Fendt 724: a németek kedvence

2012-től a német gazdák legkedveltebb traktora a Fendt 700 Vario széria.

Rendhagyó Fendt 700 Vario traktorbemutató következik. Nem a lóerők, szivattyúteljesítmények, emelőerők nagyságáról és tömegekről, hanem olyan műszaki tartalomról esik a következőkben szó, amelyekről leginkább autós újságokban olvashatunk – vagy még ott sem.

Általánosságban igaz, hogy az önvezető autók kivételével egy autóban sincs olyan pontos navigáció, mint a traktorokban. Nincs ez másként a Fendt 700 Varióval sem. Ez a gép évek múlva is képes 2 cm pontosan visszatalálni oda, ahol korábban már „járt”, és elvégzett egy vetést.

Mindezt a Fendt 700 Varióban – ill. bármelyik Fendt traktorban – akár 3 előre eltárolt sebességérték felhasználásával.

Ezek közül kettőt szinte bármikor gombnyomásra elő lehet hívni, a harmadik pedig irányváltáskor (tolatáskor) kerül aktiválásra. Persze a táblavégi fordulók automatizálása vagy az automata kormányzás során akár ennél több sebesség is programozható, de ez már inkább az autonóm vezetés előszele a traktorban és nem a hagyományos értelemben vett „tempomat”.

A terminálba integrált Variotronik TI fordulóautomatikával a traktorszoftver különböző, az elektronika által vezérelt funkciókat (4WD, ill. differenciálzár, TLT, be/ki kapcsolás), paramétereket (sebesség, motorfordulat, hidraulikakörök időzítése) is képes automatikusan működtetni, kapcsolni. Ennek az automatikának a programozása a Fendt traktorok esetében álló helyzetben, valamint munka közben is lehetséges. A fordulóautomatikával a fordulások optimalizálhatók, és így nemcsak a teljes munkaidő során lesznek pontosan azonosak a fordulók, hanem évek múlva akár az új Fendt traktorba is átvihetők ezek a beállítások. Mire jó ez? Ugyanarra, mint az autóversenyzőknél: a teljesítményfokozásra. A normál munkavégzés során a teljesítmény korlátja a motorteljesítmény és az abroncs kapaszkodóképessége. A Fendt Variotronik TI-vel a fordulókra szánt időt a lehető legrövidebbre állíthatjuk be, és mindezt a kezelő tévedésének teljes kizárása, valamint az összhatékonyság maximalizálása mellett. Olyan ez, mintha a F1-nél a kerékcserét robotok végeznék, gyártószalagon.

EGYSZERŰEN NINCS JOBB ÉS HATÉKONYABB!

A Fendt traktorok hagyományos kormányzása esetén a kormánykerék az elfordulását követően, a személygépkocsiknál megszokott módon, visszaáll egyenes irányba. A kanyarodást VarioActive kormányzás – kormányáttétel-változtatással segíti. A legutóbbi Agritechnica kiállításon jelent meg az a szoftver, amely a traktor táblavégi autonóm megfordulását képes levezérelni – akár „Y”-ban tolatva is. Milyen jól jön ez egy szűk sarokban!

A gépkezelő kényelmét és egészségét szolgálja a légrugós vezetőfülke, amely fékezéskompenzációval és billenéskorrekcióval rendelkezik. A túlnyomásos, aktív szenes szűrővel szűrhető levegőjű fülke alapesetben digit klímával és szélvédő fagymentesítő funkcióval kerül forgalomba. Ezenfelül azonban lehetőség van klimatizált (hűtött-fűtött), a traktor légkompresszoráról táplált – ezáltal különösen csendes – légrugós vezetőülés kiválasztására, amely pneumatikus gerinctámasszal, oldalsó és hosszirányú lengéscsillapítással rendelkezik, és amelynek háttámlája a kezelő hátraforduláskor – annak hátával együtt – szintén elfordul, mindvégig megtámasztva a felsőtestét. Ha esetleg nem talál traktorost, kérje meg ismerősét, hogy cserélje le irodai székét, és üljön be a Fendt traktorba! Biztos, hogy kényelmesebben fogja érezni magát ebben a székben!

Nemcsak a vezetőfülke klimatizált, hanem a hűtőbox is. A gépkezelő így a teljes nap során gondoskodhat a garantáltan hűvös frissítőjéről.

A Fendt gyári motor-, hidraulika- és váltóolaj előmelegítője alacsony külső környezeti hőmérséklet mellett is garantálja a magas működési biztonságot, és mivel gyorsan elérhető az olaj üzemi hőmérséklete, az alkatrészek kisebb kopással, a traktor pedig jobb hidegindítási viselkedéssel rendelkezik. Az üzemanyag egyébként szintén előmelegítésre kerül.

A Fendt traktorok mindkét sárvédőjéről kapcsolható a TLT, amely az automatikus motorfordulatszám-emelés funkciója révén megkíméli a gépkezelőt attól, hogy ismét vissza kelljen ülnie a traktorba helyben történő munkavégzéskor (pl. permetezőtartály töltése vagy hígtrágyakeverés), és ugyaninnen működtethető a kihelyezett hidraulikakör és az emelőmű is.

A kettős működésű hátsó emelőmű-munkahengerek lehetővé teszik, hogy a traktor megemelje saját magát, például kerékcseréhez – vagy a munkaeszközt benyomja a traktor a talajba. Milyen jól jön egy ilyen funkció a szántóföld közepén egy esetleges defekt szerelésekor!

A hátsó emelőkarok általános jellemzője a Fendt traktoroknál a „parkpozíció”. Ebben a pozícióban a vonókarok a munkagép vonórúdjának nagyobb helyet biztosítanak, ezáltal kisebb fordulási sugár érhető el, továbbá csökken a pótkocsi vonórúd elgörbítésének is az esélye.

A Fendt mellső emelőműve a vezetőfülkéből beállítható helyzetszabályzással és talajnyomás-szabályzással rendelhető. E funkciókkal jobb tömegeloszlás érhető el a talajon, így javul a traktor vontatási képessége (pl. télen hótoláskor), illetve tolólapok, kaszák használatakor azok kopása, valamint talajba túrása elkerülhető.

 

 

 

no