Felkészülve a digitális kor kihívásaira

Az új Magnum nem teljesen új fejlesztés – a generációváltásnál a fő hangsúly az új arculaton, egy magasabb színvonalú vezetőfülkén és a digitális csatlakoztatási lehetőségeken volt. Alexander Conrad kipróbálta nekünk a piros amerikai traktort.

MODELLFRISSÍTÉS: ez év márciusa óta az új AFS Connect Magnum traktorokkal a kiválasztott kereskedőknél az Egyesült Államokban bemutatókat tartanak

A Case IH a Magnumot, a legnagyobb univerzális traktorsorozatát már ez év februárjában be‑mutatta új AFS Connect sorozatként a World AG Expo kiállításon, a kaliforniai Tulareben és vele egyidejűleg a Farm Machinery-Show mezőgazdasági gép‑kiállításon, Louisvilleben, Kentucky államban. A Case IH azon gépein használja az AFS (Advanced Farming Sys‑tem) logót, amelyek legalább előkészítéssel rendelkeznek a precíziós gazdálkodásra. A Connect kiegészítéssel el‑nevezett új sorozatban a fő hangsúlyt a valós idejű adatgyűjtés és -kezelés, valamint a termelékenységet fokozó új vezérlési koncepció integrálása kapta. Ehhez több hardveregységet átalakítottak, ami a traktorvezetőnek intuitívabb és hatékonyabb munkahelyet biztosít, és az új AFS Connect Magnum alakjában egyetlen gépben egyesíti a modern precíziós mezőgazdaság követelményeit. Sajnos nem volt lehetőségünk az új modell szántóföldi tesztelésére, és meg kellett elégednünk azzal, hogy a teszt‑pályán kipróbálhattuk.

FRISSÍTÉS STAGE V. SZINTRE

Az észak-amerikai Racine székhelyű gyárban (Wisconsin állam) készülő Magnum sorozat a korábbiakhoz hasonlóan kilenc különböző, 180 és 380 LE közötti modellt foglal magában – de nem mindegyik érhető el Európában. A négy kisebb, Európában nem értékesített Magnum motorja továbbra is egy 6,7 literes, hathengeres FPT motor (ami kissé eltérő konfigurációban a Puma és az Optum CVX modellekben is megtalálható), az öt nagy traktor ugyanakkor továbbra is a saját konszern által gyártott hathengeres, 8,7 l hengerűrtartalmú FPT Cursor 9-et használja, melynek maximális Boost teljesítménye 435 LE. A névleges fordulatszámot a mérnökök meghagyták 2000 min‑1 értéken. Az SCR technológia használatával a motor teljesíti az Észak-Amerikában megkövetelt Tier4final károsanyag-kibocsátási szabvány előírásait, az Európában értékesítésre szánt nagy traktorok azonban az új, szigorúbb Stage V. károsanyag-kibocsátási szabvány szerint készülnek. Így a Magnum AFS Connect modelleknél már nem találunk külső hűtöttkipufogó‑gáz-visszavezetést, a HI-eSCR2 rendszer azonban megmaradt. Az AdBlue befecskendezése a dízel-oxidációs katalizátor és az „SCR szűrő”-modul, valamint az ezt követő CUC tisztítószűrő között történik. A Cursor 9 egy megfelelően illesztett, átdolgozott VTG-turbófeltöltőt is kapott.

Technikai adatok

motor: FPT Cursor 9 hathengeres, 8,7 l hengerűrtartalom, 250 kW/340 LE 2000 min-1 fordulatszámon; 275 kW/375 LE maximális teljesítmény 1800 min-1 fordulatszámon; 301 kW/410 LE maximális teljesítmény Boost teljesítménynövelővel; 1671 Nm max. forgatónyomaték (1800 Nm Boost teljesítménynövelővel) 1400­1600 min-1 fordulatszámon; Tier 4i (Észak-Amerika) vagy Stage V. szint (Európa), az utóbbi HI­eSCR2 rendszerrel; üzemanyagtartály 678 l (CVXDrive: 617 l)

