fbpx

A Liebherr és Tula közös kutatási projekten dolgoznak

Írta: Farkas Imre - 2022 március 20.

A Liebherr-Components AG és az egyesült államokbeli Tula Technology a közelmúltban Baden-Badenben tartott nemzetközi motorkongresszuson bemutatta közös tanulmányuk lenyűgöző eredményeit.

A vállalatok közösen végeztek kutatásokat a dízelmotorok által termelt üvegházhatású gázok (ÜHG) és nitrogén-oxidok (NOX) csökkentésére. A szimulációk alapján a Tula dízel Dynamic Skip Fire (dDSF) szoftvere lehetővé teszi a kipufogócsőből származó NOX-kibocsátás 41%-os és a szén-dioxid (CO2) 9,5%-os csökkentését. Ehhez a tanulmányhoz a Liebherr Machines Bulle SA biztosította D966 motorját, amely számos alkalmazásban működik, például kerekes rakodógépekben.

Szoftver integrálása más motorokba lehetséges

A kutatás eredményei világszerte pozitívan befolyásolhatják a terepjáró berendezések fejlesztését vagy gyártását. Ezért a Liebherr-Components folytatja tevékenységét a Tula dDSF szoftverének motorrendszerébe való integrálására szolgáló „proof of concept” hardver tervezésében. A további teszteken a D966-ot, egy nagyon kompakt, 13,5 literes, 6 hengeres dízelmotorban is használni fogják. A következő lépésben a Liebherr fontolóra veszi a dDSF szoftver integrálását a portfóliójában lévő többi dízelmotorba.

Liebherr D966 motor
A Liebherr D966 soros motort a Tula dízel Dynamic Skip Fire szoftverével tesztelték – fotó: https://www.liebherr.com/

Hatékony motorműködés és alacsony kipufogócső-kibocsátás

A Tula technológiái olyan költséghatékony megoldásokat kínálnak, amelyek bizonyítottan növelik a motor hatékonyságát. A Dynamic Skip Fire (DSF) szabadalmaztatott algoritmusokat használ, amelyek úgy döntenek, hogy az egyes hengereket dinamikusan kihagyják vagy kigyújtják, hogy megfeleljenek a motor nyomatékigényének. Ez a csúcshoz közeli motorhatékonyságot tesz lehetővé a tisztább égés érdekében. A zaj és a vibráció proaktívan csökkenthető az égetési minta és a hengerterhelés manipulálásával. A DSF-et eddig több mint 1,5 millió személygépjárműben telepítették. A közzétett tanulmány kiegészíti a Tula dízel dDSF-technológiájának sikeres alkalmazásainak egyre növekvő listáját, beleértve a személygépkocsikat, a haszongépjárműveket és a nehézgépeket is – azzal a fő céllal, hogy csökkentsék az üvegházhatást okozó gázok és a NOx kibocsátását.