▼Hirdetés

▼Hirdetés

Tanácsok a silózógép napi karbantartásához

Írta: GÉPmax-2025/IV. lapszám cikke - 2025 szeptember 03.

A műszakos karbantartás kötelező eljárás a silózógép jó üzem és jó működési állapotának fenntartásához. Betartása lehetővé teszi a váratlan meghibásodások elkerülését működés közben, a gép fő alkatrészei élettartamának, hatékonyságának és megbízhatóságának növelését. Cikkünkben a legáltalánosabb főbb szempontokat vettük sorra. Természetesen ezek mellett a kezelési útmutatókban közölt típusspecifikus ajánlásokat a legmesszebb menőkig be kell tartani a karbantartásnál.

A karbantartást minden alkalommal a műszak kezdete előtt vagy a vége után kell elvégezni. Ezek kötelező általános eljárások, amelyeket a kezelőnek körülbelül 8–10 motorüzemóránként el kell végeznie.

Vizuális ellenőrzés, járatás, tisztítás. A napi karbantartást a motorháztető alatti terület külső ellenőrzésével és vizuális vizsgálatával kezdje. Fontos ellenőrizni a munkafolyadékok szivárgását: üzemanyag, olaj, elektrolit, hűtőfolyadék és mások. Figyeljen a csavarok, rögzítőelemek, gumiabroncsok stb. állapotára is. Vizsgáljuk meg, hogy a motorháztető alatt és kívül nincsenek-e külső sérülések. Járatással bizonyosodjuk meg, hogy nincsenek idegen zajok vagy kopogások az erőátviteli és az alvázegységekben. Távolítsa el a port és a szennyeződéseket, ellenőrizze a külső alkatrészek rögzítéseit, tisztítsa meg a belső teret.

Vizuális ellenőrzés

Műszaki folyadékok szintjének ellenőrzése. Ellenőrizze a motorolaj, a hűtőfolyadék és a hidraulikaolaj szintjét. Szükség esetén töltse fel a folyadékokat a normál szintre: az olajat a motor forgattyúházában, a hidraulika-rendszerben, illetve hűtőfolyadékot a hűtőben stb. A korszerű önjáró szecskázógépek speciális megfigyelőeszközökkel vannak felszerelve a folyadékszint ellenőrzésére. Például a hidraulikus rendszer olajszintjét az ellenőrző ablakon keresztül ellenőrzik, a motorban és a sebességváltókban pedig egy olajszintmérő pálcával.

Tankolás. A kombájn üzemanyaggal történő feltöltését vagy a szántóföldre való kilépés előtt, vagy egy műszak után kell elvégezni. Ha reggel gyorsan kell munkába állni, jobb, ha a kezelő a műszak után tankol.

Üzemanyagtank betöltő nyílás

Csavarok és rögzítőelemek meghúzásának ellenőrzése. Ez különösen fontos az új betakarítógép első szezonja esetében. Javasoljuk, hogy az új kombájnok kerekeinek rögzítését 2-3 üzemóránként ellenőrizze.

Hátsókerék
Hátsókerék

Gumiabroncsok ellenőrzése. Ellenőrizze a gumiabroncsokat sérülések, szúrások és vágások szempontjából, és mérje meg a légnyomásszintet. A túlzottan alacsony nyomás felgyorsítja a kopást, növeli az üzemanyag-fogyasztást, és rontja a kezelhetőséget, a sérülés pedig a gumiabroncsok üzem közbeni meghibásodásához vezethet. Tartsa a nyomást a kezelési útmutatóban megadott határértékeken belül.

Szíjak és láncok feszességének és kopásának ellenőrzése. Értékelje a kopás mértékét, és cserélje ki a súlyosan kopott vagy repedezett szíjakat, illetve a nagyon megnyúlt és kopott görgős láncokat. Ha a szíjaknál nem automatikus az utánfeszítés, akkor ellenőrizze azok megfelelő feszességét, és szükség esetén állítsa után a spanolót. A láncoknál a láncvezetők ellenőrzése is kiemelten fontos.

Ékszíjas hajtások

Az akkumulátor ellenőrzése. Vizsgálja meg a csatlakozókat oxidáció és korrózió szempontjából, és szükség esetén tisztítsa meg őket egy speciális kefével. Ellenőrizzük, hogy a csatlakozók biztonságosan vannak-e rögzítve – a rossz érintkezés megszakításokat okozhat az elektromos rendszerben.

Akkumulátorok
Akkumulátorok

Szűrők tisztítása. Tisztítsa meg a kabin szellőztető- és fűtési rendszerének szűrőelemeit, valamint a motor légszűrőjét (rendszeres tisztítást vagy cserét igényel). Amennyiben a vezetőfülke klimatizált, akkor speciális szakszervizzel végeztesse el annak szezon előtti tisztítását, fertőtlenítését. Tisztítsa meg a motor környékét, különösen forró, száraz körülmények között történő üzemeltetés esetén. A levegőszűrőn ne spóroljunk, a kompresszoros, magas légnyomású fújatás sok szűrőt roncsol, ezért speciális szűrőtisztító eszközöket alkalmazzunk, és soha nem halogassuk a cserét.

