fbpx

105 év tradíciói a Challenger gépek megoldásaiban

Írta: Szerkesztőség - 2011 július 17.

1890-ben az amerikai Benjamin Holt és Daniel Best különféle gőztraktorokkal kezdett el kísérletezni a mezőgazdasági használhatóság elérése érdekében. Külön-külön, saját vállalataikban dolgoztak, miközben lassan mindketten a lánctalpas traktorok és a benzinhajtású traktormotorok megalkotásának úttörőivé váltak.
A gőzhajtású motorok akkoriban még hatalmas méretűek voltak, így a traktorok gyakran megrekedtek a puha termőföldben, amikor is a gépek kiszabadítása akár több napig tarthatott. Ezzel kapcsolatban, a vontatógép földdel érintkező felületének növelése érdekében Benjamin Holtnak az ötlött az eszébe, hogy a kerekeket lánctalpra cseréli le. Holt első lánctalpas traktorát 1904. november 4-én mutatták be. A gép hamarosan a tulajdonos Kaliforniában található stocktoni üzeme mellett szántotta a puha talajt. Sikerét már ekkor előre megjósolták. A további tesztek elvégzése után az első „csúszómászót” a szántás idejére a Holt család birtokára szállították, majd nem sokkal ezután Holt bejegyeztette a „Caterpillar” védjegyet.

1925-ben a Holt Manufacturing Company és a C. L. Best Tractor Company egyesült, és létrejött a Caterpillar Tractor Co. vállalat. Az évek során számos fejlesztést vezettek be. Ennek alapjaként 1931-ben elkészült az első dízelmeghajtású traktor, amelynek sikerét jól mutatja, hogy a cég 3 éven belül Észak-Amerika legnagyobb dízelmotorgyártója lett. A kezdetekhez képest számtalan újítás: a mechanikusról a hidraulikus vezérlésre való áttérés; nyomatékelosztók; számítógépes felügyelőrendszer; bolygóműves „Power Shift” váltómű; differenciál-kormánymű; elektronikus motorfordulatszám-vezérlés; táblavégi forduló; Autoguide műholdvezérlésű kormányzás és még sok-sok más jellemzi a technikai fejlődést.
A Challengert a szabadalmazott Mobil-trac rendszerrel 1987-ben mutatták be. A Mobil-trac kiváló tapadást biztosít, alkalmazásával a traktor még kevésbé süllyed meg, és kevésbé tömöríti össze a talajt, valamint a költségek csökkentése és a mezőgazdasági termelékenység növelése érdekében sokoldalúságot biztosít – így jelentett hatalmas előrelépést.

     

Napjainkban az új Challenger MT700C és MT800C szériájú traktorok viszik tovább a tradíciókat – hét modellel, 269 Le-től 570 Le névleges motorteljesítményig. A sorozatban gyártott traktorokat mindmáig jórészt kézi munkával állítják össze. Mindegyik berendezés az USA Minnesota államában található Jacksonban készül, a Caterpillar és az AGCO szoros együttműködésében.
A markáns forma és a strapabíró technika mára okkal emelte kultikus rangra a hevederes modellt. Világrekordokat állított fel tárcsázásban és vetésben egyaránt, sarkkutató expedíciók és afrikai arab útépítők használják extrém zord körülmények között. 21 éves gyártási idejével pedig messze ez a rangidős a gumihevederes traktorok történetében.
A márka 2008 végén mutatta be Olaszországban, az EIMA kiállításon a robusztus hevederes C szériás traktorjait, amelyekből azóta Magyarországon is értékesített.
A nagy motorteljesítményt igénylő felhasználók többsége általában vontatási feladatok elvégzésére keres igazán hatékony és gazdaságos gépet. Ezért a kardánhajtást és a hárompontfüggesztést mint rendelhető kiegészítőt és nem mint alaptartozékot kínálja az MT800C-s sorozatnál a gyártó.
Az MT865C a maga 510 lóerejével a legnagyobb motorteljesítményű hevederes traktor, amelyre a kormányozható III/IVN kategóriájú hárompontfüggesztés felszerelhető.

    

Teherbírását tekintve is kimagasló; a függesztőmű 14 tonna emelési kapacitással rendelkezik, és szállításhoz lengéscsillapítással is el van látva. Ez a traktor „súlyos egyéniség”, hiszen cirka 24 tonna önsúllyal rendelkezik, illetve 1250 liter üzemanyagot képes magával vinni, akár 40 km/h sebességgel. Így ez a rendszer hosszú ideig biztosítja a gép CAT® C18 ACERT™ 18,1 literes motorjának a terheléstől függően változó, óránkénti 60 és 100 liter üzemanyag-szükségletét.
A Challenger szakemberei jól tudják, hogy ekkora teljesítményt uralni és kezelni is kell – mind közúton vonuláskor, mind pedig a szántóföldön. Ennek érdekében számos felhasználóbarát funkcióval látták el az MT865C-t, amely az új technológiák révén alaposan leegyszerűsíti a gépkezelő feladatát.
A fülkébe való bejutás két lépésben hajtható végre; először a motortér mellett és a járószerkezet felett lévő fellépőn elhaladva kell a fülkéig eljutni, majd a fülkeajtó onnan nyitható.
Utunk közben az áramtalanító főkapcsolóval, az olajszint nívópálcával és a hűtőfolyadékszint ellenőrzővel találkozunk.
Belül a sofőrt a kormánykeréken a gép elejéről már ismerős új Challenger logo fogadja. A kormánykerékről vezérelhető audiorendszernek csak a helye van kialakítva, mivel az Európában forgalmazott modellekbe ez nem rendelhető.

