fbpx

6 érv a sebességváltó mellett

Írta: Szerkesztőség - 2019 november 08.

A McCormick fokozatmentes VT-Drive sebességváltója mellett a 200 lóerőig terjedő traktorkategóriában most egy komoly, terhelés alatt kapcsolható sebességváltó is szerepel a programban. Egy tárcsás borona előtt teszteltük, hogy mit várhatnak az ügyfelek.

KASSZASIKER: a fontos 200 lóerős kategóriában helyezkedik el a McCormick X7 sorozata, melyhez fokozatmentes vagy 6 fokozatú, terhelés alatt kapcsolható sebességvált ó választható

Az Argo, a McCormick anyavállalata egyre nagyobb elkötelezettséggel próbálkozik tűzvörös traktorai piaci részesedését német forgalomba helyezési engedélyekkel bővíteni. A főszereplő ilyen téren évek óta az X7 sorozat. A kompakt középkategóriás traktorok az FPT motor mellett fokozatmentes és hatszoros terhelés alatt kapcsolható ZF sebességváltóval rendelkeznek, mivel ebben az ár- és teljesítménykategóriában a korábbiakhoz hasonlóan továbbra is keresettek a CVT váltók, valamint a klasszikus, de a korszerű sebességváltók is.


A motorháztető alatt FTP motort és ZF Powershift sebességváltót találunk

A VT-Drive váltóról már beszámoltunk egy gyorstesztben lapunk egy korábbi számában. Akkor kritikát kaptak a vezetőfülke gyenge pontjai és az első tengely intenzív karbantartási igénye, ezért négy év után újra eljött az idő, hogy megnézzük a legújabb fejlesztéseket és frissítéseket – de ezúttal a P6 Drive rendszerrel.

Emlékeztetőül: az X7 sorozatba összesen nyolc modell tartozik; ebből öt VT Drive rendszerű. Három, 150 és 176 LE közötti négyhengeres modell teszi teljessé a sorozatot lefelé. Ezekhez kapcsolódik a már említett hathengeres motorral rendelkező öt gép egészen az X7.690 csúcsmodellig, amit prémium felszereltséggel bocsátottak rendelkezésünkre a gabonatarlón végzett tesztünkhöz. A hathengeres traktorok felismerhetők az X7.6 elnevezésről, a négy‑hengeresek jelölése X7.4.

OLASZ MOTOR

Az X7.690 modell időközben kicsit el‑avultnak tűnő burkolata alatt – amit az Agritechnica kiállításra X8-Optik néven modernizálnak, ahogy erről előző számunkban már beszámoltunk – egy 6,7 literes turbómotor működik. Az olasz szomszédoktól származó FPT motor 200 lóerőt biztosít, viszonylag magas, 2200 min‑1 fordulatszámon. A hathengeres motort kicsit más elrendezésben többek között a CNH Puma/T7/CVT modellben és a Claas Axion 800-ban is megtalálhatjuk. Amikor az X7 a Boost teljesítménynövelőt – a McCormick elnevezése szerint Power Plus – 12 km/h sebességtől és TLT-munkák során aktiválja, akkor további 5 lóerővel növekszik a teljesítmény. Ha a motort emellett fordulatszám-csökkentéssel használjuk, akkor akár 225 LE is rendelkezésünkre állhat 1900 min‑1 fordulatszámon. A 897 Nm maximális forgatónyomatékot (Boost teljesítmény‑növelővel) a sorozat zászlóshajója 1400 min‑1 fordulatszámon éri el.

A terminál megjeleníti az aktuális vezetési stratégiát – ez lehet Eco vagy Power –, mely a kartámaszban megváltoztatható

A hajtás elektronikus Common Rail befecskendezéssel, 24 szeleppel és VTG turbóval felszerelt – ezenkívül kipufogó‑fékkel rendelkezik. A három négyhengeres modelltől eltérően a nagyobb típusok vázszerkezetre épülőek – tehát a motor az X7.6 traktorban nem tartóelem. A kipufogógáz-utókezelés azonban minden gép‑nél egyforma. A Tier 4 final környezetvédelmi besorolás határértékeit az SCR-rendszernek és a DOC-katalizátornak köszönhetően tartják be a traktorok. Dízelrészecske-szűrőt nem használnak, ami lehet, hogy a következő szigorúbb Stage V. szint esetén változni fog.


