fbpx

Sokoldalú mezőgazdasági teherautók

Írta: GÉPmax-2020/V. lapszám cikke - 2020 november 22.

A teherautógyárak kiváló terepjáró képességekkel rendelkező járműveket készítenek a mezőgazdaság számára. A mezőgazdasági célra orientált teherautó-típusok  közül néhányat – az igényeknek megfelelően – speciális kiegészítőkkel látnak el, az így létrejött jármű a traktor feladatát is képes ellátni.

 

MERCEDES-BENZ UNIMOG U 530: MEZŐGAZDASÁGI MINDENES

Az Unimog jármű történetének kezdete a II. világháború befejezésének idejére nyúlik vissza. A német mezőgazdaság helyreállításának elősegítésére 1945 őszén egy könnyű, többcélú univerzális járművet terveztek, amelynek kisüzemi gyártása 1948-ban kezdődött. A földműves nagyon boldog volt, ha egy ilyen mindeneshez hozzájutott, mert evvel tudott szántani, szállítani és színházba menni. A projektet 1950 őszén aDaimler-Benz vette át, és 1951-ben beindult a tömeggyártás. Az Universal Motor Gerät, vagy ahogy most ismerjük: az Unimog az elmúlt 70 év alatt számtalan fejlesztésen esett át, és jelenleg is igen nagy választékban értékesítik.

Az UNIMOG különböző típusait széles körűen alkalmazzák a termőföldön végzett szállítási feladatok ellátásában (1. kép).

 

1. kép. Unimog U 500 alkalmazása a mezőgazdasági szállításban (forrás: www.mercedes-benz.co.uk)
1. kép. Unimog U 500 alkalmazása a mezőgazdasági szállításban (forrás:
www.mercedes-benz.co.uk)

 

Az Unimog munkagép-hordozó változatok rendelkeznek elöl-hátul TLT-hajtással és hárompont-felfüg-gesztéssel, nagy teljesítményű hidraulikával stb., ezért jól használhatók többek között műtrágya- és szervestrágyaszórásra, permetezésre, talajművelésre. A különféle munkaeszközök járműre szerelése egyszerű (2. kép).

 

2. kép Unimog U 2100 talajművelő munkagépekkel felszerelve (forrás: https://media.daimler.com/)
2. kép Unimog U 2100 talajművelő munkagépekkel felszerelve (forrás:
https://media.daimler.com/)

 

Az Unimog 4×4 hajtásképletű (kéttengelyes, összkerékhajtású) járművek, jó terepjáró képességgel rendelkeznek. Az Unimog U 530 https://gepmax.hu/hir/unimog-u-530-a-mercedes-benz-hannoveri-standjanak-buszkesege típus a legnagyobb és legerősebb (3. kép). A jármű OM 936 LA dízelmotorja 7,7 literes, 6 hengeres, soros, 220 kW teljesítményű, 1200 Nm nyomatékú, kis fogyasztású, SCR technológiával Euro VI környezetvédelmi besorolású.

 

3. kép. Unimog U 530 műtrágyaszórást végez (forrás: https://media.daimler.com/)
3. kép. Unimog U 530 műtrágyaszórást végez (forrás: https://media.daimler.com/)

Az elektropneumatikus kapcsolású 16 fokozatú sebességváltóval rendelkező jármű maximális haladási sebessége 90 km/h. A jármű szokásos gumiabroncsai 385/65 R 22.5, vagy a szélesebb változata 495/70 R 24 jelzésűek. A megengedhető tengelyterhelések elől 7,5 t, hátul 9,5 t. Az Unimog U 530 külön érdekessége, hogy a jármű négykerékkormányzással is rendelhető.

 

TATRA PHOENIX 6X6 AGROTRACK: MEZŐGAZDASÁGI TEHERAUTÓ

Az önjáró betakarítógépek teljesítményének növekedése és az egyre hosszabb szállítási útvonalak következtében a mezőgazdaságban terjed a teherautó és nyergesvontató-félpótkocsi szerelvények használata.

A cseh TATRA teherautók világszerte közkedveltek nehéz útviszonyok melletti szállítmányozásban. A gyár az új TATRA Phoenix teherautó-családban többek között a mezőgazdasági igények kielégítésére 6×6 nyerges vontatót és 6×6; 8×6 és 8×8 hajtás kialakítású cserefelépítmény fogadására alkalmas „Agro-Track” https://www.tatratrucks.com/about-the-company/press-and-media/news/6×6-tatra-agrotruck-at-exhibition-in-hannover/ járműveket készítenek. A TATRA teherautók sajátossága a csővázának merevsége, ami olyan mértékű, hogy a felépítmény létraváza nagyon könnyű építésű lehet, ezért a járművek tömege kicsi.