Kés élezése. A legtöbb silókombájnon automatikusan elvégezhető, de vannak manuális irányítású késélező rendszerrel szerelt régebbi konstrukciók is. Az automatikus késélező rendszer a kabinból aktiválható. Az életlen vagy sérült kések 15–20%-kal növelik a hajtás terhelését, rontják az aprítás minőségét, és túlzott üzemanyag-fogyasztáshoz vezetnek.

A kések állapotának ellenőrzése az aprító rendszerben. Nyissa ki a technológiai nyílást. Ellenőrizze az aprítókések vágóélkopásának mértékét, ügyeljen arra, hogy ne legyenek repedések, forgácsok vagy deformációk a rögzítőelemeken. Cserélje ki a sérült pengéket, de feltétlenül fordítson figyelmet az ellenkés állapotára és beállítására is.

Késellenőrzés

A kőfogó ellenőrzése. Tisztítsa meg a készüléket a kövektől és fémtárgyaktól kefével és sűrített levegővel. Ellenőrizze a rács és a rögzítések épségét – a deformációk 30-40%-kal csökkentik a gyűjtési hatékonyságot. Ellenőrizzük, hogy a terelőlemez a megfelelő helyzetben van (a rések legfeljebb 5 mm-rel lehetnek az eredetitől eltérő helyzetben). A rendszeres tisztítás megakadályozza az aprítóegység károsodását.

A hűtőrendszer ellenőrzése. Bár vannak már automatikus ventilátorlapát-fordítással rendelkező hűtőventilátorok, amelyek segítenek a hűtőradiátorok, illetve az olajhűtő és a légkondicionálás radiátorának tisztításában, viszont a régebbi modellek nem mindegyike ilyen. Vizsgáljuk meg, hogy a hűtőpanel lamellái nincsenek-e eltömődve porral és szennyeződéssel. Amennyiben igen, úgy tisztítsuk meg őket, de se a magas nyomású mosót, sem pedig a sűrített levegő pisztolyát ne tartsuk túl közel hozzá, nehogy a légvezető lamellalemezek deformálódjanak, és akadályozzák a hűtés hatásfokát. A silózókban a hűtőblokk könnyen hozzáférhető, és általában kifelé nyílik, ami leegyszerűsíti a karbantartást.

Hűtőrendszer

Egységek és mechanizmusok kenése. Nagyon sok korszerű szecskázógép automatizált központi kenőrendszerrel rendelkezik, de amelyek manuális kenést igényelnek, azok is már zömmel központosított helyen, kényelmesen elérhetők. Kenje meg ezeket a kezelési útmutatóban található kenési táblázat szerint. Ott egyértelmű iránymutatást találunk, hogy milyen kenőanyaggal melyik kenési pontot hány üzemóra után kell karbantartanunk. Az automata kenőrendszer tartálya legyen feltöltve az előírt kenőanyaggal!

Automata kenőrendszer

A fék és a kormánymű működésének vezérlése. Ellenőrizze a fékfolyadék szintjét, a szivárgások hiányát és az összes kerék egyenletes működését. Ellenőrizze a kormánymű holtjátékát és a szervokormány sima működését különböző motorfordulatszámokon.

A világítási rendszer ellenőrzése. Bizonyosodjon meg arról, hogy minden külső és belső világítóberendezés megfelelően működik. Fordítson különös figyelmet a lámpák tömítettségére és a diffúzorok tisztaságára – a szennyeződés a világítás hatékonyságát felére csökkenti. Ellenőrizze a lámpák működését különböző motorüzemmódokban (alapjárat és magasabb fordulat), hogy kizárja a generátorral vagy a vezetékekkel kapcsolatos problémákat. Ne felejtse el tesztelni a vészvilágítást és a figyelmeztető sárga villogót sem.

Önjáró silózó felkapcsolt lámpákkal

Vezérlőeszközök, hangjelzés és vezérlőmechanizmusok ellenőrzése. Győződjön meg arról, hogy a műszerfalon található összes visszajelző és monitor helyesen működik, illetve a kürt is szól, és az összes vezérlőkar könnyen működtethető.

Műszerfal

Összeállította: Farkas Imre (fotók: mykrone.green)


GÉPmax Tudástár: Kőfogó – A silózógépekben alkalmazott biztonsági szerkezet, amely felfogja a betakarítás közben a takarmány közé kerülő köveket, fémdarabokat és egyéb idegen tárgyakat. Megakadályozza, hogy ezek az aprítókéseket vagy más fontos alkatrészeket károsítsák. Hatékony működéséhez elengedhetetlen a rendszeres tisztítás és az alkatrészek épségének ellenőrzése.

GÉPmax
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.