálacsomagoló gépeket és a szögletes bálázókat. A silókukorica-betakarításban az 1970‑es évektől kezdve az önjárók fokozatosan kiszorították a függesztett, ill. forgótárcsás szecskázókat, amelyek most csak egy kis rést foglalnak el ezen a területen.

SOROS VAGY V-MOTOR, HOSSZ- VAGY KERESZTIRÁNYÚ BEÉPÍTÉSSEL

A gyártók között a motorok elhelyezésében is vannak különbségek. A Claas, a Krone és a Rostselmash keresztirányban elhelyezett motorokat használ, a Fendt, a John Deere és a New Holland a keskeny, hosszirányú elhelyezés mellett döntött. Keresztirányban elhelyezett motoroknál nincsen szükség irányváltoztatásra a terménycsatorna felé vezető erőátvitelnél, a hosszirányban elhelyezett motoroknál szöghajtómű szükséges. Szárazteknős kenéssel kismértékben csökkenthető a hosszirányban szerelt hajtóművek sebességváltójában a teljesítményveszteség.

MEGKÖZELÍTHETŐSÉG: az egyre nagyobb kerekek, hűtő és tartály ellenére a gépnek jól megközelíthetőnek kell maradnia, hogy a tisztítási és karbantartási munkák elvégezhetők legyenek

ÁTHELYEZETT: a hosszirányban beépített motoroknak szöghajtóműre van szükségük, de a hűtésük egyszerűbb

Egy megjegyzés a témával kapcsolatban: 2019/2020‑tól az 560 kW teljesítményt meghaladó motoroknak is meg kell felelniük a Stage 5 károsanyag-kibocsátási kategória követelményeinek – eddig ez csak az Egyesült Államokban volt kötelező.

A LÉPCSŐZETES TELJESÍTMÉNY ÜZEMANYAGOT TAKARÍT MEG

A járművezető tehermentesítésére szolgálnak a haladási sebességet automatikusan szabályzó rendszerek, amelyek a haladási sebességet és a motor fordulatszámát összehangolják az állománysűrűséggel vagy a levágott rend vastagságával; gyakran lehet választani az állandó haladási sebesség, az állandó áteresztőképesség vagy állandó motor‑terhelés között.

TREND: a Shredlage és a strukturált kukoricaszilázs létrehozásához speciális szemroppantókra van szükség, amelyek részben utólag is felszerelhetők

Hengeres szemroppantók különböző méretekben, keménységben (HD) és fogazással kaphatók

A fogazás és a fordulatszám-különbség, valamint a hengerek közötti távolság döntő a szemroppantó henger munkája szempontjából

A tárcsás szemroppantó nagy munkafelülettel rendelkezik, de van egy „nulla-vonala” is, ahol nincsen dörzshatás. Emellett a kopás magasabb, mint a hengeres szemroppantók esetében

NÉGY VAGY HAT HENGER

A jelenleg Németországban kapható összes önjáró szecskázógép fokozatmentes darabolásihossz-állítással rendelkezik, kivéve a Rostselmash RSM 1403‑at, ahol a darabolási hossz manuálisan kapcsolható át négyszer a sebességváltónál. A John Deere, a Krone és a New Holland szecskázói esetében a NIR szenzornak vagy az optoszenzoroknak köszönhetően (a Krone esetében a kukoricaadapterben, a New Hollandnál a kifúvócső‑ben helyezkedik el) a darabolási hossz automatikusan változik, a kukorica érettségi szintjétől függően. Száraz termény esetén a darabolási hosszt egy állítható tartományon belül lerövidíti a gép, zöld termés betakarításakor meghosszabbítja. A túl hosszú komponensek aránya így csökken, a szecskázott anyag jobban és egységesebben tömöríthető, kevesebb szivárgó lé távozik.

V-ALAKBAN ELRENDEZETT KÉSEKKEL ELLÁTOTT SZECSKÁZÓDOB

És még valami: a kések és az ellen‑kések speciális volfrám-karbid rétegének köszönhetően az élettartam drasztikusan megnőhet.

