TESZT Első találkozás | Versatile 610DT

A Versatile törzscsuklós kormányzású traktorai még mindig különlegességnek számítanak az európai területeken. Ez azonban semmiképp sem a gépek műszaki megoldásainak következménye – hiszen ezek a traktorok nemcsak erősek, hanem nagyon megbízhatóak is. Az i-re a Delta Track teszi fel a pontot, mely 2018 óta alapkivitelben vezetőfülke-rugózással szerezhető be.

Nem kevesebb mint 53 éve fémjelzi a Versatile név az erős és megbízható törzscsuklós kormányzású traktorokat. A kanadai gyártó (aki 2007 óta az orosz Rostselmash vállalatcsoport tagja) nagytraktoraival az utóbbi években újra és újra tapasztalatokat gyűjthettünk. Az 550-es kerekes változattal készített gyorsteszt után (traction 2016/1) 2016 novemberében 24 órás szántást végeztünk egy 550DT változatra felszerelt Kverneland géppel – ez volt a tesztgépünket megelőző modell. A következő oldalakon foglaljuk össze, hogy mi az, amit már ismerünk és melyek az új dolgok.

ERŐMŰ: a 610DT jelenleg a világ egyik legerősebb traktorja, és a közel 15 l-es hengerűrtartalmának köszönhetően bőséges nyomatéktartalékkal rendelkezik

ERŐS HATHENGERES MOTOR

A 610 DT-t motorházteteje alatt egy erős Cummins-szív dobog: a QSX15. Ezzel a motorral már a korábbi modell is rendelkezett, de csak a Tier 4i károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő kipufogógáz-tisztítási rendszerrel volt felszerelve, dízel részecskeszűrőt és külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetést (EGR/AGR) használt. A 610 DT modellben ezt egy SCR rendszer egészíti ki, ami biztosítja, hogy a motor megfelel a Tier 4 final emissziós előírásoknak. Az üzemanyag felhasználásra vetített AdBlue fajlagos fogyasztás az egyszámjegyű százalékos tartományba esik. Ezzel a kombinációval elvileg a motor már Stage 5/Tier V szintre is elő van készítve – csak akkor majd X15 lesz a neve.

A 14,9 l-es hathengeres motor erősségeit ismeri az ágazat. A traktorvezetőket elsősorban a rendkívüli forgatónyomaték-növekedés nyűgözi le az alacsony fordulatszámú tartományban. Ennek egyik oka a változó geometriájú VTG Turbo bőséges hengerűrtartalma, amit a Cummins egyébként Holset márkanéven saját maga gyárt. 2100 min-1 névleges fordulatszámon a 610 DT ezzel 455 kW/605 LE teljesítményű. Csökkentett, 1800 min-1 motorfordulatszámon maximálisan 485 kW/650 LE teljesítményt ad le a főtengely. A maximális forgatónyomatékot alacsony, 1400 min-1 fordulatszámon adja le a motor, és ez nem kevesebb mint 2779 Nm, bőséges 49 százalékos nyomatékemelkedés mellett.

A karbantartáshoz szükséges megközelíthetőség a magasra felnyitható oldalsó burkolatoknak és a kifordítható hűtőrácsnak köszönhetően nagyon jó. A motorolaj cseréje 300 üzemóránként szükséges – ez megfelelő. Az Európai Unióban értékesített traktorok üzemanyagtartályába 1703 l üzemanyag fér (az Európai Unión kívül 1749 l), az AdBlue-tartály térfogata 91 l. A Versatile az üzemanyagtartályt továbbra is a traktor elejében helyezi el, eltérően a legtöbb törzscsuklós traktorgyártótól. Ezáltal a súlyeloszlás tele és üres üzemanyagtartály mellett nem változik jelentős mértékben. Különösen amiatt, hogy a nagy tartálynak is el kell férnie a traktor elejében, újra és újra meglepődünk, hogy a Versatile milyen „nyitott” felépítésű, és mennyire jól megközelíthető az összes alkatrész és az egyes területek. Meg kell azonban jegyeznünk, hogy a gumihevederes járószerkezetek mérete kisebb, mint a versenytársaké.

