fbpx

Fordítsunk figyelmet a gömbfejes vonószerkezet kopására!

Írta: GÉPmax-2021/I. lapszám cikke - 2021 március 14.

Egy félgömbfejsapkás vonószem és egy vontató K80-as vonógömb-csatlakozó biztonságos és kopásmentes kapcsolódásának rendkívül nagy a jelentősége van.

A mechanikus traktor+munkagép kapcsolószerkezetek a legkülönfélébb rendszerekben léteznek. A csapos kapcsolószerkezet még néhány éve „felülmúlhatatlan” volt, ám ezt a 80 mm-es gömbcsatlakozó-rendszer igen széles területen leváltotta. Továbbá ott van még a Hitch-Kuplung vonóhorogrendszer, a Piton-Fix és a traktorvonórúd, e kapcsolásokat alkalmazzák a leggyakrabban. Minden rendszernek megvan a maga jogosultsága, és az egyes európai országokban eltérő mértékben terjedtek el.

Sajnos, időről időre előfordulnak balesetek a kapcsolószerkezetek kopásra visszavezethető meghibásodásai miatt. Pontosan ezért fontos tudni a felhasználóknak, hogyan ismerhetik fel korán, egyszerű módszerekkel a csatlakozási rendszer kopását.

Egy pótkocsi vagy munkagép félgömbfejsapkás vonószemének és egy erőgép K80-as vonógömb-csatlakozójának biztonságos és kopásmentes összekapcsolásakor a leszorítószerkezet megfelelő beállításának rendkívül nagy a jelentősége van, a vonógömb és a gömbsüveg közötti nem kívánt játék megelőzése érdekében.

 

munkagép csatlakozás
A nagy negatív támasztóterhelést jól szemléltető munkagép-csatlakozás

gömbsapka
A gömbsapka belső kontúrjának ellenőrzése mérőeszközzel

 

A leszorítóelemet könnyű ellenőrizni

Az optimális érték 0,5 mm. Ennek értelmében a leszorító szerkezet és a gömbsüveg közé még pont be kell, hogy férjen egy névjegykártya. Fontos, hogy az összekapcsolódás közel alakzáró és játékmentes legyen, mivel a függőleges terhelés, különösen a negatív függőleges terhelés okozta erőhatás óriási teher a leszorító szerkezetnek. Ha a játék nagyobb, mint 0,5 mm (gyártói előírás), a fellépő negatív függőleges terhelések a leszorítószerkezet deformálódását, és ezzel számottevő kopást okozhatnak.

A gömbsüveg és a 80-as vonógömbcsatlakozó kopása mellett magát a leszorítószerkezet kopását is meg kell vizsgálni. Így pl. a deformációk, a felhajlott leszorítószerkezet vagy kiütött csapfuratok első jelei annak, hogy a leszorítószerkezet már nem működőképes. Azon kívül arra is figyelni kell, hogy a felfekvési felület – amelynek távolsága a gyártói előírás szerint 0,5 mm a gömbsüvegtől – kopása már ne legyen a megengedett tűrésen túl. A kopási állapot egyszerű ellenőrzését többféle leszorítószerkezeten jelölés segíti. A gömbsüveg felső részének e területén is meg kell vizsgálni az elhasználódást.

 

Mit tehetünk a hosszabb élettartam érdekében?

Az optimális működés előfeltétele, hogy minden mozgó alkatrész teljesíthesse funkcióját, és elegendő zsírral biztosítva legyen az optimális kenés.

A felesleges vagy elkerülhető szennyeződések elkerülése növeli a csatlakozási elemek élettartamát. Ezért érdemes olyan gömbcsatlakozófejet választani, ami porgyűrűvel van ellátva, ami megnehezíti a por behatolását a K80 vonófejgömb és a vonószem gömbsapka közé illeszkedő formába. Ha nincs ilyen porgyűrű, akkor a finomszemcsés szennyeződés zsírral párosítva megnehezíti ennek a rendszernek az életét.