sebességváltó és TLT: opcionálisan 18/9 vagy 19/9 PowerDrive vagy fokozatmentes teljesítményelágazásos CVX-Drive; 50 km/h; hátsó TLT 1000 fordulat/min (opcionálisan 1000/540); front TLT opcionálisan 1000 fordulat/perc

függesztőszerkezet és hidraulika: max. emelési kapacitás hátul 11,7 t; elöl 4,1 t; 166 l/min axiáldugattyús szivattyú, opcionálisan 225 l/min vagy tandem szivattyúval 282 l/min

méretek és tömegek: tengelytáv 3,15 m; üzemtömeg kb. 12 850 kg (Rowtrac: 16 329 kg); max. megengedhető össztömeg 18 000 kg (Magnum Rowtrac: 24 500 kg)

listaár: még nincs meghatározva

Míg a Magnum 240 és 380 modelleket kizárólag a fokozatmentes CVX sebességváltóval értékesítik, minden más modell esetében választható a jól ismert Power Drive teljes terhelés alatt kapcsolható sebességváltó 18, ill. 19 fokozattal, a kívánt maximális sebességtől függően. A fokozatmentes CVX sebességváltó a 40 km/h sebességű változatban minden modellhez és az 50 km/h változatban opcionálisan kapható. A hátsó tengelyen gumihevederes járószerkezettel rendelkező hibrid modelleket továbbra is Magnum Rowtrac 340 és 380 néven kínálják, de csak 40 km/h sebességváltozatban, ugyanakkor a Premium modell csak CVX sebességváltóval kapható. Egy érdekes adat: három Magnum traktorból kettőt Észak-Amerikában adnak el, továbbra is terhelés alatt kapcsolható sebességváltóval. Nem lehet előre megjósolni, hogy Európában hasonló lesz-e a helyzet, mert itt a szállítási munkák és a közúti haladás nagyobb arányban szerepel a feladatok között, és a fokozat‑mentes sebességváltók előnyt élveznek. Tapasztalatunk szerint azonban erősen függ a gyártótól, hogy az ügyfelek melyik sebességváltó-változatot részesítik előnyben.

Egyébként a két fokozatú hátsó TLT is megmaradt – amelynél a fordulat‑szám váltásához még mindig ki kell cserélni a tengelycsonkot. Igény szerint rendelhető 1000-es fordulatszámú front TLT.

ISMERT ALVÁZ

Az alváz, a tengelyek és a kerekek nem változtak jelentősen. Akik a szántóföldön maximális tapadást akarnak elérni, lehetőségük van hátsó gumihevederes járószerkezettel rendelni – ez a Magnum Rowtrac.

A tengelytáv a korábbi modellekhez hasonlóan 3,15 m, és az üres tömegek, valamint a hasznos terhelhetőség is azonos. És még valami: a Case IH hű maradt a saját gyártmányú, egylengőkaros első tengelyhez, és nem tér át a soklengőkaros tengelyre – mint a legtöbb versenytárs.

A hidraulikus rendszer is megmaradt, ami még mindig korszerű: alapkivitelben az axiáldugattyús szivattyú kapacitása 166 l/min, opcionálisan 225 l/min. Akinek ez nem elég, az rendelhet Twin Flow tandemszivattyút, amely azután 282 l/min sebességgel szállítja az olajat. A maximális emelőerő hátul kereken 9 t, igény szerint több mint 11,5 t is szállít‑ható. A frontfüggesztés akár 4,3 t súlyú függesztett munkagépeket is megemel.

ÚJ ARCULAT, ÚJ VEZETŐFÜLKE

A traktorok optikai ismertetőjele első pillantásra a megújult hűtőrács. A traktor külseje sokkal agresszívebb formát kapott, mint az előző modelleknél, és hűen követi a 2016-os autonóm koncepciót – ahol az új Case IH-arculatot először mutatták be az Optum CVX modellel, 2015-ben. A motorház oldalán végighúzódó három csík formájában kivitelezett jelenlegi dizájn tartalmazza az előző logó AFS kezdőbetűit, de ki‑egészült egy piros ponttal, valamint a „Connect” felirattal, ami a traktor innovatív belső életére utal.

