fbpx

Tanácsok használt traktor vásárlásához

Írta: GÉPmax-2020/VI. lapszám cikke - 2021 január 27.

A carinfo.hu adatai alapján évente átlagosan 2300–2800 használt traktor cserél gazdát itthon. A legtöbb tulajdonosváltás általában a téli, szezonon kívüli időszakban történik. Cikkünkben ahhoz szeretnénk tanácsot adni, hogy általánosságban mire figyeljen a gazda, ha már megvannak a potenciális jelöltjei, kiszemeltjei.

 

Itt is él a ,,jó” magyar szokás, az óratekergetés

Először is, még mielőtt bármi konkrét szempontra rátérnénk, le kell szögezni, hogy nem érdemes illúziókat kergetni. A hazai használttraktor piac – főleg kereskedői szinten – semmiben sem különbözik a jellegzetes magyar használtautó-kereskedelemtől. Mint ahogy a használtautó import is egy hatalmas üzletág, amelynek tagjai mindent elkövetnek annak érdekében, hogy minél hamarabb, minél nagyobb haszonnal értékesítésre kerüljön az adott jármű, ez a használt traktorok hazai piacán sincs másként. Ennek fényében próbáljunk minél alaposabban utánajárni annak, hogy az üzemóra-számláló valós értéket mutat-e, és a kiválasztott traktor mellett a kereskedő is megbízható legyen.

 

magnum traktor
Napjainkban már ritka az ilyen megkímélt példány a CASE IH Magnum legendásan megbízható első generációjából

 

Ellenőrizzük a rendszám alapján a gép adatait!

Ha már megvan a kiszemeltünk, az első és legfontosabb feladat, mielőtt szemrevételeznénk a gépet – amennyiben az rendelkezik magyarországi forgalmi rendszámmal – az ügyfélkapun keresztül elérhető elektronikus járműadat-szolgáltatási platformon való ellenőrzése. Ha a fényképes hirdetésben kitakart vagy nem olvasható a rendszám, akkor a telefonos előzetes egyeztetéskor, jelezve ellenőrzési igényünket, feltétlenül kérjük meg az eladót, hogy adja meg a forgalmi rendszámot. Ha megtagadja, álljunk el a további érdeklődéstől, bármilyen csábító is a hirdetés. Bár az elektronikus járműadat-szolgáltatási platform a mezőgazdasági erőgépek terén még nem rendelkezik olyan átfogó adatrendszerrel, mint a személyautóknál, és a műszaki vizsgákon is kevesebb kép készül a traktorokról, mint az autókról, de figyelmesen ellenőrizve mégis hozzá lehet jutni értékes adatokhoz.

 

rendszám
A rendszám alapján a járműadatszolgáltatási platformon ellenőrizzük az adatokat

 

Mindenféleképpen ellenőrizzük a gép maximum megengedett vontatmánytömegét fékkel és fék nélkül, hogy későbbiekben, akár az átírásnál vagy megvásárlás után az első közúti ellenőrzéskor ne érjen bennünket kellemetlen meglepetés. Ellenőrizzünk minden adatot, és külön figyeljünk a kiegészítő rendelkezésekre! Sajnos az üzemóraszám még nagyon hézagosan van nyilvántartva, talán csak az utóbbi 4-5 évben lett egyre rendszeresebb a vizsgahelyek mindegyikén ennek képi rögzítése, amelyet a mezőgazdasági vontatok és lassú járművek 5 éves műszaki érvényességi ideje is hátrányosan érint. Értelemszerűen az elektronikus járműadat-szolgáltatási platformon csak a hazánkban valamikor korábban forgalomba helyezett és véglegesen ki nem vont erőgépeket tudjuk ellenőrizni, a külföldről behozott, még nem honosított erőgépeket nem.

 

Indítás csak a motorblokk hőfokának tapintással való ellenőrzése után

Ha sikerült ellenőriznünk az adatokat, és mindent rendben találtunk, akkor jöhet a személyes megtekintés, és szemügyre vehetjük az eladásra kínált, számunkra szimpatikus erőgépet. Amennyiben a látvány elsőre nem tér el nagyon a képeken tapasztalttól, akkor még, mielőtt bármit csinálunk, az első dolgunk legyen, hogy kézzel megtapintjuk a motorblokkot. Ha bármiféle a megtekintést megelőző előmelegítés jelét érzékeljük tapintásra a motorblokk hőmérsékletén, akkor a további szemrevételezést és az eladó információit a gépről már jelentős fenntartásokkal kezeljük.

 

használt traktorok
A kínálat hatalmas, a döntés nem könnyű, de ne kapkodjuk el!

 

Az előzőleg előmelegített motor arra utalhat, hogy hidegen, egy-két napos állás után az indítás az elvárhatónál nehézkesebb. Ha a motort hidegnek találjuk, akkor még az indítás és a próbakör előtt vizsgáljuk körbe a gépet külsőleg, hogy nem látunk-e olajfolyást vagy -szivárgást a motornál, erőátviteli elemeknél, hajtott mellső tengelynél, véglehajtásoknál, kerékagyaknál, hidraulikus rendszernél. Amennyiben szemmel láthatóan túl tiszta a gép, és közvetlenül a szemrevételezés előtt volt magasnyomású mosóval tisztítva, úgy a szivárgások ellenőrzését hagyjuk az indítás, járatás és próbakör utánra.

 

Melegítsük üzemi hőfokra a gépet a próba során!

