Kovács András 1998-ban kezdett dolgozni a Porsche Hungaria Kereskedelmi Kft.-nél, akkor még haszonjármű-marketingesként. Négy évvel később, 2002-ben kapta meg a Volkswagen Haszonjárművek márkavezetői feladatát, azóta is folyamatosan ezzel foglalkozik. Ma már rangidős a cégnél – vele beszélgettünk az autópiac helyzetéről és a Volkswagen Haszonjárművek új fejlesztéseiről.

– Milyen állapotban van most az autóipar, főként az átfutási idők, gyártás szempontjából?
– Az iparág komoly átalakuláson megy keresztül. Az egyik legnagyobb változás az elektromos autók terjedése. Az átállás szükségszerű, társadalmi szempontból előnyös, de figyelni kell arra, hogy ne veszélyeztesse az európai ipart, ahol több mint 13 millió ember dolgozik. Okos, fokozatos átmenetre van szükség, és úgy látom, mostanában ebbe az irányba mozdulnak el a szabályozók is.
A másik nagy hatás Kína megjelenése. Hatalmas piac volt évtizedekig az európai és amerikai gyártók számára, most viszont ők kezdenek el terjeszkedni. Nagyon tudatosan építkeznek, és komolyan kell venni őket – nem félni kell, hanem a saját értékeinket erősíteni. A Volkswagen esetében számos olyan előny van, ami racionálissá teszi a márkaválasztást.
A harmadik téma az önvezetés. Néhány éve még ez volt a zászlóshajó, mostanra kicsit háttérbe szorult. Az ötös szintű önvezetés technológiailag még nem megvalósítható biztonságosan, de részmegoldások, bizonyos körülmények között, már működnek, és segítik a vezetést. A haszonjárművek esetében különösen fontos lehet, hiszen ott az alacsony üzemeltetési költség és a hatékonyság kulcsfontosságú – az önvezetés ebben nagy segítség lehet.
– Mit érdemes tudni az önök vállalatáról?
– A Porsche Hungaria a Volkswagen Haszonjárművek magyarországi importőre. A cég a Volkswagen konszern márkáival foglalkozik: a Volkswagen személyautók, haszonjárművek, az Audi, Skoda, Seat és Cupra tartozik ide.
A Porsche Holding, a mi anyacégünk Salzburgban székel, a tevékenysége pedig három pilléren nyugszik: nagykereskedelem, kiskereskedelem és pénzügyi szolgáltatások. Magyarországon mindhárom tevékenység jelen van. A Porsche Hungaria a nagykereskedő, a Porsche Inter Auto Hungaria a kiskereskedelmi hálózat (hat telephellyel: három Budapesten, valamint Győrben, Szegeden és Tatabányán), a Porsche Finance pedig a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtja, autókölcsönzéssel és lízinggel együtt.
Magyarországon a Porsche Hungaria mint importőr a márkakereskedések szerződéses partnere. A Volkswagen Haszonjárművek esetében 27 márkakereskedés van az országban, teljes lefedettséggel. Ezekben van egy-egy dedikált értékesítő, aki a márka szakértője, és magas színvonalú tanácsadást nyújt az ügyfeleknek. A márkakereskedések mindegyike márkaszerviz is, összesen pedig 61 szervizponttal rendelkezünk. (Vannak olyan partnerek, ahol csak szerviz működik, értékesítés nincs.)
SZEMÉLYAUTÓS KÉNYELEMMEL
– Mi most a legfontosabb újdonság a Volkswagen Haszonjárművek márka termékei között, ami a hazai mezőgazdasági vállalkozások számára is érdekes lehet?
– A magyar vállalkozások, így a mezőgazdasági szereplők számára is az egyik legfontosabb újdonság az új Transporter megjelenése. Ez a modell idén ünnepli a 75. születésnapját – Európa legrégebb óta folyamatosan gyártott haszonjárműve, és talán nincs olyan személyautó sem, ami ilyen régóta lenne a piacon. Néha viccesen mondjuk, hogy az 50 éves Golf a „kistestvér”.
A hetedik generációval nemcsak egy új modellt, hanem egy új koncepciót is bevezettünk. Korábban minden verzió – dobozos, platós, mikrobusz, luxus Multivan, lakóautó – ugyanarra az alapra épült. Ez kompromisszumokat jelentett, mert nem minden funkcióhoz ugyanaz a technikai háttér az ideális.
