A mezőgazdasági gépek fejlődése az elmúlt évtizedekben elsősorban a teljesítmény, a méret és az elektronika terén volt látványos. A hatékony munkavégzés egyik kevésbé látványos, mégis alapvető feltétele azonban a gumiabroncsnyomás helyes megválasztása. A traktor és az önjáró munkagép teljesítményét, üzemanyag-fogyasztását, a talaj állapotát és hosszú távú termőképességét egyaránt meghatározza, milyen nyomással üzemelnek az abroncsok.
TALAJ ÉS ABRONCS: ELLENTMONDÓ IGÉNYEK
A mezőgazdasági gép egyszerre két, egymással szemben álló terepen közlekedik: a közúton és a szántóföldön. Közúti szállításkor a magasabb abroncsnyomás csökkenti a gördülési ellenállást, javítja a stabilitást, mérsékli az abroncskopást és akár 5–10 százalékos üzemanyag-megtakarítást is eredményezhet. Ezzel szemben a termőföldön épp az alacsony nyomás előnyös, hiszen nagyobb felfekvő felületet biztosít, sekélyebb nyomot hagy, mérsékli a tömörödést és a csúszást.

A két környezet tehát teljesen eltérő abroncsnyomást igényel, a gazdálkodónak pedig kompromisszum helyett szabályozási lehetőségre van szüksége. A magas nyomás mellett a kerék mélyebbre süpped a talajba, rontja a szerkezetet és a talajéletet, vízzáró rétegeket hoz létre, amelyek akadályozzák a víz és a gyökerek mozgását. Az alacsonyabb nyomású, „laposabb” abroncs ezzel szemben felfekszik a talaj felszínére, kíméli a pórusteret, javítja a víz- és tápanyaggazdálkodást.

A VONÓERŐ ÉS A FOGYASZTÁS ÖSSZEFÜGGÉSEI
A traktor hatékonyságát jelentős mértékben befolyásolja a gumi és a talaj közötti kapcsolat. Az alacsonyabb nyomású abroncsoknál a nagyobb érintkezési felületen több borda dolgozik, így csökken a csúszás. Mérések szerint a nyomás 1,6 bar-ról 0,6 bar-ra csökkentése a szántóföldi munkák során a csúszást akár felére is mérsékelheti, ami egyben nagyobb területteljesítményt és alacsonyabb fogyasztást jelent. Az üzemanyag-megtakarítás másik oldala a közúti szállítás. Itt a magasabb nyomás mellett kisebb a gördülési ellenállás, ami hosszabb távon jelentős költségcsökkentést adhat. A gazdálkodó számára tehát a változtatható abroncsnyomás nemcsak talajkímélés, hanem közvetlen gazdasági érdek is.

A HELYTELEN ABRONCSNYOMÁS KÖVETKEZMÉNYEI
Az eltérő körülményekhez nem igazított abroncsnyomás súlyos problémákhoz vezethet. A túl magas érték fokozza a talajtömörödést, a túl alacsony pedig megnöveli a gördülési ellenállást, gyorsítja az abroncskopást és növeli a defektveszélyt. Az alul- vagy túlfújt gumi ráadásul rontja a gép kormányozhatóságát és fékezhetőségét is, ami közúti közlekedésben biztonsági kockázatot jelent. A gumiabroncs az egyik legdrágább kopóalkatrész, így élettartamának meghosszabbítása önmagában is indokolja a helyes nyomáskezelést. A túlzott kopás mellett a gyakoribb defektek, abroncskárosodások is komoly költségeket okoznak.

TALAJTÖMÖRÖDÉS: LÁTHATATLAN VESZTESÉG
A tömörödött talaj következményei sokszor csak közvetve jelentkeznek, mégis a legnagyobb kárt okozzák. A szerkezetromlás csökkenti a vízbefogadó és -tároló-képességet, rontja a gyökérfejlődést, növeli a művelési energiaigényt. A károk megszüntetése mélylazítással csak költséges beavatkozással lehetséges, míg megelőzésük a helyes abroncsnyomással jóval egyszerűbb és olcsóbb.
TECHNOLÓGIAI LEHETŐSÉGEK
A kézi nyomásbeállítás – a traktor saját légfék-kompresszoráról, manométerrel és csatlakozókkal – a legegyszerűbb megoldás, de időigényes és körülményes. A mobil szettek, gyorscsatlakozó szelepek, illetve a kiegészítő puffertartályok gyorsítják a munkát.
A fejlettebb rendszerek menet közben is képesek a nyomás szabályozására, így a közútról lehajtva már a szántóföldi műveléshez optimális értéken üzemelhet a traktor.

Az integrált gyári rendszerek ISOBUS-kapcsolaton keresztül a fedélzeti számítógépbe integrálva kínálnak automatikus javaslatokat a nyomásértékekre. Egyes rendszerek a sebesség és a terhelés változását is figyelik, sőt, a GPS-adatok alapján automatikusan váltanak a közúti és szántóföldi beállítások között.
A korszerű IF és VF jelölésű abroncsok rugalmas oldalfaluk révén alacsonyabb nyomáson is biztonságosan terhelhetők, ezáltal nagyobb felületet biztosítanak a talajjal érintkezve. A jövő fejlesztési iránya a teljesen integrált, belső elvezetésű nyomásszabályozás, amely már nem növeli a traktor szélességét, és rejtetten védi a vezetékeket.

GYAKORLATI IRÁNYELVEK
A nyomás meghatározásánál alapvetően három tényezőt kell figyelembe venni: a gép tömegét, a munkagép terhelését és a haladási sebességet. Átlagos körülmények között szántóföldön 0,8 bar, közúti szállításkor 1,8 bar az optimális érték. Fontos szabály, hogy jelentősen átázott, fokozottan nedves talajra ne hajtsunk rá, mert az extrém tömörödést okozhat. A nyomás állítását mindig a gyártói táblázatok és a terhelési adatok alapján végezzük, kerülve a túlzottan alacsony értékeket, amelyek a gumi szerkezetét károsíthatják. A gumiabroncs-nyomás nem mellékes műszaki részlet, hanem a modern mezőgazdaság egyik kulcstényezője. A helyes beállítás egyszerre kíméli a talajt, csökkenti a költségeket, növeli a vonóerőt és a gépek élettartamát. A jövő fejlesztései – az automatizált nyomásszabályzók, a szenzorok és az intelligens asszisztens rendszerek – tovább könnyítik majd a gazdálkodók dolgát.

Az optimális abroncsnyomás beállítása minden egyes munkamenet előtt apró figyelmességnek tűnhet, mégis hosszú távon a gazdaság eredményességének és a talaj egészségének egyik záloga.
Farkas Imre (A fotók a szerző felvételei)
GÉPmax Tudástár: Gumiabroncsnyomás – A traktor hatékonyságát és a talaj kíméletét alapvetően befolyásolja a gumiabroncsnyomás: szántóföldön az alacsonyabb, közúton a magasabb nyomás az ideális.