SZÉLES SZEMROPPANTÓ-VÁLASZTÉK

Az utóbbi években új termékként Európában is megjelentek a spirálhornyos hengerek, amelyeket Észak‑Amerikában már régóta alkalmaznak. A segítségükkel a hosszabbra darabolt szilázs esetében is intenzívebb magfeltárás történhet. A Claas Shredlage néven kínálja ezt az eljárást; mostanra már a New Holland kínálatában is található hasonló, saját gyártmányú szemroppantó. Más márkáknál részleges megoldási lehetőség a Horning, a Kooima vagy a Scherer szemroppantók átszerelése. A harmadik szemroppantó-változat, amelyik néhány gyártónál megfigyelhető, a tárcsás szemroppantó – a Fendt a Katana modellt kizárólag ezzel kínálja. Nagy súrlódófelületet kínál (kb. 2,5-szer nagyobb, mint a hengeres szemroppantó esetén), részben nagy fordulatszám‑különbségekkel, van azonban egy nulla pont is, fordulatszám-különbség nélkül. További hátránya a nagyobb mértékű kopás.

Amikor fűfélékről kukoricára kell váltani vagy fordítva, a szemroppantó hidraulikusan behelyezhető a terménycsatornába, ill. kiemelhető a csatornából. A szemroppantó be- és kiszerelése egyszerűen elvégezhető. Ehhez egyes modelleknél egy állvány található a beépítést és eltávolítást segítő torony mögött. A Krone szemroppantója láncos emelővel elvezethető a gép alatt, és ott egy speciális kocsira helyezhető.

  1. A gumiabroncsnyomás-szabályozó berendezés elsősorban a zöldterületeken kíméli a felszínt és az altalajt
  2. A gumihevederes járószerkezetek drágák, de a nedves kukoricaföldön nagy segítséget nyújtanak. A Claas Jaguar 960 Terra Trac zöldterületen végzett munkákhoz is használható
  3. A NIR szenzoroknak köszönhetően lehetséges a szárazanyag-tartalom és a beltartalmi értékek, valamint a hozam pontos meghatározása
  4. Automatikus töltőszenzorok tehermentesítik a járművezetőt, de még nem működnek teljesen tökéletesen

AUTOMATIZÁLT KIDOBÁS

TÖBB NIR SZENZOR

ADAPTEREK A-TÓL Z-IG

Rozs silózásához direkt vágóasztalok használhatók, ha adott esetben a vágószerkezetet nem rendterelővel, ill. rend‑terítővel alkalmazzák. A Claas, a Krone és a New Holland saját direkt vágóasztalokat épít, a John Deere gyárilag a Zürn márkát használja. A Zürn mellett a piacon a Gruber és a Capello is szabadon képviselteti magát. A zöld rozsállomány részben silózható kis tárcsaátmérőjű kukoricaadapterrel, különösen akkor, ha a magas növények és a magas hozamok miatt megfelelő ellennyomás áll rendelkezésre. Ebben az esetben több lábon álló tarlómaradványra és magasabb tarlóra kell számítani, mert ezek az adapterek olyan kialakításúak, hogy nem teszik lehetővé az 5‑10 cm‑es vágási magasságot.

  1. A vezetőfülke csendes, és semmi sem zavarja az adapterre eső kilátást
  2. A terminálok egyre nagyobbak lesznek. Az érintőképernyős használattal párhuzamosan gombos kezelőfelületnek is rendelkezésre kell állnia
  3. A Capello, a Claas, a Gruber, a Krone és a Zürn direkt vágóasztalokat gyárt a biomassza betakarításához
  4. A Kemper StalkBuster silókukoricaszár-zúzó berendezése integrált altalajmulcsozóval a 2020-as idényben lesz megvásárolható

AUTOMATIKUS KORMÁNYZÁS

KÖZÉPPONTBAN A TALAJKÍMÉLÉS

Szintén kímélik a talajt és néhány munkánál elengedhetetlenek az összkerékhajtású tengelyek, amelyek a gyártók árlistáján opcióként szerepelnek – de részben alapkivitelben is kaphatók.