A vezetőfülkét belül teljesen átalakították, és az új követelményekhez igazították. Az előző sorozat vezetőfülkéjé‑ben is elegendő volt a helykínálat, de az ergonómia és a minőség terén új szintre emelték. Az új Luxury vezetőülés a márkát képviselő optikailag elegáns vörösbézs színekben, bőr kivitelben azt az érzést kelti, hogy a hosszú munkanapokat is kényelmesen és stresszmentesen lehet eltölteni a traktorban. Sok kezelő‑elemet, például az irányjelzőket és a világításkapcsolókat az autóiparból vettek át, és vonzó a megjelenésük. És még valami: átalakították az automata klímaberendezést, hogy a vezetőfülkében jobb légáramlást tudjanak elérni, és a szélvédő leolvasztás funkciójának hatását a hideg téli reggelen fel tudják gyorsítani. Egy másik újítás a vezetőfülkéből állítható külső tükrök, amelyek kiegészítésképpen egy gombnyomással teleszkóposan kihúzhatók. A vezetőfülkének nincsen B-oszlopa, így az ajtó teljes szélességben nyílik, ami megkönnyíti a beszállást. Inkább Észak-Amerikában van jelentőségük az oldalsó jelzőfényeknek, melyek idegentesttel érintkezve hátrafelé kitérnek. Egy másik számunkra nagyon érdekes eszköz volt az új transzponder, ami egy személyautó indításgátlójához hasonlítható, vezeték nélkül nyitja az ajtót, és behívja az adott felhasználó által mentett beállításokat a traktor termináljára, amíg a vezető fel‑mászik a vezetőfülkébe.

Rowtrac: hátsó gumihevederes járószerkezet a 340-es és 380-as modellekhez

A megjelenési forma az Optum sorozat továbbfejlesztése, és egy alapfelszereltséghez tartozó frontkamerával bővült

Ezt a régi motorháztetővel, de már új vezetőfülkével rendelkező prototípust is megnézhettük

A traktor elejének lefelé megnyújtott formája helyet biztosít a nagy hűtőpaneleknek – ez jellemzően Magnum

Pillantás az elektronikusan vezérelt VTG turbófeltöltőre

A Magnum az Egyesült Államokban továbbra is a Tier 4 final szintnek megfelelő konfigurációval, míg Európában a Stage V. kibocsátási szabvány előírásainak megfelelő kialakításban közlekedik


A függesztések és az emelési kapacitás terén éppen olyan kevés látható és érezhető különbség található, mint...

  ...a hidraulikus teljesítménynél. Sajnos a spártai TLT-kialakítás is megmaradt

A félig aktív vezetőfülke-rugózást átalakították, elsősorban azért, hogy a hirtelen ütéseket még enyhébbre tudják tompítani. Mivel csak a tesztpályán próbáltuk ki a traktort, ezen a ponton sajnos még nem tudjuk értékelni a rendszer szántóföldi eredményességét.

A LEHETŐ LEGJOBB HÁLÓZATI KAPCSOLATOK

Ezenfelül az AFS Connect Magnum sorozatnál – amely szeptember 5-től Németországban is elérhető –, ahogy a neve alapján várható, a digitalizálás és a hálózati kapcsolatok állnak az elő‑térben. A gyártó amerikai marketingje szerint a Connect modellekkel a Case IH történetében az adatmenedzsment és a termelékenység teljesen új korszaka köszönt be a mezőgazdaságba – ami való‑színűleg sok gazdálkodó nagy örömére a távdiagnosztika keretében azt eredményezi, hogy a gyakran idegölő szoftverfrissítések mostantól kezdve már a múlté lesznek.

Az érintőképernyős formában kialakított új, 12 coll méretű nagy AFS Pro 1200 képernyő összeköttetési pont az összes kommunikációhoz a traktor, a munkagép, a vezető, valamint a külső Farm-Management rendszerek között.

