ALPESI farmmindenes traktor

Borítókép

Első találkozás: Linder Lintrac 110


KOMPAKT KATEGÓRIA: számos tartozéknak köszönhetően a Lintrac 110 nagyon jól megfelel az alpesi gazdaságok követelményeinek

A Lindner tiroli traktorgyártó cég a jól ismert Lintrac 90-es modell mellett most a Lintrac 110 traktorral egy új csúcsmodellt kínál. A 113 lóerős, négykerék-kormányzású és még sok más részletet rejtő traktor egy rövid teszt erejéig rendelkezésünkre állt.

A kis mezőgazdaságigép-gyártó cég, a tiroli Lindner a gyakorlatorientált innovációiról ismert. Ezek közé tartozik az új Lintrac 110 traktor is, amelyet túlnyomórészt hegyvidéken és gyepterületeken, a kommunális szektorban és egyéb kultúrákban, pl. a szőlő- és komlótermesztésben végzett munkákhoz értékesítenek. Alacsony súlypontjának és az opcionális 4-kerékkormányzásnak köszönhetően a „nagy” Lintrac traktor azonban még sokkal több feladatterületet képes lefedni – ezért számít igazi multifunkciós farmmindenes gépnek az alpesi területek mezőgazdaságában. A leírt jellemzők mellett meg kell még említeni a ZF fokozatmentes sebességváltót és a felhasználóbarát működési struktúrát. Az új Lintrac 110 traktorról átfogó képet alkothattunk a különböző jellegzetes zöldterületi munkák végzése közben.

  1. A közúton a Lintrac lendületesen és erőmegszakítás nélkül gyorsul 40 km/h sebességre
  2. A rendkezelés az ikerkerekeknek és az összkerékkormányzásnak köszönhetően kiválóan elvégezhető vele extrém lejtős területeken is
  3. Az első-hátsó kaszakombináció használatakor a TLT funkció aktív
  4. A Reiter Respiro frontfüggesztésű rendgyűjtő mögött a Lintrac hidraulikateljesítménye kérdéses volt – a rendgyűjtő meghajtása teljes mértékben hidraulikus


KORMÁNYZÁS HEGYOLDALON: nagy lejtésű területeken az összkerékkormányzás segíti a biztonságos közlekedést

  1. Jól látható: a kormányozható hátsó tengely rudazatának irányítása
  2. Az oldalsó oszlopon elhelyezett kompakt kijelző lehetővé teszi a hátsótengely-kormányzás vezérlését
  3. A Lindner opcionálisan rugózott első tengelyt is kínál – ez kiváló

KÉRÉSRE ÖSSZKERÉKKORMÁNYZÁSSAL

A részben nagy lejtésű területeken végzett különböző munkák során az opcionális összkerék-kormányzás igazi előny. Alig találunk még egy olyan gyártót, aki ezt a kormányzási alternatívát kínálja az alacsony teljesítménykategóriájú traktorok körében (ezért lett bővebb a konkurencia áttekintése is a beszámolónk végén).

Műszaki adatok

motor: Perkins 854E-E34TA, négyhengeres turbódízelmotor, 3,4 l-es hengerűrtartalom, 113 LE 2200 min-1 fordulatszámon, 450 Nm 1400 min-1 fordulatszámon, 3B károsanyag-kibocsátási szint részecskeszűrővel, visco ventilátor

sebességváltó & TLT-k: ZF TMT11, fokozatmentes teljesítményelágazásos hajtómű, 43 km/h előre, 20 km/h hátra, High-Traction kapcsolás, 4 hajtóműmód, négyfokozatú hátsó TLT 430, 540, 750 és 1000 fordulat/min, opcionális front TLT 1000 fordulat/min

hidraulika: Bosch axiáldugattyús szivattyú fokozatmentes 4-88 l/min, max. 5 elektrohidraulikus szabályozó, emelőerő hátul 4900 kg, opcionálisan 2500 kg elöl, mellső függesztőszerkezet nyomásmentesítéssel

méret és tömeg: megengedett össztömeg 8000 kg, max. tengelyterhelés hátul 5000 kg, max. tengelyterhelés elöl 3000 kg, tengelytáv 2340 mm

németországi listaár (plusz áfa): alapár 83 325 euró; a tesztgép ára teljes felszereltséggel 112 610 euró

A Lintrac 110 aktív hátsótengelykormányzása esetén az első tengelyen elhelyezkedő érzékelő a szükséges jeleket a hátsó tengelyre küldi. Ott a kormányberendezés hidraulikus munkahengere, ami a tengely előtt védetten helyezkedik el, megvalósítja a kívánt vezetési stratégiát – vagyis bekormányozza a traktort.

