Kompakt – és stabil az ára

Aki egy sokoldalú gépre vágyik a gazdaságában a növényápolási munkákhoz, az gyakran ráakad a Vario 300-as első generációjára/generációira a használtpiacon. A használt gépek ára mára jelentősen letisztult.

Az 1980-as évek elején úgy tűnt, hogy a Deutz-Fahr a DX modellel tartósan visszatér a forgalomba helyezési statisztikákban az élvonalba, és újra kiszorítja a hosszú ideje éllovas IHC-t – eközben végül a közmondásból ismert nevető harmadik örült: a Fendt a Farmer 300 típussal mint egy bomba robbant be a piacra, és 1985-1999 között – csupán egy kivétellel – következetesen a tabella élén foglalt helyet. Utána 2017-ig a szarvasos traktorok álltak elöl.

2018-ban azonban ismét Marktoberdorf foglalta el az első helyet, többek között azért, mert a Farmer 300 öröksége sikeresen fennmaradt. Közben az a traktorkategória, amely az 1990-es években egy családi vállalkozásnak a nagy mezőgazdasági vontatója volt (a 312 LSA gyakran volt látható négy ekefejes eke előtt), ma a leginkább keresett sokoldalú vontató.

2005

A 300 Vario követi a Farmer 300 és a Farmer 300 C modelleket, amelyek még mindig a hagyományos kézi kapcsolású sebességváltókkal működnek

2012

A frissítés során a négyhengeres Deutz motor Wastegate turbófeltöltőt és SCR kipufogógáz-tisztítást kap és a 313 Vario is megjelenik a programban

2015

Egy teljesen új panoráma vezetőfülkével startol a Tier 4 final változat – és Vario terminált is tartalmaz

Kiválasztás, véleményezés és tesztvezetés

A TMS még ma is kijátszható

Elektronika: ha nincs TMS – 2012-ig ez csak opcionális volt –, akkor ez utólagosan még ma is felszerelhető. Ha a traktor a kereskedőnél van, akkor ez jó kiindulási alap az árakkal kapcsolatos tárgyalásokhoz; ha nincs kedvezmény, akkor kérheti pl. ingyenesen a TMS-frissítést...

Sebességváltó: a helytelen használat mellett a rossz olaj is felelős lehet a károkért. Ezt 2000 óra vagy két év után cserélni kell, ellenkező esetben a kopást okozó finom részecskék gyorsan koptatják az érzékeny szivattyúkat és motorokat. Tehát pontosan nézze át a szervizdokumentumokat, és ha szükséges, alkudjon ki közvetlenül a kereskedőtől egy szervizszolgáltatást! Futómű: nem kevesen vannak azok, akik már megbánták, hogy a vezetési kényelem érdekében csak a kedvezőbb vezetőfülke rugózásra hagyatkoztak. Ha lehetséges, legyen elülső tengelyrugózás a traktorban, mert ez nagy segítség a rövid vontatóknak. A keskeny, 1,68-as nyomtáv is nagyobb ingadozást okoz, 1,80 m nyomtávval stabilabbak a traktorok. Emellett a 309 és a 310 összkerék-meghajtás nélkül is kapható volt, ez azonban könnyen felismerhető az első kerekeken.

Rakodó: ha a traktorhoz homlokrakodót szeretne, a szélvédő még mindig kinyitható. Ezért vannak a konzolok messze elöl, ami egyrészt az átrakodáskor jó, mert egy körbálát tisztességes távolságra lehet tenni a kocsin, de az emelőerő magasabb, a hátsó tengely jobban mentesül. A nehezebb emelési munkák során ezért feltétlenül el kell helyezni egy súlyt a hátsó függesztőszerkezeten.

  1. A négyhengeres Deutz motor stabilnak és gazdaságosnak számít. 2012-től Wastegate-turbófeltöltővel és SCR kipufogógáz-utókezeléssel rendelkezik
  2. A Fendt traktoroktól megszokott módon az elsőtengely-rugózás nagyon jó vezetési komfortot biztosít – a rövid tengelytáv ellenére. Csak opcionálisan volt kapható
  3. Az emelőerő hátul és elöl egyaránt megfelelő ebben a traktorkategóriában, de csak 4 db kétkörös hidraulikacsatlakozás áll rendelkezésre. Viszont a kivehető olajmennyiség bőséges
  4. A mechanikus vezetőfülke-rugózás csak felár ellenében volt kapható