CLAAS

A Jaguar 900 sorozat 462‑884 LE közötti motorteljesítményt ölel fel. A négy kisebb modell 12,8 és 15,6 l‑es, soros, hathengeres Mercedes‑Benz‑motorokkal dolgozik, a két csúcsmodell pedig MAN V8‑ és V12‑motorokkal. A Jaguar 900 modellek is keresztirányban beépített motorokkal rendelkeznek, a Dynamic Power felár ellenében az összes modellhez kapható. A Jaguar 800 és a Jaguar 900 kétfokozatú Overdrive meghajtót használ, nyomógombos fokozatváltással.

FÜGGETLEN: a Claas, a Kemper, a New Holland és további gyártók a sorfüggetlen adaptereknél tárcsákat használnak, míg a Krone láncos kollektorokat alkalmaz

VONTATVA: vontatott tárcsás szecskázó halad a traktor nyomvonala mellett. Pl. a Pöttinger programjában találhatunk ilyen szecskázót

FENDT

A Katana egyéb sajátosságai:

  • alapkivitelben rugózott hátsó tengely, állandó összkerékhajtással,
  • csak 200 mm‑es tárcsaátmérőjű tárcsás szemroppantó áll rendelkezésre.

JOHN DEERE

A John Deere önjáró szecskázói a következő további jellemzőkkel rendelkeznek:

  • ProDrive sebességváltó: a 2 fokozatú powershift sebességváltó opcióként kapható a 8000‑es sorozathoz, és szabványos meghajtó a 9000‑es sorozat számára; 40 km/h sebesség közúti forgalomban, csökkentett motorfordulatszámmal.
  • Táblavégi fordulást segítő automatika fordulatszám-csökkentéssel, kiemelt adapter mellett.
  • Sokkéses szecskázódob 48, 56 vagy 64 késsel és 650 mm átmérővel.
  • Rendelkezésre áll saját gyártmányú hengeres szemroppantó, spirálhornyos szemroppantó vagy tárcsás szemroppantó.
  • Elsőtengely‑gumiabroncsok legfeljebb 2,15 m átmérőig.
  • HarvestLab NIR szenzor és AutoLOC automatikus darabolásihossz-beállítás.
  • Automatikus ActiveFill Control feltöltés‑ellenőrző rendszer.

KRONE

A BiG X modellt a következő funkciók jellemzik:

  • EasyCollect kollektoros kukoricaadapter.
  • A növények érettségi fokát meghatározó AutoScan érzékelő automatikusan állítja a szecskahosszt kukoricában.
  • Rugózott VariStream fenéklemez.
  • LiftCab vezetőfülke‑lift a BiG X 680‑hoz, a BiG X 780‑hoz és a BiG X 880‑hoz: ollós emelővel, menet közben hidraulikusan maximum 70 cm‑rel emelkedhet meg. Ez a vezető számára egyrészt jobb rálátást tesz lehetővé a kukoricaállományra (nem a „zöld falat” látja csak), másrészt jobban látható a pótkocsi is, amire a terményt kell tölteni.
  • A szemroppantó kiszerelése lefelé egy speciális kocsi segítségével történik.
  • NIR szenzor gyárilag kapható.

ZÖLDTERÜLETEN: a tárcsás szecskázók nemcsak kukoricasilózásra alkalmasak, adapterrel felszerelve a rendre vágott füvet is felszedik

NEW HOLLAND

ROSTSELMASH

FORGÓTÁRCSÁS PIACI RÉS

A forgótárcsás szecskázók esetében két különböző kialakítású forma‑, ill. függesztési lehetőség van. A vontatott változatot a traktor mögé csatlakoztatják, amely oldalra eltolva veszi fel a terményt. A tolt változatot gyakran kombinálják hátrameneti berendezést használó traktorokkal, mint például a Claas Xerion, és az áttekintésben ez szerepel a leggyakrabban.

Matthias Mumme és Alexander Brockmann

▼Hirdetés

▼Hirdetés

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.