fbpx

CLAAS DOMINATOR 105

Írta: GÉPmax-2020/V. lapszám cikke - 2020 december 04.

– Egy kombájn, amely 40 éve arat a magyar földeken

Minden veterán korú kombájnnak megvan a maga története, amely egy ilyen országban, mint a miénk még több fordulópontokkal tűzdelt, mint bárhol máshol.

 

 

A cikkünk tárgyát képező CLAAS DOMINATOR 105 kombájnnál sem volt másként, az eddigi életútjának elmúlt 4 évtizedében. A betakarítógép pályafutásának fontosabb állomásait, és idei felújításának főbb mozzanatait Szabó András gazdálkodó, a kombájn jelenlegi tulajdonosa osztotta meg velünk.

 

Az idei felújítást követő, első bevetésen
Az idei felújítást követő, első bevetésen

 

Hol szolgált a kombájn mielőtt Önökhöz kerül?

A 80-as évek legelején a KSZE Szekszárdi Kukoricatermelési Rendszer közreműködésével kerül beszerzésre az egyik taggazdaságába, a Tolna megyei Nak település termelőszövetkezetébe. Itt szolgált és aratott minden évben egészen 1994-ig, amikor a gazdaság eladó sorba küldte a betakarítógépet, ekkor vásároltuk meg gazdaságunkba, az 5,1 méteres munkaszélességű gabonavágószerkezetével és a hazai gyártású KLADO FKA 601M kukoricacső-törő adapterével együtt. A kombájnban még az eredeti motorja volt ekkor, a hazai gyártású Rába M.A.N. D2156 HM6. Még mindig ez a dízelmotor hajtja meg, ennyi év után is, bár egy felújításon a korábbi években már átesett.

 

Szabó András, a kombájn tulajdonosa
Szabó András, a kombájn tulajdonosa

 

Mennyi munkával teltek Önöknél a kombájn első évei?

Az első 10 évben évente 700-800 hektárról takarított be terményt, zömmel bérszolgáltatás keretében. 2005-ben a kombájn a nagybátyám gazdaságába került, ott már sokkal kevesebb terület aratásával birkózott meg, évente kb. 70-80 hektáron dolgozott. Öt éve került vissza hozzánk, de már csak nosztalgiából, hobbi szinten évente 10-15 hektárt arattam vele. Idén a felújítást követően már 60 hektárt takarítottam be eddig, mivel adaptereit egy békési gyártású, 6 soros behúzócsigás napraforgó betakarító adapterrel bővítettem.

 

A felújítás előtti állapot
A felújítás előtti állapot

 

Korábban milyen tapasztalata volt a kombájn üzembiztonságával kapcsolatban?

Általában a betakarítás megkezdését egy hónapos műszaki felkészítés előzte meg, melynek keretében részletes átvizsgálásra került a betakarítógép, és a szükséges kenések karbantartások mellett, azokat az alkatrészeket, amelyek elhasználódásának állapota veszélyeztetné a szezonban történő folyamatos munkát. Ilyenkor kb. 300-400 ezer forintba került a felkészítés éves szezononként, de ez nem számít jelentős összegnek ilyen feladat során. Amennyiben a felkészítést, minden szezon előtt alaposan, szakmailag körültekintően végrehajtottuk, akkor veterán kora ellenére, a 60 hektárt meghibásodást nélkül betakarította.

 

Balra a felújítás előtt, jobbra pedig már a befejezését követően
Balra a felújítás előtt, jobbra pedig már a befejezését követően

 

Az idei jelentősebb felújítás keretében milyen javításokat végeztek a gépen, és körülbelül mennyibe került?

A kérdés második részével kezdve a választ, idén a 40 éves kombájn komolyabb felújítása kb. 650-700 ezer forintba került. A szokásos szezonális felkészítésen túl kicseréltük az ékszíjjak 90%-át, a teljes gép elektromos rendszerét újravezetékeltük, és teljes olajcserét hajtottunk végre. A cséplődobot, a variátort, az utóverőt, a magyar gyártmányú szecskázót, ürítő csigát is újracsapágyaztuk. A tisztítórendszer új rostatoldatot kapott. A felújítás alkalmával több időt, pénzt és energiát áldoztunk a kombájn külsőjére, hogy lehetőségekhez mérten valamennyire megközelítse a kombájn megjelenése a 40 évvel korábbi fényét. A sérült burkolatokat megjavítottuk, a hiányzókat pótoltuk. Eredeti Hella hátsó lámpákkal szereltük fel, az új mellső fényszórókat pedig a Lexion kombájnon alkalmazottal egyezőre cseréltük.

 

 Az alkatrészek tisztítása
Az alkatrészek tisztítása

 

Az újra fényezés előtt csiszoláson, felületkezelésen esett át a kombájn, és eredeti CLAAS zöld színárnyalat kerül kikeverésre az újra festéshez. A gyári felíratok pótlásában Gyenei Sándor barátom segített.

Biztosan nagyon sok olvasót érdekel milyenek egy ilyen veterán korban lévő CLAAS DOMINATOR 105-össel az üzemeltetési tapasztalatok területteljesítmény és üzemanyag felhasználás tekintetében. Megosztaná velünk ezeket?

Őszibúza betakarításban szalmaszecskázóval üzemeltetve, egy 7-7,5 tonnás hektáronkénti átlagtermésű területen 16-18 l/ha az üzemanyag fogyasztás, 3,5 t/ha termésátlagú napraforgóban, hektáronként 10-11 liter. Kukorica betakarításban, a 6 soros adapterrel 18-20 l/ha fogyasztás tapasztalható. Területteljesítmény tekintetében egy gyengébb hozamú, 4,5-5 tonnás átlagtermésű őszibúzában 15-16 hektáros napi teljesítményt lehet elérni, míg egy magasabb, 6-8 t/ha termésátlagúban ugyanezen érték műszakonként 10 hektár.

 

 Balra a felújítás előtt, jobbra a felújításon átesve
Balra a felújítás előtt, jobbra a felújításon átesve

 

Végezetül arra szeretnék kitérni milyen nehéz egy ilyen korú CLAAS DOMINATOR-hoz alkatrészt beszerezni?

Annak ellenére, hogy a betakarítógép korban már a negyedik X-nél jár, és egy rendkívül régi széria, az AXIÁL Kft. dombóvári telephelyéről nagyon sok alkatrész be tudunk szerezni hozzá, hiszen a későbbi DOMINATOR generációkkal több komponense kompatibilis. A nagyon típusspecifikus alkatrészeket, az évtizedekkel korábban ilyen betakarítógépeket üzemeltető, volt szövetkezetek elfekvő készleteiből pótoltuk. Rendelkezünk egy bontott kombájnnal is, amelyet néhány esetben – ha használható az alkatrésze – donorként alkalmazunk. Ugyanígy a kukorica adapter specifikus alkatrészeit is két bontott FKA 601 kukoricacső-törő adapterből pótoljuk, de ahhoz is sok új alkatrészt lehet még beszerezni.

 

Szerző: Farkas Imre