A vezetőfülke belseje nem túl modern, de még ma sem tűnik igazán elavultnak

A Vario 312 2005-ben történt bemutatásával (a gyártás kezdete 2006) természetesen Marktoberdorfban mindenki tudatában volt annak, hogy miért lett az új traktor egy kicsit rövidebb, könnyebb és sokkal fordulékonyabb, mint legendás elődje. Ízelítőt adtak ebből az ezredforduló után feljavított Farmer 300 C-s modellek (C jelentése: kompakt), melyeket már néhány éve nagyon sikeresen kínáltak kedvező áron, fokozatokkal rendelkező alternatívaként: a hathengeres 311-312 LSA nagy tengelytávjai eltűntek a programból, de a külső megjelenés ekkor már illeszkedik a 400 és 700 Vario traktorhoz. Amikor a slágerterméknek számító 309 Ci modell gyártását 2006 tavaszán, meglepő módon, beszüntették, sokan már gyanították, hogy ez mit jelent: a 300-as sorozat is teljes egészében fokozatmentes lesz. Nyáron ez már hivatalossá vált, ősszel pedig meg is kezdődött a szállítás. A két kisebb 307/308 Ci modell gyártása még két évig futhatott párhuzamosan, de 2008-ban végleg megszűnt a manuális sebességváltás a 300-as sorozatnál.

>>> Az ALTeRNATÍVÁK<<<

A 300 Vario teljesítményszegmensében a fokozatmentes alternatívák ritkák – ebben az esetben inkább az újabb gyártási években találhatunk traktorokat.

Deutz-Fahr Agrotron 4 TTV

Egy fokozatmentes alternatíva lehet a 4 TTV Agrotron sorozat ZF hajtáslánccal. 2011 óta vannak a piacon

JohnDeere 6030

A Mannheimben gyártott négyhengeres traktor nem kapható fokozatmentes változatban, viszont csoporton belüli 4 fokozat áll rendelkezésre, ami terhelés alatt is kapcsolható

Steyr Profi

Megbízható technikát és üzemanyagtakarékos négyhengeres motort kínál a professzionális sorozat, azonban csak 2013-tól kapható CVT változatban

Műszaki adatok

gyártmány, típus: 309 Vario, 310 Vario, 311 Vario, 312 Vario, 2012-től 313 Vario

motor: négyhengeres Deutz TCD 2012 L44V; 4,038 l hengerűrtartalom, turbófeltöltő és külső hűtésű kipufogógáz-visszavezetés (2012-től Wastegate turbófeltöltő & SCR kipufogógáz-utókezelés), 59 kW/80 LE – 88 kW/120 LE 2100 min-1 fordulatszámnál; 70 kW/95 LE – 99 kW/135 LE 1900 min-1 fordulatszámnál; 407-515 Nm maximális forgatónyomaték 1450 min-1 fordulatszámnál; az üzemanyagtartály térfogata 210 l

sebességváltó & TLT: Fendt ML75, fokozatmentes teljesítményelágazásos, egyegy menettartománnyal előre/hátra; 40 km/h sebesség 1700 min-1 fordulatszámon; hátsó TLT 1000/540/540E szériatartozék, front TLT 1000 vagy 540 választható

hidraulikus emelőberendezés & hidraulika: max. emelőerő hátul kb. 5,3 t, elöl 3,0 t; 78 l/min (48+30 l) 200 bar nyomáson; 42 l kivehető olajmennyiség, max. 4×kétkörös frontfüggesztéssel

tömegek & méretek: üres tömeg 4,13-4,35 t, max. megengedett össztömeg 7,5 t (2012-től: 8,5 t); tengelytáv: 2,35 m; minimális fordulási sugár: 4,5 m

ISMERT BLOKK

A fokozatmentes 300-as traktorok motorja a 2015-ös gyártási évig a Compact elődökhöz hasonlóan a Kölnben található Deutz üzemből származott, a négyhengeres traktorok azonban CommonRail befecskendezéssel rendelkeztek. – eddig befecskendezősek voltak. A CommonRail a nyomást egy nagy csőben hozza létre, és onnan juttatja a kívánt időpontban elektromos vezérléssel a gázolaj-levegő keveréket a megfelelő hengerbe. Ezt olcsóbban lehet gyártani, sokkal rugalmasabban állítható, és jobbak a kipufogógáz-kibocsátási értékei. Az alsó határt itt a 95 lóerő maximális teljesítményű Vario 309 jelentette, a 312-es csúcsmodell 125 lóerős volt. A IIIb károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak betartásához egy külső kipufogógáz-visszavezetés (AGR) került beépítésre. 2012-ben már küszöbön állt a következő károsanyag-kibocsátási szint, ezért innentől kezdve Wastegateturbófeltöltővel, SCR-katalizátorral és AdBlue adalékkal dolgoztak – AGR helyett –, ami a vastagabb alsó kipufogórészről felismerhető.