NYITOTT: az elődjéhez hasonlóan a 610DT traktor rendkívül könnyen karbantartható, valóban mindenhez mindenhol nagyszerűen hozzá lehet férni

A kipufogógáz-tisztítás AGR/EGR-, valamint DOC-rendszerrel és SCR-katalizátorral működik

Műszaki adatok

motor: Cummins QSX15 T4F hathengeres; 14,9 l hengerűrtartalom, 455 kW/605 LE 2100 min-1 fordulatszámon; 485 kW/650 LE 1800 min-1 fordulatszámon; 2779 Nm max. forgatónyomaték 1400 min-1 fordulatszámon; Tier 4 final AGR/EGR+DPF+SCR rendszerrel; üzemanyagtartály térfogata 1703 l; AdBlue tartály 91 l, 300 üzemóra karbantartási ciklusidő

sebességváltó és TLT: Caterpillar TA22 teljes Powershift; 16/4 fokozat; 1000 min-1 PTO opcióként

függesztőszerkezet és hidraulika: opcionális IV kat. hátsó függesztőszerkezet; max. emelőerő 8900 kg; 208 l/min (opcionálisan 416 l/min) 200 bar nyomáson, 4×kétkörös hidraulikacsatlakozás alapkivitelben (6×kétkörös opcióként)

alváz: masszív kivitel; Okubo építőipari gépekhez kifejlesztett tengelyek differenciálművel; oszcilláló törzscsukló (maximum ±13 fokos oszcilláció, max. 33 aláfordulási szög mindkét oldalon); üzemanyagtartály a traktor elülső végén

tömegek és méretek: üzemtömeg 26 694-30 600 kg; külső szélesség 762 mmes hevederekkel 3,40 m

németországi listaár (plusz áfa): 389 000 eurótól, hátsó függesztőszerkezettel

A mezőgazdasági szektorban ezt a motort használja egyébként a Versatile mellett a John Deere is – például a 9570R/RT/RX és a 9620R/RX nagytraktorokban (és a 9000-es járvaszecskázók 2018 őszén történt bevezetéséig ez volt a 8000-es járvaszecskázó gépekben is).

 

  1. A Cummins QSX15 teljesíti a Tier 4 final károsanyag-kibocsátási szint előírásait. A forgatónyomaték, de a zajszint is jelentős. A 300 órás karbantartási ciklusidő szűkebb, mint a versenytársaké
  2. A VGT turbófeltöltő már alacsonyabb fordulatszámok mellett is bőséges forgatónyomatékot biztosít
  3. A CAT TA22 Powershift sebességváltó jól ismert, robusztusnak és hosszú életűnek számít
  4. Pillantás az Okubo erős építőipari géptengelyeire

  1. Ugyancsak erős kialakítású az oszcilláló törzscsukló
  2. Még mindig egyedülálló: a két támgörgőpár hosszirányban és a menetirányra átlósan is alkalmazkodni tud a talajegyenetlenségekhez
  3. Öt belső bütyök viszi át a meghajtónyomatékot a megerősített gumihevederekre
  4. A IV. kat. hátsó függesztőszerkezet maximálisan 8,9 tonnát képes emelni – kérésre gyorskapcsoló háromszög is kapható

  1. A kabinba vezető fellépő automatikusan felfelé összecsukódik, amikor a 610DT elindul
  2. A 2018-as modellév óta a négypontos vezetőfülkerugózás alapkivitelben megtalálható a Delta Track fedélzetén
  3. A körülbelül 8 m2-es üvegfelülettel rendelkező vezetőfülke még mindig az egyik legnagyobb a piacon. A belső zajszint lehetne egy kicsit alacsonyabb
  4. A lábpedál fordulatszám- növelésre vagy fordulatszámcsökkentésre használható – attól függően, hogy a vezető hogyan kívánj

  1. A 10 coll méretű érintőképernyő (balra) az előző, erősen korlátozott funkciójú terminált helyettesíti
  2. A joystick segítségével választható ki a menetirány, a két nyomógomb segítségével pedig a fokozatok a manuális sebességváltó üzemmódban

Az Oldisleben mezőgazdasági szövetkezet 610DT traktorjában egy kiegészítő tablet található a kormányrendszerhez – sajnos maga a traktorterminál nem képes kormányrendszert integrálni

ERŐS VÁLTÓHÁZ

A váltó tekintetében a korábbi 550DT modellhez képest nincsenek változások. Az eddigiekhez hasonlóan a Versatile a nagyon erős, jól ismert Caterpillar TA22 teljes Powershift váltót használja 16 előre- és 4 hátrameneti sebességfokozattal. A Versatile adatai szerint a váltóház 4080 százalékkal többet nyom a mérlegen, mint a versenytársak sebességváltói – természetesen ezt a kijelentést nem tudjuk ellenőrizni. A maximális végsebesség közel 34 km/h, ami ebben a traktorkategóriában elegendő. A 9RX modellhez képest itt-ott érezni lehet a fokozatok közötti nagyobb különbségeket (2 előremeneti fokozattal kevesebb). A váltás a joystickon lévő nyomógombokkal vagy automatikus váltással történik. Ha ez be van kapcsolva, akkor a kapcsolási időpontok a motor fordulatszámától függően előre megadhatók. Klasszikus tempomat egyébként nem áll rendelkezésre – ezt sajnáltuk. Ehelyett a traktorvezető gombnyomásra elmenthet egy kívánt fordulatszámot, amihez a sebességváltó szoftvere folyamatosan próbálja a megfelelő fokozatot hozzárendelni. Függetlenül attól, hogy milyen hajtóműmódban dolgozik: először a váltókarral kiválasztjuk a menetirányt, méghozzá úgy, hogy a hátoldalon megnyomjuk a biztonsági gombot, majd a váltókart előre vagy hátra mozgatjuk a kapcsolószerkezetben. Ami jó: a váltó úgy programozható, hogy egy helyett azonnal két vagy három fokozat kapcsolható egyszerre. Ez különösen közúti közlekedésnél hasznos.

