Lassan terjed az akkumulátoros gépmeghajtás a mezőgazdaságban a nagy energiaigény, a gyors lemerülés és a lassú töltés miatt. A jelek szerint azonban máris van megoldás.
5 óra munka, 10 perc töltés
A Toyota tavaly decemberben jelentette be, hogy szinte készen áll az úgynevezett szilárdtest-akkumulátorral. A szilárdtest-akkumulátor mind a töltés, mind a gyors töltésvesztés, lemerülés problémájára megoldást jelenthet. Miközben az energiasűrűsége körülbelül 2,5-szerese az ugyanolyan nehéz lítium-ion akkumulátorokénak, a teljes feltöltése csupán 10 percet vesz igénybe. Ennek kapcsán az Agriland nevű ír folyóirat úgy kalkulál, hogy ha egy közepes méretű traktorba 1000 kg-os szilárdtest-akkumulátort építenek, elméleti 650 kWh energiateljesítménye elég egy átlagos, nyolcórás munkanapon. A nagyobb energiaigényű talajművelés idején az akkumulátor lemerül ugyan, de mivel a feltöltődés tíz percet vesz igénybe, a gazda hamar folytathatja a munkát.
Költség, kalkuláció
Az Agriland összehasonlította a dízelüzemű traktorok üzemanyagköltségeit is az elektromos traktorok villamosára-kiadásaival. Úgy találták (holland árak összevetése mellett), hogy az elektromos meghajtás során harmad akkora költség jelentkezik (12,5 euróval szemben 4,1 euró), mint egy átlagosan alapul vett dízelüzemű erőgépnél. Ugyanakkor a kalkuláció nem vonatkozik az összes költségtényezőre és a megtérülésre. Noha tény, hogy ma még az e-motorok, akkumulátorok beruházási költsége magasabb.
Összeállította: Kohout Zoltán