A műszakos karbantartás kötelező eljárás a silózógép jó üzem és jó működési állapotának fenntartásához. Betartása lehetővé teszi a váratlan meghibásodások elkerülését működés közben, a gép fő alkatrészei élettartamának, hatékonyságának és megbízhatóságának növelését. Cikkünkben a legáltalánosabb főbb szempontokat vettük sorra. Természetesen ezek mellett a kezelési útmutatókban közölt típusspecifikus ajánlásokat a legmesszebb menőkig be kell tartani a karbantartásnál.
A karbantartást minden alkalommal a műszak kezdete előtt vagy a vége után kell elvégezni. Ezek kötelező általános eljárások, amelyeket a kezelőnek körülbelül 8–10 motorüzemóránként el kell végeznie.
Vizuális ellenőrzés, járatás, tisztítás. A napi karbantartást a motorháztető alatti terület külső ellenőrzésével és vizuális vizsgálatával kezdje. Fontos ellenőrizni a munkafolyadékok szivárgását: üzemanyag, olaj, elektrolit, hűtőfolyadék és mások. Figyeljen a csavarok, rögzítőelemek, gumiabroncsok stb. állapotára is. Vizsgáljuk meg, hogy a motorháztető alatt és kívül nincsenek-e külső sérülések. Járatással bizonyosodjuk meg, hogy nincsenek idegen zajok vagy kopogások az erőátviteli és az alvázegységekben. Távolítsa el a port és a szennyeződéseket, ellenőrizze a külső alkatrészek rögzítéseit, tisztítsa meg a belső teret.

Műszaki folyadékok szintjének ellenőrzése. Ellenőrizze a motorolaj, a hűtőfolyadék és a hidraulikaolaj szintjét. Szükség esetén töltse fel a folyadékokat a normál szintre: az olajat a motor forgattyúházában, a hidraulika-rendszerben, illetve hűtőfolyadékot a hűtőben stb. A korszerű önjáró szecskázógépek speciális megfigyelőeszközökkel vannak felszerelve a folyadékszint ellenőrzésére. Például a hidraulikus rendszer olajszintjét az ellenőrző ablakon keresztül ellenőrzik, a motorban és a sebességváltókban pedig egy olajszintmérő pálcával.
Tankolás. A kombájn üzemanyaggal történő feltöltését vagy a szántóföldre való kilépés előtt, vagy egy műszak után kell elvégezni. Ha reggel gyorsan kell munkába állni, jobb, ha a kezelő a műszak után tankol.

Csavarok és rögzítőelemek meghúzásának ellenőrzése. Ez különösen fontos az új betakarítógép első szezonja esetében. Javasoljuk, hogy az új kombájnok kerekeinek rögzítését 2-3 üzemóránként ellenőrizze.

Gumiabroncsok ellenőrzése. Ellenőrizze a gumiabroncsokat sérülések, szúrások és vágások szempontjából, és mérje meg a légnyomásszintet. A túlzottan alacsony nyomás felgyorsítja a kopást, növeli az üzemanyag-fogyasztást, és rontja a kezelhetőséget, a sérülés pedig a gumiabroncsok üzem közbeni meghibásodásához vezethet. Tartsa a nyomást a kezelési útmutatóban megadott határértékeken belül.
Szíjak és láncok feszességének és kopásának ellenőrzése. Értékelje a kopás mértékét, és cserélje ki a súlyosan kopott vagy repedezett szíjakat, illetve a nagyon megnyúlt és kopott görgős láncokat. Ha a szíjaknál nem automatikus az utánfeszítés, akkor ellenőrizze azok megfelelő feszességét, és szükség esetén állítsa után a spanolót. A láncoknál a láncvezetők ellenőrzése is kiemelten fontos.

Az akkumulátor ellenőrzése. Vizsgálja meg a csatlakozókat oxidáció és korrózió szempontjából, és szükség esetén tisztítsa meg őket egy speciális kefével. Ellenőrizzük, hogy a csatlakozók biztonságosan vannak-e rögzítve – a rossz érintkezés megszakításokat okozhat az elektromos rendszerben.

