Állja a megpróbáltatásokat

A sok alternatíva ellenére a szárzúzó gépekkel végzett munkák továbbra is széles körben elterjedtek. A hármas kombináció, mint a Müthing MU-Pro sorozat, hatékony munkavégzést biztosítanak.

Függetlenül attól, hogy egyre több alternatíva áll rendelkezésre a kukorica- és a repceterületek szárzúzására, ill. mulcsozására – például a késes hengerek a kompakt tárcsásboronák előtt vagy önállóan használva a traktor előtt –, egyre több gazdálkodó használ szárzúzó gépeket a szántóterületén, és növekvő mértékben alkalmazzák őket a köztes növényekben és a gabonatarlókon. Természetesen a szántóföld tisztántartása széles alkalmazási terület jelent, és nem elhanyagolható. A kommunális munkák végzése ugyanígy elképzelhetetlen a mulcsozók nélkül. A gyártók közül ezen a területen a Soest székhelyű Müthing vállalat specialistának számít, 8,6 m széles hármas kombinációjával az egyik legszélesebb szárzúzókínálattal büszkélkedhet a programjában.

NAGYOBB TERÜLETEKEN: 8,6 m munkaszélességgel a pillangókombináció meglehetősen nagy teljesítményre képes

Még a nagy porfelhőben is felismerhető az MU-Pro sorozat elülső-hátsó kombinációja, ami egy új MU-Pro/F Vario hátsó szárzúzóból és egy MU-Pro Vario front szárzúzóból áll. Ezzel a kombinációval eltolt kialakításában repcetarlón végeztük el a tesztet.

A LEGMAGASABB IGÉNYEK KIELÉGÍTÉSÉRE

Az MU-Pro Vario sorozat a Müthing felső kategóriás termékcsaládja, melyet tartós használatra terveztek. Professzionális használatra készült bérvállalkozók és olyan nagygazdaságok számára, amelyek sok szárzúzásra váró területtel rendelkeznek.

A biztos működést egyrészt a nagy szilárdságú finomszemcsés S700MC acélból készült erős burkolat garantálja, ami alacsony súlyáról és nagy szilárdságáról ismert. Másrészt a burkolatba alapkivitelben kopóbetéteket csavaroznak, és a külső szélek alatt kopásálló csúszótalpak helyezkednek el.

A szárzúzó központi eleme a 204 mm-es átmérőjű rotor. Belső csapágyak és átnyúló csapágyperselyek védik a tengelyt a károsodásoktól. Az M-szárzúzó kalapácsokkal együtt a hatékony átmérő 470 mm. A kalapácsok a rotoron kettős spirálban helyezkednek el. A Müthing közlése szerint ez egyenletes, nyugodt, vibrációmentes mozgást biztosít. Valamennyi szárzúzó kalapács 1 kg súlyú, és speciális acélból öntött. Törés esetén egyszerűen kicserélhetők. A szerszámtartók tangenciálisan helyezkednek el a rotoron. Ellenkésként a Vario vágósín szolgál. Kézzel fokozatmentesen állítható, és jelentősen befolyásolja az aprítás mértékét. Egészen új az a lehetőség, hogy az ellenkések pozíciója – a traktor vezetőfülkéjéből nagyon kényelmesen – hidraulikusan változtatható. Emellett két pozícióban úgynevezett cápauszonyok vannak rögzítve – közel a vágósín után és a rotor felett. Ezek a rövid szecskázólécek másodszor is a rotorhoz vezetik a hosszú terményrészeket. A rövidre vágott anyagrészek azonban átcsúsznak az átvezető részen.

Az anyagáramlást követve végül eljutunk a támasztóhengerhez, melynek átmérője 244 mm. Elsősorban a mélységtartást biztosítja. Ehhez a magassága fokozatosan állítható. A mulcsozott anyag általában lazán elterítve a henger mögé kerül úgy, hogy a henger ne nyomja meg az anyagot. A köztes növények így pl. jobban megszáríthatók. Mivel azonban a támasztóhenger hátrafelé is mozgatható, a szerves anyag a henger elé is lehelyezhető, amin a henger átgurul. A tesztünk során a henger a talajba nyomta a kihullott repcemagokat, hogy még jobban kelésre kényszerüljenek. A támasztóhenger egy speciális Müthing alkatrészbe van beágyazva – ez a Starinth támasztóhenger-csapágy. Egy labirintustömítés védi a teljes élettartamra kenőanyaggal ellátott csapágyat. Ezenkívül a hengerhez egy sárkaparó is tartozik, ami a henger felett helyezkedik el, és a hengert tisztítja. A sárkaparó a henger helyzetétől függően állítható.

