Néhány héttel ezelőtt a Müncheni Műszaki Egyetem archívumát a Mezőgazdasági Gépek Központi Vizsgálati Központjának képgyűjteményével egészítették ki. A gyűjtemény átfogó képet nyújt az egykori NDK mezőgazdasági fejlődéséről.
A Fortschritt ZT-320 a vontatási mérések során a 15 t súlyú Tatra 813 fékezőjármű előtt
Az egykori NDK-ban a mezőgazdaság kiemelt fontosságú volt – mint az állam bármely más ágazata. Ugyanakkor osztozott is a szegénységben: a kutatások úttörő fejlesztései ritkán jutottak el a sorozatgyártásra való érettségig vagy akár a termelésig. Sok technikai vívmány landolt a fi ókban, és ezek máig is csak részben kerültek napvilágra. Egy kis fényt hoz a sötétségbe most a Müncheni Műszaki Egyetem online adatbankjába kerülő fotógyűjtemény, melyet a Mezőgazdasági Gépek Központi Vizsgálati Központja készített. Az 1961-ben alapított intézet nemcsak mezőgazdasági gépeket és mezőgazdasági berendezéseket vizsgált és tesztelt, hanem alapkutatást is végeztek. Ez a KTBL (Mezőgazdasági Technikai és Építészeti Kuratórium) és a későbbi DLG-tesztközpont németországi tesztelési tevékenységének keletnémetországi központja lett.
A vontatási teljesítmény mérései ugyanolyan részét képezték a portfóliónak, mint az üzembiztonság, az üzemanyag-fogyasztás és a csúszás, a munka minősége és a kopási jelenségek, valamint az életciklus költségeinek mérése, de az ergonómia és a működés szempontjai is. Egyébként a mezőgazdasági gépeket már előtte is, pontosabban 1939 óta Potsdam-Bornimban tesztelték. Szinte mindent képviseltek, amit a mezőgazdasági termelőszövetkezeteknél (LPG) vagy az állami tulajdonú árukon (VEG) kellett bevezetni. Ezek közé tartoztak az első NDK-ból származó traktorok, mint például a Pioneer, a KS30 „Urtrak” gumihevederes traktor, az RS09-es eszközhordozó traktor, a Famulus RS14 – és természetesen a ZT-300, valamint annak változatai és utódai a schönebecki Fortschritt (Haladás) traktorgyárból, de természetesen a Zetor, a Charkov és a Kirovets traktorjai is szerepeltek az ellenőrző listán. A nyugatnémet szaklapok megbízásából „külföldi márkák” is kerültek Potsdam-Bornimra a rendszerváltás után. Különböző prototípusok, mint például a ráépített tartályokkal végzett nagy területű vetéstechnológia vagy a szántás közben történő ammóniakijuttatás berendezései nem terjedtek el. Ismertek gumihevederes meghajtókkal kapcsolatos kutatások is – egyébként, nemcsak a traktorok, hanem a járvaszecskázók és a rendrakó aratógépek körében is. Néhány könyvet már közzétettek az egykori kelet-németországi vizsgálati módszerekről és a mezőgazdasági technika fejlődéséről – és ezeket remélhetőleg több is követi majd. A ZPL fotógyűjteménye, az 1954-től 1990-ig terjedő időszak izgalmas képei, amelyeket az intézet korábbi mérnökei digitalizáltak önkéntes munkával, most nagyon jól kiegészítik ezt az értékes örökséget.