  1. A motorháztető alatt egy 113 lóerős, négyhengeres Perkins-motor található
  2. A hátsó hidraulikacsatlakozók jól megközelíthetőek, és a jelölésük megfelelő
  3. A négyfokozatú TLT alapkivitelben kapható, 430, 540, 750 és 1000 min-1fordulatszámon
  4. Az elektronikus vezérlésű mellső függesztőszerkezetnek a vezetőfülkében saját kezelőfelülete van

 


KÉNYELMES: annak ellenére, hogy a Lintrac nagyon kompakt, a vezetőnek semmiképp sem kell a kényelemről lemondania

A Lintrac 110 esetében választhatunk a klasszikus összkerék-kormányzás, a kaszáló üzemmód, a kutyamenet és egy manuális bekormányzási szög beállítás között. A hátsó tengely maximális bekormányzási szöge 20 fok. Tehát a fordulókör teljes aláfordulási szög mellett kb. 2,0 méterrel csökken. Ez különösen szűk gazdasági udvarokon és homlokrakodóval végzett munkáknál kiváló.

A könnyen forduló alpesi traktorokhoz a gyártó ezenkívül rugózott első tengelyt is kínál, integrált kialakítással – ráadásul választható a Lindner saját gyártmánya is, házon belül. A hosszanti lengőkarok rugós rendszerűek. A rugóút maximum 80 mm és teljesen zárható, de manuálisan is megemelhető vagy leereszthető.

PERKINS – MI MÁS LEHETNE?

A Lintrac 110 modern kialakítású motorháztetője alatt a négyhengeres, 854EE34TA típusú Perkins-motor működik. A 3,4 litereses turbódízel motor 113 lóerő teljesítményt biztosít, elég magas, 2200 min-1 motorfordulatszám mellett, a maximális 450 Nm forgatónyomatékot viszont alacsony, 1400 min-1 fordulatszám mellett éri el a négyszelepes erőforrás. A Stage 3B (Tier 4i) károsanyag-kibocsátási szint előírásait a kompakt farmmindenes traktor Common-Rail befecskendezés és részecskeszűrő használatával tartja be, AdBlue nem szükséges hozzá. Az igényeknek megfelelő motorhűtést egy beépített visco ventilátor biztosítja.

FOKOZATMENTES – SZOROZVA KETTŐVEL

A Lintrac 110 traktorban a ZF gyártmányú, új, fokozatmentes TMT11 kapott helyet. A ZF a TMT 09 sebességváltóval együtt a 65 és 110 lóerő közötti vontatók számára gyártott fokozatmentes hajtóműveinek alsó kategóriáját bővítette. A TMT 11 esetében alapvető a kompakt felépítés, amelyet a Bodeni-tó környékén dolgozó mérnökök jól meg is oldottak – a Lintrac 110 traktorban rendelkezésre álló tér ugyanis nagyon szűkre szabott. A fokozatmentes, maximum 43 km/h előremenet és a 20 km/h hátramenet mellett a műszaki lehetőségekhez tartozik egy gazdaságos 40 km/h szállítási sebesség, 1790 min-1fordulatszámnál. A TMT11 sebességváltó segítségével a gép tökéletesen megszakítás nélkül tud gyorsulni álló helyzetből maximális sebességre. A fedélzeten megtalálható egy terhelés alatt kapcsolható irányváltó hajtómű és az aktív állóhelyzet-szabályozás (Powered Zero).

A sebességváltó alapvetően két részből áll. A motor felőli oldalon helyezkedik el a fokozatmentes sebességváltó modul egy 45 cm3 nagyságú, nagyteljesítményű hidrosztatikus hajtással és egy egyszerű bolygókerekes egységgel. A következő csoportváltó modul egy kettős tengelykapcsoló egységből áll, két előremeneti és egy hátrameneti csoporttal. Az első, az úgynevezett munkaterület, és a második, az ún. szállítási terület közötti átkapcsolás teljesen automatikus. A munkaterület 20 km/h sebességig terjed, és a vontatásra irányul. Ha nagyobb vonóerőre van szükség, akkor a vezetőülés mellett jobbra használható a High-Traction kapcsolás.


Az összes hidraulika- és homlokrakodó-funkciót vezérlő nagy joystick opcionális

  1. A kartámasz közepén helyezkedik el a sebességfokozatok összehangolására szolgáló LDrive konzol
  2. Az irányváltásra szolgáló irányítókar
  3. A műszerfal meglehetősen részletes, és kis elemekből áll, de a leolvasása néha nehézséget okoz
  4. Az egyes hajtóműmódok egyedi hajtómű-beállításokat tesznek lehetővé

Az előreprogramozott négy sebességváltó mód: a Power, az Eco, a Drive és a Pro. Ezek között az LDrive szabályzóval lehet váltani. Az egyes módok mögött különböző hajtómű- és motorkarakterisztikák rejlenek, amelyeket a traktorvezető részterületenként összehangolhat, például az irányváltó-működés, a fordulatszám-csökkentés beállítása a kézigáznál, fordulatszámok, stb.