A monitor a vezető látóterében, a multifunkciós kartámasz meghosszabbításában elhelyezve közvetlen nap‑sugárzás esetén sem tűnik sötétnek, és mindig könnyen olvasható. A képernyő a jobb elhelyezés érdekében az előző modellhez hasonlóan elfordítható, és az érintés mellett kiegészítésképpen az encoderen, a kartámaszba központilag beépített forgatható érintőkapcsolón keresztül működtethető. Az A-oszlopon található új LCD képernyő, ami szintén színes, áttekinthető módon mutatja az összes fontos motor- és sebességváltó adatot, sebességet és töltöttségi szintet.

A Case IH továbbra is a saját gyártmányú, egylengőkaros elsőtengely-kialakításnál maradt

A rugózást biztosító hengerek majdnem függőleges elhelyezkedésűek

A félig aktív vezetőfülke-rugózást a szántóf öldi munkákhoz tovább optimalizálták

A vezetőülés Luxury változata lehetővé teszi az elfordítást 40 fokkal. A bőrborítás most vörös-bézs színű

A vezetőfülke teljes kezelőfelületét átalakították


A kormánykerék műszerfala új dizájnt kapott, és lehetővé teszi a vezetőfülke jobb szellőzését

A munkavilágítás billenőkapcsolók segítségével váltható, a monitoron programozható két fényszóró-kombináció közül lehet választani


A több tárolóhely és palacktartó minden bizonnyal nem csak az észak-amerikai ügyfelek kívánsága

Mindkét képernyő megfelelő módon, a vezető látóterében helyezkedik el. Az AFS 1200 Pro érintéssel és forgatható érintőkapcsolón keresztül egyaránt működtethető

ANDROID OPERÁCIÓS RENDSZER

AFS Vision Pro a Case IH új vezérlési koncepciójának neve, amely nyílt adatcserét tesz lehetővé a gépek, a Farm-Management rendszerek és a külső partnerek között. Az adatátvitelhez egy 4G-modem került a traktorra, ami az összegyűjtött adatokat a mobilhálózaton keresztül a felhőbe küldi. Az ügyfélnek minden esemény során meg kell őriznie az adatok feletti rendelkezési jogot, és neki kell eldöntenie, hogy milyen információkat, mikor és hol, kivel oszt meg.

Az új vezérlési koncepció, amely egy android operációs rendszeren alapszik, lehetővé teszi a traktorvezető számára, hogy a traktort egy eddig ismeretlen módon saját egyéni elképzelései szerint konfigurálja. Így például maximálisan hat hidraulikacsatlakozó tetszőleges elrendezésben programozható, ami a traktor hátulján feleslegessé teszi a tömlők áthelyezését. Ehhez végül még a kartámasz első részében lévő megvilágított billenőkapcsolók is megváltoztatják a színüket, a kiosztásnak megfelelően. További hidraulikacsatlakozók vagy más funkciók is megadhatók az új multifunkciós joystickon vagy a kar‑támaszon található négy kiegészítő, számozott nyomógombon. Az AFS Pro 1200 Screen ugyancsak képernyőként szolgál két, alapfelszereltséghez tartozó vezetési segédeszköz számára, egy kamera formájában elöl a hűtőrácson, valamint a bal oldali oszlopon, a vezető‑fülke hátsó részén. Két további kamera integrálható kiegészítésképpen a rend‑szerbe, ami különösen a túlméretezett, nagy függesztett munkagépek esetén nagyon előnyös.

A terminál, ami Bluetooth segítségé‑vel összekapcsolható az okostelefonnal, az összes eszköz kommunikációs központja. A sorvezető rendszer is a terminálon keresztül működik, miután az AFS Vector Pro Receiver helymeghatározó vevőegységet felszereltük a vezetőfülke tetejére. A korrekciós jel mobil-, rá‑dió- vagy műholdas hálózaton keresztül érhető el, az RTK folyamatosan 2,5 cm jelpontosságot tesz lehetővé.