A TATRA Phoenix Agro-Track T1588P5R33.391 6×6 típusjelzésű, Euro VI besorolású teherautó, minden kereke független felfüggesztésű és hajtott (4. kép). A jármű dízelmotorja PACCAR MX340 típusjelzésű, folyadékhűtésű, 6 hengeres, 12,9 literes, turbófeltöltős, 340 kW teljesítményű és 2300 Nm nyomatékú. Az MX dekompressziós motorfék alapfelszereltség.

4. kép. TATRA Phoenix 6x6 Agro-Track mezőgazdasági teherautó hígtrágyatartály csere felépítménnyel (forrás: www.tatratracks.com)
4. kép. TATRA Phoenix 6×6 Agro-Track mezőgazdasági teherautó hígtrágyatartály csere felépítménnyel (forrás:
www.tatratracks.com)

5. kép. Mercedes-Benz Arocs 3353 AK 6x6 mezőgazdasági teherautó trágyaszóróval (forrás: https://media.daimler.com/)
5. kép. Mercedes-Benz Arocs 3353 AK 6×6 mezőgazdasági teherautó trágyaszóróval (forrás:
https://media.daimler.com/)

 

A teherautó manuális kapcsolású ZF 16S 2530 sebességváltója előre 16, hátra 2 sebességfokozatú. Opcióként rendelhető intarderes, automatikus ZF 16AS 2630 AS Tronic 16 sebességes váltóval is a jármű. A jármű maximális sebessége 85 km/h. A vezetőfülke 2 üléses, klimatizált és állófűtéssel rendelkezik. A 6×6-os kombinált lap-légrugózású teherautót az első tengelyen 315/80 R22.5, a hátsó tengelyen 445/65 R22.5 méretjelölésű gumiabroncsokkal szállítják. A mezőgazdasági jármű tengelytávja 3090+1320 mm, szélessége 2500 mm, hosszúsága 9000 mm, magassága 3340 mm, tömege 10 800 kg, a hasznos terhelhetősége 19 200 kg.

 

MERCEDES-BENZ AROCS 3353 AK 6X6: MEZŐGAZDASÁGI TEHERAUTÓ

A Mercedes-Benz a mezőgazdaság számára Arocs 3353 AK 6×6 elnevezéssel háromtengelyes, összkerékhajtású teherautót készít (5. kép). A teherautó alvázán cserefelépítményként többféle mezőgazdasági szállító- és munkaeszköz helyezhető el.

A teherautó dízelmotorja MB OM 471 (Euro VI) típusjelzésű, 12,8 liter hengertérfogatú, 6 hengeres soros elrendezésű, turbófeltöltős, 390 kW teljesítményű, maximum 2600 Nm nyomatékú és Euro VI besorolású. A jármű tengelytávolsága 4200 mm, tengely terhelése 9,0 tonna elöl 10,3/10,3 tonna hátul, a megengedett maximális haladási sebessége 65 km/h. A gumiabroncsok elől 560/60 R22.5, hátul 710/45 R22.5 méretjelölésűek. A mezőgazdasági jármű terhelésérzékelős hidraulikus rendszerrel rendelkezik. A teherautó többek között fejlett elektronikus szabályozó- és ellenőrzőrendszerrel, ISOBUS vezérlőrendszerrel, hátsó kamerával segíti a vezető munkáját. A teherautóhoz manuális párhuzamvezérlés és automatikus GPS vezérlésű robotkormányzással is rendelhető.

 

KRAZ MEZ 330 MEZŐGAZDASÁGI TEHERAUTÓ

Az ukrán AvtoKraz vállalat MEZ 330 elnevezéssel készít mezőgazdasági teherautót, a Kraz-322 alapmodellből(6. kép). A teherautó 6×6 hajtásjelölésű, dízelmotorja Yamz 238D típusú, négyütemű, 8 hengeres, V henger-elrendezésű, 272 kW teljesítményű.

 

6. kép. Kraz MEZ-330 AUTOTRAKTOR félig függesztett Hektor 1000 váltva forgató 7 fejes ekével (forrás: https://tsn.ua/ru/auto/news/ukrayina/)
6. kép. Kraz MEZ-330 AUTOTRAKTOR félig függesztett Hektor 1000 váltva forgató 7 fejes ekével (forrás:
https://tsn.ua/ru/auto/news/ukrayina/)

7. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4x4mezőgazdasági nyergesvontatófélpótkocsival (forrás: https://media.daimler.com/)
7. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4x4mezőgazdasági nyergesvontatófélpótkocsival (forrás:
https://media.daimler.com/)

8. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4x4 nyergesvontató vonóberendezése (forrás: https://brahns.de)
8. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyergesvontató vonóberendezése (forrás:
https://brahns.de)

 

A jármű mechanikus sebességváltója 18 előre, 2 hátra fokozatú, a maximális haladási sebesség 80 km/h. A 12,7 t tömegű jármű maximálisan 10 t-val terhelhető. A merev tengelyek mechanikus laprugózásúak, a terep-gumiabroncsok 525/70R21, vagy 445/65R22,5 jelölésűek lehetnek. A jármű hossza 10100 mm, szélessége 2500 mm, magassága 2990 mm, hasmagassága 300 mm, tengelytávolsága 5000+1400 mm, a fordulási sugara 14 m.