A teljesítményleadó tengely tekintetében a Lintrac sok mindent letett az asztalra. A négy sebesség – 430, 540, 750 és 1000 – alapkivitelben rendelkezésre áll; a sebességek előválasztása a jobb oldalon található, a vezetőülés mellett, és mechanikusan működik. Elöl igény szerint kérhető 1000-es fordulatszámú TLT. A hátsó és a front TLT-hez egyaránt tartoznak automata funkciók, amelyek a függesztőszerkezet beállításaihoz igazodnak.

A TMT 09 (Lintrac 90) és a TMT 11 közötti különbségek közé tartozik egyébként a nagyobb hátsó tengely High Traction fordulatszám-csökkentő áttétellel (nagyobb hasznos terhelhetőség és hátsó emelőerő) és 110 LE TLTteljesítményekkel. Egyébként a ZF hajtóművek felépítése azonos.

KÜLÖN OLAJHÁZTARTÁS

A traktorokon – különösen a zöldterületekre szánt modelleknél – nem hiányozhat egy nagy teljesítményű munkahidraulika. A Lintrac 110 axiáldugattyús szivattyúját a Bosch szállítja, ez 4-88 l/min fokozatmentes hidraulikus szállítási teljesítményt tesz lehetővé. A maximum 5 db elektrohidraulikus vezérlésű hidraulikacsatlakozóval felszerelve a Lintrac 110 jól felkészülten indulhat a területre. A terminálon beállítható az átfolyt olajmennyiség, a prioritás és az időarányos vezérlés. Egyébként minden Lindner gépen elkülönített a munkahidraulika, valamint a kormányzás és a sebességváltó olajháztartása.

A mellső függesztőszerkezet átfogó vezérléssel rendelhető. A mi tesztgépünkre elektronikusan vezérelt mellső függesztőszerkezet volt felszerelve elektronikus mellső nyomásmentesítéssel együtt (elektronikus mellső függesztőszerkezet). Az „emelés – leengedés” funkció mellett az emelőszerkezet nyomásmentesítéssel is rendelkezik. Ehhez egy további membrántárolós szabályozó szelep használata szükséges. A „hóeke tehermentesítéséhez” passzív lengéscsillapítás, súlykalibrálás, valamint az oldalsó kartámaszon található joystick és potenciométer segítségével végzett vezérlés tartozik. A maximális emelési kapacitás 2,5 tonna.

Természetesen a hátsó függesztőszerkezethez is tartozik egy külön kezelőrész az oldalsó oszlopon. Az alsó függesztőkarok maximum 4900 kg emelőerővel és dinamikus lengéscsillapítással rendelkeznek (ahogy az opcionális mellső függesztőszerkezet is).

MODERN VEZÉRLŐKÖZPONT

Mielőtt a vezérléshez érünk, érdemes néhány gondolatot közreadni az új TracLink vezetőfülkéről. A nagy üvegfelületek és a keskeny oszlopok jó körpanorámát biztosítanak. A pozitív észrevételek között kell megemlítenünk, hogy az első, a hátsó és az oldalsó ablakok felhajthatók – ezek észszerű részletek. Egy nagy tetőablak segíti a homlokrakodóval végzett munkákat, bár mi szívesebben láttunk volna egy felül ívesen hajlított elülső szélvédőt. A vezetőfülke teteje messze benyúlik a látómezőbe. A Lintrac 90 „régi” vezetőfülkéjével összehasonlítva az új nagyobb mozgásteret biztosít fejmagasságban.

A vezetőfülke rugózása a légrugós vezetőüléssel kombinálva meglehetősen kényelmes, és az alacsony traktorteljesítmény-kategóriákban különösen keresett – főleg, ha valaki sokat dolgozik zöldterületeken, és viszonylag nagy sebességgel halad. Az opcionális elsőtengely-rugózást is előnyként értékeljük – 2014-ben a Lintrac 90 tesztelésekor ennek az opciónak a hiányát kritizáltuk (traction 2014/3)

A műszerfalon található az I.B.C monitor. Ezen keresztül minden beállítás elvégezhető. Oldalsó kijelző nincsen. A képernyő melletti és a kartámaszon található gombok végigvezetnek a menürendszeren. Néhány megjelenő adat és ikon meglehetősen kicsi, és talán első pillantásra nem azonnal látható jól.

