fbpx

Különleges tömörítési eljárás a Freeman bálázóban

Írta: Farkas Imre - 2024 augusztus 25.

A Freeman a tengerentúlon kis és nagy szögletes bálázók, illetve bálagyűjtők gyártásra szakosodott, több évtizedes múltú cég. A szögletes nagybálázója már több mint három évtizede van gyártásban változatlan formában, de még csak a második generációját tapossa. A legelsőt még a 90-es évek elején mutatták be 1590-es típusjelzéssel, amelyet a 1592 váltott, de a típusszámon kívül alig látni változást.

Az Oregon államban (USA) Portlandben készülő bálázónál már 35 éve sem nagyon foglalkoztak a bálázó külső megjelenésével. Akár óránként 45 tonna betakarítási teljesítményű monstrum, lényegében olyan hasáb alakú formavilágú, mint amilyen bálákat készít. Sokan kérdezhetnék, mi olyan különleges egy ezer éve változatlan formába gyártott szögletes bálázóban. 

Freeman bálázó
Kívülről csak a nagy olajhűtők árulkodnak a szokásosnál komplexebb hidraulika rendszerről – fotó: https://www.alliedsystems.com/

A titok nyitja jól el van rejtve a lemezek alatt. Aki egy kicsit hozzáértőbben szemléli körbe a gépet, annak feltűnhetnek a bálázó elején fent ágaskodó hatalmas olajhűtők, amelyek ilyen mennyiségben és méretben nem megszokott elemek szögletes bálázókon. Nem véletlen a nagy hidraulika olajhűtő kapacitás, mivel a bálázógép különlegessége pont itt bújik meg. A bálatömörítést végző, hatalmas méretű dugattyút nem TLT-ről hajtott, fogaskerekes szöghajtóműves lendkerekes áttétellel kapja a löketet, hanem egy kettős működésű hidraulikus munkahenger tolja a dugattyút és így történik meg a tömörítés. Egy perc alatt 21-22 préselést végez, egy bálához általában 17-22 tömörítési löket szükséges.

freeman_dugattyu
Hidraulikus tolású présdugattyú végzi a tömörítést – fotó: https://www.alliedsystems.com/

Nincs a bálázóban előtömörítő rendszer, hanem terményadagoláskor csak feltölti a bálakamrát az adagoló villa egy réteggel és a hidraulikus tolású dugattyú elvégzi a munka dandárját. Mivel a bálázó saját hidraulika rendszerrel és TLT-ről meghajtott szivattyúval van ellátva, így más munkavégző egység is hidrosztatikus hajtású a gépben. Ha a burkolatokat felnyitjuk, nem találunk benne fogaskerekes, görgős láncos áttételeket. A gyártó szerint a kevesebb kopóalkatrész miatt, kisebb a szerviz igénye és költsége a bálázónak. Továbbá a hatalmas mérete ellenére a szivattyú alacsony TLT teljesítményigénye miatt a bálázó mérete ellenére üzemeltetéséhez egy 140 LE teljesítményű traktor elég.

A gyártó szerint a terménnyel is kíméletesebb ez a préselési megoldás a hagyományos széles körben alkalmazottól, mivel a takarmányt nem hatalmas erőjű és ütésű löketek préselik, hanem egyenletes mozgás nyomja össze őket. Így főleg lucerna betakarítása esetében sokkal kisebb a bálázás során keletkező levélpergésiveszteség, és a bála későbbi bontása is könnyebb, kevesebb energiát igényel.

Forrás: https://www.alliedsystems.com/