Le, a gödörbe!

Építkezéseken segíteni, ezzel a traktort és a billenő pótkocsit jobban kihasználni – ezzel szép kiegészítő jövedelemre lehet szert tenni. De van néhány szempont, amelyet figyelembe kell venni.


TEHERBÍRÁS: A függesztett stabilizátorok teherbíró területeket hoznak létre a parkolókhoz, utakhoz, vasútvonalakhoz, kifutópályákhoz vagy ipari üzemekhez

Sok eszköz idővel egyre szélesebb körű felhasználási területet mondhat magáénak: a teleszkópos rakodók eredetileg az építőiparból és a logisztikai területekről származnak, de egyre gyakrabban fordulnak elő a mezőgazdaságban is. A kerekes rakodók már régóta jelen vannak mindkét területen, sőt már vannak kifejezetten mezőgazdasági célokra kifejlesztett márkák is, mint pl. a Claas Torion. Ezért nem meglepő, hogy maga a traktor is egyre több építkezésen látható. Bérvállalkozók számára ezzel további lehetőségek nyílnak egy új szakterületen.


A kőtörő próbára teszi a teljesítményleadó tengelyt – szerencsére a Magnum 380 CVX boost teljesítménynövelővel 435 lóerőt képes biztosítani

Az Ingolstadt közeli Friedrich Vaas gazdálkodó már egy ideje felfedezte magának ezt a piaci rést: mezőgazdasági szolgáltató cége, az Agrarservice FIWI mellett kisebb építkezéseken is dolgozik a Fendt 916 Vario traktorjával és egy teknős felépítményű billenő pótkocsival. Rendelkezésre áll, ha egy építési gödörből kell valamit kiemelni, vagy nehezen elérhető helyekre kell anyagot tölteni. „Vannak olyan feladatok, amelyek csak egy napig tartanak, de hosszú távra szóló szerződéseket is elfogadunk. Ebben az esetben azonban az egyetlen traktorunk az építkezéshez van kötve, és nem tud mezőgazdasági munkát végezni a gazdaságban. Ezt jól meg kell tervezni” – mondja Vaas.


A Claas az Axion 950 traktort a Bauma vásáron is reklámozta

Néhány dolgot azonban figyelembe kell vennie, mert az építőiparban teljesen más a szabályozás, mint a mezőgazdaságban. Fekete rendszám egész évre, fedélzeti egység útdíjfizetéshez és tachográf, teherautó-vezetői engedély modulokkal együtt, hogy csak néhányat említsünk a betartandó követelmények közül.


Az előre szerelt kultivátor hátrafelé húzza ki a köveket a talajból. A talajmarógép összetöri őket

A teherautó-jogosítvány kötelező

Részletesebben ez a következőket jelenti: Az L (kisebb traktorok 40 km/h, pótkocsik 25 km/h sebességig), ill. a T (nagy traktorok 60 km/h sebességig és munkagépek 40 km/h sebességig) jogosítványkategória itt nem érvényes. A tájkarbantartást és a téli hóeltakarítást a mezőgazdasági és erdészeti tevékenységekhez sorolják, így az L/T vezetői engedéllyel ezek a tevékenységek végezhetők. Ez vonatkozik a mezőgazdasági és erdészeti termékek, például gabona vagy faforgács szállítására is bérvállalkozóként, még akkor is, ha az ügyfél ipari biogázüzemmel rendelkezik. Az L és T osztály azonban alapvetően nem elegendő ipari célra történő használat esetén. Aki építési törmeléket szállít egy gödörből, vagy homokot szállít oda, annak CE teherautó osztályra érvényes vezetői engedéllyel kell rendelkeznie. Ha ez hiányzik, akkor ez nem kisebb szabálysértés, hanem jogosítvány nélküli vezetésnek minősül. Ugyanígy hivatásos járművezetői képesítés szükséges a 45 km/h feletti hasonló szállítási munkákhoz, amely a „modulok” néven ismert: az alapképesítésre mindenkinek szüksége van, aki a vezetői engedélyét 2009. szeptember 9. után szerezte. Ez egy 35 órás tanfolyamot jelent, amely a Dekra képzési központban 2900 euróba kerül, és a végén vizsgát kell tenni.

