fbpx

Striker X46: Modern technika – nagygazdaságba

Írta: Szerkesztőség - 2016 szeptember 15.

Teszteltük a veronai székhelyű Caffini gyár új csúcsmodelljét szóján és búzatarlón. A permetezőgép modern műszaki megoldásai egyszerűvé teszik a munkát, és gyorsan kivitelezhetővé a karbantartást.

A Caffini Striker permetezőt 2 méretben gyártják: 3 000 és 4 000 literes tartállyal, valamint 21-36 m munkaszélességgel, amit a HBM, HBL és HBB keretcsalád megfelelő tagjai segítségével biztosítanak.

A növényvédelemnél nagyon lényeges a precizitás, így maximalizálható a hatékonyság a különféle kezelést igénylő területeken, állományokban. A modern technika mindig meghatározó szerepre számíthat az új mezőgazdasági gépeknél, így a gyártók előszeretettel alkalmazzák a legújabb innovációkat. A professzionális eszközök beépítése, alkalmazása során a gyártóknak törekedniük kell a könnyű kezelhetőségre, az egyszerű karbantartásra, a sokszor barátságtalan üzemeltetési körülményekre, a környezetvédelmi előírásokra és a gazdaságossági mutatókra. Az utóbbi évek munkájának eredménye a Caffini gyár büszkesége, az Enama/Entam tanúsítványt elnyerő Caffini Striker önjáró permetezőgép.

21-28 m munkaszélességben HBL keret kerül a Striker-re, míg 30-36 m munkaszélességben HBB keret kerül a gépre

A teszt

Tesztünk során egy használt Caffini Striker X46 önjáró permetezővel dolgoztunk. A gép váza edzett acél, a kerekek független, hidropneumatikus rugózású felfüggesztéssel rendelkeznek (Taurus SoilSave 340/95R48 abroncsok). A keréknyomtáv a 2,25-3,00 m közötti tartományban állítható. A HBL permetezőkeret 28 m munkaszélességű, így a permetező össztömege 9 150 kg. Teljes feltöltésnél az első tengelyre a teljes tömeg 51%-a jut, így mondhatjuk ideálisnak a súlyelosztást.

A hidrosztatikus hajtásrendszer a BOSCH-tól származik, a 3 sebességfokozat közül a választás pedig a multifunkciós Joystick-kal történhet, a végzett feladatnak megfelelően. A gép fékezése nem csak a hidrosztatikus rendszerrel történhet, de még önálló fékrendszerrel is fel van szerelve a permetező.

A permetlétartály névleges térfogata 4 000 liter, tényleges térfogata 4 200 liter, a különbözet a habosodás miatt szükséges. A tisztavizes tartály 400 literes, és a gép természetesen vegyszerbekeverővel is rendelkezik. A Volvo Penta Tier 4i motor 175 LE maximális teljesítményű, amelyhez 280 literes üzemanyagtartály tartozik.

Az edzett acél szórókeret 28 m munkaszélességű, paralelogramma felfüggesztésű, hidraulikus mozgatású, és automata szakaszolással rendelkezik. Az acélkeretben a fúvókák védett helyre szereltek, háromállásúak.

A keretnyitás/keretcsukás kevesebb mint 2 perc alatt lezajlik

Terepen

A Striker X46 permetezőt nagy kapacitása emeli ki a többi permetező közül, valamint az, hogy a munkafolyamatokat (a permetezés nyomását, az előkeverés szabályozását) a vezető választhatja ki a füléből. E sajátosságok miatt a gép innovatív, forradalmi, erős típuskarakterrel rendelkezik. Ideális a nagyobb gazdaságok számára, ahol nagy területeket művelnek meg. Több piacon igényessége és professzionális szintű működése miatt választják, kedvelik.

A szántóföldön egy hidraulikus működtetésű, 28 m munkaszélességű gépet teszteltünk, vezetést segítő Topcon 144 sorvezetővel, automata kormányzással. Ezek többek között lehetővé teszik, hogy a gépet akár 18 km/órás munkasebességgel is biztonsággal lehessen vezetni.

Tekintélyes méretei ellenére a gép korlátozott mozgástérben is megfelelően, kiszámíthatóan viselkedett.

Munka közben

Összességében elmondható, hogy a permetező jól alkalmazkodott a terület körülményeihez. Körülbelül 5 méter kellett ahhoz, hogy a fordulási manővereket meg tudja tenni, de ez összhangban van a méreteivel.

Annak ellenére, hogy méretes munkagépről van szó, könnyen dolgozott a különböző formájú és méretű területeken. A terheléselosztás megfelelő, köszönhetően az 51-49%-os kiegyensúlyozottságának. Nagy sebességnél is biztos, a jól megtervezett futóműnek köszönhetően (kompenzációs rendszer, a hátsó tengely precizitása).

Terheléseloszlás: megállapíthatjuk, hogy a terheléseloszlás egyenletes, a megfelelő kialakításnak köszönhetően.

Stabilitás: 18 km/órás sebességnél is stabil, a hidropneumatikus súlykiegyenlítő rendszer és a hátsótengely függőleges síkban történő mozgása miatt.

Átfedés korlátozása: összhangban a kormányzórendszer pontosságával lehetővé teszi a munkaterület maximális kezelését, biztosítva a maximálás működési hatékonyságot.

Szakasz zárás: jó reakcióidőről tett tanúbizonyságot, egy kis késéssel a fúvókák nyitásánál és zárásánál. Ez néhány tizedmásodpercben mérhető, haladás közben.

Haladási sebesség: három sebességben lehet haladni, 0-14 km/óráig az elsőben, 0-18 km/óráig a másodikban, ami persze a domborzattól is függ. A közúti közlekedésnél a harmadik használható, itt 40 km/óra érhető el.

Területteljesítmény: összességében, az 50 cm-es fúvókák közti távolsággal, hatékonyan tud működni, akár 34 hektár kezelhető le vele óránként; itt 14 km/órás átlagsebességgel számoltunk, persze ez megfelelően gyors kiszolgálást és nagy táblaméretet feltételez.

Könnyen megfordult a táblaszéleken, köszönhetően a négykerék-kormányzási rendszer 3 lehetséges módjának.

Felszereltség

Az alapmodell modern technológiájú, a sok multifunkciós fejlesztés megnöveli a gép hatékonyságát. A következő opciós lehetőségek segítik még az üzemeltetőt: 40 LE extra motorteljesítmény, 1,7 m hasmagasság, automata szakasz nyitás-zárás, munkalámpa a szórókereten az éjszakai munkák megkönnyítéséhez, nagyméretű, 300/95R46 vagy 420/85R38 kerekek.

Matteo Bertocco

Az olasz MAD Magazine 10/2014-es száma alapján, 44-50. old.

A fordításban közreműködött: Veres Imre és Nagy Márk

CÍMKÉK permetező