 

k80 félgömb
Egy tipikus példa durván beszennyeződött K80-as félgömb-vonófejre

támasztó terhelés
A nagy negatív támasztó terhelés okozta kopás egyik jellegzetes példája

 

A gömbsapka belső kopását már a kenési hornyokból látni lehet

Ha már a „szennyeződésben” fekszik, ellenőriznie kell a gömbsapkát. Kívülről gyakran nem lehet megállapítani, hogy továbbra is a megengedett kopási határokon belül végzik-e a dolgukat. Ha tudnának beszélni, akkor sírva kiabálnának: „Kérlek, nézd meg a kenési barázdáimat!”. Amellett, hogy ezek a zsírellátás fő artériái, jól érzékelhető rajtuk a kopás mértéke is.

A gyártók szerint a belső kontúr kopási határa 1,52 mm. Ha a gömb alakú sapka belső átmérője 81,5 mm, akkor elérte a kopási határt, és cserére érett. Ha nincs kéznél mérőműszer, a kenési hornyok alapján meg tudja állapítani. Ha a kenési horony csak homályosan látható, akkor elérte a kopási határt.

A gömbsapkák más kopási mintákat is mutatnak, például a mellső belső kontúr deformációit. A helytelenül rögzített leszorítószerkezet miatt előfordulhat, hogy a félgömbsapka felfelé csúszik a gömbfejen. Vizsgálja meg a gömbsapka belsejét is! Ha itt a belső sugárban egyenetlen pályát észlel, ellenőrizze a leszorítószerkezet beállítását! A félgömbsapka belső kontúrjának ellenőrzésére már univerzális mérőeszközök is rendelkezésre állnak. Segítségükkel a kopás nagyon könnyen ellenőrizhető. Fontos a helyes kezelés! A szelvényt MINDIG a húzás, vagyis a haladás irányában kell használni.

Ha a mérő sugáríve „pozitívan” alkalmazkodik a gömbsapka belső kontúrjához, ez azt jelenti, hogy elérte a kopási határt. Egyszerű tipp: ha a sapka egyik felét zseblámpával világítja meg, az ellenőrzés nagyon egyértelművé válik. Ha egyetlen fénykúp sem pislákol a sötét oldalra, ez kopást jelez. Ha azonban a másik felében fénykúpot lát, akkor a félgömbsapka a lehetséges kopásméreten belül van, tehát rendben van.

 

gömbsapka belső kontúrjának kopása
A kenési hornyokon jól érzékelhető a gömbsapka belső kontúrjának kopása is

félgömbsapka
A félgömbsapkás vonószem külső kontúrját is ellenőrizni kell az esetleges kopás szempontjából

 

A külső kontúr ellenőrzése is fontos

A félgömbsapkás vonószem külső kontúrját is ellenőrizni kell az esetleges kopás szempontjából. A szemrevételezéshez a gömbsapkakupolát kívülről is meg kell tisztítani. Ha a zsír és a szennyeződés eltávolítása után erősen kopott területek jelennek meg, annak két oka lehet. Az egyik, hogy a munkagép vontatása különböző gyártók eltérő beállítású gömbvonófejeivel történik, eltérő leszorító/rögzítő eszközökkel. A másik eset, hogy a visszatartás tökéletesen működik, tökéletesen beállított, de óriási a negatív támasztóterhelés. Ha negatív támasztóterhelés és hibásan beállított leszorító esetén csak kissé megemelkedik a gömbfejsüveg, már nincs meg az optimális csatlakozás.

Ha a külső kontúr súlyosan deformálódik, akkor a gömbalakú sapkát is ki kell cserélni, mivel a rögzítő eszközt már nem lehet megfelelően beállítani. Ez a kopás például nehéz talajművelő-eszközök vagy nagy térfogatú hígtrágya-tartálykocsik vontatása esetén fordul elő.

 

gömbvonófej
Porvédőgyűrűvel szerelt K80-as gömbvonófej

 

Fotók: eilbote-online.com és walterscheid.com

 

Farkas Imre