Rigitrac SKH 150 – svájci különc az unalmas nyugat-európai traktorkínálatban

Írta: GÉPmax-2025/V. lapszám cikke - 2025 október 22.

A svájci Rigitrac Traktorenbau AG csúcskategóriás modellje, az SKH 150 egy olyan traktor, amely a hagyományos konstrukciós megoldásoktól tudatosan eltérve nyújt alternatívát a professzionális felhasználóknak. A családi tulajdonban működő, Küssnacht am Rigi településen működő gyártó kis sorozatú termelésre specializálódott, így képes az egyedi igények – színezés, műszaki opció, speciális felépítmény – rugalmas kielégítésére. A konstrukciós filozófi a középpontjában a középcsuklós alváz, a négy azonos méretű kerék, a fokozatmentes hidrosztatikus hajtás és a nagy teljesítményű hidraulikarendszer áll. Az erőgép fejlesztésében és konstrukciós sajátosságaiban maximálisan érzékelhető, hogy alapvetően a belföldi felhasználók speciális igényeit szerették volna maximálisan kielégíteni. A traktor nem az első ilyen típus ebben a szegmensben a gyártó életében, hanem az úttörőnek számító, korábbi SKH-120 továbbfejlesztése.

Rigitrac SKH 150
Eltolt nyomvonalú haladás is lehetséges

KONSTRUKCIÓS ALAPOK – AZ ALVÁZ ÉS KORMÁNYZÁS SAJÁTOSSÁGAI

Leginkább az alvázkialakításban és a kormányzási rendszerben tér el a hagyományos traktoroktól az SKH-150. A vázszerkezetének alapja finomszemcsés acélból készült. A hagyományos traktorok félig önhordó vázszerkezetűek és a talajkövetést az első tengely királycsapos felfüggesztése adja. Viszont az SKH-150-nél az egész erőgép egy mellső és hátsó alvázfélkeretből áll, amelyek egy koszorús megoldású forgócsuklóval vannak összekapcsolva így biztosítva 22 fokos relatív vízszintes csuklóelmozdulás az alvázkeretek között. Ez a hagyományos erőgépeknél nagyobb talajkövetési lehetőséget biztosít az erőgépnek. A hajtott mellső tengely hidraulikus lengéscsillapítású felfüggesztést kap. Az első és hátsó függesztések a tengelyekhez igazodó szögben állnak, ami munkagéphasználatnál a precíz követést és terheléselosztást segíti. A kompakt felépítés alacsony súlypontot biztosít, javítva a stabilitást lejtős területen és nagy tömegű eszközökkel végzett munkáknál.

A kormányzási rendszer több üzemmódot kínál:

­‑Elsőkerék-kormányzás a szokványos közúti és könnyű munkavégzéshez.

­‑Összkerék-kormányzás kis fordulókörrel, szűk helyeken való manőverezéshez.

­‑Eltolt nyomvonalú haladás a talajvédő vagy lejtmeneti munkavégzéshez.

­‑Hátsókerék-kormányzás és késleltetett hátsókerék-kormányzás speciális munkafolyamatokhoz, nagy pontosságot igénylő iránytartáshoz.

A négy azonos méretű, 540/65 R30as kerék talajkímélő munkát biztosít, mivel nincs kerékelőfutás. A maximális, tengelyenkénti 8,3 tonnás terhelhetőség a homlokrakodós feladatokra is magabiztosan alkalmassá teszi a gépet.

Rigitrac váz
Leginkább az alvázkialakításban tér el a hagyományos traktoroktól

ERŐFORRÁS ÉS HAJTÁSLÁNC

A Rigitrac SKH 150 lelke az FPT N45 ENT, négyhengeres, 4,5 literes dízelmotor, amely 150 LE-t ad le 2000 1/min fordulaton. A motor legnagyobb nyomatéka 710 Nm, amely már 1500 1/min fordulatszámon rendelkezésre áll. A Stage V (F04) emissziós előírásoknak megfelelő egység kipufogógáz-utókezelése részecskeszűrőből és SCR rendszerből áll. A főtengely fordulatszáma közúti üzemben 40 km/h sebességnél mindössze 1400 1/min, ami a fogyasztás csökkentése mellett a zajszintet is mérsékli.

A külön olajkörrel működő hajtáslánc hidrosztatikus, fokozatmentes, két tartományban dolgozik (0–25 és 0–40 km/h). A nagy szögű (45°) kardántechnika nagy rugalmasságot biztosít a munkavégzés során.

Rigitrac SKH 150
A komfortfülke rugózott felfüggesztésen nyugszik, a kabin kialakítása tágas, mindkét oldalról szélesajtókon közelíthető meg

HIDRAULIKARENDSZER ÉS MUNKAGÉP-CSATLAKOZÁS

A hidraulikarendszer Load Sensing axiáldugattyús szivattyúra épül, amely 108 l/min teljesítményre képes 2000 1/min motorfordulat mellett. A kormányzás és fék külön LS-szivattyúval rendelkezik (43 l/min). A hátsó függesztőmű EHR-szabályzású, folyamatos emelőereje 5,5 tonna. Az első függesztőmű CAT. II/III szabványú 3,5 tonnás kapacitással, mindkettő hidraulikus munkagép-tehermentesítéssel.

