Tanácstalanság jellemzi a kutasok arcát, ha ehhez hasonló kérdéssel fordulnak hozzá a mezőgazdasági termelők, vagy fuvarozók. A dízel motorok „környezetvédelmi” adaléka szinte egy hét alatt tűnt el a magyar töltőállomásokról.
A gazdaság sorsa függ tőle, mégis sokan nem tudják, miről van szó
Az AdBlue egy adalék, melyek a dízelüzemű motorok katalizátora éget el az üzemanyaggal együtt, így jelentősen csökkentve a környezeti terhelést. A tiszta oldat gyakorlatilag ioncserélt vízből és autóipari karbamidból áll (megközelítőleg 2:1 az arány a víz javára).
A szelektív katalitikus redukció rendszerrel (SCR) szerelt gépek nitrogén-oxid kibocsátását csökkenti a folyamat, melynek során az adalék a speciális katalizátorba fecskendezve vízzé, levegővé és nitrogénné alakítja át a kipufogó gázok ártalmas nitrogén-oxidjait.
AdBlue jellemzője még, hogy teljesen veszélytelen, de erősen korrodáló hatású, a fagyáspontja – 11 °C-on van.
Ömlesztve vagy kannás kiszerelésben kapható az adalék, ha van (Fotó: GreenChem)
Az ügyben a MOL illetékese nyilatkozott
Az AdBlue legnagyobb hazai forgalmazója a Mol Nyrt., az adalékkal a Mol-Lub Kft. (leányvállalat) foglalkozik, ez a cég tartja a kapcsolatot a szlovákiai üzemmel, mely a térségünket ellátja.
Vida Szabolcs, a leányvállalat ügyvezetője is a földgázárak meredek emelkedésében látja a probléma gyökerét. Ugyanis az adalék egyik alapanyaga – mint fentebb írtuk – a karbamid, mely gyakorlatilag a műtrágyagyártás mellékterméke, és a földgázból nyerik ki. Ennek megfelelően az AdBlue beszerzési ára emelkedik a földgáz jegyzési árával együtt.
A gázáremelkedés miatt a mezőgazdasági műtrágya piac pang, ilyen áron nem tárolnak be a tavaszi időszakra a kereskedők. Ennek köszönhetően a műtrágyagyárak is csak minimális szinten működnek, mivel a forgalmazók részéről nincs kereslet. Ennek ellentmond, hogy a mezőgazdasági termelők már tudják, hogy mit akarnak ősszel és tavasszal vetni, ültetni; részükről lenne bizonyos mennyiségben vásárló erő.
Az AdBlue szállítása nagy távolságra nem kifizetődő
A folyadék kétharmada desztillált víz, nem sok fogy belőle, értéke kisebb, mint az üzemanyagé. A szállításhoz speciális tartály szükséges, mivel erősen korrodáló hatása van.
Ezen jellemzők miatt úgy alakult ki, hogy egy-egy gyártó bizonyos térséget, pár száz kilométeres távolságban, szolgál ki, csak ekkora távon belül éri meg utaztatni a terméket. Magyarországot és Szlovákiát a duslói GreenChem cég szolgálja ki. A gyártó kapacitása elég lenne a két ország igényeinek fedezésére.
A nyilatkozat szerint a MOL nem jut kevesebb adalékhoz, sőt, „szeptember óta a szokásos időszakra vetített mennyiségnél 20%-kal többet is kapott a szlovák gyártótól”.
A jelenlegi hiányt a vásárlók felhalmozása váltotta ki a szakember szerint, ezen a téren is pánikszerű felvásárlási hullám indult, mint 2020-ban a Covid miatt.
A régebbi dízelmotorok működnek az adalék nélkül is, de arányuk már alacsony (Fotó: Pixabay)
Tervek a szokásos rend helyreállítására
A pánikkészletezés megelőzése, a tényleges felhasználók kiszolgálása érdekében tervezi a MOL, hogy alkalmanként 50 literre korlátozzák az ömlesztve vásárolható AdBlue mennyiségét. A kannás kiszerelések kapcsán pedig vásárlókként egy 5 vagy 10 literes mennyiséget vehetnek majd a termékből.
Az AdBlue fogyasztói ellenértékét továbbra is a földgáz jegyzésárának alakulása befolyásolja. A különböző kiszereléseket figyelembe véve 10-20 százalék közötti áremelkedés tapasztalható az adalék esetében.
Forrás: 2021 Telex