Kombájnfejlesztési irányok

Az arató-cséplőgépeket, a felhasználói igények minél tökéletesebb kielégítése céljából a konstruktőrök és gyártók folyamatosan fejlesztik. A jól és biztonságosan működő szerkezeti részek kialakítását a célnak megfelelően finomítják, egyre jobb minőségű szerkezeti anyagokat alkalmaznak. Emellett jelentősen nő az elektropneumatikus és elektrohidraulikus távvezérlés, a hidropneumatikus és hidraulikus elemek, az ISOBUS és a digitális applikációk megvalósítása.

Az e konstrukcióra vonatkozó finomítások az arató-cséplőgépek áteresztőképességének növelésére, a betakarítási (vágószerkezeti és cséplőszerkezeti) veszteségek csökkentésére, a munkaminőségi és üzemelési mutatók javítása mellett a fajlagos energia-felhasználás csökkentésére, és az ergonómia javítására irányulnak.

 

A HATÉKONY CSÉPLÉS

A gabona-betakarításra kifejlesztett gépek, illetve a használt arató-cséplőgépek egyik legfontosabb jellemzője az áteresztőképesség (kg/s), ami a gépen 1 másodperc alatt áthaladó szem-szalmakeverék mennyiségét jelenti adott szemveszteség mellett. Ez nálunk 1,5%. Ezt az értéket döntő mértékben a cséplőszerkezeti, szemleválasztási, szalmakezelési és tisztítószerkezeti konstrukciók, geometriai, valamint kinetikai és kinematikai paraméterei határozzák meg. E paraméterek maximális kihasználását a hagyományos építésű, az arató-cséplőgép hosszirányú szimmetriatengelyére merőlegesen beépített tangenciális cséplőszerkezetek, a cséplődob szerkezeti kialakítása szolgálják. Közben az alkalmazott dobátmérők változnak – az adott arató-cséplőgépek nagyságrendjének megfelelően 450-600-700-750 mm, míg a cséplődobok szélessége 1 100-1 300-1 400-1 700.

 


A Deutz-Fahr új fejlesztésű aratócséplőgépe Fotó: SDF Group


Az új fejlesztésű Claas Lexion sorozat APS cséplőrendszere Fotó: CLAAS

 

A KALÁSZOSOK ARATÁSA: KONSTRUKCIÓK ÉS ÚJDONSÁGOK

Kalászos gabonák szemtermésének betakarítására – ami hazánkban az őszi árpa aratásával általában június végén kezdődik – magajáró arató-cséplőgépeket alkalmaznak a termelők. A gyakorlatban gabona-vágóasztallal felszerelt arató-cséplőgépekkel megvalósítható egymenetes technológia mondható általánosnak. Az újabb fejlesztésű arató-cséplőgépeknél általánosak az ISOBUS, CAN Bus és érintőképernyős felületek. Ezeknél a gépeknél a cséplés hatékonyságának fokozására a cséplődob elé már bizonyos előcséplést és magleválasztást végző gyorsítódobot alkalmaznak.

Ennek klasszikus példája a Claas Lexion sorozat – szalmarázós- és forgóleválasztású konstrukciók – APS cséplőszerkezete. Az APS cséplőszerkezetnél a 450 mm növelt átmérőjű gyorsítót, illetve előcséplést végző dobot növelt verőlécszámú (10 db), nagy átmérőjű (755 mm) cséplődob követi, melynek nagy átfogási szöge 132°. Ez hatékony cséplést eredményez. A szalmarázós változatnál a cséplési magleválasztás hatékonyságát növeli a cséplődob mögé épített 600 mm-es átmérőjű forgóleválasztó dob. A cséplés hatékonyságának növeléséhez, vagyis az áteresztőképesség növelésére a hagyományos szalmarázós gépeknél egyéb gyártók is alkalmazzák a keresztben elhelyezett, tangenciális szalmaleválasztású cséplőszerkezetnél a forgóleválasztó dobot. A New Holland TC-TX sorozat szalmarázós gépeinek cséplőszerkezete is keresztben elhelyezett tangenciális cséplődobból, ütőverőből áll, és a cséplés hatékonyságát ezt követően ujjas forgóleválasztó követi. A cséplődob átmérője 600 és 750 mm, míg a szélessége – az 5 szalmarázós változatnál – 1560, illetve 1700 mm.

 


A John Deere T kombájnszéria egyik tagja gumihevederes járószerkezettel Fotó: deere.com


A John Deere T sorozat cséplőszerkezete Fotó: deere.com

 

A John Deere „W” sorozatú hagyományos építésű arató-cséplőgépei 660 mm átmérőjűek, és az 5 szalmarázós változatok 1400 mm, a 6 szalmarázós változatok pedig 1670 mm dobszélességgel készülnek. A cséplőszerkezet tehát cséplődob + dobkosár + utóverő kosárból áll, melyhez hosszú geometriai méretekkel rendelkező, 11 lépcsős szalmarázós, másodlagos szemleválasztó rendszer tartozik. Ez az egyszerű konstrukció azonban nagyon kedvező áteresztőképességet eredményez a sorozat tagjainak. Az áteresztőképesség növelésére a John Deere cég a „T” sorozatú gépeinél is kialakította ezt a cséplőszerkezeti megoldású, forgóleválasztásos, többdobos konstrukcióját. A cséplőszerkezet utóverő dobja után a magleválasztást ujjas rotor végzi, míg a szalmaáramlását az anyagtovábbító henger segíti, és juttatja a szalmarázó felületre.

