A Landasin-Agrogazda Kft. folyamatosan a gazdák igényeire alapozva fejleszti tovább termékeit. Ennek eredményeképpen LD-Agro márkájú sorvezetőink már nem csak a földön, hanem a levegőben is hódítanak!
A tavalyi év során több mezőgazdasági helikoptert üzemeltető pilóta is megkeresett bennünket GPS-es sorvezető repülés közbeni használatával kapcsolatban. Ügyfeleik számára pontosan szeretnék ugyanis dokumentálni a kijuttatást, illetve sorvezető GPS használatával precízebb munkavégzést elérni. Az sorvezetővel első repüléses tesztek már 2013 nyarán kezdődtek, melyek során fény derült a sorvezető GPS-ek mezőgazdasági repülés során adódó hiányosságaira.
Ezek közül talán a legfontosabb a GPS-es sorvezető számára biztosítani a megfelelő, stabil GPS-jelet és pozíciót az igen magas sebesség mellett. Mezőgazdasági helikopterek esetében a vegyszerkijuttatás jellemzően 100-110 km/hsebesség mellett történik, ami többszöröse a földi gépek esetén alkalmazottnak. A másik hatalmas probléma a helikoptereknél a fordulás a következő sorra. A földi gépekkel ellentétben ugyanis egy mezőgazdasági helikopter nemcsak síkban fordul, hanem kicsit előre is dől, így a műholdak jelentős részét kitakarja maga a helikopter. További nehézséget okoz a rotorok lapátjaiban lévő ólomsúly is, mely szintén akadályozza a GPS-jelek vételét.
A megoldást egyértelműen az LD-Agro LineGuide 300 sorvezető GPS Leica GeoSpective SmartAG GPS-vevője jelentette, mely az orosz GLONASS műholdak vételével már 5 Hz-es frissítéssel is megbírkózik a feladattal. A sorvezető GPS ebben az esetben a hagyományos GPS-jelek (az amerikai NavStar GPS) mellett képes fogni a GLONASS műholdjeleket is, így Leica SmartAG a plusz műholdak segítségével minden esetben megfelelő pozíciót ad.
Újabb megoldandó feladat a repülés során a területre kijuttatott vegyszer dokumentálása. A pilóta ugyanis repülés közben (főleg a fordulókban) nem nyúlhat állandóan a sorvezető GPS monitorához, hiszen a repüléssel és a kijuttatással kell foglalkoznia. A megoldást erre egy speciális mikrokontroller jelentette, mely érzékeli a kijuttatást és csak ebben az esetben kapcsolja be a hektárszámlálást. Így a sorvezető GPS segítségével pontosan dokumentálható a kijuttatás a pilóta beavatkozása nélkül.
A repüléses tesztek már több száz hektáron lezajlottak Dányádi Miklós pilóta (Albatrosz ’97 Kft) közreműködésével, a rendszer a Leica SmartAG GPS-vevővel bizonyított. Az Agárdi székhelyű Albatrosz ’97 Kft KAMOV Ka-26 típusú helikopterén kívül egy tolna megyei cég is megkezdi a napokban a munkát a speciális LD-Agro mezőgazdasági sorvezetővel, de a fejlesztések nem állnak meg.
Mezőgazdasági célra nemcsak helikoptereket, hanem merevszárnyú gépeket is alkalmaznak, ezeknek viszont nagyobb a sebességük. A 170 km/óra sebesség miatt itt már a Leica SmartAG továbbfejlesztett, 10 Hz-es változatát alkalmazzuk, hogy megfeleljen az extrém magas sebesség által támasztott igényeknek. A fejlesztés néhány hét alatt lezárul, így a Landasin-Agrogazda Kft. LD-Agro márkájú sorvezető GPS-eivel már a levegőben is tökéletes megoldást kínál a gazdák számára.
Kocsis Árpád
Landasin-Agrogazda Kft.
70/3423887