fbpx

A Fortschritt T-088 lehordószerkezetes pótkocsi

Írta: GÉPmax-2021/III. lapszám cikke - 2021 június 07.

Ezúttal olyan munkagép történetét idézzük fel, amelyből még most is sok száz vagy akár ezer darab is dolgozik a hazai földeken, és évtizedek óta megszokott, elmaradhatatlan eleme a hazai gépparknak.

A hatvanas évek végén, az államilag navigált keletnémet mezőgépipar az 1967-ben bemutatott, teljesen új ZT traktorcsaládjuk bevezetésének apropóján az addig a 40-50 LE-s könnyű univerzális erőgépekhez gyártott munkagépkínálatának teljes megújításába kezdett. A célkitűzés a nagyobb, 90-100 LE teljesítménykategóriához energetikailag jól illeszkedő munkagépsor kialakítása volt. Ennek a programnak a részét képezte az 1965-ben bevezetett Fortschritt T-087 típusú kéttengelyes, forgózsámolyos kormányzású, lehordószerkezetes univerzális pótkocsi leváltása egy teljesen új fejlesztésű, sokkal nagyobb kapacitású, korszerű megoldásokat alkalmazó típusra. A fejlesztésénél tekintetbe vették, hogy a ZT 300/303 erőgépek mellett, az egykori NDK-ban szintén nagy darabszámban alkalmazott Dutra D-4KB traktorokkal is optimálisan alkalmazható legyen az új konstrukció. 1970-re elkészültek az új cserélhető hátfalú, univerzális, kaparóléces lehordószerkezetű, különleges pótkocsi első kísérleti darabjai, amely hazánkban is átesett egy rövid funkcionális vizsgálaton.Az elődje típusjelzését folytatva T-088 névre keresztelték, de alternatív típusjelzése a HTS-90.04 volt, amellyel illeszkedett az vele párhuzamosan kifejlesztett egyéb rendeltetésű HTS családjelzésű speciális szállítóeszközök sorába.

 

A Hódgép által gyártott T-088
A Hódgép által gyártott T-088 prospektus fotója

 

SOK ÚJSZERŰ MEGOLDÁST VEZETETT BE A T-088

Az T-088 számos olyan konstrukciós megoldást alkalmazott, amellyel addig nemcsak a keleti blokk, de a nyugati gyártók hasonló rendeltetésű eszközein sem lehetett széles körben találkozni.

A támasztósúlyos traktor–pótkocsi kapcsolat és a himbarendszerű tandemtengely alkalmazása rendkívül jó terepjárást, stabilitást biztosított. A rakfelület, illetve teljes vázkeret egyrészt a futóműre, másrészt a traktorra szerelt gyorskapcsolóra (Hitch Kuplung) támaszkodik. A tandemfutóműves kivitel a speciális vonószemterhelés által növeli a traktor hajtott kerekeinek talajnyomását, ezáltal jobb vontatóképességet biztosít. Az alacsony nyomású, 16/70-20 méretű gumiabroncsok pedig laza talajokon való haladáskor is jó menettulajdonságokat garantáltak.

 

D-353-as szervestrágyaszóró adapterrel
D-353-as szervestrágyaszóró adapterrel – fotó: https://mediatum.ub.tum.de/)

 

Az úgynevezett lengőtengelyes tandem-futóműnél a lengőtengelypár 2-2 támasztócsapágyba van csapágyazva. Az üzemi fék fékhengerei a lengőtengelyekre vannak felszerelve, és a villafejen keresztül csatlakoznak a fékkarhoz. A mezőgazdaságban uralkodó talajviszonyokhoz igazodva, a lengőtengelyek egymástól független, szabad mozgása által kiegyenlíthető talajegyenletlenség igen nagy, kb. 350 mm. Ez a keréktávolság hosszúságában mérve, a rakfelület síkjához képest mintegy 17 fokos kitérést jelent. A felépítmény vázának kiképzése az ún. központi tartó elvének felel meg, amelyet egy hegesztett, ún. szekrényprofil alkot, melynek felső részébe kereszttartók vannak betolva, és ezeknek a homlokoldalára vannak felhegesztve a melléktartók.

 

Hidraulikus hátsó fallal cukorrépa ürítése közben
Hidraulikus hátsó fallal cukorrépa ürítése közben – fotó: https://mediatum.ub.tum.de/

 

A rakfelület padlója a főtartóra és a melléktartókra fekszik fel. A rakfelület melléktartóira vannak csavarozva az oldalfalak, melyek bordázott lemezzel borított vázszerkezetből állnak. A kétrészes (mellső fal) homlokfal az oldalfalak közé van behelyezve, és azokkal van összecsavarozva. A raktérbe való belátás biztosításához a homlokfal felső része keretes dróthálós borítású, míg az alsó részén az oldalfalakhoz hasonlóan bordázott lemezzel van borítva. A központi tartóban, illetve az alatt vannak felszerelve a légfékrendszer és hidraulikarendszer vezetékei, szerkezeti egységei. A vonórúdon van elhelyezve a mellső támasztóláb és a cserélhető vonószem.