1980: rövid ekéből és univerzális féligfüggesztett kereten elhelyezkedő pneumatikus vetőegységből álló BK 3 vetőkombináció, a Kirovets K-700 traktor mögött
1989: pillantás a próbaútvonal komplexumára, akadálypályával, Tatra fékezőkocsival és vezetőfülke próbapaddal
1950: az RS 10 tesztmodell szántáskor, összkerékhajtással és csúszás elleni kormányzással
1970: B 010 függesztett váltvaforgató eke a Fortschritt ZT 300 mögött
„Benchmarking” a Rabe féligfüggesztett ágyekével
1979: 8 ekefejes B550 féligfüggesztett ágyeke a K-700 mögött
Hidraulikus platform segítségével önjáró és vontatott munkagépeken egyaránt végeztek billentési teszteket
1983: 12 ekefejes B 540-es tarlóhántó eke két B 605-ös tömörítőhengerrel teszt közben
1975: ingalengést vizsgáló tesztpad dinamikus terheléshez vezetőfülke-vizsgálatoknál
A John Deere 4755 egy nyugat-német szaklappal együtt szervezett összehasonlító vizsgálat során, vonóerő mérése közben. A Fendt Favorit 615 LSA a Fiatagri 180-90 és a Renault 175-74 ellen versenyzett
1970: A legendás B 550-es ágyeke a Kirovets K-700 traktor mögött
8 ekefejes B 501 féligfüggesztett ágyeke 1970ben, előtte egy a Kirovets K-700 traktor
1987: cseh vontatott PH 2-02 diszktiller szállítás közben…
…és munkahelyzetben. Érdemes megfi gyelni a rugóterhelésű hengeres rögtörőket
1969: a GEF 3-35 hengeres eke a kiszántott föld megfordítására szolgáló műanyag hengerekkel
1980: PFz 3-35 lengyel függesztett talajmaró-eke TLT- és ékszíjas hajtással
1980: B 601 utómunkálatokat végző eszköz az A 200 vetőgéppel a B 550 ekén, mögötte egy vontatott magtakaró borona
A kombináció lehetővé tette az altalajművelést, a magágykészítést és vetést egy munkaműveletben
1970: Kirovets K-700 féligfüggesztett ammóniatartállyal és 8 ekefejes B500-as féligfüggesztett ágyekével
1971: „Zwochau” függesztett csatlakozógerendely 2×B 231 magágykészítő kultivátorhoz
1976: vontatott csatlakozókocsi négy KPS-4 típusú kultivátorhoz
KA 5,6 kombinált gép szállítási helyzetben a K-700 mögött
1970: az FA 3/2 magyar altalajlazító a Kirovets K-700 mögött
1977: Kirovets K-701 erős, V12-es motorral
1975: Csarkov T-150 K törzscsuklós kormányzású traktor ikerkerekekkel
1976: Ursus C 1204 vendégségben a tesztközpontban – azonban nem tesztelték
1988: Fortschritt ZT-323 GB hernyótalppal
1980: a szovjet T-130 lánctalpas traktor a közel 14 t üzemtömegével és 160 LE teljesítményével hatalmas volt
1983: szovjet TL 30 A lánctalpas traktor B 553 ágyekével
1989: a 335 lóerős Kirovets K-701M traktor a 8×8 Tatra vontatásmérő jármű előtt
1984: Charkov T-150 lánctalpas traktor (a T-150 K törzscsuklós kormányzású modell párja) 5 PHX féligfüggesztett ágyekével
1967: RS 09 eszközhordozó T 180 f homlokrakodóval
1967: RS 09 eszközhordozó T 180-as rakodóvillával kevés helyen végezhető munkákhoz
1980: lejtőn dolgozó ismeretlen márkájú cseh traktor tömegkiegyenlítéssel aratási munkáknál
1977: Kirovets K-701 V12 motorral és B 550 ágyekével
A bolgár M45 „Murgasch” istállótraktor 1980-ban elégtelen osztályzatot kapott a biztonságra
1970: T 159 hidraulikus mobil mozgó daru 225 fokos gémmel
1985: Weimarwerk HT 140 gazdasági traktor és istállókezelő munkagép, itt homlokrakodóval
1980: Fortschritt ZT 300 GB a HTS 90.04/T 088 modellel – szintén lánctalpas járószerkezettel
1976: Fortschritt ZT 300 GB traktor B 231 magágykészítő kultivátorral, közös fejlesztés a KFL Zerbst vállalattal. A gumihevederek bizonyultak a gyenge pontnak
Utolsó bevetés: Weimarwerk T 188-as mobil daru 1990-ben
1980: Fortschritt E 281 kísérleti modell C gumihevederes járószerkezettel és magyar kukoricacső-törő adapterrel
1990: Leipzig 02 elektromos istállókezelő munkagép akkumulátoros áramellátással
1980: Fortschritt E 301 rendrakó aratógép lánctalpas járószerkezettel érzékeny felületekre
1976: Fortschritt E 516 hat szalmarázóládás kombájn
1967: a legendás Fortschritt E 512 négy szalmarázóládás kombájn, itt már vezetőfülkés változatban
1983: Fortschritt E 514 négy szalmarázóládás kombájn kukoricacső-törő adapterrel
Ezt a lengyel körbálázót a Hallei Egyetem számára vizsgálták 1980-ban
1980: a Hesston 4800 összehasonlításként szolgált a saját szögletes bálázók fejlesztéséhez.
1975: HTS 60.04 rakodókocsi a Meiningen ipari berendezések gyártójától
1980: Belarus, ismeretlen gyártmányú rakodókocsival
1980: IFA W50 „Agrotruck” Annaburger HLS 180.27 modellel, 18 m3-es GFP tartállyal (üvegszállal megerősített poliészter)
1987: IFA L60 összkerékhajtással, három oldalon billenthető felépítménnyel. Az IFA egyébként évekkel korábban bemutatta közúton a világ első Commonrail-dízelmotorját – de nem kereskedelmi céllal
1974: 38 m3-es szecskázott anyagot szállító félpótkocsi, mint az IFA W50 kísérleti modellje
Matthias Mumme