fbpx

Hatékony traktor – erős motorral

Írta: Szerkesztőség - 2019 április 19.

A John Deere a 2016 végén bemutatott „nagy” 6R modellel különösen a Fendt 800 Vario & Co traktort szeretné túlszárnyalni. A sok többletteljesítmény és az alacsony teljesítmény-tömeg arány a legfontosabb ütőkártyák – kiegészítve a multifunkciós karral.

FELSŐ-KÖZÉPKATEGÓRIA: az alapkivitelhez tartozó sokféle tartozéknak köszönhetően a két nagy 6R traktor tökéletesen megfelel a gazdaságoknak. Az alacsony üres tömegnek sok előnye van. Ez azonban azt is jelenti, hogy közúti szállításnál, nehéz vontatmányoknál nagyon kell figyelni

Kereken két évvel ezelőtt bővítet‑te a John Deere a 6‑os traktorsorozatát két csúcsmodellel – a 6230R és a 6250R traktorral. A korábbi modellekhez képest nemcsak nagyobb teljesítményűek lettek; a jól bevált elemek megmaradtak, más részeket a többletteljesítményhez illesztve átalakítottak, ilyen pl. egy új fokozatmentes váltó. Különlegesség mindenesetre a vezérlő‑kar a traktor vezetőfülkéjében – ez premier a John Deere traktoroknál. Világos, hogy a vezérlőkar először a Mannheimben készült traktorokba került be, mert ebben a teljesítménykategóriában és az ISOBUS-eszközök növekvő használatával egyre nagyobb lett az igény a multifunkciós vezérlőkarra. Ilyen szempontból a John Deere a „későn ébredők” közé sorolható, mert a verseny‑társak már néhány éve jelen vannak a piacon a különböző megoldásaikkal. A John Deere-féle vezérlőkar nem egyszerű másolat – bár a mérnökök a jól használható vezérlési struktúrákat átvették és továbbgondolták. De erről később még részletesen lesz szó.

Előtte azonban néhány információ: a 6R-traktorsorozat négy kategóriára osztható, amelyeket elsőre az alváz magassága alapján lehet megkülönböztetni. A kis & közepes alvázméretű traktorok közé tartozik a 6110R-6155R közötti hat modell. Ezeket követik a 6175R-6215R közötti, nagy alvázzal rendelkező modellek, ahol két évvel ez‑előtt még a 6R sorozat befejeződött. 2016 vége óta a sorozat rendkívül nagy alvázmérettel és egészen a 250 LE név‑leges teljesítményig folytatódik. Ezen‑kívül a John Deere a két új modellből valódi prémium traktort alakított ki. Már az alapfelszereltség tartalmaz szinte minden csúcsminőségű technológiát.

Műszaki adatok

motor: John Deere Power Systems Power Tech PSS hathengeres, 6,8 l hengerűrtartalom, 184 kW/250 LE 2100 min-1 fordulatszámon, 221 kW/300 LE IPM mellett 1900 min-1 fordulatszámon, maximális forgatónyomaték 1167 Nm 1600 min-1 fordulatszámon, 40%-os forgatónyomaték növekedés, soros turbófeltöltő fix és változó geometriával, 5. károsanyag-kibocsátási szint DPF, DOC és SCR alkalmazásával, üzemanyagtartály 470 l, AdBlue 30 l sebességváltó & TLT: AutoPowr (ZF Eccom 2.9), 4 menettartomány, max. 50 km/h (1630 min-1 fordulatszámon),
hátsó TLT: 540/540E/1000 vagy 540E/ 1000/1000E, front TLT 1000 min-1 fordulatszám
függesztés és hidraulika: emelőerő hátul 10,4 t, elöl max. 5 t, 160 l/min, max. 6+3 kétkörös hidraulikacsatlakozó, 80 l kivehető olajmennyiség (opcionális)
tömegek és méretek: üres tömeg 9,3 t, max. megengedett össztömeg 15 t, tengelytáv 2,9 m
listaár: a 6250R traktor tesztkivitelben 246 067 euró (Németországi nettó ár)