Rögtön feltűnik azonban, hogy a kidolgozás minősége, az illesztések pontossága elsőrangú. Valódi fotelben foglalhatunk helyet, az ülés és a pótülés tömése kellően kemény, így hosszabb távon sem kell derékzsibbadástól tartani. Az óriási fülke gond nélkül képes hosszú távon 2 személynek komfortos munkakörnyezetet biztosítani. A fülkebelső megtekintéséhez szükség esetén akár 3 személy is kényelmesen el tud férni, természetesen csakis a gép álló helyzetében. A kezelőülés jobb oldalán található széles, könyöklős vezérlőkonzol könnyedén áttekinthető, a kapcsolók, vezérlőszervek nagyok, a piktogramok jól leolvashatók.
A C szériás fülke a legújabb generációs, 178 mm-es, színes kijelzős Tractor Management Centre (TMC)-rel van ellátva. A színes folyadékkristályos kijelző az ergonomikusan megtervezett TMC könyöktámasz elején kap helyet. A képernyő helyzete beállítható, hogy a jó láthatóság minden körülménynél biztosított legyen. A TMC kijelző több mint egy képernyő; egyben a TMC vezérlőrendszernek is integrált eleme. A vezérlőrendszer magyar nyelven tájékoztatja a gépkezelőt az aktuális eseményekről, beállításokról és gépadatokról. Az eszköz egy forgatható kiválasztótárcsát és 15 nyomógombot tartalmaz a monitor körül; az ISOBUS 11783-as szabványú vezérlést messzemenőkig kielégítve így munkaeszköz-vezérlő monitorként is alkalmazható, nem beszélve a videójel-fogadási képességéről.
A képernyőn nyomon tudjuk követni a motor állapotát, a váltó helyzetét, a kihelyezett pótvezértömböket, a pillanatnyi fogyasztási és terület adatokat, az átlagos fogyasztási és területadatokat, a teljesítményvezérlést, a képernyő-beállítást, a táblavégi fordulóprogramozást, az öndiagnosztikát, a hevederfeszességet, a hárompont függesztőművet.

Munkaeszközeinkhez el tudjuk tárolni az optimális gépbeállításokat, majd azt a következő használatkor egy gombnyomásra elő tudjuk hívni. A váltót a Caterpillar mérnökei kifejezetten a hevederes felhasználáshoz tervezték. A hajtásrendszer terhelés alatt váltható, 16 előre- és 4 hátrameneti fokozattal ellátott osztóművet, népszerű nevén a „full powershift” váltót tartalmazza, amely a TMC könyöktámaszon elhelyezett váltókarról, az előző modellből jól ismert módon vezérelhető. A C szériánál viszont a táblavégi fordulót aktiváló nyomógomb kapott helyet a fel- és leváltó gombok alatt. A gyakorlati használat során kitűnő választásnak bizonyul a gázpedál fojtópedálként való alkalmazása, ami „padlógáz” esetén lecsökkenti a motorfordulatszámot a TMC-n beállítható értékig: ennek minimuma a 1200 1/perces fordulatszám.
A még jobb kezelhetőség érdekében a kihelyezett hidraulikakörök vezérlőinek tetején úszóhelyzet-reteszelők kaptak helyet, ezzel segítve az összetett munkaeszközök még tökéletesebb működtetését. A hidraulikavezérlőktől balra találjuk a teljesítményvezérlés kapcsolót, amely automatikusan szabályozza a motorfordulatszámot és a váltó működtetését, annak érdekében, hogy maximálisan biztosítsa a produktivitást és a gazdaságosságot.
A kezelők mostantól két eltárolt motorfordulatszám-beállítást tudnak kiválasztani (amelyek a „One Touch” táblavégiforduló-vezérlőben szintén elérhetőek), hogy biztosítsák az állandó munka- vagy fordulási sebességet. A kezelők ezen kívül biztosan díjazzák az új fülkeszellőztető rendszert, valamint az éjszaka még tökéletesebb kilátást biztosító új tervezésű mellső lámpatestrendszert.

Az MT865C magabiztosan fogja a terepet; a differenciálkormányzás szinte minden akadály legyőzésére képessé teszi a gépet, közúton pedig a Challengerre jellemző biztonságot garantálja, és stabilan fordul. A tapadás „szemtelenül” jó, nagyon sokára és csak finoman kezd jelentkezni a hevedercsúszás. Egy „izmosabb” munkaeszközzel, avatott kezekben a 30”-os, 762 mm széles extrém hevederrel a gép teljes teljesítménye kiaknázható.
A Challenger talán új névnek tűnhet egyes mezőgazdasági területeken, de aki tájékozódik a márkával kapcsolatban, annak számára nyilvánvalóvá válik: a Challenger 105 éves tradíciói, fejlesztései ott vannak, beépülnek a mai termékeikbe, amelyekhez az AGCO Ltd és a Caterpillar, mint a világ két legnagyobb és legelismertebb műszakiberendezés-gyártója biztosítja a hátteret.

Madarász Viktor
AGCO Ltd.