A mezőgazdasági gépek hajtása kulcskérdés a fenntarthatóság szempontjából. Bár egyre több alternatíva jelenik meg, a dízel továbbra is uralja a terepet. Bár a piac már ontja az erre a feladatra válaszként kínált alternatívákat, a nagy traktorok és betakarítógépek viszont továbbra is a dízelhajtástól függenek. A más hajtásmódok elterjedése előtt még mindig sok megválaszolatlan kérdés és számos akadály van, amelyet le kell győzni.
A DÍZELT NEM TEMETHETJÜK
Ami az üzemanyagot illeti, ez a kérdés nem csak a mezőgazdasági technológia fokozatos kivonási modellje lesz. Ha a mezőgazdasági szektor is függetlenedni akar a fosszilis dízeltől, akkor az alternatív üzemanyagok, például a HVO, az e-üzemanyagok és hasonlók mellett más hajtásrendszerekre, például akkumulátorokra vagy üzemanyagcellákra lesz szükség. Következésképpen ezeket a megoldásokat a különféle követelményekhez kell igazítani. Az akkumulátor kis gépekben, például mezőgazdasági rakodógépekben vagy kommunális, illetve könnyű univerzális traktorokban találja meg a helyét. Ezzel szemben a nagy traktorok és kombájnok a távoli jövőben is a belső égésű motorokra fognak támaszkodni. A kérdés, hogy milyen folyékony üzemanyag válthatja fel a dízelt. Erre a kérdésre a motorgyártók már lázasan keresik a választ, hiszen mind több dízelmotor fejlett belső égésű motortechnológiát és az üzemanyag-rugalmasságot egyesíti oly módon, hogy az megfeleljen az iparág követelményeinek, miközben csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
Az „üzemanyag-agnosztikus” platformok egy sor motorváltozatot tartalmaznak, amelyek közös alapból származnak. Az egyes motorok fejtömítése alatt nagymértékben hasonló, a fejtömítés felett pedig különböző alkatrészek találhatók a különböző üzemanyagtípusokhoz – akár fejlett dízelhez, földgázhoz, akár szén-dioxid-mentes hidrogénhez. Mindegyik motorváltozat más és más üzemanyaggal működik.
ÚJ LEHETŐSÉGEK AZ ALTERNATÍV HAJTÁSOK ÉS ÜZEMANYAGOK RÉVÉN
Költségcsökkentés saját tüzelőanyag-előállításunknak köszönhetően. Ehhez az alternatív üzemanyagok kedvező árú előállítása szükséges, amely jelenleg még politikai, anyagi és technikai akadályokba ütközik. A fosszilis tüzelőanyagok ingadozó árától való függetlenség azonban összességében gazdasági előny.
Fenntarthatóság: a károsanyag-kibocsátásmentes vagy CO2–semleges hajtások és üzemanyagok használata.

(fotó: Farkas Imre)
A TÖLTÉSI INFRASTRUKTÚRA KIHÍVÁSA
A kis mezőgazdasági gépek könnyen villamosíthatók. Nem elég azonban egyszerűen elektromos flottára váltani. A legnagyobb kihívást a töltési infrastruktúra jelenti, amelynek átfogónak és átgondoltnak kell lennie. Nem csak a gép megvásárlásáról van szó, a teljes töltési infrastruktúrát a gazdaság működéséhez kell igazítani. Különösen azokon a területeken, ahol a gépeket nappal használják, a töltési folyamatoknak hatékonynak és a napfénytől függetlennek kell lenniük. Ha este vagy ebédszünetben akarunk tölteni, akkor azt gyorsan kell – a mezőgazdaságban nincs idő sokáig várni a feltöltött akkumulátorra. Az ilyen töltési folyamatok működéséhez nemcsak tárolási megoldásokra van szükség, hanem rendkívül rövid töltési időkre is.
ÚJRATÖLTHETŐ AKKUMULÁTOROK HASZNÁLATA
A gazdaságon belül munkákhoz használt nagyobb traktoroknál csak akkor van értelme a villamosításnak, ha cserélhető az akkumulátor, de ez egyelőre a tárolóakksik mérete és súlya miatt kivitelezhetetlen. Egy 12 órás üzemidőt biztosító akkumulátor irreális, de az ilyen jellegű munkákhoz gyakran elég öt óra. Sok szakértő továbbra is szkeptikus az elektromos hajtásokkal kapcsolatban, ha olyan nagy gépekről van szó, mint például a kombájnok, mivel a jelenlegi elektromos hajtások nem alkalmasak arra, hogy a nagyobb meghajtóteljesítményt igénylő gépet folyamatosan, akár 15 órán át kiszolgálják. A jövőben is a belső égésű motorokra fognak ezek a nagy teljesítményű erőgépek és önjáró betakarítók támaszkodni.
MI KELL AZ ALTERNATÍV ÜZEMANYAGOK SZÉLES KÖRŰ ELTERJEDÉSÉHEZ?
Összességében a kibocsátásról folyó viták túl szűk látókörűek. Amikor a CO2–kibocsátásról van szó, a gép teljes életciklusát figyelembe kell vennünk a gyártástól az újrahasznosításig. Ha ezt tennénk, sokkal nagyobb eséllyel fogadnák el az e-üzemanyagokat és a hidrogént. Az agrárszektor meghatározó szerepet játszhatna a klímaváltozás mérséklésében, de ehhez politikai támogatásra lenne szükség támogatások és adókedvezmények formájában. Ez az egyetlen módja annak, hogy az alternatív üzemanyagokat, például a HVO-t és az e-üzemanyagokat valóban klímasemlegessé és megfizethetővé tegyük. Olcsó árammal a gazdák maguk is előállíthatnák az e-üzemanyagokat, de a költségeknek és az adóknak is csökkenniük kell. Az éghajlatbarát mezőgazdaság felé vezető út világos, de a haladást gyorsan kell elérni – gyorsabban, mint amilyen tempóban napjainkban haladunk.
Összeállította: Lukas Arnold (DLG) cikke alapján Farkas Imre