AZ ISMERT HATHENGERES

Hogyan is lehetne másképp a John Deere esetében ebben a teljesítménykategóriában, minthogy a motor a cég saját terméke, vagyis a John Deere Power Systems gyártja. Az erőforrás típusa PowerTech PSS, ami hasonló a kis 7R motorokhoz. A 6,8 l-es hengerűrtartalomnak köszönhetően – ami ebben a szegmensben jelentős – a 6250R traktor hathengeres motorjának maximális teljesítménye 275 LE. A 250 LE névleges teljesítményt 2100 min-1fordulatszámon éri el; IPM motor boost használatával 290 LE a teljesítmény névleges fordulatszámon. A motorfordulatszám csökkentésekor a hathengeres motor a boost teljesítménynövelővel 1900 min-1 fordulatszámon 300 lóerőig növeli a teljesítményét. Ez az eredetinél 20 százalékkal nagyobb teljesítményt eredményez!

A legnagyobb 6R traktor állandó teljesítményt adó tartománya 2100 min-1 fordulatszámtól 1600 min-1 fordulatszámig terjed. A forgatónyomaték-növekedés eközben 40 százalék. A maximális 1167 Nm forgatónyomaték 1600 motorfordulatszámon mérhető. A kisebb 6R modellektől eltérően a 6230R és a 6250R már változó és fix geometriájú, sorba kapcsolt turbófeltöltővel rendelkezik. A befecskendezés Common-Rail, maximum 2500 bar nyomással. Az olajcsereintervallum értékének a gazdálkodók örülhetnek, 750 óra; ez igazi csúcsérték! A kipufogógáz-kezelés szempontjából a modellek között nincs különbség, valamennyi a teljes programmal rendelkezik: dízel részecskeszűrő (DPF), dízel oxidációs katalizátor (DOC) és SCR rendszer (szelektív katalitikus redukció), AdBlue használatával. A motorok így megfelelnek a legújabb, 5. károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak. Az üzemanyagtartály a két nagy 6R traktornál alapkivitelben 470 l, opcionálisan 410 l.


A motorháztető alatt a Deere Power Systems 6,8 l hengerűrtartalmú, hathengeres motorja dolgozik. Új a soros turbófeltöltő fix geometriával, sorba kapcsolva


A külső hengerrel ellátott első tengely a nagy 6R sorozatnál jelent meg újításként. A rugóút 100 mm


A két zászlóshajó gyárilag mellső függesztőszerkezettel van ellátva. Csak a front TLT-t kell opcionálisan megrendelni hozzá


A hátsó függesztőszerkezet maximum 10,4 tonnát emel. Hátul max. 6 hidraulikacsatlakozóval, vagy 5+Power Beyond megoldással a 6R traktor profi gazdaságokban is alkalmas a munkavégzésre. A kiegészítő tartállyal a kivehető olajmennyiség 80 l

Szakmai vélemény John Deere 6230R

Erős motor

A bajorországi Dachauban élő Erich Osswald a gazdasága számára egy évre bérelt egy John Deere 6230R traktort. 2018 májusától a szarvasos traktor elsősorban hígtrágyatartályt vontat, és talajműveléshez használják kultivátorral és kompakt tárcsás boronával. Eddig már 500 üzemórát dolgozott.

„A 6230R traktor mellett döntöttünk, mert a John Deere-től bérelt gépekkel általában jól elboldogulunk, és még soha nem volt problémánk. Más gyártók gépeinél mindig szükség van kisebb javításokra, így vannak kiesések. Ezenkívül az új CommandPRO menetirányító kar is érdekelt minket. Ezt szerettük volna kipróbálni.”