A hátsó szárzúzók kompakt módon, 2,80 m külső szélességre csukódnak össze

400 LÓERŐS ENGEDÉLY

A pillangókombináció meghajtása a traktor TLT 1000 fordulatszámáról történik. A rotorok ilyenkor 2140 min-1 fordulatszámon forognak. A szöghajtómű integrált szabadonfutóval rendelkezik, ami védi a traktort és a rotorokat is. A hajtóműtől a hajtáslánc kifelé a szíjtárcsára megy tovább, majd onnan a rotorra. Az öt szíj automatikus szíjfeszítéssel rendelkezik, ami állandó, erőzáró átvitelt biztosít. Mindkét hátsó szárzúzónak saját hajtóműve van, amelyek egymás mögött helyezkednek el. Az első hajtómű összeköttetésben áll a hátsóval. A hátsó kombinációhoz 400 LE a megengedett meghajtóteljesítmény. A front szárzúzó megengedett maximális teljesítménye 220 LE.

  1. Az M-kalapácsok spirál alakban helyezkednek el a 204 mm-es rotoron, a hatékony átmérő nagysága 470 mm
  2. Az M-kalapácsok az alapfelszereltséghez tartoznak, a tömegük 1,1 kg. Opcionálisan Y-kések is kaphatók
  3. Az elnevezésben található „Vario” rész a vágósínekből származik. Felár ellenében ez hidraulikusan állítható
  4. Egy hátsó szárzúzó egység munkaszélessége 3,2 m. A lengő felfüggesztésnek köszönhetően alkalmazkodnak a terephez
  5. A támasztóhenger csapágya egy csillagkontúr segítségével elfordulásmentesen ágyazódik be a függesztésbe
  6. Opcionálisan a zúzott anyag lehelyezése elé is csatlakoztatható, így a mulcsozott anyag lazán elterítve jobban meg tud száradni

Műszaki adatok

keret: 8,60 m teljes munkaszélesség; 2,80 m-es front szárzúzó két függesztőhellyel és 56 cm oldalirányú eltolással; hidropneumatikus talajnyomás-mentesítés

rotor: 204 mm átmérő, 470 mm hatékony átmérő 1,1 kg súlyú M-szárzúzó kalapácsokkal (elöl 24, hátul 56), 2140 min-1 fordulatszám, Vario ellenkések

tartozékok & egyebek: 240 mm-es támasztóhenger, sárkaparó, Starinth csapágyazás, csúszótalpak, kopásálló betétek, cápauszonyok, lengő lamellák

méretek és tömegek: front 3,0 m hátsó szárzúzó 2,85 m szállítási szélesség; üzemtömeg front 1,4 t, hátul 3,6 t; max. 400 LE hajtóteljesítmény

listaár (plusz áfa): 49 500 EUR+10 580 EUR a pillangókombináció alapkivitelben

 

  1. Az MU-Pro Vario sorozathoz tartozó lengő lamellák egyszerű kivitelben kaphatók. Opcionálisan egy további, kevés biomasszához tervezett védőelem is kapható
  2. A speciális paralelogramma kinematika később, az összecsukásnál a két szárzúzó egység leengedését és ezzel alacsonyabb szállítási magasságot biztosít
  3. Az MU-Pro/F Vario két szöghajtóműve egymás mögött helyezkedik el. A hajtóművek szabadonfutói védenek a túlterheléstől
  4. A fedélzeti hidraulika rendezetten és jól védetten, a középső tartórészen helyezkedik el. Két manométer mutatja a hátsó szárzúzók talajnyomásának tehermentesítését
  5. Elöl jól látható a front szárzúzóhoz tartozó, kiegészítő manométer. Ez az utólag felszerelt MU-SOFA rendszer része, amit a Müthing a fronthidraulikához kínál
  6. A két függesztőszerkezetnek köszönhetően a front szárzúzó nagyon rugalmasan használható. A traktor mögé függesztve akár 56 cm-re is jobbra tolható
  7. Körülbelül 850 motorfordulatszámmal és 12 km/h munkavégzési sebességgel jó szárzúzási eredményt kaptunk (a kép jobb oldalán, balra a megmunkálatlan terület látható)
  8. A táblavégi forduló előtt kényelmes a szárzúzó-kombináció egyszerű kezelése. Mindössze egy hidraulikacsatlakozás biztosítja a kiemelést

PILLANGÓ HÁTUL

A gép szélessége a külső széleken mérve 9 m; a gyakorlati munkaszélesség 8,6 m. Ugyanakkor a két szárzúzó darabonként 3,20 m széles. Összesen 56 szárzúzó kalapács helyezkedik el a rotorokon, tehát oldalanként mindegyiken 28.

