fbpx

Bálaszállító pótkocsik

Írta: GÉPmax-2020/IV. lapszám cikke - 2020 augusztus 29.

Széles kínálat, importból és itthonról

Az elmúlt 1-1,5 évtizedben jelentősen kibővült a speciális bálaszállító-pótkocsik kínálata. Cikkünkben a hazai szinten népszerű, 2-3 tengelyes, forgózsámolyos kormányzású konstrukciók kínálatát tekintettük át.

A mögöttünk hagyott közel 10 évben jelentősen megváltozott a hazai gazdaságokban a bálaszállítás logisztikájának technikai háttere. Egyre kevesebbszer találkozunk az utakon a régi, 30-40 éves, egykori hazai vagy NDK-s gyártású billenő, illetve fixplatós pótkocsikból, házilagosan kialakított bálaszállító járműszerelvényekkel. Ezekre az oldalfaluktól megfosztott öreg pótkocsikra zártszelvényes hegesztett vagy fa keretet szereltek, és így alkalmazták sok évtizeden keresztül itthon a bálák szállítására. Mondanunk sem kell, hogy az ilyen szállítóeszközök bálaszállítási feladatokra közlekedési szempontból messze voltak a biztonságostól, és szállítási kapacitásuk is szűkös volt. Sajnos hosszú időszakon keresztül jelentős piaci rés volt a speciálisan bálaszállításra tervezett pótkocsikból, de az elmúlt néhány évben a helyzet sokat változott pozitív irányba. Nagy piaci űrt töltöttek be az egymás után megjelenő bálaszállító-pótkocsik, amelyek nagyon hamar népszerűek lettek itthon, és előnyére változtatták meg a bálaszállítási technológiát.


A hazai piac kínálatának legnagyobb hányadát a lengyel import modellek teszik ki

Napjainkban már hatalmas kínálatból választhatják ki a gazdák a kapacitásuknak és bálázójuk méretének megfelelő speciális bálaszállító-pótkocsit, sőt számtalan opcióval is kiegészíthetők ezek a szállítóeszközök. Ma már több nagy munkagépgyártó kínál a hazai piacon különböző teherbírású és rakfelületű bálaszállítókat.

Itthon a két-, illetve háromtengelyes kivitelű, forgózsámolyos változatok a legnépszerűbbek, ezek a stabilitás és a minél nagyobb raktérkihasználás érdekében általában alacsony építésűek (rakfelület-távolság a talajtól: 11001250 mm), alacsony átmérőjű, kisnyomású, talajkímélő abroncsokkal szerelt kerekekkel, parabola-laprugós lengéscsillapítású tengelyekkel készülnek. Több gyártó kínál hagyományos egytengelyes vagy tandem futóműves, kisebb szállítási kapacitású verziókat is, de ezek itthon kevésbé terjedtek el. A bálaszállító-pótkocsik felépítménye általában 3-5 mm vastag acéllemezből készül. A felépítmény mellső és hátsó részén állítható szögű támasztó-határoló keret található, amelyek eltávolíthatók, vagy a pótkocsi tárolásakor ráhajthatók a rakfelületre. A hazai kínálat kb. 30-40%-a bővíthető rakfelülettel rendelkezik. Ezek általában hátrafelé 900-1200 mm hosszúságban kihúzható rakfelület bővítések, teleszkópos megoldással. A típus kiválasztásánál érdemes a növelhető rakfelületű változatokat előnyben részesíteni, mert ezekkel az eltérő bálaátmérőhöz vagy szögletes nagybálák esetén többféle bálázók által készített bálaméretekhez is könnyű igazodni. A rakfelület bővítés mértéke a legtöbb modellnél – csapszegfuratos megoldással – több fokozatban állítható. Természetesen az oldalsó, hidraulikusan mozgatható rakományrögzítő kerettel szerelt változatoknál értelemszerűen nincs lehetőség a rakfelület bővítésére. A plató szélessége modelltől függően, általában 2400-2500 mm között van, igazodva az EUROPALLET szállításhoz. A legáltalánosabb méretű, 9,52 x 2,5 m rakfelületű bálaszállító-pótkocsival 1,25 méter átmérőjű hengeres nagybálákból általában 30 db szállítható biztonságosan. Amenynyiben csomagolt bálákat is szállítani kívánunk a speciális pótkocsival, akkor érdemes olyan modellt előnyben részesíteni, amely profilozott, lekerekített oldalsávokkal rendelkezik, mert ezek megvédik a fóliázott bálákat a trélerről történő lecsúszástól anélkül, hogy felsértenék azokat.