„Lehet, hogy a 6Rmodellen nem látszik, de a motorháztető alatt egy erőteljes motor dolgozik. Az alacsony teljesítmény-tömeg arány nagy benyomást tett ránk. A menetirányító kar jól kézre áll. A gombokhoz az egyedi funkciók hozzárendelése nagyon egyszerűen működik, ezt a John Deere jól végrehajtotta. A különböző munkákhoz profilokat mentettünk el – tehát minden esetben a gombokhoz rendeltük a megfelelő funkciókat. A traktorvezetők egy része saját profilt is létrehoz, ha úgy érzik, hogy így könnyebben boldogulnak. A menetirányító karon nem használjuk a manőverezési funkciót. Számunkra könnyebb a gázpedállal hátrafelé menni, és hátrafelé nézni. De ez valószínűleg csak szokás kérdése.”

„A fogyasztási értékeken először meglepődtünk, mert magasabbak voltak, mint amire számítottunk. A referenciaértékeink azonban egy régebbi, alacsonyabb károsanyag-kibocsátási fokozattal rendelkező traktorból származtak. Kezdetben a gázpedál érzékenysége nem volt megfelelő. Egy szoftverfrissítés után azonban minden rendben volt.”

Az AdBlue tartály 30 literes – ez elég, mivel a fogyasztás körülbelül 1-3 százalék.

Tavaly nyár óta a 6R sorozat összes traktorának motorházteteje alatt egy EVisco ventilátor működik. A nagy gépeken egyértelműen felismerhető a külső levegőszűrő, ami kívül, a bal oldali A oszlophoz simul.

Nagy motor, nagy hengerűrtartalom, nehéz fokozatmentes sebességváltó – emiatt az üres tömegnek is valószínűleg magasnak kell lennie. De ez nem így van: a 9,3 t üres tömeggel a 6250R traktor a legjobb helyen áll a versenytársak között – megfelelő a közúti közlekedés és a zöldterületen végzett munkák során.

FOKOZATMENTES ZF SEBESSÉGVÁLTÓ

A 6R sorozat két legnagyobb modellje kizárólag AutoPowr sebességváltóval kapható, vagyis fokozatmentes ZF Eccom 2.9 váltóval. Ez szerkezetileg hasonló a kisebb Eccom 2.4 váltóhoz, de több bemeneti teljesítményre méretezték. Ezért növelték meg a tengelytávot is 2,8 m-ről 2,9 m-re. A kisebb modellek még szállíthatók pl. PowrQuad, AutoQuad Plus vagy DirectDrive sebességváltóval. A minimális sebesség kb. 0,05 km/h, azaz 50 m/óra, a maximális sebesség 40 km/h vagy opcionálisan 50 km/h. Ha a traktor elérte az 50 km/h sebességet, akkor a motor fordulatszáma legfeljebb 1630 min-1 fordulatszámra csökken, a 40 km/h szállítási sebességet az AutoPowr sebességváltó alacsony, 1300 fordulatszám mellett tartja.


Alapjában véve a vezetőfülkében semmi sem változott. A kabin minden 6R traktor esetében egyforma nagyságú, csak a belső elrendezésben vannak különbségek


A 6R esetében mindig mindkét oldalon rendelkezésre áll fellépő. A jobb oldalon azonban kicsit meredek


A vezetőfülke-rugózás a 6230R és a 6250R traktorok esetében opcionális


A CommandArm kartámaszon az új John Deere CommandPRO menetirányító kar díszeleg. A CommandCenter 4600 terminálra is érdemes egy pillantást vetni


A menetirányító kar ergonómia szempontjából megfelelő kialakítású és 11 programozható gombbal rendelkezik


A menetirányító kar beállításkezelője nagyon áttekinthető, ahogy ezt a John Deere esetében már megszoktuk


Az AutoTrac automata kormányzás is alapkivitelben megtalálható a fedélzeten


Az iTEC táblavégi fordulást segítő rendszert a terminál tartalmazza

A hidromechanikus sebességváltó mechanikus és hidrosztatikus teljesítményt egyaránt biztosít, de a mechanikus rész aránya sohasem kevesebb mint 60%. Van négy sebességérték, ahol ez az arány 100%, ezáltal a hatékonysági fok, mint ismert, eléri az optimumot: 3,5 km/h, 11 km/h, 22,5 km/h és 47,2 km/h. Amit sajnáltunk: az irányváltó hajtómű irányítókarjánál hiányoltuk a parkolóféket, és a semleges helyzet gombja lehetne jobb helyen a kartámlába épített vezérlőpulton.