A Deutz Fahr arató-cséplőgépek konstrukciójukat tekintve keresztben elhelyezett dobos cséplőszerkezettel, szalmarázó-ládás kivitelben, a TS és TSB változatok keresztben elhelyezett forgóleválasztóval, a TSB változatok + lejtőkompenzációval készülnek. A hazai kínálatban a 7000-es sorozat tagjai és a C 9205, C 9206 típusok szerepelnek.

 


A Massey Ferguson IDEAL aratócséplőgép két rotoros leválasztó szerkezete


A New Holland CR sorozat kétdobos axiális cséplőszerkezete Fotó: New Holland

 

Ezek cséplőszerkezeti és magleválasztási adataira jellemző, hogy 600 mm átmérőjű cséplődobbal, a 205 típusok 1270 mm dobszélességgel, a 206-os típusok 1571 mm dobszélességgel, a TS változatok forgóleválasztó dobjának átmérője 590 mm, a TSB változatok ezen túlmenően 20% kereszt- és 6% hosszirányú lejtőkompenzációval rendelkeznek.

A Rostselmash Group gyártmányai közül az Acros és Vector család tagjai keresztben elhelyezett cséplődobbal, 800 mm, 1 480, illetve 1 280 mm dobszélességgel és 5, illetve 4 szalmarázóládával készülnek. Az RSM 161 – előzőhöz hasonló – cséplőszerkezettel, keresztben elhelyezett forgóleválasztóval, és 6 szalmarázóládával van szerelve.

A Torum család tagjai axiáldobos konstrukciók, a dobhosszúság 3200 mm, az átmérő 762 mm, a vágóasztal választék 5,0-6,0-7,0-9,0 m. Az axiáldobos gépeknél is az áteresztőképességet, vagyis az ebből adódó tömegteljesítményt, a konstrukcióból, illetve a működésmódból adódóan – a cséplést elsődleges és másodlagos magleválasztást végző – az arató-cséplőgép hosszirányú szimmetriatengelyébe épített egy vagy kettő forgódob végzi. Ezek a berendezések – alapvető műszaki, geometriai és kinetikai-kinematikai paramétereiket tekintve – szintén kiforrott konstrukciók.

Az áteresztőképesség, illetve az elérhető szemtömeg-teljesítmény növelésére számos finomító konstrukciós fejlesztéssel találkozhatunk. A John Deere korábbi, S 600 axiáldobos sorozatú gépeinél megnövelték a motorteljesítményeket és S 760, S 770, S 780, S 785, S 790 típusjellel jelentek meg, a motorteljesítmény-tartomány típustól függően 285/387 – 460/625 kW/ LE. A biztonságos cséplésről pedig a 762 mm átmérőjű, 3124 mm hosszú, változtatható geometriájú cséplő- és magleválasztó szekciókra osztott axiáldob gondoskodik.

A CNH csoport axiáldobos gépei Case IH Axial Flow 5150, 6150 és 7150 egydobos cséplőszerkezetű, 762 mm átmérőjű, 2794 mm hosszú dobbal van kialakítva, a motorteljesítmény pedig típustól függően 205/279 – 280/380 kW/LE (CASE IH – FPT) tartományú. A gyártó három modellből álló 250-es sorozatában 762 mm átmérőjű, 2638 mm hosszú rotor végzi a magleválasztást.

A New Holland CR sorozatú gépei két axiáldobos konstrukciók, a kettő darab axiáldob hossza valamennyi típusnál 2638 mm, míg a dobok átmérője a CR 7.9 és a CR 7.90 típusoknál 2×432 mm, a CR 8.90 – CR 9.80 – CR 9.90 és a CR 10.90 típusoknál 2×559 mm. A két axiáldobos cséplőszerkezet – mind a nagy cséplő- és magleválasztó felület révén – az egyes kategóriákban is magas áteresztőképességet, nagy szemtömeg-teljesítményt eredményez. Motorteljesítmény-kategória 300/408 – 470/639 kW/LE.

 


Rostselmash RSM 161 kombájn cséplőszerkezete jobbra, míg a Torum széria axiálrotoros rendszere balra Fotó: rostselmash.com

 

Az Agco által kifejlesztett, a piacon újdonságnak számító Massey Ferguson IDEAL család három típust tartalmaz, az IDEAL 7 egy rotoros, míg az IDEAL 8, illetve 9 kétrotoros változat. A kategóriájában a 600 mm axiáldob-átmérő és a 4840 mm hosszúság kiváló áteresztőképességet eredményez. A beépített motorteljesítmény 331/451 kW/LE – 457/647 kW/LE típustól függően.

Az ismertetett konstrukciók tisztítószerkezeti kialakításait, konstrukcióit tekintve hasonlóak, a tisztítólevegőt változtatható fordulatszám szabályozza, radiál ventilátorok biztosítják. A rostaszerkezetek pedig hagyományos kialakításúak, azonban a legtöbb változatnál távvezérléssel állítható a rostanyitás. Szinte valamennyi gyártmányra, illetve típusra jellemző a hajtásátvitel megerősítése, a szíjhajtások minimalizálása, járószerkezeti vonatkozásban pedig egyre gyakoribb a gumihevederes járószerkezeti alkalmazás, illetve a négykerék hajtásos opció. A gépkezelés és üzemeltetés vonatkozásában pedig általánosak a CAN Bus és ISOBUS alkalmazások, terményfelismerő szenzortechnológia, érintőképernyős kezelőfelületek, valamint GPS alkalmazások. A precíziós alkalmazások, üzemvitel, gazdálkodási alkalmazások is jellemzőek.

 

Dr. Kelemen Zsolt, műszaki szakértő

 

agrár aratás cséplés fejlesztés hajtás járószerkezet kombájn mezőgazdaság precízió