A jármű mezőgazdasági munkagépek kiszolgálására hidraulika rendszerrel, vonószerkezettel és munkagépekhez hárompont-függesztő berendezéssel rendelkezik.

 

MERCEDES-BENZ AROCS 2051 AK 4X4: MEZŐGAZDASÁGI NYERGESVONTATÓ

A német gyár Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 jelzéssel összkerékhajtású mezőgazdasági nyergesvontatót készít (7. kép). A jármű dízelmotorja MB OM 471 LA típusjelzésű, 6 hengeres, soros henger elrendezésű, 12,8 literes, turbófeltöltős, amelynek teljesítménye 375 kW, maximális nyomatéka 2500 Nm és Euro VI környezetszennyezési besorolású. A Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 automatizált sebességváltója Mercedes PowerShift 3 G280-16/17,1-0,69 típusjelzésű, 16 előre és 4 hátra sebességfokozattal rendelkezik. A hátsó TLT-hajtás névleges fordulatszáma 1000 1/min, és működtethető álló, illetve haladó vontató esetén is. A vontató tengelytávja 4200 mm, bruttó tengelyterhelések 9,0 t elöl és 10,4 t hátul, a gumiabroncsok méretei 560/60 R22.5 elől és 750/45 R22.5 hátul, legnagyobb haladási sebesség 80 km/h. A klimatizált összkomfortos vezetőfülke biztosítja a gépjárművezető kényelmét. A vontató ISOBUS vezérlőrendszerrel, hátsó kamerával rendelkezik és GPS-vezérlésű robotkormányzással is rendelhető.

A mezőgazdasági nyergesvontató fejlett terhelés-érzékelős hidraulikus rendszerrel rendelkezik. A vontatón hátul állítható magasságú, automatikus kapcsolású, csapszeges vonófej, valamint egy K80 és kettő K50 gömbcsatlakozó található (8. kép). A mezőgazdasági nyergesvontató ezzel a megoldással pótkocsihoz és vontatott mezőgazdasági géphez is alkalmazható. A vonórúdterhelése maximálisan 3 tonna és a kapcsolt félpótkocsi bruttó 27 tonnás lehet.

A Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 nyerges vontatóból a német Paul Nutzfahrzeuge GmbH cég további kiegészítő átalakításokkal traktornak megfelelő járművet állít elő „Agro-Muver” 4×4 elnevezéssel (9. kép).

A TLT-hajtást igénylő vontatott munkagép kiszolgálásának biztosítása mellett (10. kép), a hidraulika rendszer tovább fejlesztésével és a hátul elhelyezett hidraulikus hárompont-függesztő szerkezettel függesztett munkagép (akár eke is) üzemeltethető a nyerges vontatóval (11. kép). A teherautók átalakítása számos igény megvalósítására is kiterjedhet, például a jobb kilátás érdekében a vezetőfülkét panorámás, hátsó kilátást biztosító üvegezéssel látják el (12. kép).

 

9. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4x4 „Agro-Muver” nyergesvontató mezőgazdasági pótkocsival (forrás:www.paul-nutzfahrzeuge.de)
9. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 „Agro-Muver” nyergesvontató mezőgazdasági pótkocsival (forrás:www.paul-nutzfahrzeuge.de)

10. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4x4 „Agro-Muver” nyergesvontató Pöttinger szilázskocsival (forrás:www.paul-nutzfahrzeuge.de)
10. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 „Agro-Muver” nyergesvontató Pöttinger szilázskocsival (forrás:www.paul-nutzfahrzeuge.de)

11. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4x4 „Agro-Muver” nyergesvontató Lemken Rubin kompakt tárcsásboronával (forrás:www.paul-nutzfahrzeuge.de)
11. kép. Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4 „Agro-Muver” nyergesvontató Lemken Rubin kompakt tárcsásboronával (forrás:www.paul-nutzfahrzeuge.de)

 

MAN TGS 18.510 4X4 BLS MEZŐGAZDASÁGI NYERGESVONTATÓ

Az AGRITECHNICA 2019 kiállításon mutatták be a német teherautógyár MAN TGS 18.510 4×4 BLS típusjelzésű új mezőgazdasági nyergesvontatóját. A kimondottan mezőgazdasági feladatokra tervezett kéttengelyes összkerékhajtású jármű nagyon sokoldalúan használható félpótkocsi, pótkocsik és mezőgazdasági gépek vontatásához. A mezőgazdasági pótkocsik, gépek számára a jármű végén mechanikus vonószerkezet, K80 vonógolyó és két 50 mm-es kormánygolyó, valamint fék, elektromos és hidraulikus csatlakozók találhatók.