A rendszer a gépnek küldött adatokat a házon belüli Case IH Voyager formátumban tudja feldolgozni, de kezeli a gyártótól független XML-adatokat is. A terminálon található USB port továbbra is lehetővé teszi a hagyományos adat‑átvitelt pendrive használatával. A Case IH megkülönbözteti a traktor adatait és a szántóföldi adatokat, bár a szántóföldi adatokat általában a munkagép gyűjti, ill. ott van az alkalmazás szempontjából nagyobb jelentősége. Ehhez minden Magnum AFS Connect modell fel van szerelve ISOBUS-csatlakozási lehetőséggel, ami gyártótól függetlenül gördülékeny kommunikációt biztosít az összes függesztett munkagéppel. Így az AFS Section & Rate Control segítségé‑vel minden ISOBUS-kompatibilis szán‑tóföldi permetezőgépnek elküldhetők a táblatörzskönyv adatai, ez alapján a permetezőgép képes a korábban, az adott igényeknek megfelelően meghatározott mennyiségeket önállóan alkalmazni, és elkerülni a dupla kijuttatásokat.

Az új AFS Connect traktorok emellett lehetővé teszik egy alkalmazás segítségével a pillanatnyi helyzet és a terminál összes információjának valós idejű megosztását az okostelefonnal, a tábla‑géppel vagy az asztali számítógéppel az otthoni irodában. A munkagép adatait, valamint a Magnum aktuális képernyő‑jén található adatokat ezáltal minden hozzáféréssel rendelkező személy a világ bármely pontjáról megnézheti egy működő mobilkapcsolaton keresztül, ami a problémák korai észlelésére és a hibák megelőzésére szolgál. Ez valószínűleg az elengedhetetlenül szükséges mértékűre csökkentheti a szerviztechnikusok által a szántóterületre megtett hosszú utakat. Ugyanígy a szoftverfrissítéseket is elvégezhetik a kereskedők egy meglévő mobilkapcsolat segítségével, helytől függetlenül. Ehhez azonban a járművezető aktív hozzájárulása szükséges.

A gyártó törekvése, mely szerint természetesen az a legfontosabb, hogy a vezérlés egyszerű és intuitív legyen, a Case IH-tapasztalattal rendelkező vezetők esetében teljesül. Az új munkatársak számára, ahogy más márkák esetében is, hasznos lehet a termékkel kapcsolatos oktatás.

És természetesen szükség van némi betanulási időre, mielőtt az ember traktorvezetőként az új Magnum traktort az egyéni igényeinek megfelelően testre‑szabottan be tudja állítani, és az új AFS Vision Pro koncepció összes lehetőségét meg tudja „tapasztalni”. A jövőben az AFS Connect technológiát először a Steiger és a Quadtrac sorozatra, majd ezt követően az Axial-Flow kombájnokra is kibővítik.

MEGVILÁGÍTOTT: a traktoron természetesen nagy teljesítményű LED-fényszórók találhatók

Az előző generáció öröksége a Shuttle-kar az irányváltó kapcsolásához és a menetirányváltáshoz

Összegzés

Az új AFS Connect Magnum sorozattal a Case IH nagy lépést tett előre a hálózati kapcsolatok kialakítása és a munkagépek között a gyártótól függetlenül valós időben folytatott kommunikációval megvalósuló nyílt adatcsere terén. Ezenfelül nagyon jó benyomást kelt a kiváló minőségű anyagok felhasználásával kialakított és modern vezérléssel rendelkező veze­tőfülke. Az alvázat, a sebességváltót és a motort átvették az előző modellből, és a Cursor 9 motor Stage V. európai környe­zetvédelmi besorolásnak való megfelelés kivételével nem végeztek átalakításokat – ami egyeseknek csalódást okozhat, ha nagyobb motorteljesítményt vagy nagyobb kerekeket vártak. Ugyanakkor: az erősebb Case IH gyártmányú standard traktorokkal kapcsolatos kérdésünkre beszélgetőpartnereink kicsit elmosolyodtak. Tehát kí­váncsiak lehetünk, hogy a jövőben milyen meglepetéseket tartogatnak? Az biztos, hogy a Steiger és a Quadtrac törzscsuklós kormányzású modelljei valamikor megje­lennek AFS Connect generációként.

Alexander Conrad

no