A Mitsubishi Motors Indonéziában, a GAIKINDO kiállításon mutatta be a Destinator nevű, három üléssoros, középkategóriás szabadidő-autóját, amelyet a helyi gyártóbázis készít és az ASEAN-piacok mellett Dél-Ázsiában, Latin-Amerikában, a Közel-Keleten és Afrikában is forgalmazni kíván. A modell fejlesztési koncepciója – „Confidence Booster for Energetic Families” – a hétüléses belső tér tágasságát és a mindennapi használhatóságot helyezi előtérbe, miközben a márkára jellemző, visszafogott, funkcionális formanyelvet követi.
Formatervezési alapok és karosszéria-adatok
A külsőn a „Gravitas & Dynamism” kulcsszavak érvényesülnek: a vízszintes vonalvezetésű orr-rész a Dynamic Shield arculat továbbfejlesztett változata, a mélyre húzott lökhárítók és a rétegezett, áttetsző (akril) hűtőrács határozott megjelenést ad. Hátul a Hexaguard Horizon motívum utal a Pajero pótkerék-ikonikájára, T-alakú nappali menetfényekkel és függőleges lámpatestekkel. A 18 colos kerekek és a markáns sárvédőívek az emelt hasmagassággal együtt terepútra is vállalható karaktert jeleznek. A műszaki táblázat szerint a karosszéria 4680×1840×1780 mm, tengelytávja 2815 mm, a legkisebb fordulókör-átmérőt 5,4 méteres sugár segíti. A megközelítési, rámpa- és távolodási szög 21,0°, 20,8° és 25,5°, a névleges hasmagasság 214 mm (alsó burkolat nélküli konfigurációban 244 mm). Össztömegadat helyett a saját tömeg szerepel: 1495 kg; a hajtás elsőkerék-meghajtású.
Utastér, kezelhetőség és fedélzeti rendszerek
A belső tér hét személyre méretezett, az első sor karcsúsított vállrészű ülései a hátrafelé fordulást is megkönnyítik, a második sor 40:20:40 arányban, a harmadik 50:50 arányban dönthető; mindkét hátsó sor síkba fektethető, így a hosszú tárgyak szállítása is megoldott. A praktikumot többek között ülés háttámlájából kihajtható asztalkák, rekeszek, ajtó- és középkonzol pohártartók, valamint minden sorban megtalálható USB-A és USB-C csatlakozók támogatják. A harmadik sor önálló légbefúvót kapott, ami a hosszú távú utaskomfortban lényeges.
A műszerfal egybe kötött, „monolit” megjelenésű kijelzőfelülete 12,3 colos központi rendszerből (SDA) és 8 colos digitális vezetői kijelzőből áll. Az SDA kezelőfelületén a márka szokásos funkciói mellett – például a Pajerót idéző hármas műszer elrendezés – a panorámatető és a hangulatvilágítás is közvetlenül szabályozható. A tetőüveg nyitása és az árnyékoló állítása 5%-os lépésekben finomhangolható; az utastéri LED-hangulatfény 64 színből választható, folyamatos, ciklikus vagy pulzáló üzemmel.
A hangrendszer Yamaha-kooperáció eredménye: a Dynamic Sound Yamaha Premium nyolc hangszóróval dolgozik, és több hallgatási profilt kínál – teljes utastérre, vezetőre, első vagy hátsó sorra optimalizálva.
Hajtáslánc, futómű és üzemvitel
A Destinatort 1,5 literes, négyhengeres MIVEC turbómotor hajtja, vízhűtéses töltőlevegő-hűtővel és Atkinson-ciklusú expanzióval a részterhelési hatásfok javítására. Legnagyobb teljesítménye 120 kW 5000/perc fordulaton, csúcsnyomatéka 250 Nm 2000–4000/perc között. A fokozatmentes automata (CVT) a gázpedálállással arányos, lineáris gyorsítást céloz; nagy terhelési igénynél direkt érzetű nyomatékleadást biztosít. A 45 literes üzemanyagtartály és a DI+MPI befecskendező rendszer a mindennapi használati költségek tervezhetőségét szolgálja.
Az első futómű MacPherson rugóstagos, a hátsó csatolt hosszlengőkaros (torsion beam), elöl-hátul tárcsafékkel és 225/55 R18 méretű abroncsokkal. A futómű hangolását japánországi, ASEAN-útminőséget szimuláló pályán, majd Indonéziában finomhangolták; a kormányrásegítés és az áttétel kifejezetten a gyakori U-fordulók és parkolási manőverek megkönnyítésére készült.
A menetdinamikát öt, útviszonyhoz illesztett üzemmód támogatja: Wet (esős út), Tarmac (kanyargós aszfalt), Normal (általános), Gravel (murva) és Mud (saras terep). A beavatkozások az első kerekekre ható Active Yaw Control (AYC), a kipörgésgátló, a motor- és szervokormány-vezérlések összehangolásával valósulnak meg.
Biztonság és kapcsolódó szolgáltatások
A vezetéstámogató csomagban adaptív sebességtartó (ACC), ütközés-mérséklő rendszer (FCM), holttérfigyelő (BSW), keresztirányú forgalomra figyelmeztetés (RCTA), automata távolsági (AHB), elindulás-emlékeztető (LCDN) és 360°-os kamerarendszer szerepel. A nagy szilárdságú karosszéria és hat légzsák gondoskodik az ütközésbiztonsági alapokról. A beépített kapcsolat funkciói között vészhelyzeti segélyhívás (légzsáknyitáskor automatikus jelzés, illetve egyérintéses SOS), továbbá távoli üzemállapot-ellenőrzés (üzemanyagszint, járműpozíció) és klímaberendezés-aktiválás érhető el okostelefonról.
A típus indonéz gyártású, a Mitsubishi Motors Krama Yudha Indonesia üzemében készül, és a márka globális, de ASEAN-fókuszú stratégiájának harmadik, ott kifejlesztett pillére az Xpander és az Xforce után. A Destinator több piacra – köztük Vietnám, Fülöp-szigetek, Dél-Ázsia és a Közel-Kelet – is tervezetten érkezik.
Forrás: mitsubishi-motors.com
GÉPmax Tudástár: Mitsubishi Destinator SUV – A Mitsubishi Destinator egy új, három üléssoros, középkategóriás SUV, amely 1,5 literes turbómotorral, öt vezetési móddal és modern fedélzeti rendszerekkel készül az ASEAN- és globális piacokra.

