fbpx

VISSZATEKINTÉS

Írta: GÉPmax-2020/II. lapszám cikke - 2020 május 29.

1996

A lánctalpas traktorok évtizedekre feledésbe merültek a nyugati féltekén. A lánctalpas traktorokat az 1970-es évektől kezdve Európában és Észak-Amerikában egyaránt majdnem teljesen kiszorították a nagy teljesítményű összkerékhajtású traktorok – kivéve a speciális piacokat, mint például Olaszország vagy Nagy-Britannia. A gumihevederes traktorok csak 1986-tól kezdődően, a Caterpillar Challenger megjelenésével jöttek újra divatba – ettől kezdve azonban gumihevederes járószerkezettel a hernyótalp helyett. Utóbbi azonban évtizedeken át, milliós példányszámban „csúcstechnológia” maradt a volt Szovjetunióban az alternatív lehetőséget kínáló Kirovets vagy Kharkov márkájú erős törzscsuklós kormányzással rendelkező traktorokkal szemben. Számos gumihevedert gyártó cég a II. világháborús (és bizonyos esetekben még későbbi) páncélos járművek fejlesztési tapasztalatait használta fel, ami elsősorban a lengőgörgős járószerkezetnél ismerhető fel.

2020

A keleti blokkból származó hevederes traktorok esetében ma is a lánctalpas változatok dominálnak. Olcsók és a szántóföldi használat során nagy teherbírásúak – ezekben a régiókban hosszú utak nagy sebességű megtételére ritkán van szükség. Mivel nincsen szükség hevederfeszítésre, az alapszerkezet egyszerű, és ritkán fordulnak elő hibák, a közbenső görgőpárok így rugós kivitelűek. Ezen túlmenően az egyes láncelemek cserélhetők, miközben a gumiheveder károsodása esetén az egész kárba vész, mert ezeket egy az egyben ki kell cserélni. A mai szállítók, például az ukrán Kharkov vagy a szibériai Altaier traktorgyár. Az Agromash orosz gyártó az egyetlen, amely háromszög alakú gumihevederes járószerkezetet alkalmaz, hasonlóan a Waltanna bemutatásához Ausztráliában az 1980-as években.