Szűrők tisztítása. Tisztítsa meg a kabin szellőztető- és fűtési rendszerének szűrőelemeit, valamint a motor légszűrőjét (rendszeres tisztítást vagy cserét igényel). Amennyiben a vezetőfülke klimatizált, akkor speciális szakszervizzel végeztesse el annak szezon előtti tisztítását, fertőtlenítését. Tisztítsa meg a motor környékét, különösen forró, száraz körülmények között történő üzemeltetés esetén. A levegőszűrőn ne spóroljunk, a kompresszoros, magas légnyomású fújatás sok szűrőt roncsol, ezért speciális szűrőtisztító eszközöket alkalmazzunk, és soha nem halogassuk a cserét.
Kés élezése. A legtöbb silókombájnon automatikusan elvégezhető, de vannak manuális irányítású késélező rendszerrel szerelt régebbi konstrukciók is. Az automatikus késélező rendszer a kabinból aktiválható. Az életlen vagy sérült kések 15–20%-kal növelik a hajtás terhelését, rontják az aprítás minőségét, és túlzott üzemanyag-fogyasztáshoz vezetnek.
A kések állapotának ellenőrzése az aprító rendszerben. Nyissa ki a technológiai nyílást. Ellenőrizze az aprítókések vágóélkopásának mértékét, ügyeljen arra, hogy ne legyenek repedések, forgácsok vagy deformációk a rögzítőelemeken. Cserélje ki a sérült pengéket, de feltétlenül fordítson figyelmet az ellenkés állapotára és beállítására is.

A kőfogó ellenőrzése. Tisztítsa meg a készüléket a kövektől és fémtárgyaktól kefével és sűrített levegővel. Ellenőrizze a rács és a rögzítések épségét – a deformációk 30-40%-kal csökkentik a gyűjtési hatékonyságot. Ellenőrizzük, hogy a terelőlemez a megfelelő helyzetben van (a rések legfeljebb 5 mm-rel lehetnek az eredetitől eltérő helyzetben). A rendszeres tisztítás megakadályozza az aprítóegység károsodását.
A hűtőrendszer ellenőrzése. Bár vannak már automatikus ventilátorlapát-fordítással rendelkező hűtőventilátorok, amelyek segítenek a hűtőradiátorok, illetve az olajhűtő és a légkondicionálás radiátorának tisztításában, viszont a régebbi modellek nem mindegyike ilyen. Vizsgáljuk meg, hogy a hűtőpanel lamellái nincsenek-e eltömődve porral és szennyeződéssel. Amennyiben igen, úgy tisztítsuk meg őket, de se a magas nyomású mosót, sem pedig a sűrített levegő pisztolyát ne tartsuk túl közel hozzá, nehogy a légvezető lamellalemezek deformálódjanak, és akadályozzák a hűtés hatásfokát. A silózókban a hűtőblokk könnyen hozzáférhető, és általában kifelé nyílik, ami leegyszerűsíti a karbantartást.

Egységek és mechanizmusok kenése. Nagyon sok korszerű szecskázógép automatizált központi kenőrendszerrel rendelkezik, de amelyek manuális kenést igényelnek, azok is már zömmel központosított helyen, kényelmesen elérhetők. Kenje meg ezeket a kezelési útmutatóban található kenési táblázat szerint. Ott egyértelmű iránymutatást találunk, hogy milyen kenőanyaggal melyik kenési pontot hány üzemóra után kell karbantartanunk. Az automata kenőrendszer tartálya legyen feltöltve az előírt kenőanyaggal!

A fék és a kormánymű működésének vezérlése. Ellenőrizze a fékfolyadék szintjét, a szivárgások hiányát és az összes kerék egyenletes működését. Ellenőrizze a kormánymű holtjátékát és a szervokormány sima működését különböző motorfordulatszámokon.
A világítási rendszer ellenőrzése. Bizonyosodjon meg arról, hogy minden külső és belső világítóberendezés megfelelően működik. Fordítson különös figyelmet a lámpák tömítettségére és a diffúzorok tisztaságára – a szennyeződés a világítás hatékonyságát felére csökkenti. Ellenőrizze a lámpák működését különböző motorüzemmódokban (alapjárat és magasabb fordulat), hogy kizárja a generátorral vagy a vezetékekkel kapcsolatos problémákat. Ne felejtse el tesztelni a vészvilágítást és a figyelmeztető sárga villogót sem.

Vezérlőeszközök, hangjelzés és vezérlőmechanizmusok ellenőrzése. Győződjön meg arról, hogy a műszerfalon található összes visszajelző és monitor helyesen működik, illetve a kürt is szól, és az összes vezérlőkar könnyen működtethető.

Összeállította: Farkas Imre (fotók: mykrone.green)
GÉPmax Tudástár: Kőfogó – A silózógépekben alkalmazott biztonsági szerkezet, amely felfogja a betakarítás közben a takarmány közé kerülő köveket, fémdarabokat és egyéb idegen tárgyakat. Megakadályozza, hogy ezek az aprítókéseket vagy más fontos alkatrészeket károsítsák. Hatékony működéséhez elengedhetetlen a rendszeres tisztítás és az alkatrészek épségének ellenőrzése.