KÖZÚTI SZÁLLÍTÁS: a maximális 50 km/h sebességet az X7 névleges fordulatszámon éri el


A hűtőpanelek tisztításhoz felhajthatók. A hozzáférhetőség jó

Technikai adatok

motor: FPT N67; 6,7 l hengerűrtartalom, hathengeres; névleges teljesítmény 200 LE, maximális teljesítmény 225 lóerő, Boost teljesítménynövelővel 1900 min­1 fordulatszám mellett; 897 Nm max. forgatónyomaték Boost teljesítménynövelővel 1400 min­1 fordulatszámon; környezetvédelmi besorolás Tier 4 final DOC és SRC rendszerrel; 320 l üzemanyagtartály, 52 l AdBlue tartály; 500 üzemóra karbantartási ciklusidő

sebességváltó: ZF hatszoros terhelés alatt kapcsolható sebességváltó, 30 előre/15 hátrameneti fokozat, 5 csoport; mászófokozat opcionális; 3 vezetési mód; 50 km/h legnagyobb sebesség 2200 min­1 fordulatszámon

TLT és hidraulika: 540/540E/1000/1000E, 1000-es front-TLT opcionális, hátsó függesztőszerkezet+EHR, 9300 kg emelési kapacitás, frontfüggesztés opcionális 3500 kg emelési kapacitás; axiáldugattyús szivattyú 160 l/min, max. 5 kétkörös hidraulikacsatlakozó hátul, 2 elöl; a Power-Beyond alapfelszereltség

méretek és súlyok: tengelytáv 2820 mm, ürestömeg 7200 kg, megengedett össztömeg 13 000 kg

németországi ár (nettó): a tesztkivi­telben 114 500 euró

Az SCR kipufogógáz-tisztító rendszerhez egy 52 literes AdBlue-tartály tartozik. A 320 literes üzemanyagtartály az AdBlue-tartály mellett közvetlenül, ugyanabban a magasságban helyezkedik el. Az FPT motor karbantartási ciklusideje 500 üzemóra, ami ebben a lóerő-kategóriában általános. A motorháztető egyébként jól felnyitható, a felhajtható hűtőpanelek tisztítása érdekében. Oldalburkolatok vagy egyéb elemek nincsenek útban – ez jó megoldás. A motor a szántóföldön lendületes és erős gép benyomását keltette, ráadásul gazdaságosnak és megbízhatónak tekintik.

A frontfüggesztés és a front TLT külön egységként érkezik a Zuidberg vállalattól

A mászófokozatot kapcsoló kar mellett találhatók a TLT konfigurálására szolgáló karok

Kellemes vezetési élményt biztosít az X7 traktor egyedi kerékfelfüggesztése

Maximum 5 kétkörös hidraulikacsatlakozással szerelhető fel a McCormick traktor

A Premium kivitelhez tartozik a 12 coll méretű érintőképernyős monitor

A vezetőfülke világos ugyan, de lehetne valamivel nagyobb

A kormányrendszerhez tartozó gomboknak inkább a joystickon lenne a helye, és nem alatta

Elöl, a műszerfalon is lehet beállításokat végezni. Érdemes egységes vezérlési struktúrát alkalmazni

HATSZOROS CSÖKKENTŐ ÁTTÉTEL

Ami a sebességváltót illeti, a McCormick mérnökei a Friedrichshafenből származó ismert és jól bevált termékeket használják. A P6 Drive modellek, azaz a terhelés alatt kapcsolható váltóval rendelkező traktorok öt csoporttal és hat powershift fokozattal rendelkeznek. Összességében ez 30 előre- és 15 hátrameneti fokozat eredményez, mert hátrafelé csak három fokozat van. A csökkentő áttételek és a csoportok válthatók teljes egészében tengelykapcsoló nélkül. Akinek a munkájához alacsony, 0,39 km/h értéktől kezdődő sebességre van szüksége, az választhatja a mászófokozatokat tartalmazó sebességváltót összesen 54 előremeneti és 27 hátrameneti fokozattal. Ehhez az oldalsó vezérlőegységen található egy megfelelő kar. Amit sajnáltunk: a maximális 50 km/h sebességet a terhelés alatt kapcsolható hajtómű 2200 min‑1 motorfordulatszámon éri el. A 40 km/h sebességhatárt az olasz motor 1509 min‑1 fordulatszámon teljesíti. A kezelő számára a P6 Drive három‑féle beépített vezetési módot kínál. A traktor vezethető teljesen manuálisan, ez azt jelenti, hogy minden csoportot és fokozatot aktiválni kell egy gomb meg‑nyomásával a menetirányító karon. Az automatikus vezérléshez rendelkezésre áll a „szántóföld” és „közút” Auto Powershift (röviden APS) funkció. A szántóföld üzemmódban a terhelés alatt kapcsoló váltó automatikusan kapcsolja a hat fokozatot, a vezetőnek csak a csoportot kell előre megadnia. A tesztünk során többnyire ebben a funkcióban dolgoztunk, bár néhány dolog manuális üzemmódban, homogén szántóföldi körülmények között nagyon kézenfekvő. A harmadik csoport a kompakt tárcsás boronával végzett munkáinkhoz volt optimális. Megfelelő volt az egyensúly a legfeljebb 14 km/h sebességgel végzett munka minősége, valamint az üzemanyag-takarékos fordulatszámok között, és a táblavégi fordulónál nem volt szükség csoportváltásra. Az „APSközút” üzemmódban a sebességváltó teljesen önállóan kapcsolja a csoportokat és a fokozatokat. A motorterheléstől és a haladási sebességtől függően kiválasztja a megfelelő fokozatot, és közben bizonyos fokozatokat át is ugorhat. A váltáskor gyorsan elértük az 50 km/h maximális sebességet. A fokozatváltások alig voltak érezhetők és hallhatók, a sebességváltó nagyon finoman kapcsol. A csoportváltás csak a terhelés rövid megszakításai miatt volt érezhető.

