fbpx

Meglepő eszközhordozó koncepció a Gomselmash-tól

Írta: Szerkesztőség - 2020 április 26.

Az itthon betakarítógépeiről ismert, fehérorosz Gomselmash két éve fejlesztgeti a Palesse MS 350 típusú, önjáró eszközhordozóját, amely konstrukciós megoldásai alapján ugyanazt a szegmenst célozza meg, mint a CLAAS XERION.

Felépítésben is néhány alapvető ponton követi a német konkurensét, bár attól jóval kompaktabb méretű. A fülkefordító mechanizmusa is teljesen hasonló, hiszen itt is egy központi függőleges tengelyen felemelve fordul egyik irányból a másikba a vezetőfülke. Abban viszont eltér, hogy itt a mellső és hátsó hajtott tengelyek nem egyforma méretűek. Itt csak a mellső tengely kormányzott, azon kisebb méretű kerekek is találhatók, így ikerkerékkel is szerelhetők. A hátsó tengely merev, nem kormányzott, és nagyméretű, alacsony nyomású, flotációs abroncsokkal szerelt kerekeken gurul. Nincs összkerékkormányzás, ami a nagy német versenytársánál mindig is elérhető volt.

Erőforrásban a fehérorosz gyártó is a német technikában bízott inkább. Az MS 350-esben egy 12 literes, 6 hengeres, 350 LE teljesítményű, Mercedes Benz OM 457LA típusú szolgáltatja a meghajtást. Az erőátvitel fokozatmentes sebességváltoztatást tesz lehetővé. A traktor hidraulikus rendszerét 180-200 L/min szállítási teljesítményű szivattyú szolgálja ki. A hátsó hidraulikus függesztés és munkagép csatlakoztatási lehetőség viszonylag korszerű egységekből épül fel, sajnos a mellső függesztésre ugyanez már nem mondható el.

A legutóbbi moszkvai AgroSalon kiállításon az MS 350 prototípus – fotó: https://www.agrobase.ru/

A munkagépek hidraulikus rendszerének kiszolgálásához hátul hat pár kétszeres és egy egyszeres működésű kivezetés áll rendelkezésre, elöl viszont csak 4 pár ilyen csatlakozási lehetőség van. Elöl-hátul rendelkezik továbbá elektromos és pneumatikus rendszerek számára kapcsolódási lehetőségekkel, és teljesítményt leadó tengellyel. A 3350 mm tengelytávolságú önjáró erőgép vezetőfülkéje viszont egész ergonomikusnak és korszerűnek hat. Légkondicionálás, állítható dőlésszögű kormányoszlop, légrugós, kényelmes vezetőülés, kartámaszba épített, multifunkciós kar, színes, érintőképernyős információs monitor, Trimble Autopilot, stb. Minden, ami egy mai modern erőgép kabinjában elvárható.

Hátul korszerű munkagép-csatlakozási lehetőségekkel rendelkezik – fotó: https://www.gomselmash.by/

Az éjszakai munkavégzéshez elárasztotta a gyártó munkalámpákkal. Ha a fülke nincs elforgatva, akkor előre 12, hátrafelé pedig hat LED munkalámpa világítja meg a munkaterületet, a hagyományos fényszórók mellett. A több mint 90 éves fennállású gyár prototípusfejlesztése egyenlőre sorozatgyártásra még nem került, de már számos orosz, illetve fehérorosz agrárkiállításon megfordult, feltérképezve az esetleges piaci igényeket és véleményeket.

Farkas Imre