A törvény szerint ezután ötévente esedékes egy továbbképzés az ipari tehergépjármű-forgalmat bonyolító járművezetők részére. Ezen azoknak a járművezetőknek is részt kell venniük, akik a teherautó-vezetői engedélyüket 2009. szeptember 10. előtt szerezték. Minden vezetőnek meg kell szereznie ez alatt az idő alatt az 1–3. modult, ide tartoznak a „gazdaságos vezetés”, a „szociális szabályok”, a „vezetési biztonság”, a „veszélyhelyzetek” és a „biztonságtechnika” témakörök. Összesen 35 órát kell ismét teljesíteni, de a cégek a modulokat belső képzésként elszámolhatják.

A kötelező 1–3. modulok mellé egyéb opcionális modulok is társíthatók, ilyen lehet például a szolgáltatók számára szóló speciális programok vagy a hulladékszállítás szabályozásának témaköre. Az ismétlődő modultovábbképzések már nem tartalmaznak vizsgát, és modulonként kb. 100 euróba kerülnek. A jogosítványban megjelenik a „95-ös kód”. Ellenőrzés esetén azonnal látható, hogy a járművezető időben elvégezte-e az összes modult.

Hozzá kell tennünk, hogy a vállalat telephelyén is vezetői engedély szükséges attól kezdve, hogy a területre kívülről is be lehet hajtani. Csak kerítéssel és kapuval teljesen lezárt területeken lehet vezetői engedély nélkül is gépeket mozgatni. A hiányzó jogosítványkategória miatti bírság sokba kerülhet. Ráadásul a főnököt is büntetőeljárás alá vonhatják – „Járművezetői engedély nélküli járművezetés engedélyezése” miatt büntethető.


TELJES GŐZZEL: Ha nagy mennyiséget kell mozgatni, ahhoz nagy motorteljesítmény és rakodási térfogat szükséges

A rakomány nem megfelelő biztosítása 120 euróba is kerülhet. Ha a billenő pótkocsit például nedves agyagos talajjal töltik meg, akkor könnyen előfordulhat, hogy túl nehéz lesz. 30 százalékos túlterhelés 425 euróba kerülhet, és maga után vonhat egy büntetőpontot is.

7,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járműveknél előírás a digitális menetíró készülék, ismertebb nevén a tachográf használata: ez rögzíti a vezetési és a pihenőidőket, melyeket a digitális kártya 28 napig tárol.

A kártya Németországban igényelhető a vezetői engedélyért felelős hatóságoktól, a közlekedési hatóságtól vagy a Dekra képzési központtól, a tartományok eljárása különböző. A kártya ára körülbelül 40-50 euró, és öt évig érvényes. Természetesen egy útdíjfizetésre szolgáló fedélzeti egység is szükséges a tachográf mellé.

Ezen túlmenően hivatalosan is részt szeretne venni az ember a tehergépjárművel végzett áruszállításban, akkor is, ha nem autópályán halad a pótkocsival. Ahhoz, hogy árufuvarozásnak számítson valami, a törvény szerint sokkal kevesebb is elég, vagyis árufuvarozás egyszerűen „a javak üzletszerűen vagy díj ellenében történő továbbítása gépjárművekkel, melyek megengedett össztömege pótkocsival együtt nagyobb, mint 3,5 t.”

Ilyen vállalkozás indításához szükséges a „közúti árufuvarozási engedély”. Ezt az illetékes hatóság szerint csak akkor állítják ki, ha a kérelmező bizonyítani tudja, hogy szakmailag alkalmas ilyen típusú tevékenységet folytató vállalkozás vezetésére. Az igazolást általában egy szakvizsga letétele után a Kereskedelmi és Iparkamara állítja ki. Ehhez jön még a megbízhatósági vizsgálat, amely bizonyítja, hogy nem áll fenn eltiltás a gazdasági tevékenység folytatásától, a gazdasági törvénnyel szembeni jogsértés, adótartozás vagy előzetes büntetés. Ezen kívül szükséges a likviditás bizonyítása is.