Az APS gomb a kartámaszon vagy a joystickon a „My Function” gomb alatt található. Ez utóbbihoz négy funkció rendelhető hozzá: az APS, az összkerék‑hajtás, a differenciálzár és a szétkapcsolás. A VT-Drive gépeken ezen a helyen van a kiegészítő irányváltó-kapcsolás. A sebességváltó további automatikus funkciói közé tartozik többek között a Stop & Action funkció, amellyel pl. a sebességváltót a kereszteződésnél a fékpedál segítségével szét lehet kapcsolni. Ha ezt a funkciót használni kívánjuk, akkor egy extra gombnak vagy az „APS-közút” gombnak aktiválva kell lennie. A kormánykerék bal oldalán található az elektrohidraulikus irányváltó-kapcsolás, kényelmesen beállítható érzékenységgel.

GOMBNYOMÁSRA

Szokatlan – de semmiképpen sem negatív – a P6 Drive kapcsolása. A jobb oldali kartámasz központi részén mereven helyezkedik el a menetirányító kar, tehát a vezetőnek sem a csoportok, sem a fokozatok váltáshoz nem kell billenő csuklómozgást végrehajtania. A terhelés alatt kapcsolható fokozatokat a karon lévő felső gombbal lehet kapcsolni. A csoportváltáshoz további segítséget nyújt egy kiegészítő gomb a kar hátsó részén, ami a jobb középső ujjal érhető el. Ha a két gombot kombináljuk, akkor a McCormick kapcsolja a P6 Drive csoportjait. A konzol, ill. a menetirányító kar a VT-Drive rendszerből már ismert. A „sebességváltó gombok” ott átveszik a menettartomány-váltást. Az indító fokozat a terminálban meglehetősen gyorsan megváltoztatható. A kapcsolási arány – vagyis az Eco- és a Power vezetési mód közötti arány – fokozatmentesen beállítható. Ehhez a kartámaszon rendelkezésre állnak a megfelelő forgatható szabályzógombok.

EGYEDI RUGÓZÁS

A motor teljesítményét egyrészt át kell vinni a talajra, de ugyanilyen fontos, hogy a McCormick X7 traktor a nehéz függesztett munkagépeket képes legyen egyensúlyban tartani. A vonóerőről a 710/60R42, elöl pedig a 600/60R30 gumiabroncsok gondoskodnak. Ez egyben a legnagyobb gumiabroncsméret, ami a traktoron használható. A kerekek elöl egy Carraro tengelyen helyezkednek el, egyedi kerékrugózással. A bekormányzási szög 55 fok, a fordulókör sugara mindössze 5,4 m.

A TLT-vel hajtott munkagépekhez a McCormick X7 alapfelszereltségben négyszeres hátsó TLT-fordulatszámokkal rendelkezik: 540 E/540/1000 E/1000. Az Eco-fordulatszámokhoz (kb. 400 motorfordulattal kevesebb) és a normál sebességekhez egyaránt talál‑hatók külön karok a jobb oldali vezérlő‑egységen. A kapcsolás végül elektrohidraulikus. Egyéb fordulatszám-konfigurációk nem lehetségesek – elöl opcionálisan természetesen kapható 1000-es tengelycsonk.