Nagyon fontos szempont a rakfelület magassága a talajtól


A rakományrögzítő keret gyors biztonságos bálarögzítést valósít meg


Szögletes nagybálák szállítására legideálisabb a rakományrögzítő kerettel szerelt bálaszállító pótkocsik

Nagyon sok modell felszerelhető már olyan szélső rakományrögzítő elemekkel, amelyek a bálaszállítás mellett más darabáruk, illetve zsákos vagy ládás csomagolású anyagok, termények szállítására is alkalmassá teszi a pótkocsit. Nagyon sok gazdaságban használják például a szálastakarmány-szállítás mellett big-bag zsákok vagy különböző térfogat-kapacitású faládákba betakarított zöldség és gyümölcs szállítására.


A kínálat jelentős része bővíthető rakfelülettel rendelkezik – fotó: hb-brantner.at


A rakfelület szélessége modelltől függően, általában 2400-2500 mm között van, igazodva az EUROPALLET szállításhoz – fotó: joskin.com

A kocsik vázszerkezete rendeléstől függően lehet festett vagy tűzi horganyzott kivitelű, de vannak olyan modellek, amelyek csak utóbbival elérhetőek alapfelszereltségen. A speciális bálaszállító-pótkocsik többsége már elő van készítve a bálák hevederrel való rögzítéséhez, de kiválasztáskor figyelni kell arra, hogy a hevederek csatlakozására az adott típusnál milyen elosztásban és mennyi ponton van lehetőség. Ma már több típus rakfelülete hátrafelé bővíthető, így amennyiben a teherbírása engedi, alacsonyabb sűrűségű, nagyobb térfogatú bálákból többet lehet velük szállítani, hogy a terhelhetőségét jobban ki tudjuk használni. A szögletes nagybálázás egyre nagyobb térhódításával szinte minden bálapótkocsi-gyártó felvett a kínálatába kétoldali, hidraulikusan nyitható rakományrögzítő kerettel szerelt változatokat. Az ilyen konstrukciókkal külön kézi hevederes rögzítés nélkül, könnyen, gyorsan, biztonságosan rögzíthetők és szállíthatók a szögletes nagybálák. Maximális vontatási sebességük általában 25-40 km/h, de vannak 60-80 km/h, sőt ettől még kicsivel magasabb megengedett maximális sebességű verziók. A hosszú váz és rakfelület, illetve nagy tengelytávolság jellemző ezekre a szállítóeszközökre, ezért a közlekedésbiztonság fokozása érdekében két oldalt a rakfelület szélén fényvisszaverő prizmákkal szerelik fel a pótkocsikat, alatta pedig aláfutásgátlókkal próbálják csökkenteni az esetleges balesetek súlyosságának kockázatát.


Egyre több bálaszállító pótkocsinál tűnik fel az opciós felszereltségi választékban olyan tétel, mint pl. a kézmosótartály és szappantároló. Külön rendelésre több gyártó hátsó vonófejet és tömlőcsatlakozásokat is kínál a bálaszállító pótkocsikhoz, de az ilyen méretű járművekből álló szerelvényeknek, a hazánkban megengedett közúti hosszúsági határértékek a legtöbb esetben nem igazán adnak lehetőséget két bálaszállító pótkocsi együttes használatához. A bálaszállító pótkocsik a hazai előírásoknak megfelelve általában kétkörös légfékrendszerrel rendelkeznek, de sok gyártó, illetve forgalmazó ettől eltérő igények kielégítését is megoldja.

Táblázatunkat áttekintve az is kitűnik, hogy a hazai kínálatban a lengyel import nagyon meghatározó. Nem meglepő ez, hiszen ár/érték arányuk nagyon kedvező, és konstrukciós kialakításban, illetve felszereltségben minden olyan kiegészítő rendelkezésre áll, amelyet a nyugati importból származó modellekhez kínálnak a gyártók. Elmondhatjuk, hogy jelentős a hazai gyártásból származó kínálat, a lengyel import modellek mellett a honi piac másik meghatározó részét ezek képviselik.

Néhány szóban végül az árakról. A gyártók, illetve a hazai forgalmazók árral megjelölt hirdetései alapján a lengyel behozatalból származó modellek eladási ára – mérettől, megengedett össztömegtől és felszereltségtől függően – nettó 3-4,5 millió Ft között mozog, míg a hazai gyártású típusok nettó ára kb. 4 milliónál kezdődik. A német import modellek viszont nettó 5-5,5 milliónál indulnak. Az oldalsó, hidraulikusan mozgatható rakományrögzítő kerettel szerelt változatok természetesen ettől jóval drágábbak, egy hazai gyártású változat pl. nettó 10 millió forintba kerül.


Csomagolt bálák szállításához érdemes olyan modellt választani, amely profilozott, lekerekített oldalsávokkal rendelkezik – fotó: conow-anhaengerbau.de


A rakományrögzítő kerettel szerelt verziók bár drágábbak, de gyorsaságban és biztonságban az előnyük jelentős mértékű – fotó: kroeger-nutzfahrzeuge.de


A biztonság fokozása érdekében oldalsó aláfutásgátló több modellnél rendelkezésre áll már – fotó: wielton.com.pl

 

Farkas Imre