A bálázó adja a parancsokat

Borítókép

Egy rövid tesztben egy Krone Comprima bálázó és egy Fendt 724 Vario traktor segítségével márkától függetlenül próbálhattuk ki a TIM terhelésszabályzó rendszert, és élveztük az automatizálás nyújtotta kényelmet.

MÁRKAFÜGGETLEN: a Krone egy Fendt traktorral kombinálva megmutatta nekünk, hogy a TIM-rendszer két gyártó között is működik

Lassan lendületbe jönnek a dolgok: az ISOBUS 3. kategóriájú alkalmazás, vagyis a TIM (Tractor Implement Mangement) rendszer képes a gyártótól függetlenül működni. Eddig ez elsősorban egy adott gyártón belül volt lehetséges, mint pl. a NewHolland BigBaler 1290 szögletes bálázóval és a NewHolland T7 vontatóval végzett tesztünkben (traction 2019/1; időközben márkafüggetlen). „Az eszköz vezérli a traktort” működési elv esetében egy gyártóktól független ISOBUS-megoldásról van szó, melynél a függesztett munkagép bizonyos traktorfunkciókat vezérelni tud. A két gép egymás között adatcserét folytat. A munkagép saját maga határozza meg a feladatait, és a megfelelő vezérlési parancsokat továbbadja a traktornak.

A Krone és a Fendt vette a bátorságot, és ezzel a TIM tematikával próbálkozott közösen – mindketten a traktor+körbálázó járműkombinációra fordítva elsősorban a figyelmüket. A TIM-rendszert 2018 nyarán búzaszalmában teszteltük, érdeklődéssel vártuk, hogy meggyőzzön minket. Előbb azonban a Krone Comprima technikát szeretnénk röviden bemutatni.

EGY KEREK TÖRTÉNET

A Krone több mint 40 éve gyárt körbálázókat – akkoriban minden a KR 180 modellel kezdődött. Az utána jövő években következett a Round-Pack és a VarioPack, majd 2007-ben a Comprima sorozat, amelyik a 2018-as modellévre kisebb újításokkal bővült. A bálázó külső arculata is megújult, az új burkolatnak és a munkafényszóró-rendszernek köszönhetően. A burkolat alatt is történtek változások: a Krone továbbra is a 2150 mm széles, vezérlés nélküli EasyFlow rendfelszedőt alkalmazza. Újak azonban a V-alakban elrendezett ujjak a rendfelszedőn – a takarmány jobban eloszlik, és a terhelési csúcsok csökkennek. A rendfelszedő mögött található az 530 mm átmérőjű rotor. 26 vagy 17 egyedi biztosítású kés aprítja a szalmát. Fóliázó nélküli bálázó esetén alternatív lehetőség a továbbítórotor, ami teljes mértékben kés nélkül működik.

A kések cseréjéhez vagy eltömődés esetén a késtartó hidraulikusan leereszthető, de nem húzható ki oldalra. A késcsoport-kapcsolás az alapkivitelhez tartozik; opcionálisan ez hidraulikus, és a traktor vezetőfülkéjéből működtethető.

A teszt során a Comprima V 180 XC bálázót használtuk 1,80 m maximális bálaátmérővel és változó bálakamrával. A kamrában látható a jól ismert NovoGrip gumiszövetes-keresztrudas tömörítőrendszer – egy háromrétegű végtelenített gumi-szövetszíj, keresztrudakkal. A változókamrás bálázókban két ilyen heveder van, az egyik elöl, a másik hátul.

A teszthez egy Comprima V 180 XC bálázó állt rendelkezésünkre

Vontatóként egy Fendt 724 Vario szolgált. Aktiválva volt a TIM-rendszerhez

A 2018-as modellévben a Krone V-alakban rendezte el a rendfelszedőn lévő ujjakat. Az EasyFlow a korábbiakhoz hasonlóan vezérlés nélküli marad

A henger előtt az XCut rotor működik, választhatóan 17 vagy 26 behelyezett késsel

Összetéveszthetetlen a NovoGrip gumiszövetes-keresztrudas tömörítőrendszer. A változókamrás bálázóban egyszerre kettő is van belőle

 

A kötözéshez használható a régóta jól ismert hálós kötözés vagy az opcionális fóliakötözés palástfóliával.