Az egységek egy paralelogramma rendszeren keresztül középen vannak felfüggesztve. Összecsukáskor a szárzúzók kinematikailag szabályozottan lesüllyednek, így alacsonyabb gépmagasságot tesznek lehetővé. Ezzel betartható a 4 m alatti szállítási magasság. A szállítási szélesség egyébként csak 2,85 m (hátul). Leszerelve az MU-Pro/F Vario összecsukott állapotban, helytakarékosan tárolható a csarnokban – ez nagyszerű. Ehhez a négy támasztólábat el kell helyezni a függesztőszerkezet alatt.

Az egymás mögött elhelyezett meghajtók miatt a hajtásláncok és a függesztőkarok eltolt helyzetben lesznek. Ugyanakkor a két szárzúzó egyvonalban, párhuzamosan dolgozik. 3,6 t üzemtömeg esetén sok terhelés érné a támasztóhengert. Ezért használják az MU-SOFA hidropneumatikus talajnyomás-szabályozást. A tehermentesítés fokozatmentesen hidraulikusan végezhető. A keret fő részén rendezetten és védetten helyezkednek el a nitrogéntartályok, valamint a teljes hidraulika. Két manométer jelzi a rendszer nyomását.

VÁLTOZATOS FELÉPÍTÉS

A front szárzúzó már hosszabb ideje szerepel a Müthing programjában. A két függesztőszerkezetének köszönhetően frontfüggesztésű és hátsó függesztésű változatként egyaránt használható. A hajtómű ennek megfelelően két TLT-bemenettel rendelkezik. A rugalmasságának köszönhetően 95 lóerőtől kis traktorokra önmagában is függeszthető. Ráadásul az MU-Pro Vario hidraulikus oldalra tolással is rendelkezik. Így dolgozhat közepén a traktor előtt/mögött vagy 56 cm-rel oldalra tolva. A traktor például a tábla szélének tisztántartása érdekében ilyenkor szilárd talajon haladhat.

Az MU-Pro Vario négy különböző munkaszélességben kapható – 2,5/2,8/3,0 és 3,2 m. A mi járművünkre a 24 kalapácsos 280-as változat volt elöl felszerelve, melynek üzemtömege kb. 1,4 t. Ez kb. 40 cm átfedéssel jól illeszkedik a két hátsó szárzúzó közé, és a 3 méteres teljes külső szélességének köszönhetően probléma nélkül részt vehet a közúti forgalomban. A front szárzúzó MU-SOFA talajnyomás-szabályozó berendezését a Müthing a legtöbb traktorra utólag fel tudja szerelni.

ALKALMAZÁS

Körülbelül 12 km/h sebességgel és 850 motorfordulatszámon dolgoztunk egy learatott repcetáblán. A szármaradványok és néhány gyom összezúzása mellett a szívóhatásnak köszönhetően a terménymaradványok, a kihullott repcemagok és a föld is felvehető és a talajba keverhető. A hátra helyezett támasztóhenger végül elegendő talajzárást biztosított a kihullott repcemagoknak.

A táblavégi fordulónál az egyszerű kezelés volt meggyőző, melyet a hátsó géphez egyetlen hidraulikacsatlakozóval oldottak meg. Aki akarja, a teljes folyamatot beprogramozhatja a táblavégi fordulást segítő automatikába. Ha bizonyos szakaszokon vagy ék alakú kisebb területeken a hátsó szárzúzók közül csak az egyikre van szükség, akkor a másik kiemelhető.

Összességében a gazdálkodónak három kétkörös hidraulikacsatlakozót kell csatlakoztatnia. A karbantartási munkákhoz minden kenési pont jól meg van jelölve, és bármelyik alkatrész leszerelése nélkül szabadon hozzáférhető. A hátsó szárzúzó géphez a központi kenés talán jó lehetőség lenne, de jelenleg még nem áll rendelkezésre.

Összegzés

A Müthing vállalat az MU-Pro/F Vario és MU-Pro Vario modellekkel erős kombinációt mutat be. A 8,6 m szélességű kombinációt elsősorban nagygazdaságok és bérvállalkozók számára tervezték. Az eltolható kialakításnak köszönhetően a tengelyterhelés értékeit sem lépi túl a gép. A Vario vágósínnel a szárzúzás foka egyedileg beállítható. Ehhez egy hidraulikus vezérlés is rendelkezésre áll – ez kényelmes és gyors. A táblavégi fordulás egyszerűen, kézzel irányítható. Mivel a front szárzúzó két függesztési hellyel rendelkezik, minden probléma nélkül felszerelhető kisebb traktorok hátuljára, amelyek ezután át tudják venni a táblaszélek tisztítási feladatait. A szárzúzási eredményünk repcénél teljes egészében helyettesíteni tudta az első tarlóhántást.

a mulcsminőség beállítása

kompakt méretek szállítás során

könnyű kezelhetőség

nincs központi kenési rendszer

Alexander Brockmann

 

no