A frissítés egy újabb zászlóshajót hozott magával, a 133 lóerős 313-as Vario traktort. A DLG ezt a traktort és az elődjét, a 312-est SCR nélkül vizsgálta a próbapadon: a maximális teljesítmény mellett mért fajlagos fogyasztásra rápillantva láthatjuk a kipufogógáz-utókezelés trendjét. Az SCR nélküli 312-es traktor fajlagos fogyasztása ugyanis 227 g/kWh, az újabb, tisztább és kissé erősebb traktoré 226 g/kWh, gyakorlatilag ugyanannyi, de ehhez még jön 29 g/kWh AdBlue. A Powermixben a 312-es fogyasztás 288 g/kWh, az újabb 313-as traktor fogyasztása csak 272 g/kWh, de ehhez is hozzájön még az AdBlue. Ezekkel az értékekkel a 300-as sorozat valamivel a konkurencia alatt van, és minden további nélkül takarékosnak nevezhető. A pénztárcában mindkét modell esetében valószínűleg ugyanannyi marad, mivel az újabbak reális PowerMix megtakarításait valószínűleg a kék adalékanyagba kell befektetni. A motorok tartósságáról a műhelyekben és a szakemberektől csak jót hallottunk: mindkét Deutz motor erős, nagy nyomatékú, és óramű pontossággal működnek – de a karbantartási ciklusidőkre alaposan oda kell figyelni.

A vezetőfülkében rendelkezésre álló hely elegendő ebben a traktorkategóriában, de kevés szabad helyet biztosít az utas lábának

Nincs kartámlába épített vezérlőpult és multifunkciós kar, de van vezérlőpult fóliabillentyűzettel és menetirányító karral

Az első 300 Vario traktorok nem rendelkeztek nagy munkaterminállal – csak két színből álló műszerfallal

KETTŐBŐL EGYET

AS kerekekhez vezető úton a nyomatéknak még át kell jutnia az ML75 sebeségváltón. Itt a Fendt az egyszerű használatra helyezte a hangsúlyt, egyetlen menettartománnyal: nyomjuk a kart előre, a sebesség beállításához, majd adjunk gázt, így vezérelhető a motor fordulatszáma. Ezzel a megoldással a gazdaságban lévő sokoldalú gépet könnyen vezetheti olyan kisegítő személy vagy szomszéd is, aki még nem rendelkezik fokozatmentes gépekkel kapcsolatos vezetési tapasztalattal.

A gyakorlati szakemberek elsősorban a jó kezelhetőséget erősítették meg – például hogy a takarmánykeverő kocsi pontosan tud adagolni a menetsebesség megváltoztatása nélkül. A műszaki megoldást nem volt bonyolult ehhez kifejleszteni, tulajdonképpen már ott hevert az egyik allgäui polcon: a szivattyú a 400-as Vario traktorból származik, a hidraulikus motor a nagyobb 700/800-as modellből.

Természetesen itt is hallhatók a jellegzetes pletykák a hajtáslánc élettartamáról, ezt azonban sem a szakemberek, sem a különböző műhelyek nem erősítették meg. Amikor egy sebességváltót szét kellett szedni – ami a szakértők szerint eddig alig fordult elő –, az mindig a használat során elkövetett hiba (például a sebességváltón keresztül történő fékezés) vagy a krónikus túlterhelés miatt következett be.

A fedélzeti számítógépben tárolt adatok alapján a műhelyek most már nagyon gyorsan ki tudják mutatni, hogy miként vezették a traktort.

A motor és a sebességváltó közötti elektronikus összehangolás (TMS) kezdetben csak opcionális volt, 2012-től kezdve már szériatartozékként található meg a traktorban. Ennek eredményeként az elektronika automatikusan összehangolja a fordulatszámot és a sebességváltó áttételét, a terhelésnek és a megadott haladási sebességnek megfelelően. A TMS azonban azt is biztosítja, hogy pl. megnövekedett terhelés esetén a befecskendezés és a sebességváltó áttétele automatikusan utánállítható legyen, hogy a haladási sebesség állandó maradjon. Mivel a hátramenetet a Fendt esetében teljes egészében a hidraulikus sebességváltó biztosítja, a menetirányító kar egyidejűleg átveszi az irányváltókapcsolást is. A turbó-tengelykapcsoló funkciónak köszönhetően a traktort gyakorlatilag nem lehet lefullasztani, ami praktikus és kényelmes – nem csak a tapasztalatlan segédek számára. Másrészt nem ritka, hogy kritizálják azt a tényt, hogy a hiányzó terminál miatt minden funkciót a kormánykerék mögötti kis kijelzőn lévő menükön kell beállítani.