Néhány szó a munkahidraulikáról: az axiáldugattyús szivattyú szállítási kapacitása a McCormick X7 Premium verziója esetén 160 l/min, ami ebben a teljesítménykategóriában jó értéknek számít. A Power-Beyond csatlakozók az alap‑felszereltséghez tartoznak. Maximum hét elektrohidraulikus csatlakozó – ebből kettő elöl és öt hátul – szolgáltatja az olajat a csatlakozó rendszereknek. A traktorvezető a megszokott módon a terminál megfelelő menüpontjában be‑állíthatja az átfolyási mennyiségeket és az időarányos vezérlést. A kezelőfelület elrendezése is szabadon konfigurálható. Ennek érdekében a szelepek számozottak, és a kezelőegységek színkóddal jelöltek – ami nagyon jól áttekinthető.

A legjobb felszereltségű hátsó függesztés emelési kapacitása 9300 kg – ez megfelelő. Opcionálisan ez az Efficient változathoz is elérhető. Az alapkivitel 6300 kg, ami a nehéz hárompont-függesztésű vetőkombinációk esetén szűkösen elegendő. A 4 t támasztóterhelésű K80 gömbfejes vonószerkezet opcionálisan behelyezhető a vonófejhez tartozó sínekbe vagy ezek alá karimával ráerősíthető. A frontfüggesztés opcionálisan kapható. Emelési kapacitása maximum 3500 kg, és az egység (ahogy az elülső TLT is) a Zuidbergtől származik.

VILÁGOS, DE KICSIT SZŰK

A McCormick az összes X7 modellnél négyoszlopos vezetőfülkét használ. Mindkét oldalsó ajtó nyitható. A tetőn található egy kis nyílás, ami még több fényt biztosít a parancsnoki központban. A vezetőfülke választható mechanikus vagy hidraulikus félig aktív rugózással. Az utóbbi esetében a csillapítás mértéke az új gépfrissítés óta állítható. Tetszett a forgatható ülés, de a vezető‑fülke összességében lehetne egy kicsit nagyobb. A Premium kivitelhez tartoznak többek között az elektrohidraulikus csatlakozók és a bemutatott kartámaszba épített vezérlőpult, 12 coll méretű monitorral. Az Efficient változatnak a teljes kartámaszról le kell mondania, ennél a változatnál mindent az oldalsó vezérlőegység foglal össze – a menetirányító kar is itt található. A kezelő‑terminál (DSM) nagy, és érintéssel működtethető. A világos háttérszínei miatt tükröződik. A terminálhoz alternatív hozzáférést biztosító forgatható nyomógomb nem kapható. És még valami: sajnos nem található meg a gép összes paramétere a terminálon, ilyen pl. az elsőtengely-rugózás aktiválása/letiltása az elülső műszerfalon. A kezelőgombok ehhez a kartámaszon vannak.

OKOSGAZDÁLKODÁS

A támogatási rendszerek és az intelligens gazdálkodási alkalmazások egyre fontosabbá válnak; ehhez a McCormick X7 is tartogat néhány lehetőséget. A multifunkciós terminál ISOBUS-kompatibilis, így képes a megfelelően felszerelt eszközöket ezen a csatlakozó‑ponton keresztül vezérelni. Ezenfelül kamerák is csatlakoztathatók. A táblavégi fordulást segítő automatika is a rendszer részét képezi, tehát a táblavégi fordulás egyes lépéseinek sorrendje elmenthető és lehívható. A kormányzási rendszerek tekinteté‑ben a McCormick a Topconhoz kanyarodott vissza. Az X7 VT előkészített a beszereléshez, a P6-Drive gépek nem. A rendszer közvetlenül a gyári változat‑ban vagy utólag felszerelhetően a GeoKonzept GmbH cégtől rendelhető. Ehhez külön képernyő szükséges.

Összegzés

A McCormick az X7 sorozatához nagyon erős és gazdaságos FPT motort választott. A kényelmes, hatfokozatú, terhelés alatt kapcsolható P6-Drive sebességváltóval kombinálva a traktor lendületesen és gazdaságosan dolgozik a szántóföldön és halad a közutakon. A terhelés alatt történő váltás megfelelően sima. A TLT-opciók, a hidraulikus berendezések és a függesz­tőszerkezetek felszereltsége megfelelő a 200 lóerős kategóriában. A versenytársakkal összehasonlított értékeket igazán meg lehet nézni. A vezetőfülke lehetne egy kicsit nagyobb, és a vezérlés egyes helyeken túl bonyolult volt. Az érintőképernyős terminál nagy, de egy kicsit tükröződik. A kormányzási rendszerhez sajnos külön terminálra van szükség.

erős és gazdaságos motor

kényelmes, terhelés alatt kapcsolható sebességváltó

a hidraulikacsatlakozók kialakítása

a vezetőfülke kicsi

50 km/h csak névleges fordulatszám mellett

kényelmetlenségek a terminál mű­ködésénél

Alexander Brockmann