fbpx

Itt a világ első hatkerék-hajtású, zéróemissziós terepjáró járműve

Írta: Farkas Imre - 2025 augusztus 13.

Az EMotive Scarab prototípusa a világ első, teljesen elektromos meghajtású, hatkerék-hajtású, terepjáró képességekkel rendelkező, zéróemissziós haszongépjárműve. A fejlesztés célja, hogy egy sokoldalúan alkalmazható, környezetbarát járműplatform szülessen, amely az off-road iparágak széles körében bevethető. A projekt szakmai hátterét a brit Centre for Future Clean Mobility (CFCM) biztosította, amely kiemelkedő szakértelemmel rendelkezik zéróemissziós hajtásláncok és különösen a tiszta meghajtású hajózási technológiák terén.

A Scarab fejlesztésében a CFCM tudásbázisának bevonásával a cél nem csupán a jármű műszaki kidolgozása volt, hanem annak felmérése is, hogy mely iparágakban és felhasználási környezetekben bizonyulhat kiemelten hatékonynak. Ennek érdekében Jack Shanahan, a CFCM üzleti kutatási munkatársa együttműködött az EMotive csapatával, hogy meghatározzák a lehetséges alkalmazási területeket, és kiemeljék, mely műszaki és üzemeltetési jellemzők jelenthetnek előnyt a piacon.

A Scarab koncepciója kifejezetten arra épül, hogy ne csak egyetlen iparág igényeire fókuszáljon. A teljes értékű terepjáró képességek, valamint a közúti közlekedésre is alkalmas kialakítás lehetővé teszik, hogy különböző feladatokra adaptálható legyen. A jármű alapplatformját a gyártók igény szerint különböző felépítményekkel és eszközökkel szerelhetik fel, így a mezőgazdasági, építőipari, ipari vagy akár vészhelyzeti alkalmazások egyaránt megvalósíthatók.

Scarab jármű
A Scarab koncepciója kifejezetten arra épül, hogy ne csak egyetlen iparág igényeire fókuszáljon

Az egyik legnagyobb lehetőséget az úgynevezett ERV (Emergency Rescue Vehicle) – vészhelyzeti mentőjármű – kialakítás jelenti. Ez a kategória rendkívül széles körű felhasználást fed le, a mentési műveletekben közvetlenül részt vevő egységektől kezdve a személyzet és felszerelés szállítására alkalmas járművekig. A tervek szerint egy teljes felszereléssel ellátott ERV változat körülbelül 8 tonnás össztömegű lenne, ami lehetővé tenné kompközlekedésben való részvételét is. Ez különösen előnyös lehet a nehezen megközelíthető, vízi úton megközelíthető területek ellátásában, ahol a jármű közvetlenül a partra hajthatna.

A jelenlegi elektromos hajtáslánc a zéróemissziós működés előnyeit biztosítja, ugyanakkor a jelentős terepi feladatokra szánt járműveknél a hatótáv és az energiaellátás kulcskérdés. A CFCM elemzése szerint az ERV felhasználás különösen nagy kihívást jelent ebből a szempontból, mivel a feladatok során előre nem mindig meghatározható, hogy milyen teljesítményigények lépnek fel, és mekkora távolságot kell megtenni egy töltéssel.

A javaslatok között szerepel egy hibrid vagy alternatív üzemanyag-rendszer beépítése, amely a meglévő akkumulátortechnológiát kiegészítve képes lenne megnövelni a hatótávot és a rendelkezésre álló teljesítményt. Az energiaellátási rendszer optimalizálása az adott felhasználási terület igényeihez igazítva biztosíthatná, hogy a jármű minden körülmény között megbízhatóan működjön.

Forrás: emotive-tech.com


GÉPmax Tudástár: Zéróemissziós, hatkerék-hajtású terepjáró – Az EMotive Scarab a világ első teljesen elektromos, hatkerék-hajtású, moduláris platformra épülő terepjáró haszongépjárműve, amely a brit Centre for Future Clean Mobility szakmai támogatásával készült. Sokoldalú kialakítása miatt mezőgazdasági, ipari, építőipari vagy vészhelyzeti (ERV) feladatokra egyaránt alkalmas. A jármű fő erőssége, hogy különböző felépítményekkel könnyen testre szabható, miközben zéróemissziós működést biztosít. Az ERV-változat akár 8 tonna össztömegű is lehet, így kompokon is szállítható. Legnagyobb kihívása a hatótáv és az energiaellátás, ezért a tervek között szerepel hibrid vagy alternatív üzemanyag-rendszer integrálása a megbízható teljesítmény érdekében.