Menet közben kedvező hatású a „valódi” gázpedál. Ez igény szerint használható a motor fordulatszámának növelésére, vagy a fordulatszám csökkentésére – például a táblavégi fordulónál.

ERŐS, DE MOZGÉKONY

Erős kardántengelyek adják tovább a forgatónyomatékot a sebességváltóról az eredetileg nehéz építőipari gépekhez kifejlesztett tengelyekre – amelyeket a Versatile a japán Okubo vállalattól szerez be. Feltűnő a nagy differenciálműház és a nagy külső bolygókeréktartó ház. Mindkét tengelyhez alapkivitelben tartoznak elektrohidraulikusan kapcsolható differenciálzárak – ez nagyszerű.

Összegzés

A Versatile 610DT elsősorban az erős motorjával, a könnyű karbantarthatóságával, a tartós fő alkatrészeivel és a járószerkezetek nagyon jó talajkövetésével nyűgözi le a felhasználót. A vezetőfülkerugózásnak köszönhetően a vezetési komfort észrevehetően javult, míg az új érintőképernyős terminál a kezelő kényelmét növeli. Ezekkel a tulajdonságokkal erős versenytársnak számít ebben a kategóriában.

erős motor

nagy, középen elhelyezkedő üzemanyagtartály

erős Powershift sebességváltó

a támgörgők 3D forgóvázas tengelyen helyezkednek el

robusztus külső bolygóműtengelyek

kiváló megközelíthetőség

nagyon nagy vezetőfülke

a motor nagyon hangos–min. külső szélesség 3,40 m

kormányrendszer & dokumentáció csak a kiegészítő terminálon/tableten

Haladjunk tovább a gumihevederes járószerkezethez, amelyet a Versatile a kanadai Camso (korábban Camoplast) vállalattal közösen fejlesztett. Ezeket tehát – eltekintve a Versatile DT modellen alapuló CAT motorral rendelkező, MTS 3630T szkréper, más néven földnyeső traktortól – kizárólagosan a Winnipegből származó háromszínű törzscsuklós kormányzású traktorokon lehet megtalálni. A különlegessége a két támgörgő pár, amelyek hosszirányban és keresztirányban egyaránt lengő mozgást végezhetnek, amivel ebben a traktorkategóriában páratlan talajkövetést tesznek lehetővé. A Versatile ezt „kétirányú oszcillációnak” nevezi. A versenytársak esetében a támgörgőpárok vagy merev kivitelűek (John Deere 9RX), vagy hármasával helyezkednek el egy szilentblokk rugózású sínen (Case IH Quadtrac). Természetesen a háromszög alakú gumihevederes járószerkezetek menetirányban önálló egységként is képesek oszcilláló mozgásra, hogy a nagyobb talajegyenetlenségekhez alkalmazkodni tudjanak. Ehhez jön még a törzscsukló oszcillációja, amely biztosítja, hogy a traktor első és hátsó része közötti elfordulás maximum ±12 fok legyen. A törzscsukló aláfordulási szöge egyébként maximálisan 33 fok, a Versatile szerint a Delta Track így 5,80 m-es fordulási sugárral rendelkezik. Minden érték körülbelül a két fő versenytárs szintjén van.

Az erőátvitel alakzáróan a heveder belsejében történik, a meghajtó kerékkel állandóan összeköttetésben lévő bütykökkel. Feltűnő, hogy a terelőgörgők zártak – ez korlátozza az öntisztító hatást és a hosszabb távú közúti közlekedés során a hőelvezetést. A Versatile lemondott a terelőgörgők és a támgörgők tengelyein elhelyezhető kémlelőnyílásokról, melyekkel a napi karbantartási feladatok végzésekor ellenőrizhető az olajszint és az olaj állapota.

A gumihevedereknél, legalábbis elméletileg, választani lehet a 762 mm és a 914 mm szélesség között. Mivel a 610DT traktor már a keskeny hevederekkel is eléri a terjedelmes 3,40 m szélességet, a közúti közlekedéshez különleges engedélyre van szüksége. A keskeny hevedereknél a legszélesebb pontot mellesleg a futómű kerettartó részei jelentik, és nem maguk a hevederek.

