A Scania egy államilag finanszírozott kutatási projekt keretében egy újfajta, nyírfakéregből – az erdészeti ipar melléktermékéből – előállított bioalapú gumit vizsgál. A cél az alacsony szén-dioxid-kibocsátású anyagok értékelése, amelyek egy napon helyettesíthetik a fosszilis alapú gumit bizonyos teherautó-alkatrészekben.
A Scania azon törekvése, hogy előmozdítsa a fenntartható közlekedés felé való elmozdulást, nem áll meg a bioüzemanyagok és az elektromosítás népszerűsítésénél. A vállalat és az ellátási lánc dekarbonizációja azt is jelenti, hogy újra kell gondolni a teherautók gyártásához felhasznált anyagokat – egészen a legapróbb alkatrészekig.
Hosszú távú K+F erőfeszítéseinek részeként a Scania most egy újfajta gumit vizsgál, amelyet nyírfakéregből – egy erdészeti melléktermékből, amelyet általában hulladékként elégetnek – állítanak elő. A svéd Reselo nagyvállalat által kifejlesztett anyag jelentősen csökkentheti a haszongépjárművekben hagyományosan használt fosszilis alapú gumik szénlábnyomát.
„Ez a K+F részlegünk feladata – tíz évre előre tekinteni” – magyarázza Martin Bellander, a Scania K+F műszaki vezetője és gumianyagok szakértője. „Amikor megláttunk egy ilyen teljesen bioalapú polimert, amely megújuló hulladékból készült és ígéretes tulajdonságokat mutat, tudtuk, hogy meg kell vizsgálnunk.”
Stratégiai innovációs partnerségek
Az ötlet a KTH Királyi Műszaki Intézetben tartott innovációs partnerkereső rendezvény után gyökeret vert, ahol a Reselo bemutatta korai eredményeit. A Scania már egy ideje tudott a technológiáról, de az időzítés most megfelelőnek tűnt – különösen mivel hamarosan külső finanszírozás vált elérhetővé a svéd Vinnova innovációs ügynökségen keresztül.
Az együttműködés magában foglalja a Scania beszállítóját, az AnVa Polytech-et is, amely gyártási szakértelmet és szerszámozási képességeket biztosít.

A laboratóriumtól a teherautó fülkéjéig
A projekt 2024 közepén indult azzal a céllal, hogy tesztelje és kiértékelje az új anyag tulajdonságait – a hőmérséklet-állóságtól a kémiai tartósságon át a tömítőteljesítményig. Az első lépés: fizikai prototípusok építése.
Két kezdeti alkatrészt gyártottak – egy gumitömítést a kábelekhez és lyukakhoz, valamint egy kis gumiszőnyeget a fülkében lévő pohártartóhoz. Az egyik rejtett, a másik látható – de mindkettő bizonyítja, hogy ez az anyag valós járműkörülmények között is működhet.
Szélesebb körű anyagváltás
Lehet, hogy a gumi nem a legnagyobb kibocsátási tényező a teherautó-gyártásban – az acél, az alumínium és az akkumulátorok nagyobb lábnyommal rendelkeznek –, de mégis része az egyenletnek. Különösen mivel a 3. körbe tartozó kibocsátások (a járművek használatából) csökkennek az elektrifikációval, az 1. és 2. körbe tartozó kibocsátások (a gyártásból és az ellátási láncból) egyre fontosabbá válnak.
Amennyiben az anyag jól teljesít, akkor egyértelmű lehetőség nyílik arra, hogy széles körben felhasználjuk gumialkatrészekben. Helyben, megújuló forrásból származik – ami tökéletesen összhangban van fenntarthatósági stratégiájukkal.
A kutatási projekt 2025 közepén zárul, de a hosszú távú hatása messze túlmutathat néhány prototípuson.
Forrás: scania.com