GAZDAG OLAJFORRÁS

Az első változatban a Vario 300 traktorok 4 t emelőerővel (a DLG szerint) normál értékeket adtak kategóriájuk emelési kapacitása szempontjából, majd ezt a 2012-es frissítés a nagyobb hidraulikának és az erősebb emelőkarnak köszönhetően még megnövelte fél tonnával. A megengedett össztömeg 7,5-ről 8,5 tonnára nőtt, ami főként a jobb fékeknek köszönhető. Az 540/540E/1000 TLT a külső vezérléssel együtt minden szükségeset biztosít, opcionálisan első alkalommal választható útarányos TLT, ebben az esetben a gazdaságos fordulatszám nem áll rendelkezésre. A traktor elején mellső függesztőszerkezet (2 t) és 540/1000-es TLT áll rendelkezésre opcionálisan, sok használt traktor is ennek megfelelően van már felszerelve. A hidraulika kezdetben 58 l/min olajmennyiséget szállított, a frissítés után további öt litert kerül pluszban a tömlőkbe. Egy második, kiegészítésként bekapcsolható 30 literes szivattyúnak köszönhetően a rendszer a nagyigényű eszközöket is el tudja látni. És még valami: a különálló olajháztartás miatt több mint 40 liter olaj a kivehető mennyiség – ez nagyon jó érték! Az alapkivitelhez két kétkörös (mechanikus) szelep tartozik, maximálisan négy felszerelése lehetséges. Ezek közül kettő mennyiségarányos vezérlés alatt áll, időarányos vezérlés azonban nincs benne, ahogyan sajnos Load Sensing sincs.

KÖNNYEN FORDUL ÉS KÉNYELMES

A manapság nagyon kompaktnak számító 300-as (a kerek 5 tonnás saját tömege és a 2,35 m tengelytávja miatt nem is olyan régen még középkategóriásnak tartott) traktor fordulékony, a frissítés eredményeként a 313-as javított bekormányzási szöggel, kikapcsolt összkerékhajtás mellett 10,6 méteres fordulási körrel rendelkezik. Az elődjének itt fél méterrel több helyre volt szüksége. Sajnos a traktor nem vezérli az összkerékhajtást és a differenciálművet a bekormányzási szögön keresztül, bár a Farmer elődje ezt már tudta. Figyelem: az első tengely kizárólag felár ellenében rugózott, a 313-as modell kissé megerősített változatú. Az 50 km/h sebesség nem volt elérhető ebben a kategóriában – de a 40 km/h már alacsony, 1700 min-1 fordulat mellett elérhető. A hatoszlopos vezetőfülke már az elmúlt években is kissé idejétmúltnak számított, régiesnek azonban még most sem mondható. A szellőztetés és a fűtés külön-külön került kialakításra – egy kis erőfeszítéssel egy közös rendszer esetleg egy kicsit karcsúbbá tette volna a vastag műanyagot a kormányoszlop körül, ami viszont egy kicsit több szabad helyet adna az utas lábának. De ez csak a magas színvonalhoz szokott kifogás – ebben az árkategóriában azonban nem teljesen indokolatlan. A mechanikus vezetőfülke-rugózás és a légkondicionálás csak opcionális volt a prospektusban; aki nagy figyelmet szentel a vezetési kényelemnek, az a használt traktor vásárlásakor is ügyeljen erre.

Összegzés

Az új vezetőfülkét (2015-től) fogják a legkevesebben hiányolni, az előnyei különösen a szántón végzett hosszabb folyamatos munkanapoknál és a homlokrakodóval végzett munkáknál tűnnek fel. Az ápolási munkáknál, a gazdasági udvarban és rakodási, valamint az erdőben végzett feladatoknál azonban az 1. generációs Vario 300 traktor még mindig megfelelő munkát végez. A 2012-es verzió többi frissítése is jó, de nem feltétlenül döntően fontos. A TMS azonban sok mindent megkönnyít, kíméli a sebességváltót, ezért feltétlenül a traktorban kell lennie. A kevés munkaórával rendelkező modellek alig valamivel a 312-es akkori új ára alatt kerülnek meghirdetésre, ami mintegy 90 000 euró. A 8000 munkaórás 10 éves példányok esetében még mindig legalább 55 ezer eurót kérnek, az alacsony munkaórás változatok esetében pedig az ár gyorsan elérheti a hihetetlen 80 000 eurót, és néha még ennél is többért kelnek el. Más márkák ilyen feltételekkel sokkal olcsóbban kaphatók.

hosszú élettartamú, takarékos motorok

egyszerű sebességváltó-használat

nagyteljesítményű munkahidraulika

nincs négykerék- és differenciálzár-menedzsment

nincs igazi munkaterminál

 

Tobias Meyer & Matthias Mumme

 

 

 

no