fbpx

Így készítsd fel kombájnodat a téli tárolásra!

Írta: GÉPmax-2020/VI. lapszám cikke - 2020 december 20.

Az őszi betakarítási hajrát követően a kombájnok megkezdik szokásos hosszú téli pihenésüket. A szezon befejezésével bő 6-7 hónapos üzemszünet vár a gabona-betakarítógépekre. Finomhangolás-rovatunkban a tároláshoz és arra való felkészítéshez gyűjtöttük össze a legfontosabb tudnivalókat.

 

MOSÁS VAGY SŰRÍTETT LEVEGŐS TISZTÍTÁS

A tárolásra való előkészítés az alapos tisztítással kezdődik. A fiatalabb, korszerű elektronikával gazdagon felszerelt kombájnok tisztítása esetében számos ellenérvet lehet hallani, olvasni, a kombájnok szezonvégi mosásával kapcsolatban. Gyakori megoldás, hogy az ilyen korszerű típusokat csak sűrített levegővel tisztítják ki a betakarítás végén. A magasnyomású vizes mosásnak, illetve a sűrített levegős kifújatásnak is megvan a maga előnye és hátránya is. A levegős tisztításnak óriási előnye, hogy nem fog korróziót előidézni a csapágyakban, a szíjtárcsák környékén, de még az elektromos berendezéseknél, csatlakozóknál sem történik oxidálás. Ugyanakkor a tisztítási hatékonyságuk jóval gyengébb. Főleg őszi, sáros időszakok után elkerülhetetlen legalább a járószerkezeti és erőátvitelirészek alapos, melegvizes, nagynyomású mosása. Viszont cséplőszerkezeti elemeket és a motorteret inkább nagynyomású levegővel érdemes tisztítani. Ha a motorblokkon olajszivárgás/por keverékéből lerakódás van, és a sűrített levegő nem bír el vele, akkor a különböző – erre a célra szolgáló – oldószerekkel való kezelést követően itt sem lesz más megoldás, mint a nagynyomású mosás.

 

tisztítás
Főleg őszi, sáros időszakok után elkerülhetetlen legalább a járószerkezeti és erőátvitelirészek alapos, melegvizes, nagynyomású mosása

 

ADAPTEREK

A különféle adapterek, vágószerkezetek is kiemelt ápolást igényelnek. A különböző termény- és szármaradvány, illetve sárlerakódások miatt itt is elengedhetetlen a melegvizes mosás. A megkopott vágóasztal középre hordó csigát és adaptervályút fessük le, de ugyanígy tegyünk, ha a kukoricacső-törő adapterünk még fémlemezes szárosztó csúcsokkal és törőegység-burkolatokkal rendelkezik. Vannak egyes modellek, amelyeknél a meghajtóláncokat téli tárolás esetére ajánlott eltávolítani, és tisztítást követően külön olajfürdőben tárolni. A kijelölt kenési helyeken a fogaskerekek, törőhengerek csapágyazásánál zsírzással szorítsuk ki az elhasznált kenőanyagot, illetve a mosással bekerült vizet. Az adaptert a gyártó által biztosított tárolólábakkal alábakolva helyezzük el tárolásra, lehetőleg fedett helyen.

A CSÉPLŐ-, MAGLEVÁLASZTÓ-, MAGSZÁLLÍTÓ-RENDSZER TISZTÍTÁSA, ELŐKÉSZÍTÉSE TÁROLÁSRA

Minden olyan egységen, amelyik kapcsolatba kerül a terménnyel, terménymaradványok találhatóak, és ezek eltávolítása, kitisztítása fontos feladat. Ezek közzé tartozik a csigavályúk, magfelhordó elevátorajtók kinyitása, kifújatása, kijáratása, a magtartály kitisztítása. Az elevátorajtókat hagyjuk nyitva a következő használatig! Húzzuk ki az előkészítő asztalt, a rostát! Tehermentesítsük az ékszíjakat, viszont nem árt, ha fellazítás előtt bejelöljük a kifeszített helyzetüket, mert így új szezonra való felkészítéskor könnyebben újra feszíthetjük.

 

ékszíj
Tehermentesítsük az ékszíjakat, és bakoljuk fel a kombájnt úgy, hogy minimálisan emelkedjenek el a kerekek a talajtól

 

VEGYÜK KI AZ AKKUMULÁTORT!

Annak érdekében, hogy a nagy értékű akkumulátor élettartamát megóvjuk, tehermentesítsük az áramfelvétel alól, kössük le, és szereljük ki a betakarítógépből. A mai modern akksik általában már karbantartásmentesek, de ha még régimódi akkumulátorunk van, akkor tegyük meg, hogy a folyadékszintet ellenőrizzük, ha kell, pótoljuk a hiányzó mennyiséget, illetve töltsük fel időnként (árammal) az akkumulátort!

 

üzemanyag
Engedjük le a leválasztó szűrőben összegyűlt vizet!

 

ÜZEMANYAGTARTÁLY, PÁRAKICSAPÓDÁS

A régebbi, 80-90-es években gyártott kombájnok üzemanyagtankja még fémlemezes, de a mai, korszerű modelleknél már műanyag. A téli – gyakran párás – hideg időjárás alkalmával megnő a levegő páratartalma. Az éjszakai lehűlés során egy fémlemezes tartály meg nem töltött szabad terében, több mint 0,1 liter mennyiségű víz is kicsapódhat, amely megfagyva szintén eltömítheti az üzemanyagellátó-rendszerünket, és elkezd korrodálódni a tartály belső része. Ilyen lemezes tartályoknál ajánlott az üzemanyaggal való teletöltés tárolás előtt, így kiszorítjuk a levegőt. Műanyag változatok esetében is megjelenhet a pára, hiszen az éjszakai lehűlés során a gázolaj fölötti légpárnából újra és újra víz csapódik ki. Ott azonban le tudjuk engedni a vízleválasztó-szűrőn keresztül, amit tárolás előtt tegyünk is meg.

