Alighogy megérkezett az első nyári hónap, rekordokat döntött a kánikula. Az erőgépeknek és az önjáró betakarítógépeknek embert próbáló forróságban kell helytállniuk a szántóföldi munkában. A kánikula, a szárazság szinte mindig poros munkakörülményekkel párosul, ami a traktor-, kombájndízelmotorok hűtésének hatékonyságát negatívan befolyásolhatja.
Így keletkezik a vészhelyzet
A hűtőventilátor a radiátoron átszívott hűtőlevegővel port és egyéb szennyeződéseket szív a hűtőbordák közé, amelyek ott megtapadva a hűtőlevegő áramlási útját elzárják, rontják annak hűtési hatékonyságát. Bár a munkanap kezdetén egy gondos kezelő sűrített levegő segítségével kitisztíthatja a hűtőfelületeket, ez egy poros, perzselő hőmérsékletű műszak alkalmával kevésnek bizonyulhat. A hasznos üzemidőt viszont senki nem szereti a hűtő tisztításával megrövidíteni. Az eltömődött, nem megfelelő hatékonyságú hűtőrendszer pedig a motor üzemi hőmérsékletének emelkedésével jár, ami az üzemanyag-fogyasztás emelkedését idézi elő, és hosszú távon a motor élettartamát károsan befolyásolhatja.
A termoelemeknek köszönhetően mindig az optimális hűtőlevegő mennyiség áramlik át a hűtőbordákon. – fotó: cleanfix.org
Az első TLT-vel és frontfüggesztéssel rendelkező traktorokat különösen érinti a hűtőrendszer szennyeződéséből adódó fokozott terhelése, elég csak egy frontfüggesztett kaszával való munkát hozni példának. Arról nem is beszélve, hogy a vízhűtőradiátor mellett a különböző olajhűtőket és a klímaberendezés radiátorát is ugyanaz a légáram hűti. Ezért, ha a hűtési teljesítmény túl alacsony, akkor fennáll a sebességváltó és a hidraulika túlmelegedésének veszélye, és lecsökkenhet a klíma berendezés hatékonysága is.
Levegő-irányváltás
A német Hägele GmbH ötletes és egyszerű, megfordítható lapátú hűtőventilátorát már számos gyártó alkalmazza gépeiben. A Cleanfix ventilátorlapát profilja mindig optimális hűtési teljesítményt tesz lehetővé alacsony áramlási ellenállással, ezáltal hatékony hűtéssel. A ventilátor rendszeres időközönként hűtésről tisztításra vált, ehhez a művelethez a lapátok a saját tengelyük körül átfordulnak a ventilátor változatlan forgási iránya mellett.
Balra a hűtési üzemmód, középen a lapátátfordítás, jobbra a tisztítási üzemmód – fotó: cleanfix.org
Ebben a pozíciójukban a ventilátorok – akár teljes fordulatszámon is – megváltoztatják a levegő áramlásának az irányát, és kifújják a hűtőbordák közé tapadt szennyeződéséket. A lapátok átfordulása gombnyomásra, vagy egy időzítő egység segítségével, pneumatikus úton történik, amelyhez nem kell a motor üzemét megszakítani: magas fordulatszámon is zökkenőmentesen megtörténik a lapátátfordítás, és a levegőáram irányának váltása. A Cleanfix ventilátor a traktorok mellett a betakarítógépeknél és a poros helyen dolgozó rakodógépek esetében is előnyösen alkalmazható.
A termoelemek segítségével a lapátok szögének optimális beállításával a Cleanfix ventilátor mindig a gép igényeihez igazítja a hűtést. A munkakörülményektől függően üzemanyagot, időt és ezáltal költséget takaríthatunk meg. Ha a hűtési igény alacsony, akkor a kis lapátszög általi Eco módban akár 60%-kal is kevesebb lehet a ventilátor-meghajtás energiaigénye, csökkentve így az üzemanyag-felhasználást és növelve a kerekekre jutó teljesítményt.