A műszerfal a John Deere-dizájnnak megfelelő kialakítású


Az irányváltó kar mindig visszatér semleges állásba, mivel a menetirány a CommandPRO segítségével is változtatható


Az elektronikus Joystick gombjaihoz szabadon rendelhetők funkciók, pl. a homlokrakodó funkciói

Az igényeknek megfelelően választható elektrohidraulikus kapcsolású hátsó TLT a következő fordulatszámokon dolgozik: 540/540E/1000 vagy 540E/1000/ 1000E. Az opcionális front TLT maximum 115 kW teljesítményt ad. A TLT fordulatszáma 1000 min-1, ami 1969 motorfordulatszámon érhető el. Az 1000E fordulatszám a frontfüggesztésű munkagépekhez sajnos még nem áll rendelkezésre.

MEGFELELŐ OLAJHÁZTARTÁS

160 l/min hidraulikus teljesítmény érhető el a nagy 6R modelleknél – és ez már 1500 min-1 fordulatszámon. Teljes felszereltség esetén hátul legfeljebb hat, a has alatti részben három, elöl két hidraulikacsatlakozó található. Power Beyond – ebben a teljesítménykategóriában ajánlott – hátul található, 5 hidraulikacsatlakozóval. A kivehető olajmennyiség a hátsó tengelyen található kiegészítő tartálynak köszönhetően 80 literre emelkedett.

A hátsó függesztőszerkezet III/IIIN kategóriájú. A maximális emelőerő a John Deere adatai szerint 10,4 t. A 6250R, valamint a 6230R esetében 7 t folyamatos emelőerő áll rendelkezésre. A traktoron már alapkivitelben is be van építve a Premium frontfüggesztés. A maximális emelési kapacitása több mint 5 t, a folyamatos emelőerő 4,4 t.

A nagy 6R traktoroknál újdonság a TLS Plus első tengely külső hengerekkel (itt már nincsenek határolóláncok). Ez szinkronizálható a függesztés szenzorával, ami megakadályozza a vontatási munkáknál fellépő esetleges hintázó mozgást.

A MÉRET MARAD

Az ügyfél igényétől függően a ComfortView vezetőfülke rendelhető nagy bal oldali panorámás ajtóval vagy kisméretű ajtóval és ennek megfelelő B-oszloppal. Jobb oldali fellépő mindkét változatban található. A fentiektől függetlenül opcionálisan adaptív hidraulikus vezetőfülke-rugózás áll rendelkezésre – ami a John Deere kínálatában HCS Plus néven található. A vezetőfülke alapvetően megegyezik a kisebb 6R traktorok vezetőfülkéjével.

Nézzük meg gyakorlati tesztünk fő területét: az új CommandPRO vezérlést. A nagy 4600 CommandCenter terminállal kombinálva a multifunkciós kar csúcsminőségű vezérlőközpontot biztosít a 6R traktorokban – és remélhetőleg hamarosan a nagyobb testvéreiben, a 7R és 8R modellekben is…

(SZINTE) MINDEN KÉZBEN TARTHATÓ

Bár kezdetben a CommandPRO kart is tartalmazó vezérlőfelületet csak a 6230R és a 6250R modellekhez tervezték, ez jelenleg már az összes AutoPowr váltóval rendelkező 6R modell számára elérhető. A traktorvezető alapvetően gyorsan meg tudja tanulni a funkciókat, még akkor is, ha más traktormárkák használatához van hozzászokva. Az allgäu-i versenytársakhoz hasonlóan a kar mind a négy irányban használható. A hátoldalon található az aktiváló gomb, ami a menetirányváltáshoz (a vezérlőkart balra kell billenteni) szükséges. Ha a vezérlőkart jobbra billentjük, akkor a tempomat funkciókat aktiváljuk, ha előre vagy hátra mozgatjuk, akkor a traktor gyorsul, ill. lassul. A maximális sebesség kényelmesen, a vezérlőkaron keresztül is beállítható, ha ütközésig nyomjuk. Úgy működik, mint egy kiegészítő tempomat funkció. Egyébként a gázpedál vagy a vezérlőkarral történő vezérlés közötti átkapcsoláshoz nincsen gomb – mindkét funkció lehet túlvezérelt.