A KRONE MEGOLDÁSA

Fókuszáljunk a Comprima sorozatra! Alapvetően az összes gép felszerelhető utólag a TIM-rendszerrel vagy ez közvetlenül gyárilag is megrendelhető. A bálázó-bálacsomagoló kombináció esetén csak egy szoftveraktiválás szükséges – műszakilag a gépekben minden rendelkezésre áll. A fóliázó nélküli bálázókon van egy kiegészítő szenzor a bálakidobón. A vezérlő számítógép is a gépen marad; és szintén megkapja a TIM-aktiválást.

A Krone gépek és a traktor közötti TIM-alkalmazáshoz eddig csak a Fendt és a Deutz-Fahr traktorok voltak használhatók. A TIM-aktiváláson kívül előfeltétel a fokozatmentes sebességváltó – ez a Fendt esetében standard. A traktoroknak ezenkívül rendelkezniük kell egy ISOBUS traktorterminállal és elektromos hidraulikacsatlakozásokkal. A Krone reméli, hogy rövid időn belül, ill. középtávon további traktormárkák fognak tanúsítványt kapni. Ehhez az AEF (Agricultural Industry Electronics Foundation) teljes igyekezettel fejleszti az egységes szabványokat, hogy még több gyártónak lehetőséget teremtsenek a csatlakozásra. Elsősorban az a kérdés, hogy a traktorgyártók kiterítik-e a lapjaikat, és átadják-e a funkciókat egy eszközöket készítő „idegen” gyártónak; végül is, kívülről avatkoznak be a BUS-rendszerbe. A mezőgazdasági termelő számára nyilvánvalóak az előnyök: az eszközeit márkától függetlenül választhatja ki, és már nincsen ráutalva egy-egy teljes sorozatot kínáló gyártó „elszigetelt megoldásaira”.

Műszaki adatok

rendfelszedő: 2,15 m széles, vezérlés nélküli; 6 mm-es dupla ujjak, hullámformában elrendezve; manuálisan állítható magasságú, a rendleszorító az alapkivitel részét képezi

vágórotor: 530 mm átmérő, 3 sorban elhelyezkedő dupla ujjak, V-alakú elrendezés; késcsoport-kapcsolás 26 (42 mm) vagy 17 (64 mm), egyedi késbiztosítás

bálakamra: változó, 1,0-1,8×1,2 m bálaméret, NovoGrip keresztrudas anyagszállító rendszer

méretek & tömegek: 5,29×2,61×3,15 m, üzemtömeg; kb. 4550 kg, 2 egyszeres működésű+szabad visszafolyás

németországi nettó listaár: Comprima V 180 XC tesztváltozatban 62 835 euró; TIM opció 655 euró

Ha a bála elérte a kívánt méretet, akkor megkezdődik a háló adagolása, majd automatikusan kinyílik a bálakamra hátsó fedele

A zárást maga a bálázó veszi át. A traktorvezetőnek nem kell erről gondoskodnia

A TIM-rendszerhez szükséges egy aktiválás a vezérlő számítógéptől4A bálakidobóba utólag is felszerelhető egy szenzor, ami megadja a jelet a hátsó fedél automatikus bezárásához


A bálakidobóba utólag is felszerelhető egy szenzor, ami megadja a jelet a hátsó fedél automatikus bezárásához

FENDT – COMPRIMA VEZÉRLÉS

Ha az alapvető követelmények a fent leírtak szerint teljesülnek, akkor a szükséges beállításokat elég gyorsan el lehet végezni az ISOBUS terminálon. Ehhez először a traktoroldalon a Comprima számára engedélyezni kell a TIM-alkalmazást. Ezután meg kell találni a bálakamra hátsó fedeléhez tartozó hidraulikacsatlakozót, majd aktiválni kell. A helyes alkalmazás biztosítása érdekében további parancsokat is követni kell, melyek megfelelően fel vannak sorolva. Ha van olyan előfeltétel, ami nem jelölt zölddel, akkor nem nyomhatjuk meg a „Play” gombot, és a rendszer nem indul el. „Minden zöld” jelzés azt jelenti: most átadom a bálázónak a vezérlést. Ehhez egyszerűen csak induljunk el előre, és aktiváljuk a tempomatot!