 

levegőszűrő
A motorlégszűrőknél a külső szűrőt takarítsuk ki, a belső szűrőt pedig cseréljük ki újra! Fotó: John Deere prospektus

 

A SZŰRÖKKEL IS TÖRŐDJÜNK!

A motorlégszűrőknél a külső szűrőt takarítsuk ki, a belső szűrőt pedig cseréljük ki újra. Így elkerülhetjük a külső pára hatására létrejövő „sarasodást”, ami miatt a szűrő betömődhet, és teljesen használhatatlanná válhat. A mai kombájnok jelentős hányada fel van szerelve klímaberendezéssel, amelynek ergonómiai és egészségügyi szempontból is fontos a tisztítása, fertőtlenítése. Először a kabinszűrőt kell kitisztítani, sűrített levegővel kifújatni a párologtatót, hogy a gombák ne tudjanak megtelepedni benne. A klímaberendezést időnként – havonta legalább egyszer – üzembe kell helyezni, ellenkező esetben fennál a veszélye hogy a hűtőgáz elszivárog.

 

adapter
Egy jó példa arra, hogyan NE tároljuk a kombájn adaptert!

 

TÉLI FOLYADÉKOK

Az ablakmosó-berendezés tartályát téli szélvédőmosó folyadékkal töltsük fel! Ellenőrizzük a fagyállót, de ne csak a hűtőfolyadék fagyállóságára gondoljunk! A fagyállónak van egy élettartama, amit nem tudunk mérni, ezért azt a kezelési utasításban megadott időn belül le kell cserélni, mert korróziógátló hatása ezt követően megszűnik.

 

KÍMÉLJÜK A KEREKEKET!

Mindenképpen bakoljuk fel a kombájnt úgy, hogy minimálisan emelkedjenek el a kerekek a talajtól. Egy ilyen gép 10-16 t közötti tömegű, és a leállást követően fél év múlva fogjuk használatba venni. A nagy értékű gumiknak nem tesz jót, ha hosszú ideig egy ponton terheljük őket, s mivel egy ilyen abroncs ma már milliós tétel, érdemes ennyi fáradtságot áldozni tehermentesítésükre.

 

klíma
Tisztítsuk ki a klímaberendezés szűrőjét, fújassuk ki sűrített levegővel a hűtőgáz-radiátort! Fotó: John Deere prospektus

 

A LEGFONTOSABB A MEGFELELŐ TÁROLÓHELY KIVÁLASZTÁSA

A tárolásra való felkészítést követően egyik legfontosabb feladat a téli pihenő megfelelő helyének kiválasztása. Tároláshoz kerüljük a gabona- és vetőmagtárolónak, vagy környékének kiválasztását, mert ezekben való tárolás, illetve az olyan zárt magtárak közelsége, amelyben szemestermények vannak, mindig magukban hordozzák a rágcsálók megjelenésének kockázatát. Ezek a kártevők a betakarítógépben megbújva az elektronikus vezetékekben, panelekben egy téli pihenő alatt jelentős értékű kárt okozhatnak. Kerüljük a zárt műtrágyatárolóban történő elhelyezést is, mert ott a levegő annyira korrozív, hogy megtámadja az elektromos csatlakozókat, vezetőket, berendezéseket! Minden szempontból a legoptimálisabb megoldás, a kereszthuzat-szerűen nyitott gépszínben való tárolás. Egyik nagy előnye, hogy kellemetlen huzatot eredményez, amit nem szeretnek a rágcsálók, és a gép sem fog rozsdásodni a párásodás miatt.

 

tárolás
Minden szempontból a legoptimálisabb megoldás, a kereszthuzat-szerűen nyitott gépszínben való tárolás

 

Amennyiben mégis egy teljesen zárt tárolóban telel át a gépünk, akkor sem lehetünk teljesen nyugodtak a rágcsálók miatt, ha nincs termény a kombájnunkkal egy légtérben. Rágcsálóriasztóval és a csapdákkal próbáljuk megvédeni gépünket a kártételtől! Amennyiben nincs lehetőség fedett tárolóban történő áttelelésre, tehát csak a szabad téri tárolás marad, akkor fontos, hogy legalább felülről – a téli csapadéktól – valamilyen formában megóvjuk gépünket. Bár a párásodás miatt nem a legjobb, de egyszerű és alacsony költségű módja a fóliával, vagy ponyvával való betakarás. Ha ez takaróanyag felületben korlátozottan áll rendelkezésre, akkor a legfontosabb a magtartály, a motortér és a fülketető lefedése. A takarófólia az időjárás viszontagságait kevésbé jól viseli, így érdemes a téli időszak alatt többször is ellenőrizni annak épségét.

Cikkünkben csak a legfontosabb általános teendőket foglaltuk össze a kombájnok téli tárolásával és arra való felkészítésével kapcsolatban, ezek mellett a konkrét típus kezelési utasításában megadott kritériumokat is alkalmazni kell.

 

Szerző: Farkas Imre