A Lintrac-koncepcióhoz és a hozzá kapcsolódó ZF-sebességváltóhoz illeszkedően ez a vezérlés az „LDrive” nevet kapta. Ehhez tartozik a kartámaszon található állítógomb, a körülötte lévő Sotftouch-gombokkal. A forgó controller gomb a gázpedál-fokozatokat határozza meg, vagyis a maximális sebességet, ha teljesen benyomjuk a gázpedált. A fokozatok a gomb megnyomásával érhetők el. Ha lefelé billentjük a szabályzógombot, akkor a haladási módot tudjuk váltani. A gázpedál üzemmód (a TLT-fordulatszám és a motor fordulatszáma összekapcsolódik; mindkettőt a lábpedállal lehet szabályozni), egy mászófokozat, tempomat, összkerékmeghajtás és differenciálzár található a központi LD szabályzó körül. A vezető két tempomatértéket tud elmenteni. Az összkerékmeghajtás és a hátsó differenciálmű egy olyan szabályzórendszerrel van ellátva, ami a sebességtől és az első kerekek aláfordulási szögétől függően az adott funkciót be- vagy kikapcsolja. A mászófokozat bekapcsolásával a maximális sebesség gyorsan korlátozható, pl. 15 km/h sebességre. Közvetlenül mellette helyezkedik el a hidraulikacsatlakozásokat szabályzó joystick, ami kétféle változatban kapható: a nagyobb a fronthidraulika átfogó szabályozására alkalmas. A joystick sajnos nem rendelkezik feliratokkal, ill. nincsenek rajta egyértelmű piktogramok, ezért nem intuitív a laikusok számára. A jobb oldali szélvédőn található egy ábra, ami megoldja a sok gomb és szabad mozgástér rejtélyét. A homlokrakodóval végzett munkákhoz a joystick még rázó funkcióval is rendelkezik.

  1. A Lindner programjában opcionális vezetőfülke-rugózás is szerepel
  2. A traktoron légszárító is található a kompresszorhoz
  3. LED-munkafényszórók és vészjelzők egészítik ki a tartozékok kínálatát

... ÉS EGYEBEK

A speciális célok megvalósításához a külső méretek gyakran alapvetően fontosak. Az alapkivitelben kapható gumiabroncsokkal – 540/65 R34 hátul és 440/65 R24 elöl – a Lintrac 110 külső szélessége 2,166 m, a nyomtáv pedig 1,64 vagy 1,72 m az összkerékkormányzással. A gyártó adatai szerint a magasság 2,64 m. Ha a traktort körbejárjuk, akkor feltűnnek a fényszórócsoportok – modern LED-ek és vészjelző.

Mit kínál még a Lintrac 110? Például színválasztékot. A vásárló a traktor konfigurációjának összeállításakor kiválaszthat egy tetszőleges színt a RAL színskáláról. Ezenkívül speciálisan a komlótermesztéshez a kipufogót lefelé lehet fordítani. A gazdasági udvarban végzett munkák során és a rakodási munkáknál a gazdálkodónak természetesen lehetősége van arra, hogy a Lintrac traktort már a gyárban felszereltesse homlokrakodóval. És még valami: ha a jövőben engedélyezik a gépek vezető nélküli közlekedését, akkor a Lintrac már erre is felkészült: a Trac Link Pilot Ready csomag segítségével a kamerákhoz, a szenzorokhoz és a GPS-vevőhöz szükséges modulok utólag is felszerelhetők.

Összegzés

A Lintrac 90 traktorral összehasonlítva a nagyobb modell nem csak több lóerős és nagyobb az emelési kapacitása a hárompont-függesztésen, hanem a vezetőfülkéje is tágasabb és kényelmesebb. A szintén bővített fokozatmentes ZF sebességváltó jól illeszkedik a motorhoz és a karakterisztikához. A központi LDrive vezérlésnek köszönhetően a traktor a különleges feladatokra is jól felkészült. A hidraulikus funkciókat irányító joystick sok opciót kínál ugyan, de a hiányzó feliratok miatt kevésbé használható intuitív módon. Az összkerékkormányzás lehetősége a hegyvidéki gazdálkodók számára nagyon érdekes. A rendelési lehetőségek nagy számának köszönhetően a Lintrac 110 összességében kitűnően összehangolható az ügyfelek egyedi felhasználási igényeivel.

  • motor-sebességváltó összehangolás
  • összkerékkormányzás
  • számos opciós lehetőség
  • kényelmes vezetőfülke
  • a joystick kevésbé intuitív
  • manuális összkerékkormányzás csak a kijelzőn keresztül

Alexander Brockmann

no