Hosszasan lehetne még a motor ideális üzemi jellemzőit taglalni, de egy indításnál, próbakörnél és járatásnál mindig a potenciális vevőjelölt fülére van bízva, mennyire tartja ideálisnak és egyenletesnek a motor járását, nyomatékrugalmasságát, illetve dinamikusnak a fordulatszám-változtatásra való reagálását. Fokozottan figyeljük az olajnyomást és a vízhőfok értékét és változását! Ugyanígy az erőátviteli egységek megfelelő működése is a vevő saját fülére van bízva, hiszen amennyi traktor, annyi sebességváltó, a hagyományos Powershifttől a CVT-váltóig más-más konstrukció.

 

olajszivárgás
Fordítsunk figyelmet a különböző olajszivárgásokra, és ellenőrizzük, azt mi okozhatja!

 

Ha rendellenes zajt hallunk, addig próbáljuk a gépet, amíg meg nem bizonyosodunk arról, mi lehet az oka. Ne kapkodjuk el a próbaköröket és a járatást, várjuk meg, míg üzemi hőfokra felmelegszik a motor és az erőátviteli elemekben az olaj, mert vannak rendellenességek, hibák, amelyek csak üzemmeleg állapotban jelentkeznek érzékelhető tünettel. Ne maradjon ki a hidraulikus rendszer, a hátsó függesztőművek, a TLT működésének, működtetésének ellenőrzése, illetve hajtott mellső tengely esetén a hajtáskapcsolás és nyomatéktovábbítás megfelelő működéséről való meggyőződés. Amennyire egy ilyen rövidebb próba során lehet, ellenőrizzük az elektronikus rendszert is, mert ma ennek az utólagos javítása is komoly összegeket emészthet fel.

 

gumiabroncs
A gumiabroncs állapota is árulkodhat többek között arról, hogy valós érték van az üzemóra-számlálón

 

A gumiabroncsok ellenőrzése

Ellenőrizzük a gumiköpenyeket, és itt ne csak a sérülések keresésére fókuszáljunk! Nagyon sok esetben árulkodnak az abroncsok arról, hogy a traktor milyen munkákban vett részt nagyobb arányban, mennyit dolgozott szállításban vagy szántásban. Ha újak vagy alig futottak az abroncsok, az mindig némi gyanakvásra ad okot, hiszen miért cseréli újra eladás előtt nem sokkal valaki az erőgépén a köpenyeket? Egy teljes abroncscsere hatalmas összeget emészt fel, főleg egy használt traktor árához viszonyítva, így az eladás előtt felszerelt új gumik azt sejtetik,  hogy vagy a valós üzemóra nem stimmel a gépnél, vagy azt akarják vele elfedni, hogy eddigi üzemóráinak zömében az átlagosnál erősebb igénybevételnek volt kitéve. A mellső tengelyek rendellenes kopása is elárulhatja, mennyit ballagott a barázdában a traktor, de utalhat nem megfelelő kerékösszetartásra is. Ellenőrizzük az abroncs DOT-jelölését, mert ebből plusz információt nyerhetünk!

 

vezetőfülke
Fordítsunk figyelmet a kezelőszervek elhasználtságának állapotára, ami árulkodó lehet

 

A fülkében a kezelőszervek állapota is árulkodó

A fülkébe lépve annak belső terét, kezelőszerveit szemrevételezve is sok apró jel utalhat arra, hogy mennyire reális számot mutat a traktor üzemóra-számlálója. Az eladásra felkészítő legalaposabb belső tisztítás és kozmetika sem tünteti el azokról a kezelőszervekről a kopásokat, karcolásokat, amelyek 10 ezer üzemóra után már érzékelhető mértékűek. Egy szövetes prémium ülés sarka nem foszlik el 6-7 ezer üzemóra után, és a pedálok műanyag borításának bordázata sem tűnik el ennyi munkában töltött idő alatt. Ugyanilyen árulkodó lehet a kormány állapota, vagy a lábtérnél a műanyag elemek sérülése is.

 

üzemóra
Az eladók sokszor külső polírozással és felnifényezéssel is próbálják csábítóvá tenni sok üzemórát szolgált erőgépüket

 

A külső sokszor sokat elárul, de megtévesztő is lehet

Egy traktor külső burkolatainak, fényezésének – legyen az műanyag vagy fémlemezes motorháztetővel, egyéb külső elemekkel szerelt – állapota sokat elárul arról, hogy a gépet az időszak nagy részében hol tárolták. Egy kimattult, sok helyen összerepedezett motorház, sárvédő és fülketető árulkodó jele annak, hogy a traktor az élete nagy részét „csillaggarázsban” töltötte. Természetesen amelyik eladó áldoz energiát arra, hogy piacképes és vevőcsalogató, bizalomgerjesztő külsővel csábítsa a vevőket, kis kozmetikával, polírozással, újrafényezéssel, a felnik újrafestésével számos árulkodó jelet el tud leplezni.

Rövid összeállításunkban természetesen csak a legáltalánosabb, legfontosabb momentumokat gyűjtöttük össze, amelyekre traktorvásárlás esetén feltétlenül figyelnünk kell. Ezek mellett a speciális erőgép-kategóriák, mint pl. a törzscsuklós nagytraktorok vagy a gumihevederes járószerkezetű erőgépek esetében további szerkezeti elemek igényelnek kiemelt figyelmet. Ugyanez elmondható a külön szegmensnek is tekinthető használt MTZ traktorok esetében is.

 

challenger
Türelemmel, körültekintéssel, megfelelő odafigyeléssel lehet olyan erőgépet találni amelynek a külső megjelenése a valódi állapotát tükrözi

 

Farkas Imre