 

F-997 silószállító felépítménnyel
F-997 silószállító felépítménnyel – fotó: prospektus

 

A lehordószerkezet hidrosztatikus meghajtású, ami a traktor hidraulikájáról működtethető. A lehordószerkezet folyamatos, fokozatok nélkül szabályozható, hátrafelé történő ürítést tesz lehetővé, melynek sebessége és iránya szabályozószelep állításával változtatható. A 4 függőlegesen szóróhengeres, D-353 jelű trágyaszóró-adaptert a rakfelület végére szerelik fel. A szóródobok szöghajtóműveken keresztül kapnak hajtást egy külön kiegészítő hajtóműről, mely az adapter hajtómű-kombinációját hajtja meg, ami egyfokozatú kúpkerekes hajtóművekből áll. A szóródobok csőből és a ráhegesztett tépő-dobókörmökből állnak, amelyek alul a hajtóművek kimenő tengelyeire vannak ráhelyezve, felül pedig külön csapágyazva vannak a tartókeretre. A szórásminőség javítására a szóródobok és hajtóművek között menesztők találhatók.

 

Trágyaszóró
Gyakori kép a múltból, Weimar T-174/2 rakodó tölti meg a T-088 trágyaszórót – fotó: prospektus

 

A trágyaszóró-adapter hajtását a vontatótraktor TLT-tengelye szolgáltatja. A pótkocsi nemcsak szervestrágyaszóró-gépként alkalmazható, hanem univerzális lehordószerkezetes kialakításának köszönhetően adapterekkel kiegészítve többcélú felhasználást biztosított. Ennek a célkitűzésnek megfelelően az alaptípus a hidraulikusan működtetett hátsó fallal (mint különálló adapterrel) kiegészítve, nem folyós, ömlesztett anyagok szállítására alkalmas, az F-997 jelű zöldtakarmány-felépítményt felszerelve szecskázott kukorica és szálastakarmány szállítására is alkalmas. Ehhez a felépítményhez hasonló, nagy befogadókapacitású (2 730 m3 silószállító pótkocsi a T088-as megjelenésekor nem volt a piacon.

 

T-088 és Dutra
Itthon Dutra D-4K/B traktorral próbálták ki az első, még német gyártású szériagyártott példányokat – fotó: https://mediatum.ub.tum.de/

 

Táblázat

 

JÓ TELJESÍTMÉNY ÉS EGYENLŐTLEN SZÓRÁSKÉP

A sorozatgyártásra kész változatból 1972-ben először három darabot próbáltak ki itthon, szántóföldi, laboratóriumi, fárasztópályás és közlekedésbiztonsági vizsgálatokon. Két gép a Komáromi Állami Gazdaságban, egy pedig a Ceglédi Állami Tangazdaságban esett át a próbákon, utóbbi gépet a Közlekedéstudományi Kutató Intézet is minősítette. Mindhárom gépet Dutra D-4KB, illetve Dutra 1000 traktorokkal próbálták ki szervestrágyaszórásban, szecska és cukorrépa szállításában. A két komáromi gép 5 hónapon keresztül 1 171 üzemórát dolgozott, 7 871 tonna terhet mozgatott meg. Mindössze annyi műszaki probléma volt ez idő alatt, hogy a lehordószerkezetet mozgató hidromotor gumikarmantyúja hibásodott meg két alkalommal.

 

T-088
Szórásképe nem éppen volt egyenletes, de ezt még ma is sokan elnézik a T-088-nak – fotó: https://mediatum.ub.tum.de/

 

A 6 méteres munkaszélességű adapter keresztirányú szórásegyenletessége a 25%-os megengedett határérték felett volt. Kijuttatási és területteljesítményben viszont az addigi kínálat összes hasonló eszközét felülmúlta. Ilyen teljesítményű, függőleges tengelyű szórógép a 70-es évek legelején nem volt a piacon a T-088-on kívül. A fárasztópályás vizsgálaton sem vallott szégyent. A körpályán terhelten 40 000 dinamikus ütés érte, ennek ellenére semmiféle meghibásodás, repedés, törés, deformáció nem fordult elő.

 

HOGYAN LETT A T-088-AS PÓTKOCSIBÓL MAGYAR TERMÉK?

