fbpx

Univerzális szállítóeszközök több feladatra

Írta: GÉPmax-2020/V. lapszám cikke - 2020 december 03.

A hatalmas nemzetközi kínálatban egyre több univerzális szállítóeszköz érhető el a felhasználók számára. Cikkünkben a legismertebbeket gyűjtöttük egy csokorba.

 

LETOLÓKOCSIK ÉS ELŐNYEIK

Ebbe a kategóriába tartoznak bele a letolófalas ürítési rendszerű mezőgazdasági pótkocsik. Ezek bár beszerzési árban magasabb szintet képviselnek a billenőplatós felépítményű versenytársaiktól, de univerzális alkalmazhatóságuk és a változó munkakörülményekhez való maximális alkalmazkodásuk miatt messze a legjobb alternatívát jelentik a mezőgazdasági ömlesztett termények szállításában. Bár alváz- és futómű-kialakításban megegyeznek a billenőfelépítményes, támasztósúlyos versenytársaikkal, de letolófalas rendszerüknek köszönhetően a legszűkebb helyre is képesek kiüríteni a terményt, billentés híján nincs magassági helyigényük, és maga az ürítés sem jár a billentésnél tapasztalható, stabilitási veszélyt jelentő, hirtelen súlypontváltozással.

A letoló-pótkocsik másik, a beruházás megtérülésben hamar érzékelhető előnye, hogy a hátfalcserével számos más adapter szerelhető fel, melyek segítségével egy csapásra szervestrágyaszóró vagy különböző termények gyűjtésére és átrakására alkalmas átrakókocsi varázsolható a szállítóeszközből. Így lényegében akár 3-4 különböző rendeltetésű eszközt egyesítünk egy gépben. Ezek mellett felszereltségben legalább olyan széles vagy még szélesebb az opciós lehetőségek tárháza, mint a támasztósúlyos, billenőteknős társaiknál.

 

Átrakócsigás adapterrel szerelt, letolórendszerű pótkocsi
Átrakócsigás adapterrel szerelt, letolórendszerű pótkocsi

Szervestrágyaszóró-adapterrel szerelt, letolórendszerű pótkocsi munka közben
Szervestrágyaszóró-adapterrel szerelt, letolórendszerű pótkocsi munka közben

 

KETTŐS HASZNOSÍTÁSÚ TAKARMÁNYGYŰJTŐ, SILÓSZÁLLÍTÓ PÓTKOCSIK

A jelenleg elérhető rendfelszedő-takarmánygyűjtőkocsik egy jó része kettős rendeltetésű. Emellett a kocsiszekrényük befogadó-kapacitása, illetve kialakítása, továbbá ürítési rendszerük azonos a lehordószerkezetes silószállító pótkocsik konstrukciójával. Szintén bontóhengeres megoldással, egyenletesen ürítik a silót, illetve a szilázst, és ezek jó része is felszerelhető már oldalra kiosztó hevederrel. Rendfelszedőrendszerüket is úgy alakították ki, hogy a silószállítási munkák során – amikor nem üzemelnek – ne akadályozzák a szállítást, akár nehezebb terepen sem. Teljesen zárt, bordázott lemezzel borított oldalfallal, átlátható, előre döntött homlokfallal rendelkeznek, utóbbi felsőharmada szintén hidraulikusan előre nyitható. Alváz- és járószerkezet szempontjából sok hasonlóságot mutatnak a speciális silószállító-kocsikkal. Ezeknél a kettős hasznosítású modelleknél is fontos a vonórúd és a tengelyek minél hatékonyabb lengéscsillapítása, továbbá a talajkímélő abroncsok alkalmazása. Szintén rendelkeznek a rakomány szállítás közbeni védelmét szolgáló, hálós raktérfedéssel. Amennyiben rendfelszedőkocsi beszerzésre kerül a sor, érdemesebb a kettős rendeltetésű konstrukciókat előnyben részesíteni, mivel így a takarmánygyűjtő-kocsi éves kihasználása és beruházási értékének megtérülése gyorsabb lesz.

 

LÁNCOS KAPARÓLÉCES UNIVERZÁLIS PÓTKOCSIK

A láncos kaparóléces lehordószerkezetes, cserélhető adapteres, univerzális pótkocsik a letoló rendszerű versenytársaiknál korlátozottabb képességekkel rendelkeznek szállításban. A hidraulikus nyitású hátsó fallal alkalmazva, ömlesztett szemes termények szállítására nem igazán ideálisak, de gumós termények, illetve térfogatnövelő felépítménnyel siló szállítására hatékonyan használhatók. A hátfal helyére szerelhető adapterekkel szervestrágya-, illetve mészporszórás is elvégezhető. Több modellnél, a variálható magasságú oldalfalak segítségével változtatható a raktér befogadó-kapacitása az eltérő térfogat/tömeg arányú termények szállításához. A silószállításra való alkalmazáshoz térfogatnövelő felépítmények állnak rendelkezésre, amelyek a jóval magasabb mellső és hátsó fal mellett a kocsi alapoldalfalaival majdnem megegyező nagyságú magasítókból állnak. Az átszerelés általában azért 1-2 órát igénybe vett, hiszen csavarkötéssel rögzítették a térfogatnövelő elemeket. Jelenleg is több gyártó kínálja olyan felszereltséggel lehordószerkezetes univerzális kocsijait, hogy azok a fentebb már említett kiegészítők révén egy silószállító pótkocsi képességeivel vértezhetők fel.

 

Láncos kaparóléces lehordószerkezetű pótkocsi trágyaszóró-adapterrel
Láncos kaparóléces lehordószerkezetű pótkocsi trágyaszóró-adapterrel

Cserefelépítményes pótkocsi
Cserefelépítményes pótkocsi

 

CSEREFELÉPÍTMÉNYES PÓTKOCSIK

Néhány nagyobb pótkocsigyártó kínál cserélhető felépítménnyel rendelkező pótkocsi alvázakat, amelyek a rászerelhető adapterekkel több szállítási és tápanyag-visszapótlási munkaműveletet is ki tudnak elégíteni. A hasonlóan univerzális letolórendszerű pótkocsikkal szemben az ilyen konstrukciók egyik nagy hátránya a jóval magasabb ár és a nehézkesebb átszerelés egyik feladatról a másikra. Általában billenő-felépítményt, lehordószerkezetes trágyaszórót, silószállító kocsiszekrényt, hígtrágyaszállító tartályt, átrakócsigás gyűjtőtartályt is cserélhetünk egy azon alvázon.

Mint összeállításunkból is látszik, egyre több olyan mezőgazdasági rendeltetésű szállítójármű konstrukció érhető el a piacon, amely széles alkalmazási területen használható.

 

Szerző: Farkas Imre