Mostantól három külön modellt kínálunk, célzottan az adott felhasználásra. Az egyik a már tavaly bemutatott új Multivan – ez egy luxus minibusz, hétszemélyes, variálható belső térrel, személyautós kényelemmel, sínes ülésrendszerrel, akár ággyá alakítható kivitelben. Magas szintű vezetési élményt és felszereltséget nyújt.
A második az ID. Buzz – a teljesen elektromos ID család tagja, amely külső dizájnjában a klasszikus első generációs Transportert idézi, de a legmodernebb technológiát kínálja. Kapható teherautó- és személyautó-verzióban is, akár hétszemélyes kivitelben.
A harmadik pedig az új Transporter – klasszikus haszonjármű, dobozos, dupla kabinos, platós és személyszállító változatban. Ez az idei évtől érhető el Magyarországon. A „mindenkinek egy autó” helyett most „mindenkinek a megfelelő autót” kínáljuk, és úgy látjuk, hogy ez a szemlélet nagyon jól működik. A Multivan és az ID. Buzz is jól fogy, és az új Transporter is erősen indított.
– Milyen erőforrások dolgoznak ezekben a modellekben?
– Az új Transporter kínálata különösen széles. Jelenleg a dízel és elektromos verziók kaphatók, a hibrid 2026 elején érkezik. A motorpaletta a következőképp alakul: 2.0 literes dízelek, 110, 150 és 170 lóerős teljesítménnyel, kérhető automata váltóval és összkerékhajtással is – ahogy ez a Volkswagennél megszokott.
– Van még valami olyan újdonság, ami most különösen felkelti a vásárlók figyelmét?
– A legfontosabb, hogy az autó szinte teljesen testreszabható – a raktér kialakításától kezdve a vezetőtérig. A vezetési élmény is személyautós szintű, rendkívül gazdag felszereltséggel: biztonsági és kényelmi asszisztensrendszerek, sávtartó, adaptív tempomat, digitális klíma, online szolgáltatások. Széria a LED-fényszóró és a nagy méretű érintőképernyő is. Bár a legújabb technológiák először a prémium személyautókban jelennek meg, ezek a fejlesztések gyorsan megérkeznek a haszonjárművekbe is.

– Hogy működik most, 2025 tavaszán a rendelés? Ha valaki most szeretne egy ilyen autót, akkor mekkora a készlet, és ha saját igényei szerinti modellt szeretne, mennyit kell várnia?
– A teljes modellpalettára vetítve – Transporter, Crafter, Amarok, ID. Buzz, Multivan, California – azt tudjuk mondani, hogy van készletünk. Jelenleg mintegy 350 autó érhető el országosan, ezek a leggyakoribb ügyféligényeket fedik le. Igyekszünk olyan felszereltséggel készletet tartani, ami jellemzően keresett. Ha valakinek sürgősen kell autó – például baleset miatt –, akkor hajlamosabb kompromisszumot kötni a felszereltség terén is. Persze arra törekszünk, hogy minél kevesebb kompromisszumra legyen szükség. Aki nem talál megfelelő készletes autót, az gyári rendelést is leadhat, nálunk ebben nincs korlátozás. A szállítási idő a típustól és felszereltségtől függően változik, általában 3–6 hónap, de van néhány modell, amely csak 2026 elején érkezik.
– Említette a Porsche Lízinget. Hogyan alakul most a finanszírozási környezet?
– Alapvetően több finanszírozóval is lehet dolgozni, a márkakereskedő partnereink szabadon dönthetnek arról, melyik pénzügyi szolgáltatóval működnek együtt. Mi természetesen ajánljuk a Porsche Finance-t, és minden partnerünknek van hozzáférése ehhez a megoldáshoz, de ha egy ügyfél saját bankkal szeretne dolgozni, azt is megteheti.
Úgy tapasztaljuk, hogy az eladások kb. fele finanszírozott, a másik fele készpénzes vásárlás. A finanszírozott ügyletek jelentős részét viszi a Porsche Lízing. Mivel ők jobban ismerik a márkáink maradványértékeit, piaci sajátosságait, gyakran kedvezőbb ajánlatokat tudnak adni.
A legkedvezőbb konstrukció jelenleg a 3%-os, államilag támogatott kamat mellett elérhető KAVOSZ-os finanszírozás, amely kis- és középvállalkozások számára nyitott. Ügyfeleink többsége ebbe a kategóriába tartozik, így valóban sokan választják ezt az ajánlatot.
Fodor Mihály