Számtalan átépített, illetve európai gyártók által kifejlesztett gyűjtőtartályos önjáró silózó látott már napvilágot az elmúlt évtizedekben, de egyetlen nyugat-európai típus volt, amely megélte a nagysorozatú gyártást.
Hesston márkanév alatt már a 70-es évek második felében készült a Hesston-7600 silózóból kialakított 7655-ös, gyűjtőtartályos változat, de ezt a Kansas-i gyártó csak a tengerentúlon gyártotta, hazánkba is csak kiállításra és kipróbálásra került be, néhány darab csak a Benelux államokban állt munkába Európában.
A Fiatagri-Hesston 7730 korai, nullszériás példányai – fotó: prospektus
A Kansas-i Hesston franciaországi Coëx-ben található gyáregységét (ahol európai megrendelésekre gyártott) a márkanév használattal együtt megvásárolta, a céggel addig is szoros kapcsolatban lévő Fiatagri S.p.a., így 1983-tól már új időszámítás kezdődött a gyár életében. Megmaradt a márkanév, de teljesen új konstrukciójú önjáró silózócsalád fejlesztését indították el. Ennek a szériának a legfelső zászlóshajó modelljét még 1983-ban bemutatták a nagyközönségnek. Az új Fiatagri-Hesston 7730 típus, a 7700-as család legfelső tagja volt. A legkisebb még a régi Kansas-i fejlesztésű, abban az időben itthon is széles körben ismert és alkalmazott Fiatagri-Hesston 7700 volt.
A szériában gyártott Fiatagri-Hesston 7730 – fotó: prospektus
A széria közepét képviselő, új fejlesztésű, akkori európai trendeket követő 7715-7720-7725 modellek, itthon szintén széles körben ismertek voltak és kisebb darabszámban munkába is állt belőlük. Az igazi különc, a cikkünk tárgyát képező 7730-as volt, amely a széria első fecskéjeként teljesen más építési elvet, és konstrukciós megoldásokat követett, mint család többi tagja, vagy az akkoriban konkurens európai, vagy a tengerentúli önjáró silózók. Kifejlesztésénél a mérnökök olyan silózót akartak kialakítani, amellyel optimális mellett, nagyon nehéz munkakörülmények között is be lehet takarítani a terményt, legyen szó végletekig felázott területről, nehéz terepviszonyokról.
Az alapkivitelű gép gyűjtőtartály nélkül, közvetlenül szállító járműre űrített – fotó: prospektus
Adaptereit közösen használta a 7700-as széria többi tagjával, lényegében ugyan azok a munkaeszközök álltak rendelkezésre, mint a kisebb testvéreihez. Soros silókukorica adapterek, szántóföldi vágószerkezet pillangósokhoz, és két féle méretű rendfelszedő adapter, amelyet a szolnoki Mezőgép Vállalat hevesi gyáregysége (ma Hevesgép) gyártott és szállított be a Fiatagri-Hesston számára. A terménytovábbító, szecskázó rendszer tekintetében a 80-as évek nyugat-európai gyártású önjáró silózóinak építési elvét és konstrukciós megoldásait követte, rendelkezett szemroppantóval és fémdetektorral is.
A silózó eltért addig megszokott, európai önjáró szecskázó építési megoldásaitól – fotó: prospektus
Nem ebben rejlett a különlegessége a gépnek. Annál inkább az alváz rendszerében, kormányzásában, járószerkezet hajtásában és felépítményes megoldásában. A silózó osztott vázszerkezete mellső és hátsó alvázfélkeretből állt, hasonlóképpen egy törzscsuklós traktorhoz. A kormányzását ennek megfelelően, szintén a törzscsuklós traktorokéhoz hasonló rendszerrel, hidraulikus, csuklós törzskormányzással oldották meg. Ez az alváz és kormányzási megoldás nagyon kicsi, 3,58 méteres fordulási sugárral vértezte fel a nagyméretű betakarítógépet. Alapkivitelben a silókombájn mellső kerekei kaptak meghajtást, (két tartomány: 0-13 km/h és 0-26 km/h) kerekenként Poclain hidromotorok segítségével, amelyeket nagy teljesítményű hidraulikus szivattyú szolgált ki. Opcióban a hátsó tengelyekre is kérhető volt hajtás, amit már csak a silózó elrendezése, tömege és a túlméretezett kerékméretei miatt is érdemes volt így rendelni.
A tartályból maximum 3,35 méteres magasságú szállító jármű volt megtölthető – fotó: prospektus
Alapkivitelben a 13,4 m3-es befogadó kapacitású gyűjtőtartály, nem volt tartozéka a betakarítógépnek, azt opcióban lehetett megrendelni. Fel és leszerelése a cserefelépítményes pótkocsikéhoz hasonló platformos, egyszerű megoldású volt. Így a standard változat úgy működött, mint egy hagyományos magajáró szecskázó. Hajtott első kerekek esetén elöl-hátul 18,4R30-as abroncsméretű kerekekkel volt szerelve, míg az opcionális összkerékmeghajtás esetén 23,1R26 méretű kerekek segítették mozgását. Rendelkezett egy hidraulikusan, 235 fokban körbeforgatható kidobóívvel, amelyet egy nagy átmérőjű, lapátos dobó ventillátor szolgált ki.
Stúdiófelvétel az alapkivitelű, 18,4R30-as kerékméretű változatról – fotó: prospektus
Az opcióban kérhető, 3,35 méteres ürítési magasságú, láncos-kaparóléces ürítésű gyűjtőtartállyal szerelve, a nagyobb tömeg miatt elől 23,1R26, míg hátul 28Lx26-os kerekek birkóztak meg a rájuk nehezedő teherrel. A gyűjtőtartályos verziónál a kidobóívet cserélni kellett egy nagyon rövid fix kidobó csőre, amely a tartály befogadó nyílása felé volt irányítva. Ma már retrónak számító munkakörnyezetű vezetőfülkéje az akkori ergonómiai igényeket maximálisan kielégítette, opcióban légkondicionálóval volt kérhető.
A vezetőfülke beltér ma már retrónak tűnik, de abban az időben a 80-as években maximálkisan kielégítette az akkori igényeket – fotó: prospektus
Végül említsük meg az erőforrását is a silózónak, hiszen a fejlesztők azt sem aprózták el. Míg a 7700-as család többi tagjában Fiat dízelmotorok szolgáltatták a meghajtást, addig a 7730-asban egy 350 lóerős, 14 literes, 6 hengeres Cummins 855 típusú dízelmotor gondoskodott a nyomatékról, amelynek megbízható erőtartalékára szüksége is volt, a gyűjtőtartállyal együtt 12 400 kg-os saját tömegű silózónak.
Az új betakarítógépet hazánkban, az 1983-as tavaszi Agromashexpo kiállításon mutatták be a szakmai nagyközönség előtt, majd munka közben még ugyan ennek az évnek az őszén, a Bábolnai Napokon is láthatták a hazai szakemberek. Végül itthon a kisebb testvéreiből állt több hadrendbe. A Fiatagri-Hesston 7730-as, a 10 évig tartó sorozatgyártása alatt leginkább Nyugat-Európában volt sikeres. Ha valaki a legismertebb online videómegosztó portálon rákeres, nagyon sok ma is dolgozó példányt láthat munka közben.
Farkas Imre