A hátsó TLT 540 és 1000 1/min, az első 1000 1/min fordulattal üzemel, mind terhelés alatt kapcsolható. A hidraulikaszelepek arányos vezérlésűek, a kezelő joystickról vagy forgóvezérlő segítségével gyorsan kioszthatók és programozhatók. A hidraulikacsatlakozások száma és kiosztása a vevő igényei szerint konfigurálható.

Rigitrac SKH 150
Az első függesztőmű CAT. II/III szabványú, 3,5 tonnás kapacitással

KEZELŐI KÖRNYEZET ÉS ERGONÓMIA

Az utasüléssel is felszerelt komfortfülke rugózott felfüggesztésen nyugszik és – mint ahogy korábban már említettük – automatikus szintszabályozású, hidraulikus elsőtengely-rugózás növeli a kényelmet. A kabin kialakítása tágas, mindkét oldalról széles ajtókon közelíthető meg. A nagy panorámaszélvédő és az opcionális kamera a munkaterület teljes belátását biztosítja. A kezelőszervek logikusan, az ergonómikus jobb oldali kartámaszba építve helyezkednek el. A joystickról vezérelhetők a hidraulikafunkciók, a TLT-k, a homlokrakodó és a kormányzási módok. A kezelő kényelmét a légkondicionáló automatikus vezérlése, a rádió, USB és DAB+ csatlakozás, valamint az állítható kormányoszlop és a légrugós vezetőülés biztosítja.

Rigitrac SKH 150 kormány
Az állítható kormányoszlop és jobbra a hátsó munkagépkamera képét közvetítő monitor

SZERVIZELHETŐSÉG ÉS KARBANTARTÁS

A motorháztető nagy szögben nyitható, a napi ellenőrzési pontok (olaj, hűtőfolyadék, szűrők) jól hozzáférhetők. A hűtők felfelé nyithatók, könnyen tisztíthatók, a ventilátor hidraulikus meghajtású és automatikus irányváltásra képes, így a hűtési rendszer karbantartási igénye alacsony. Az üzemanyag-ellátórendszer vízleválasztós szűrővel rendelkezik, ami védi a nagynyomású befecskendezést.

Rigitrac SKH 150 kartámasz
A kezelőszervek logikusan, az ergonómikus jobb oldali kartámaszba építve helyezkednek el

FELHASZNÁLÁSI TERÜLETEK ÉS TESTRESZABHATÓSÁG

A Rigitrac SKH 150 nemcsak a mezőgazdasági üzemben állja meg a helyét, hanem önkormányzati, erdészeti, ipari, reptéri vagy sportpálya-karbantartási munkákban is bevált. A kis szériás gyártás előnye, hogy a megrendelő igényeire szabható a szín, a munkagép-csatlakozás, a kiegészítő világítás vagy akár a téli munkavégzéshez szükséges felépítmény.

Rigitrac SKH 150 szánt
A kompakt felépítés alacsony súlypontot biztosít, javítva a stabilitást nagy tömegű eszközökkel végzett munkáknál

A Rigitrac SKH 150 azoknak a felhasználóknak készült, akik a szériagyártású traktoroknál nagyobb konstrukciós szabadságot, kiemelt manőverezhetőséget és széles felhasználhatóságot igényelnek. A középcsuklós, hidrosztatikus koncepció a nagy teljesítményű hidraulikával és az egyedi gyártási rugalmassággal együtt olyan gépet eredményez, amely egyaránt alkalmas intenzív mezőgazdasági művelésre, kommunális feladatokra és speciális ipari munkákra.

Műszaki adatok (főbb jellemzők)

Motor: FPT N45 ENT, 4 henger, 4,5 l, 150 LE / 2000 1/min, 710 Nm / 1500 1/min.

Hajtás: hidrosztatikus, két tartomány (0–25, 0–40 km/h), nagy szögű kardán (45°).

Tömeg: 5900 kg saját tömeg, 10 500 kg megengedett össztömeg

Tengelyterhelés: 8300 kg / tengely.

Hidraulikakapacitás: 108 l/min (LS szivattyú),43 l/min (kormány/fék).

Függesztőmű: első 3,5 t, hátsó 5,5 t, CAT. II/III.

TLT: első 1000 1/min, hátsó 540 és 1000 1/min, terhelés alatt kapcsolható.

Kormányzás: első-, összkerék-, eltolt nyomvonalú haladás, hátsókerék- és késleltetett kormányzás.

Fordulókör: 3,5 m (összkerék-kormányzás).

Gumiabroncs: 540/65 R30, mind a négy keréken azonos méret.

Üzemanyagtartály: 150 liter.

Farkas Imre
Fotók: rigitrac.ch


GÉPmax Tudástár: Rigitrac SKH 150 traktor – A svájci Rigitrac SKH 150 középcsuklós, hidrosztatikus hajtású traktor négy azonos méretű kerékkel, többkormányzási móddal és nagy teljesítményű hidraulikával kínál precíz irányíthatóságot és testreszabhatóságot.

▼Hirdetés

▼Hirdetés

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.