A tavalyi V. lapszámunkban a pótsúlyozás egyszerű módjáról, az abroncsok vízfeltöltésével kapcsolatban osztottunk meg olvasóinkkal néhány hasznos tanácsot. Ahhoz viszont, hogy az ideális súlyt és tengely-, illetve kerékterheléseket be tudjuk állítani, további számos szempontot kell figyelembe venni. Mostani cikkünkben ezeket gyűjtöttük össze.
A tökéletes traktorballaszt megtalálása igazi kihívás lehet. Ha túl sok súlyt adunk hozzá az erőgép tömegéhez, a traktor lassúnak érződik, növekszik a talajtömörödés, csökken az üzemanyag-hatékonyság, és a hajtáslánc kopása is fokozódik. Ha túl kevés súlyt használunk, a gumiabroncsok a kelleténél jobban megcsúszhatnak, így csökkenhet az üzemanyag-hatékonyság, és gyorsabban kopik a gumiabroncs futófelülete. Az „éppen megfelelő” traktorballaszt megtalálása hatékonyabbá teszi a gépet, és jobb teljesítményt nyújt mind a mezőn, mind szállítás közben. Így tehát a kulcs egyértelműen az optimális kg/lóerő arány elérése.
A kerékszlip szabályozása a traktor pótsúlyozásának csökkentésével vagy növelésével történik. Ha a kerékcsúszás 8-10%-nál kisebb, csökkenteni kell a traktor pótsúlyozását. Ha a csúszás 15-20%-nál nagyobb, több plusz súlyt kell a traktorra helyezni. A csúszás meghatározásának egyik módja a hátsó kerék fordulatszámának összehasonlítása, amikor a traktor nincs terhelés alatt, a teljes terhelés melletti fordulatok számával.

és jobb teljesítményt nyújt
ARÁNYOK
A szántóföldi alkalmazástól függően egy négykerék-meghajtású traktor esetében a megfelelő ballaszt 40–55 kg közötti érték lehet névleges lóerőnként. Egy 500 lóerős négykerék-meghajtású traktornak 21 000 és 28 350 kg közötti súlyban kell lennie, hozzávetőlegesen 60-40%-os súlyeloszlási aránnyal az első és a hátsó tengely között. Ha a súlyeloszlás nem éri el az 55–60%-ot az első tengelynél, az a traktor elejének emelkedését okozhatja. Ebben az esetben nem használjuk ki a traktor teljes súlyát, a gumiabroncsok felfekvőfelületét és a tapadást – azaz nem maximalizáljuk a traktor teljes teljesítményét. A súly elosztása az első, illetve a hátsó tengely között kritikus pont, és nem csak a gép teljes súlyáról van szó. A fenti táblázat gyors referenciát nyújt a megfelelő tömegelosztáshoz és a traktor súlyeloszlásához.
HATÉKONY LÓERŐHASZNÁLAT
Ahhoz, hogy a mezőgazdasági erőgépekből a legtöbbet hozzuk ki, érdemesebb a traktort egy mérsékelt terhelésű vontatásra használni magasabb munkasebességnél, mint nehéz terhelés mellett alacsony sebességgel. Ha könnyebb terhelést küzd le vontatáskor nagyobb sebességgel, akkor a traktor kisebb súlyt igényel lóerőnként, így a nagyobb előremeneti lendület meghosszabbítja a csapágyak, fogaskerekek és gumik élettartamát.

a teljesítmény növelése
ISMERJÜK MEG SAJÁT ERŐGÉPÜNK TÖMEGADATAIT
A négykerék-meghajtású traktoroknál különösen fontos a súlyeloszlás optimalizálása a teljesítmény növelése, illetve ingadozásai elkerülése érdekében. Győződjön meg arról, hogy pontosan ismeri a traktor első és hátsó tengelyére eső tömegterhelést. Ha ezeket az adatokat nem tudja beszerezni a traktor forgalmazójától, vagy nem áll rendelkezésre a gép dokumentációja, akkor használjon platformmérleget az első és a hátsó tengely külön mérésére. Ezekre a súlyadatokra és az eloszlás arányára lesz szüksége a megfelelő gumiabroncsnyomás beállításához is. A traktor teljes súlya változhat az eszközök cseréje során. A legjobb, ha a legnehezebb munkagép súlyával kalkulálva állítja be az arányokat.
A cél a gumiabroncs csúszásának minimalizálása a szántóföldi munkavégzés során. A megfelelő gumiabroncsnyomás beállítás és pótsúlyozás kombinációjával a traktor a lehető leghatékonyabban működik. A gyártók többsége a 8–15%-os csúszási tartományt célozza meg – ennél magasabb érték már jelentősen észrevehető, és nem túl hatékony. Sok gazdálkodó inkább a még alacsonyabb, 3–9%-os csúszási arányt részesíti előnyben, ami napjaink üzemeltetési költségei miatt érthető.
A GUMIABRONCS TEHERBÍRÁSA HATÁRT SZAB
Az ideális arányok mellett más szempontokat is figyelembe kell venni az ideális súlyelosztás és össztömeg beállításakor. Figyelnünk kell arra, hogy ne lépjük túl a gumiabroncs ajánlott teherbíró képességét. A maximális súlyterhelhetőséget feltüntetik az abroncson. Az ikerkerekezésnél a gumiabroncsok dupla használata nem teszi lehetővé a maximális terhelés megduplázódását is. Ikerabroncsok használata esetén a maximális terhelés általában csak 88%-kal lehet nagyobb, mint a csak szimpla gumiabroncsok használatakor. Az ikerkerekek plusz tömegét hozzá kell adni a traktor össztömegéhez, mivel a kiegészítésként használt abroncs, keréktávtartó és felni jelentősen növelheti a traktor súlyát. A legtöbb gumiabroncshoz használhatók nehéz öntött vagy könnyű acél kerékagyak és kerékfelnik, így az alkalmazott kerékfelnik, illetve kerékagyak típusa jelentősen változtathatja az egyes gumiabroncsokhoz hozzáadott súly mértékét.

A SAJÁT BIZTONSÁGUNK
A gumiabroncsok teherbírása mellett a másik, biztonsági szempontból fontos tényező a vezetőfülke ROPS (Roll Over Protection Structure) borulásvédelmi szerkezeti szilárdsága, teherbírása. Ez az érték általában megtalálható az erőgép kezelési kézikönyvében. Győződjön meg arról, hogy a traktor teljes tömege (beleértve a pótsúlyozást is) kisebb, mint a maximális ROPS-határérték. A ROPS-t a traktor maximális össztömegére tervezték, így csak abban az esetben garantálja a maximális védelmet, ha a traktor súlya meghaladja a határértéket.
EGYÉNI IGÉNYEK
A traktor számára optimális tömegszint nagyban függ az egyéni szántóföldi feladatoktól és a területünk sajátosságaival befolyásolt munkakörülményektől. Egyes gazdák elfogadják a nagyobb csúszást és a könnyebb gépeket, míg mások minden teljesítményt a talajra akarnak vinni. Egyvalamit viszont akkor is szem előtt kell tartani! A túlzottan nagy kerékcsúszás több szempontból is káros, de két alapvető negatív jellemzője mindenképpen fontos. Az egyik a talajtömörödést fokozó, a másik pedig az üzemanyag-fogyasztást jelentősen emelő hatása. Mindkettő a zsebünkre megy, csak az egyiket látványosabban vesszük észre.
Farkas Imre
(A fotók a szerző felvételei)