A vasfüggönytől keletre a KGST tagországok a mezőgépipari termékeik kereskedelmét lényegében termékcserén alapulva bonyolították. A vásárló testvérország vagy saját fejlesztésű, illetve gyártású munkagépekkel, vagy a partner országtól importálni kívánt termék a kooperációs gyártásába való bekapcsolódással ellentételezte. Ebben az esetben a vásárló ország gépgyártó vállalatai beszállítóként kapcsolódtak be a különböző termékek gyártásába, és ezekkel a késztermékekkel vagy részegység-komponensekkel fizettek az importgépekért. Az NDK mezőgépiparával hazánk akkori mezőgépgyártó vállalatai a 70-es években számtalan ilyen gyártási kooperációt hívtak életre, amely számos esetben több évtizedig is sikeresen fennmaradt. Ennek a gyártási-kereskedelmi kapcsolatnak az úttörője volt a T-088-as pótkocsi hazánkban történő gyártása a Fortschritt Kombinát számára. 1973-ban, a sikeres minősítővizsgálatok után fejlesztő-gyártó Fortschritt Kombinat partnert keresett a termék nagy sorozatú gyártásához. 1973. február 22-én Neustadtban kezdtek tárgyalásba a Mezőgéptröszttel és a hódmezővásárhelyi HÓDGÉP Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalattal az esetleges kooperációs gyártásról. Ezt május 10-én a tröszt központjában, Budaörsön újabb megbeszélés követte, majd novemberben Berlinben még közelebb kerültek az álláspontok. Egy évig tartó tárgyalássorozatot követően, 1974. február 14-én megkötötték a szerződést a T-088 pótkocsi magyarországi gyártására. Az NDK fél átadta a T-088 pótkocsi gyártáshoz szükséges eszközöket, rajz és technológiai dokumentációkat. Az alapanyagot is az NDK fél díjmentesen szállította. A trágyaszóró-adapter, a hajtóművek és a tandemfutómű a kerekekkel a gyártás elején a HÓDGÉP-hez szintén készen érkeztek meg.

 

Fortschritt T-088
 Még napjainkban is sok száz darab üzemel itthon

 

VÁLTOZÁST HOZOTT A HÓDGÉP ÉLETÉBEN

A következő évben beindították a gyártást, és az 1974-es II. AgromashExpó-n már mint a HÓDGÉP termékét mutatták be, sőt, aranyéremmel jutalmazták az újdonságot. Júniusban készült el a nullsorozat első 10 darabja, majd ezekkel együtt az év végéig összesen 180 darabot gyártottak, és szállítottak. A termék gyártása a HÓDGÉP-nél komoly fejlődést hozott a gyártási technológiában. Bevezetésre került az üregelés, szemcseszórás, a pneumatikus hegesztőkészülékek alkalmazása, kényszerpályás szerelőszalagon történő fényes szerelés, és a futóművek fékhatásának fékpadon történő ellenőrzése. A gyártás során a hazai előállítású T-088 tizenegy alkalommal kapott Q-minősítést az NDK partner részéről. Az egyetlen olyan KGST beszállító által gyártott Fortschritt termék volt, amely az adattáblán kívül a gépen is magán viselhette a gyártó saját emblémáját, vagyis a HÓDGÉP-logót is a Fortschritt mellett. A szériagyártás a következő 5 évben úgy felfutott, hogy 1979-ben már a 10 ezredik T-088-as is elhagyta a hódmezővásárhelyi gyár szereldéjét. 1982-től már fokozatosan csökkent a megrendelés a T-088-asra az NDK partner részéről, így 1984. január 1-gyel a HÓDGÉP központi gyáregységéből a kiskundorozsmai üzemébe került át a T-088 gyártása. Itt a következő két évben még 2 000 db készült. 1985 első felében – több mint 25 ezer T-088 hazai legyártását követően – a Fortschritt kombinát bejelentette, hogy a T-088 gyártását beszünteti, és új, korszerűbb, két tagból álló lehordószerkezetes pótkocsicsalád fejlesztéséhez lát hozzá, melyek gyártása már az NDK-ban folyik majd.

 

T-088 hódgép
A Hódgép teljesen megvásárolta gyártási jogát és 1987-től már csak a magyar igények kielégítésére gyártotta a T-088-at – fotó: HÓDGÉP

 

Két év múlva a HÓDGÉP a T-088 gyártási jogát teljesen megvásárolta a Fortschritt-tól, és a magyar igények kielégítésére évente 90-100 darabos nagyságrendben gyártotta a kiskundorozsmai üzemben. Kifejlesztettek hozzá egy mészporszóró-adaptert. Később, a gyáregység önállósulása után is gyártásban maradt a Tornádó Jármű és Gépgyártó Kft. kínálatában, és rendszerváltás után a HÓDGÉP International Járműgyártó Kft. kínálatában is elérhető volt. Így egészen az ezredfordulóig megvásárolható volt. Az NDK felbomlása után az ott megszűnt nagyüzemekből is több ezres mennyiségben érkeztek hazánkba használt T-088-asok a 90-es években.

 

Farkas Imre