A Comprima V 180 XC változó bálakamra elkezd megtelni. Esetünkben a bálák átmérőjének kb. 150 cm-nek kell lennie. Ha a bála elérte ezt a méretet, akkor a bálázó jelzést ad a traktornak a fékezésre, így a gép végül leáll. Ha a gépkombináció álló helyzetben van, akkor megkezdődik a háló vagy a fólia adagolása. Amikor a bálázó jelzi, hogy a kötözés készen van, akkor utasítást ad a traktorról a hidraulikus munkahengernek a bálázó hátsó fedelének kinyitására. Hangsúlyozzuk: a vezetőnek eközben semmit sem kell tennie. A bála most elhagyja a bálakamrát, és a bálakidobón lévő szenzor ezt regisztrálja. A hátsó fedél automatikusan bezáródik. Ezután a gép megkérdezi a járművezetőt, mert jogilag nézve a járműszerelvény nem indulhat el automatikusan. Ez biztosítja, hogy induláskor egyetlen személy sem sérül meg, aki az álló járműhöz lépett, ill. a gép nem tud cselekvésképtelen járművezetővel továbbmenni – és balesetet okozni.

Az ISOBUS terminál jelzi, hogy a hátsó fedél bezárult. A vezetőnek ilyenkor ki kell választani a haladási irányt, aktiválni kell a tempomatot kiválasztó gombot, gázt kell adni, és elindítani a tempomat automatikát – a folyamat ezzel elölről kezdődik.

Rendben, azt még értjük, hogy ki kell választani a megfelelő irányt, és induláskor a Fendt joystickját a tempomathoz jobbra kell fordítani, de az már rejtély számunkra, hogy a mentett tempomat aktiválása miért ugrik ki minden alkalommal; azonban már a kötözés ideje alatt aktiválható – és a következő bálázási ciklusban aktív marad. A menetirány is egyszerűen megadható az irányítókarral. A traktorvezető azonban bármikor teljes egészében átveheti az irányítást, pl. ha egy rend utolsó métereit vagy a maradékot még be szeretné bálázni. Ezenkívül akkor is elindulhat, ha a hátsó fedél még nincs teljesen zárva.

A TIM-RENDSZER ELŐNYEI

A TIM-rendszer elsősorban azért előnyös a traktorvezető számára, mivel a munkafolyamatok lépéseinek automatizálása tehermentesíti őt, a feladata a munka felügyeletére és az indításra redukálódik. A háló adagolása és a hátsó fedél kinyitása már nem az ő feladata. Másrészt gazdasági előnyei is vannak a TIM-rendszernek a körbálázók esetében, mivel a hatékonyság növekszik. Emellett a bálák formája is egységesebb, mert a bálázó a kívánt méret elérésekor pontosan megáll. Egyforma lesz a bálák átmérője és megközelítőleg azonos a tömörsége. Ez előnyökkel jár a logisztikában (egymásra rakhatóság és szállítási tulajdonságok), és a potenciális vásárlóknak állandó minőséget biztosít.

Összegzés

A TIM-rendszer a Fendt és a Krone között meglepő módon első csapásra jól működik. Ha megértjük a logikát, amire a TIM-rendszer épül, akkor a menürendszerrel sem lesz bajunk. Ne feledjük, hogy a vontató mindig az optimális időpontban – tehát akkor áll meg, amikor a körbála elérte a kívánt méretet.

Ezután automatikusan történik a háló adagolása, a kötözés és a bála kidobása. Ezt követően a traktorvezetőnek csak a járműszerelvényt kell újra önállóan mozgásba hoznia. Ehhez még viszonylag sok lépésre van szükség (biztonsági szempontok), amelyeket azonban a kötözéskor kényelmesen elő lehet készíteni.

a traktorvezető tehermentesítése

egyforma bálák

márkától független vezérlés

automatizált folyamatok–még bonyolult az aktiválás a megállás után (a Fendt traktorban)

eddig csak Fendt és Deutz Fahr traktorokkal használható

Az ISOBUS menüben található egy almenü rész a TIM-alkalmazáshoz

A traktor oldaláról aktiválni kell a megfelelő hidraulikacsatlakozót

Figyelembe kell venni a további funkciókkal kapcsolatos előfeltételeket

Kezdődhet a bálázás. A bála tervezett átmérője 1,5 m

A bála elérte a megadott átmérőt – megkezdődik a háló adagolása

A bálakamra nyitott hátsó fedele látható a terminálon

Alexander Brockmann

no