fbpx

Mezőgazdasági Tatra teherautó már 8×8 hajtással is

Írta: Farkas Imre - 2021 július 14.

Immár a 4 tengelyes, 8×8 kerékképletű Tatra Phoenix-hez is elérhető számos mezőgazdasági rendeltetésű cserefelépítmény.

 

Az eddig sem volt újdonság, hogy a cseh Tatra Trucks A.S. a  4×4, 6×6 és 8×8 terepjáró kivitelű Tatra Phoenix tehergépkocsi-szériákat egyaránt kínálja mezőgazdasági rendeltetésű csere-felépítményes, illetve nyerges vontató változatban. A gyárnak ilyen járművek fejlesztésében és gyártásában több évtizedes hagyománya van. Szinte mindig volt a kínálatukban mezőgazdasági feladatokra kialakított típuscsalád. Egy ilyen csere-felépítményes szállítóeszköz univerzális jellegének és felhasználási területének fokát mindig a hozzá adaptálható mezőgazdasági célú felépítmények száma határolja be.

 

tatra + zdt rm25
8×8-as Tatra Phoenix ZDT RM25 trágyaszóró felépítménnyel – fotó:
https://www.pal.cz

 

A 4×4-es és 6×6-os változathoz már nagyon sok felépítmény, többek között hígtrágya tartály, silószállító, trágyaszóró, műtrágyaszóró elérhető a cseh gyártóktól, viszont a 8×8-as szériához, leginkább csak import felépítményeket lehetett adaptálni.

A helyzet a közelmúltban jelentőset változott, ugyanis a cseh ZDT S. R.O. az RM25 trágyaszóró kocsiból szóróadaptert, az NS pótkocsi széria kocsiszekrényéből, SK-25.1 típusú hátrabillenő felépítményt alakított ki a Tatra Phoenix T158-8P5R44 8×8 típusú teherautóhoz. A silószállításhoz pedig a Giga 40 típusú lehordószerkezetes felépítményt ajánlják.

Az RM-25 terítőtárcsás trágyaszóró felépítmény 16 m3 raktérfogatú, súlya 4300 kg. A teljes vezérlése egy kicsi elektromos panelről a teherautó vezetőfülkéjéből történik, az elektrohidraulikus vezérlésnek köszönhetően. A lehordólánc sebessége 10 fokozatban állítható.

 

zdt rm25 szóró
A ZDT RM25 felépítmény minden olyan felszereléssel rendelkezik, amelyet egy mai korszerű szórógéptől elvárunk – fotó:
https://www.pal.cz

 

Az elektronikus túlterhelés-védelem, idegen maró tárgy elakadása esetén a maróhenger meghajtását leállítja, és a lehordólánc fél méterrel hátrébb mozgatja a rakományt, hogy az idegen tárgy eltávolítható legyen. A felépítmény minden olyan felszereléssel rendelkezik, amelyet egy mai korszerű szórógéptől elvárunk. A terítőtányérok felett található 3 darab bontóhengertől a rakteret egy Guillotine rendszerű hidraulikusan mozgatható fal választja el. A hegesztett maró ujjakkal ellátott hosszú élettartamú maróhengerek felszerelhetők csavar rögzítésű pengével, amely megfordítható. Ez megduplázza az egész rendszer élettartamát. Mindkét oldal kopása után az egész készüléket nem kell kicserélni vagy felhegeszteni, csak új pengéket kell felcsavarozni. Az alapfelszerelés tartalmaz egy tisztító lapátot a szórógép karbantartásához. Alakja és gumipengéje lehetővé teszi az anyagmaradványok könnyű eltávolítását munka után.

 

tatra+giga 40
A ZDT Giga 40 silófelépítmény – fotó:
https://www.pal.cz

 

A ZDT Giga 40 szintén láncos-kaparóléces lehordószerkezetű felépítményt, siló és ömlesztett zöldtakarmány szállítására fejlesztették ki a 8×8 hajtású Tatra Phoenix-re. A 40 m3-es befogadó képességű felépítmény tömege 3 400 kg, a tehergépkocsi alvázzal együtt 15 800 kg az önsúly és így a hasznos terhelhetősége 22 tonna. A felépítmény menetirány szerinti jobb oldalfala vízszintesen osztott kivitelű, a felső 76 cm magas oldalfal rész a silózóval való feltöltésekor hidraulikus munkahengerek segítségével leereszthető. A felépítmény bal oldalán elöl az oldalfalán egy külön nyitható ajtó is segíti a karbantartást. Az útszakasz szállított terménnyel való szennyezését akadályozza meg a hidraulikus mozgatású emelőkarral kihúzható védőháló.

 

Tatra billenő
A ZDT SK-25.1 hátra billenthető mezőgazdasági billenőplató kihordócsigával  – fotó:
https://www.pal.cz

 

A ZDT SK-25.1 hátra billenthető mezőgazdasági billenőplató 25 m3 raktérfogatú. Védőponyvával szerelt, a gabona ablakra pedig áttöltő csiga csatlakoztatható, amellyel a műtrágyaszórók, központi tartályos vetőgépek gyors és folyamatos kiszolgálása oldható meg.
Végül 1-2 mondat erejéig magáról a bázist jelentő teherautóról is szóljunk. A Tatra Phoenix T158-8×8 tehergépkocsiban PACCAR MX-11 vagy MX-13, 408 – 530 LE teljesítményű soros hathengeres, folyadékhűtéses dízelmotorok szolgáltatják a nyomatékot. Az erőátvitelről egytárcsás, száraz ZF Sachs, 4 300 mm tárcsaátmérőjű, hidraulikus vezérlésű, pneumatikus rásegítésű tengelykapcsoló, illetve ZF 16 fokozatú manuális Ecosplit és ZF 16 fokozatú automatizált AS-Tronic váltóművek gondoskodnak.

 

Tatra billent
A ZDT SK-25.1 mezőgazdasági billenőplató hátrabillentve – fotó:
https://www.pal.cz

 

Egy, vagy kétfokozatú osztómű áll rendelkezésre, az igénybevételtől függő áttételi aránnyal, a csővázba integrálva, opcionálisan PTO kimenettel. Mind a 4 tengely hajtott, az első kettő kormányzott, de kívánságra a negyedik tengely is kormányzott változat lehet. A mellső tengelyek független felfüggesztésű lengő féltengelyek, minden hajtott tengelyen keresztdifferenciál zárral. A tehergépkocsi megengedett legnagyobb össztömege 50 tonna lehet.

A teljesen fémből készült hidraulikusan billenthető kabin, alapfelszereltségként elektromos ablakemelővel, elektromosan állítható, fűthető tükrökkel, távirányítós központi zárral, tetőszellőzővel, állítható kormányoszloppal rendelkezik. Opcionális felszereltségként automata légkondicionáló, független fűtés, légrugós utasülés, stb. is rendelkezésre áll.