Valamikor még a Dominator CS/Commandor CS modellek a világ legerősebb kombájnjai közé tartoztak. Műszaki megoldásaik egyedülállóak voltak, de beállításuk nagy odafigyelést igényelt
Werner Köcher a korábbi évekhez hasonlóan egy Commandor 228 és egy Dominator 112 CS modellel vág bele az aratási szezonba
Problémát okozott az is, hogy oldallejtés esetén a szem és pelyva a kombájn egyik oldalára halmozódott, a tisztítás nem volt tökéletes. Ennek elkerülése érdekében dolgozták ki a 3D tisztítási rendszert: a rosták itt nem csak menetirányban, hanem keresztirányban is mozognak. A mozgás intenzitása önműködően áll be, egy hidraulikus himba segítségével. A rendszer jóvoltából a szemek oldalirányú lejtés esetén jobban szétterülnek a rostán, a tisztítási teljesítmény pedig változatlan marad. DOMINATOR CSA technológiát elsőként a Dominator‑szériánál alkalmazták, és a CS (Cylinder System) rövidítéssel jelezték. Az egyenletes anyagáram jóvoltából az új leválasztórendszernek nem okozott gondot a különböző nedvességű szalma vagy a változó körülmények sem. Az első generációnál a leválasztódobokra még verőléceket szereltek, később ezeket a dobon spirál alak‑ban elrendezett ujjakra cserélték – így az anyagáram még egyenletesebb lett.
COMMANDOR CS
JÓ AZ ÖREG A HÁZNÁL…
- Bajorország északkeleti részén a Commandor 228 CS még ma is részt vesz a gabonafélék és a repce betakarításában
- Fénykorában a V10 motorral hajtott gép évi 350 hektárt takarított be
- A 228-as már a modernebb, csendesebb, fedélzeti számítógéppel felszerelt vezetőfülkét kapta 4Claas-prospektusok; a Dominator 116 CS-től az utolsó Commandor 228 CS-ig
- Claas-propektusok; a Dominator 116 CS-től az utolsó Commander 228 CS-ig
A Strubing közelében 35 hektáron gazdálkodó Hans és Florian Ströbl is a CS magleválasztó rendszer mellett döntött. Idén nagyon nyugodt betakarítási idényt tudhatnak maguk mögött. A terméshozamok nem voltak kimagaslóak, de az időjárás sem tört borsot az orruk alá – összességében nem kellett rohanni a munkálatok befejezésével.
- Werner Köcher ezt a Dominator 112 CS-t használtan vásárolta, 1989-ben
- Öreg kombájn nem vén kombájn… kora ellenére még mindig munkára fogható
- Itt még a régebbi, lényegesen zajosabb kabin került beépítésre
- Hans és Florian Strobl egy Commandor 116 CS-sel óránként akár 2,5 hektárt is learat
Különösen lenyűgöző a rendkívül kismértékű szemveszteség. A CS-nél a dob-kosár hézag a minimálisra, repce betakarításánál valamivel nagyobbra van beállítva
Kezdetben sok gondot okozott a felmelegedő olaj, és sok időbe telt, amíg megtalálták a hiba okát: „Az előző tulajdonos a vízpumpa hajtásához utángyártott ékszíjakat használt, amik soha nem tudtak tökéletesen dolgozni, egymás után szakadtak szét. Amikor aztán egy vasárnapi napon a Claas-ügyfélszolgálaton keresztül eredeti ékszíjakat rendeltünk, a probléma azonnal megszűnt”. Azóta a 116‑os 2‑2,5 hektár búzát vág óránként, a Ströbl testvérek szerint teljesen veszteségmentesen: „Ha egyáltalán van veszteség, akkor az a nagy mennyiségű rövidszalmából ered. Aki egy kicsit is foglalkozott a géppel, az tudja, hogy figyelni kell a Commandor jelzéseire – hallás alapján érezhető, mikor nem bírják a hengerek a sok szalma mozgatását. Ilyenkor kicsit vissza kell venni a tempóból. A dobok a lehető legkisebb távolságra vannak, csak repcénél állítom valamivel nagyobbra a dobhézagot” – mondja Ströbl. Véleménye szerint a Claas CS technológiája jóval megelőz‑te a korát, és könnyedén felvehetné a versenyt egy Lexion 460‑assal. A V8‑as motor ugyan elég szomjas, de a 25 liter/ha fogyasztás hatalmas teljesítménnyel párosul: „A motor még akkor is simán áthúzza a szalmát a leválasztóhengereken, ha az a harmat miatt már nedves lett.”