IGÉNY SZERINT NAGYOBB ÁTFOLYÁS

A munkahidraulika és a hátsó függesztőszerkezet területén minden maradt „a régiben”. Szériatartozék egy 208 l/min teljesítményű axiáldugattyús szivattyú, kérésre a Versatile tandem változatot is kínál, maximum 416 l/min átfolyási mennyiséggel. Ezzel alapkivitelben négy és opcionálisan hat hátsó kettős működésű kiadószelep látható el.

A IV kat. hátsó függesztőszerkezet felár ellenében kapható, de sajnos csak fogókampó nélkül – és a klasszikus fogókampó alternatíváját jelentő tartókeret nem létezik. Emiatt a munkagépek csatlakoztatása a hárompontfüggesztéshez, ill. a leszerelés csak két személlyel oldható meg. A 8900 kg maximális emelőerő ebben a kategóriában több mint elegendő.

A vonólap választható 4,1 vagy 5,4 t támasztó terheléssel. Az automatikus reteszelésnek köszönhetően a munkagéppel egyedül is össze-, ill. szétkapcsolhatók. A traktor első részén a hajtómű alatt elhelyezkedő csuklón keresztül a tengelyterhelés dinamikus áthelyezése a vontatási munkák során közel egyenletesen hat a traktor első és hátsó részére.

NAGY KOMFORTNÖVEKEDÉS

A 8 m2-es üvegfelülettel a Versatile DT vezetőfülkéje még mindig az egyik legnagyobb a piacon. A körpanoráma nagyszerű, ehhez hozzájárul az is, hogy a traktor hátsó része lapos, és a motorháztető a vezetőfülke felé keskenyedik. Jelentős komfortnövekedést jelent a 2017 óta alapkivitelben kapható vezetőfülkerugózás – korábban az észak-amerikai AgCab Solutions gyártó csak utólagos beszerelési lehetőséget biztosított. A jelenlegi gyári változat lengéscsillapítókkal és spirálrugókkal működik négy felvételi ponton, ahol torziós rudak ellensúlyozzák a lengő mozgásokat – ami a használat során nagyon jól működik.

További újdonság az integrált, 10 coll méretű, nagy érintőképernyős terminál a jobb oldalon a kartámaszban. Míg a korábbi, kisebb, klasszikus terminállal rendelkező modellben csak a munkahidraulikát lehetett vezérelni, a legújabb generációnál a motor és a sebességváltó paraméterei is ellenőrizhetők és módosíthatók.

Amit sajnáltunk: nem áll rendelkezésre alternatív vezérlési lehetőség billentyűpanel vagy forgatható nyomógombok segítségével, és a terminál még mindig nem ISOBUS-kompatibilis, és nem alkalmas GPS kormányrendszer integrálására. Ezért általában egy második terminál szükséges – ami azért megbocsátható hiányosság. Korszerű lehetőséget jelent, hogy két kamerát csatlakoztathatunk a terminálhoz (például munkagépek összekapcsolásához).

Szakmai vélemény

SOK ERŐ & KÉNYELMES MUNKAHELY

Marcus Mälzer: Az Oldisleben mezőgazdasági GmbH 2018 nyarától kezdve használ Versatile 610DT traktort egy 12 ekefejes, féligfüggesztett váltvaforgató eke előtt. Eddig kb. 500 üzemórát dolgozott a törzscsuklós kormányzású traktor, és kb. 1400 ha területet szántott fel. „Körülbelül 15 cm mélyen szántunk a vetéshez, és 20-25 cm mélyen őszi szántáskor” – mondja a traktorvezető, Marcus Mälzer. „A 610DT mindenekelőtt az erőkifejtésével nyűgöz le már alacsony fordulatszámok esetén is, ami jórészt a nagy hengerűrtartalomnak köszönhető. A fogyasztás 12 és 14 l/ha érték között mozog, kötött talajokon, ahol sok a lejtő, elérheti a 17 l/ha értéket is. A tartályt csak 94%-ra tudjuk megtölteni, az alakja miatt. A sebességváltót kizárólag manuálisan kapcsoljuk, az átfordításkor kiválónak találjuk a programozási funkciót, amivel egy-két fokozatot át lehet ugrani. A fokozatok száma számunkra megfelelő.” Marcus Mälzer a vezetési komforttal is elégedett: „A mozgékony támgörgőpárok miatt már nincsenek kemény ütődések, mint a többi gumihevederes törzscsuklós kormányzású traktorunknál. A vezetőfülke-rugózás tényleg jól működik, és a zajszint is megfelelő a vezetőfülkében. A helykínálat verhetetlen, a légkondicionáló a nagy üvegfelületek ellenére is nagyon jó teljesítményű – ez a tetőrészen körben elhelyezett szellőztetőfúvókákon és a szellőztetett ülésen is múlik. A fűtés jól működik.”

Matthias Mumme

 

 

 

 

 

 

no