Kivételnek számít az üzemen belüli forgalom, tehát amikor saját árukat szállítanak az üzem területén belül: Ebben az esetben nincsen szükség engedélyre, de az üzemen beüli forgalom is bejelentési kötelezettséggel jár. A kötelező vagyonkár-felelősségbiztosítást sem kell megkötni. Az egyszerű földszállítás egy nagy építkezésen az A gödörből a B kupacba tehát üzemen belüli forgalom keretében folyhat. Amint azonban egy külső lerakóhely is szóba kerül, vagy építőanyag, például homok vagy kavics szállítása történik, akkor azonnal az árufuvarozás területén vagyunk.

Csak belső munkálatok megrendelésében reménykedni elég nehéz dolog, és valószínűleg a potenciális megbízókat is elriasztaná. Ezért a papíroknak rendben kell lenni. Az építkezéseken, ipari használat esetén már szintén nem érvényes a zöld rendszám, mert a tevékenység nem mezőgazdasági, ill. erdészeti céllal történik. Elkerülhetetlen az adókedvezményektől mentes, fekete színnel nyomott rendszám engedélyeztetése.


A Trans-KTP pótkocsival a Joskin speciális tulajdonságokkal rendelkező mélyépítő billenő pótkocsikat kínál


Nehéz szállítási munkákhoz már körülbelül 200 lóerőre van szükség, ahogyan itt a John Deere 6R ezt biztosítja


Közúton – és a gödörben is – a teherautóvezetői engedély kötelező az építőipari szállításhoz

Az építkezésnek saját szabályai vannak

A biztonsági szabályokat az építőiparban is be kell tartani: Az itt használt gépeket általában a vonatkozó szabványok szerint gyártják, földmunkagépeknél ez az EN 474 szabvány. Ez meghatározza, hogy a vezetőfülke borulás elleni védőszerkezetét (angolul Roll Over Protective Structure, röviden ROPS) hogyan kell méretezni. A mezőgazdaságban a traktorok védőszerkezeteit hasonlóan ellenőrzik.

Fontos különbség azonban az, hogy a földmunkagépeknél a maximális üzemtömeget (törzscsuklós billenőplatós teherautók esetében a vontató rész) is figyelembe veszik a méretezésnél. Traktorok esetében csak a saját tömeget értékelik, ballasztsúlyok és függesztett munkagép nélkül. Ez azt jelenti, hogy egy traktor ballaszsúly nélkül, vontatott teknős felépítményű billenő kocsival ugyanolyan biztonságot nyújt, mint egy törzscsuklós billenőplatós teherautó. Ha azonban a traktor ballasztsúllyal vagy függesztett munkagéppel van felszerelve, mint pl. a talajstabilizátor vagy talajmaró, akkor megnövekszik a traktor súlya.

Ez az alkalmazás nem tükrözi teljes mértékben a mezőgazdasági vagy erdészeti traktorok tesztelésére vonatkozó szabványt. Az építőipari szakmai szövetség ezt a tényt mezőgazdasági traktorokkal kapcsolatos balesetekkel erősíti meg, amelyek során a vezetőfülke felborulás vagy átfordulás közben összeroppan. „A jelenlegi jogi helyzet szerint a vállalkozó köteles földmunkákhoz megfelelő berendezéseket, azaz földmunkagépeket használni. Ha ezt nem teszi meg, köteles ugyanazt a biztonságot más módon garantálni. Ha ballasztsúllyal és függesztett munkagéppel felszerelt traktoron megállapítást nyer, hogy a ROPS nem erre a terhelésre méretezett, akkor a vezetőfülkét meg kell erősíteni vagy gondoskodni kell arról, hogy a traktor ne tudjon felborulni, ill. átfordulni” – ez olvasható az építőipari szakmai szövetség egyik szórólapján a mezőgazdasági traktorok földmunkák során történő használatáról.