Praktikus alkalmazás a manőverezési funkció. Ehhez mozgassuk a vezérlőkart balra (mint az irányváltáshoz), majd tartsuk meg a pozíciót és a kívánt menetiránytól függően lassan (2-5 km/h között változtatható) toljuk előre vagy hátra. Ez optimális a munkagépek csatlakoztatásához. Ha elengedjük a CommandPRO kart, akkor ez azonnal visszatér a semleges helyzetbe, és a traktor aktív álló helyzetben marad.

A szabad mozgáson kívül sokféle gomb található a joystickon. A hüvelykujjunkkal lehet a gyorsulás vagy a fordulás agresszivitását beállítani. A beállítás mértékéről (3 fokozat) a gombon lévő LED-ek adnak tájékoztatást. Hasonlóképpen megtalálható a jól ismert görgős állítógomb a sebesség beállításához, a tempomat gombok a két sebességhez és elvileg 11 szabad hozzárendelésű, logikusan elrendezett gomb a karon. A szabadon definiálható gombok többek között hozzárendelhetők a következőkhöz: függesztés, TLT-k, hidraulikacsatlakozók, iTEC, AutoTrac, ISOBUS-alkalmazások vagy a motor fordulatszámának tartása – minden nagyon áttekinthető a beállításkezelőben. Minden járművezetőhöz vagy minden munkagéphez saját profil állítható be. A vezérlőkar jól kézre esik. Az aktiváló gomb kivételével minden (kemény műanyag) gomb jól látható – ha valaki elveszítené a tájékozódást. A vezérlőkar mellett elrejtve a járművezető semleges helyzetbe állíthatja a sebességváltót. A jobb oldalon egy másik felületen található az intelligens parkoló biztonsági zár – ennek lehetne jobb az elrendezése.

A terminál a megszokott módon, rendezetten tagolt és intuitív módon használható – egyszerűen csak érintéssel, gyorsbillentyűk segítségével vagy forgatható, ill. nyomógombokkal. Az erős CommandPRO kar és vele párhuzamosan a kis elektromos joystick a terminál elérhetőségét sajnos kicsit korlátozza. Talán el lehetett volna helyezni a terminálhoz egy külső kezelőpanelt a kartámlán.

BIG DATA

A CommandPRO megjelenésével a szoftverek is változtak a 6230R és a 6250R modelleknél. Ide tartozik az AutoTrac előkészítés, automatikus forgatással, a JDLink és természetesen az iTec táblavégi fordulást segítő automatika. Tehát szinte minden megtalálható a fedélzeten, amire egy profi gazdaságban szükség van, ill. amit a kezelő napjainkban elvárhat.

A homlokrakodó munkákhoz a 6230R és a 6250R a saját gyártmányú 683R rakodóval felszerelhető.

Összegzés

A John Deere a 6250R modellel egy valódi alternatívát dobott piacra. Alacsony tömegével és a motorháztető alatt rejlő nagy teljesítményű motorjával a felsőközépkategóriában található traktorokkal is nyugodtan felveheti a versenyt. A gyári felszereltség is közvetlenül használhatóvá teszi a traktort a jól felszerelt gazdaságok és bérvállalkozók számára. A multifunkciós joystick bevezetésével a John Deere kicsit lemaradva ismerte el a piac igényeit, de ez nem egyszerű másolat, hanem a rendelkezésre álló technológia továbbfejlesztése. Megtartották az eddig bevált elemeket, és azokat újakkal egészítették ki.

  • jó alapfelszereltség
  • alacsony üres tömeg
  • áttekinthető menü a terminálon
  • sok többletteljesítmény
  • a terminál egy kicsit nehezen elérhető (csak a CommandPRO esetében)
  • alacsony megengedett össztömeg

Alexander Brockmann

CÍMKÉK isobusTLT