A MAN TGS 18.510 4×4 BLS nyergesvontató motorválasztékából a legerősebb dízelmotor a MAN D26 motorsorozat új továbbfejlesztett tagja. Ez a motor 12,4 literes, 6 hengeres soros, 375 kW teljesítményű és 2600 Nm nyomatékú és Euro VI besorolású. A jármű erőátvitele automatizált MAN TipMatic, 12 fokozatú sebességváltóval rendelkezik. A jármű „offroad” sebességváltó szoftverrel is el van látva, ami biztosítja a terepen a megfelelő sebességválasztást. A jármű haladási sebessége 1,5-89 km/h közötti. A TLT-hajtás álló jármű esetén is működtethető, a hidraulikarendszer terhelésérzékelővel ellátott. A mezőgazdasági pótkocsik, gépek számára a jármű végén mechanikus vonószerkezet, K80 vonógolyó és két 50 mm-es kormánygolyó, valamint fék, elektromos és hidraulikus csatlakozók találhatók. A robusztus, három részből álló acél lökhárító védi a kényelmes, klimatizált vezetőfülkét. A jármű tengelytávja 3900 mm, a gumiabroncsok elől 445/65 R22.5 és hátul 600/50 R22.5 méretűek, az össztömeg 18 000 kg, a maximálisan vontatható tömeg 44 000 kg lehet.

 

IVECO AGRO-MOVER 4×4 MEZŐGAZDASÁGI NYERGESVONTATÓ

A Paul Nutzfahrzeuge GmbH az átalakított Agro-Mover mezőgazdasági teherautó https://gepmax.hu/hir/ketmotoros-man-a-nagy-teljesitmenyt-igenylo-munkagepeknek sorozatban a Mercedes-Benz, a MAN, és több más jármű átalakítása mellett 2019-ben IVECO Agro-Movert is készített, az IVECO Trakker 450 E6 (AD400T45WT / P) 4×4 alap típusból.

Az IVECO Agro-Mover https://gepmax.hu/hir/iveco-agromover-ujabb-mezogazdasagi-teherauto-a-piacon hajtását az FPT Cursor 13 típusú dízelmotor végzi. Ez a motor 12,9 literes, 6 hengeres, soros álló henger elrendezésű, névleges teljesítménye 325 kW, maximális nyomatéka 2140 Nm. A Cursor 13 dízelmotor turbófelöltős, és a HI-eSCR2 (AdBlue) rendszerrel teljesiti az Euro VI levegőtisztasági előírást.

A modern, kényelmes, klimatizált vezetőfülkével rendelkező IVECO Agro-Mover 4×4 összkerékhajtású, a tengelytáv 3800 mm, a gumiabroncsok méretjelölése 445/65 R22,5 elöl, 600/50 R22,5 hátul. A 12 vagy 16 fokozatú automatizált sebességváltóval 80 km/h maximális haladási sebesség érhető el. A jármű terhelésérzékelős hidraulikus rendszerrel, hátul négy kettős működésű hidraulikuskör-csatlakozóval, hárompont-emelőberendezéssel, TLT-hajtással, állítható magasságú mechanikus vonószerkezettel, egy K80 és kettő K50 vonógolyós csatlakozóval rendelkezik.

 

12. kép. MB Arocs panorámás hátsó kilátást biztosító vezetőfülkével (forrás: www.paul-nutzfahrzeuge.de)
12. kép. MB Arocs panorámás hátsó kilátást biztosító vezetőfülkével (forrás: www.paul-nutzfahrzeuge.de)

 13. kép. MAN TGS 18.510 4x4 BLS mezőgazdasági nyergesvontató félpótkocsival (forrás: www.profi.co.uk)
13. kép. MAN TGS 18.510 4×4 BLS mezőgazdasági nyergesvontató félpótkocsival (forrás:
www.profi.co.uk)

14. kép. IVECO Agro-Mover 4×4 mezőgazdasági nyergesvontató félpótkocsival (forrás: www.paul-nutzfahrzeuge.de)
14. kép. IVECO Agro-Mover 4×4 mezőgazdasági nyergesvontató félpótkocsival (forrás:
www.paul-nutzfahrzeuge.de)

 

Dr. Varga Vilmos SZIE, Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék, Gödöllő