Ökölszabályként azt mondhatjuk, hogy a ballasztot és a munkagépet is beleértve az üzemtömeget el kell osztani a hivatalos üres tömeggel (típustábla); ha az eredmény nagyobb, mint 1,4, akkor a szokásos vezetőfülke-kialakítás már nem elegendő. Aki új traktor vásárlása előtt áll, és már tervezi, hogy építkezéseken is fog dolgozni, általában már a gyártótól is rendelhet opcionális borulás elleni védelmet.


A PTH Ripper erdőművelő gép 60 cm mélyen hasítja fel a talajt, és kiforgatja a köveket, majd ezután a hátsó kőtörő összeaprítja őket


Nehéz függesztett eszközök esetén szükség lehet a borulásvédelemre


A jó vontatásnak köszönhetően a gumihevederes traktorok az építkezéseken is jól jönnek

Egyre több szakszerűtlen versenytárs

A Kett bérvállalkozás nemcsak a klasszikus alkalmazási területeket kínálja, mint például silózás, kombájnnal történő betakarítás és hígtrágya-kijuttatás, hanem földszállítással is foglalkozik. Nem ritkák a nagyobb megrendelések, például az ICE útvonal építésénél. „Itt nagyon fontos, hogy mindig ugyanazok a járművezetők végezzék a munkát. A nagy építkezéseken felelős személyek nem akarnak minden nap új személyzetet oktatni. Ezenfelül általában van biztonsági oktatás, amelyet nem lehet folyamatosan ismételni az új járművezetők számára” – ismerteti a Kett cég.

„Vannak azonban olyan kisebb megrendelések is, amelyek csak egy vagy néhány napot vesznek igénybe. De a legtöbb ügyfél több hétre foglal le bennünket, és a járművezetőknek teljes munkaidőben kell rendelkezésre állniuk.” A Kett negatív hatásúnak találja azoknak a kisvállalkozóknak a megjelenését, akik nyilvánvalóan nem teljesítik az összes hivatalos előírást – például zöld rendszámmal vezetnek –, és emiatt természetesen olcsóbb ajánlatokat tudnak tenni. Az olyan társaságoknak, mint a Kett, amelyek az üzleti engedélyek és az árufuvarozási szabályok mellett az összes követelményt és a velük kapcsolatos költségeket is figyelembe veszik, velük kell felvenniük a versenyt.


FÖLDGYALU: A földnyeső – más néven szkréper – rétegekben távolítja el a talajt

A digitális szigetek nem eredményesek

A digitalizálás célja, hogy előnyöket biztosítson a felhasználók számára, ezért erősen támogatják minden ágazatban – az építőiparban és a mezőgazdaságban egyaránt. A hálózatba kapcsolt gépek, munkamódszerek és irányítási rendszerek segítségével a jövőben teljesen új, komplett megoldások fognak születni.

A rossz együttműködés azonban gyorsan tönkreteheti az új gépek hatékonysága miatti növekedést. Ezért egyes gyártók, mint pl. a Volvo, a jövőben nem akarják a kotrógépeket és a teherautókat egyesével különkülön értékelni a menedzsment szoftverben, hanem inkább a feladatra szeretnének egységes egészként tekinteni, amelyet az érintett gépek együttesen végeznek.