A testvérek 10 000 € eladási árral számolnak, a gép kihasználását bérszolgáltatással növelik: „Nálunk kb. 115 €/ha nettó áron megy a betakarítás, így a saját területünket ingyen meg tudjuk csinálni”. A Ströbl testvérek gazdasága alapvetően túlgépesítettnek számít. Sok használt gépet vásárolnak, amit aztán rendbe tesznek. Így soha nem kell attól tartani, hogy géphiány miatt kifutnak az időből.
A Commandor 116 CS-t 1990-ben követte a Commandor 228 CS, immár V10 motorral. A kisebb modellek gyártását a Claas leállította
1990-ben érkezett a 116-os, valamivel később a 228 Mobiltrac változata, gumihevederes járószerkezettel
1996-ban a Lexion 480 lép a Commandor 228 CS helyébe, és ezzel megkezdi világhódító útját
CS/Commander – Műszaki áttekintés
A CS kombájnok sok tekintetben egyedülállóak voltak. 1981-es bevezetésük idején méret és teljesítmény tekintetében valódi óriásoknak számítottak, és a legmodernebb műszaki megoldásokat hordozták. A 112 CS kivételével mindegyik modell háromfokozatú hidrosztatikus hajtóművel rendelkezett, a legnagyobb sebesség 20 km/h lehetett. A kisebb modellekben (112 CS és 114 CS) a hengerek már nem verőléces kivitelűek, hanem spirális alakban ujjak futnak végig rajtuk. A dobkosarak átejtőfelülete 5,3 m2, a 116 CS és 228 CS esetében 6,35 m2, a teljes rostafelület az előzőeknél 4,7 m2, utóbbiaknál pedig 5,65 m2. A mai nagyteljesítményű kombájnokhoz viszonyítva a 10,4-12,53 tonnás CS gépek pehelysúlyúnak számítanak. Meg kell jegyezni azonban, hogy a mai csúcsgépek közel kétszer annyit képesek learatni, mint ami egykor a Commandor 228 világrekordja volt.
Az első CS kombájn, a Dominator 116 CS reklámfotója. A fogásszélesség 4,5 m (112 CS) és 7,5 m (228 CS) közötti
A nyolc szalmaleválasztó henger előtt egy 1,32 m, illetve 1,58 m széles és 450 mm átmérőjű cséplődob dolgozott. A hengerek fordulatszáma 430, 540, 650 és 810 u/min között variálható
A motorok a vezetőfülke és a magtartály között helyezkedtek el. Az üzemanyag-fogyasztást a felhasználók gyakran sokallják, de értékét mindenkor a teljesítmény függvényében kell vizsgálni
A Dominator 116 CS meghajtását egy Mercedes-Benz V6-os motor végezte, később érkezett a V8-as Perkins és Mercedes-Benz, valamint a V10-es Mercedes-Benz-motor (csak a 228 CS-nél)
A Dominator CS vezetőfülkéje akkoriban korszerűnek számított, a vezérlés azonban túlnyomórészt mechanikusan vagy hidromechanikusan történt
Nagyobb kényelmet nyújtott a Commandor CS névvel együtt bevezetett új, 80 db(A) zajszintű, multifunkciós karral és modern vezérlőkonzollal ellátott vezetőfülke