Számos gyártó jelenleg ehhez saját járműparkmegoldásokat épít ki, amelyen belül a járművek adatcserét folytathatnak és szerveződhetnek. A teherautó tehát automatikusan értesítheti a kotrógépet, hogy mikor fog megérkezni, így ideálisan irányíthatja a rakodási láncot. Problémás akkor lesz azonban a dolog, amikor különböző gyártók gépeinek kell információcserét folytatniuk. A Német Gépipari Vállalatok Szövetsége (VDMA) szerint ez megfelelne a valóságnak és a felhasználók kívánságainak, mivel a flottáik általában rendkívül heterogének. „Jelenleg a gyártók házon belül már továbbíthatják a szabványosított adatokat, de a többi gyártóval ez még nehezen megy” – magyarázza Darius Soßdorf, a VDMA építőipari gépeket és építőanyag-rendszereket kutató egyesületének ügyvezető igazgatója. Vezetése alatt megalakult a MiC 4.0 (Machines in Construction) munkacsoport. Az adattechnológia jövőbeli közös nevezőjét az érzékelők, szoftverek vagy drónok OEM érdekeltségeivel, felhasználóival és beszállítóival tárgyalják. A cél egy európai szabvány. „Nagy esély van arra, hogy olyan gyártók, mint a japán Komatsu vagy az amerikai CAT, hajlandóak lennének ebben részt venni” – mondja Soßdorf, mivel hosszú távon a nagy piaci vezetőknek önmagában az erős piaci pozíciójuk már nem segítene az ügyfelek megtartásában. A VDMA szakértői egyetértenek abban, hogy a digitális megoldásoknak a vállalat saját színére történő korlátozása meglehetősen kontraproduktív. Ezért a nagy OEM vállalatoknak is el kell dönteniük, hogy a szoftverük a jövőben minden kotrógépet és teherautót kezelni tudjon vagy csak a saját gyártmányú gépeket. A CAT már lehetővé teszi más gyártóktól származó gépek számára a hozzáférést a saját szoftveréhez. Az ehhez adott hardveralkatrészeket utólag kell felszerelni, hogy az idősebb járművek is digitalizálhatók legyenek. Hosszú távon azonban az ügyfél azt akarja, hogy a standard telemetria teljes területi lefedettséggel kompatibilis legyen.


Sok gépnek együtt kell működnie a nagy építkezéseken. A modern telemetria egyre fontosabbá válik

Az itt bemutatott ütemezés még nem elegendő a globálisan egységesen működő digitalizálás eléréséhez, mivel az építőipar és a mezőgazdasági gépipar egyre jobban öszszefonódik: a traktorok építkezéseken dolgoznak, a kerekes és teleszkópos rakodókat egyaránt megtalálhatjuk a gazdaságokban. A gépek sokszínűsége még változatosabb a tüzépeken és az önkormányzati szolgáltatóknál. Ezért a jövőben készülő kommunikációs szabványt az iparágakat átfogóan kell lefektetni, az izolált, szigetszerű megoldások az építőiparban vagy a mezőgazdaságban nem célravezetők. „Természetesen tudatában vagyunk ennek. A megfelelő építőipari gépek gyártói, akik a mezőgazdaság számára fontos ISOBUS-rendszert integrálták, már ott ülnek a bizottságainkban” – mondja Soßdorf. – Vizsgálni fogjuk, hogy hogyan kell kinézniük azoknak a jövőbeli protokolloknak, amelyek lehetővé teszik az építőipari gépek adatcseréjét más területekkel, például a szállítóeszközökkel és a mezőgazdasági gépekkel.” A VDMA által kezdeményezett MiC 4.0 munkacsoport eközben szorgalmazza az együttműködést más szövetségekkel, amelyek hasonló koncepciókon dolgoznak, ilyen például az Agrirouter projekt. Ennek keretében a különböző mezőgazdasági gépek gyártói közös platform kialakításán dolgoznak az adatcsere érdekében, ami az AEF által kidolgozott – az ISOBUS-rendszerről ismert – EFDI szabványon alapul. „A kezdőrúgást megtettük, indulhat a játék” – mondja Soßdorf.

Összegzés

A járműpark jobb kihasználása és a kiegészítő bevételek minden bizonnyal elérhetők az építkezéseken végzett munkákkal, de az építési gödör egyáltalán nem tiszta aranybánya. Mivel van néhány olyan magas költségvonzatú szempont, amit figyelembe kell venni, ilyen például a kiegészítő borulásvédelem. Azok, akik nem tartják be a szabályokat, súlyos büntetéseket kockáztatnak – ez a főnökökre nézve is igaz. Ezenkívül gondosan mérlegelni kell, hogy az építkezésen gyakran időigényes munkavégzés kombinálható-e mezőgazdasági tevékenységekkel. Ha reggel visszamondunk egy megbízást, mert eljött az aratás ideje, azt egyetlen építőipari vállalkozó sem fogja sokáig tolerálni.

Tobias Mexer

bérvállalkozás billenő pótkocsi biogázüzem borulás elleni Claas Torion építkezés építőipar kerekes rakodók logisztika mezőgazdasági technika ROPS traktor VDMA vezetőfülke