Karcsú, formás és fokozatmentes

Nagy várakozás előzte meg az új keskeny nyomtávú traktor, a Same Frutteto CVT bemutatkozását. Ahogy az új modell neve is sugallja, a vezetőfülke alatt egy fokozatmentes sebességváltót találunk, de az új kezelési struktúra is sok mindent kínál.

A kis Frutteto CVT S nagy fába vágta a fejszéjét. Az új CVT sebességváltójával, a vezetőfülke egyenes padlójával, modern professzionális kezelőfelületekkel és még sok egyébbel fel akarja venni a versenyt a Fendt 200 keskeny nyomtávú traktorral és a (kissé szélesebb) Lindner Lintrac 90 szőlőművelő traktorral. Évek óta nagy izgalommal vártuk, hogy végre egy harmadik versenytárs is megjelenjen ebben a szegmensben CVT váltóval.


MODERN: az olaszokra jellemző modern motorháztető kialakítás. A vezetőfülke keskeny LED-csíkjai kiemelik az optikailag kedvező megjelenést

A Same Frutteto CVT S nem a meglévő modell átdolgozása, hanem egy teljesen új fejlesztés. Ehhez az SDF új platformot hozott létre, amire a közelmúltban bemutatott Deutz-Fahr Pendant traktorok (5 DS TTV sorozat) is alapoznak. A Same a jövőben öt Frutteto CVT S modell gyártását tervezi, amelyek a teljesítményük alapján és a hengerek számában különböznek. Két modellnek egy háromhengeres, 88 vagy 97 LE maximális teljesítményű motor szolgál alapul. A másik három modellben négyhengeres motorok találhatók – ezek 88 lóerőnél kezdődnek, a középső modell 102 lóerős, a legerősebb pedig 113 LE maximális teljesítménnyel rendelkezik.

Egy másik különbség a két modellváltozat között a tengelyek távolsága. A háromhengeres traktor tengelytávja 2,08 m. A négyhengeresé kicsit nagyobb, 2,21 méter. Szélességben és magasságban azonban nem különböznek egymástól. A méretek: 1,37 m (szélesség) és 2,42 m (magasság).

AZ SDF MOTOR

A testreszabott motorháztető alatt a három-, valamint a négyhengeres változatban egyaránt SDF FARMotion motorok dolgoznak. A 88, ill. 97 lóerő maximális teljesítményű háromhengeres motor hengerűrtartalma 2,9 l. A négyhengeres motorok hengerűrtartalma 3,8 l. A maximális forgatónyomaték valamennyi motornál 1600 fordulat/perc körül található. A hengerűrtartalomtól és a lóerőben megadott teljesítménytől függően ez az érték 354 és 435 Nm között van. A befecskendezés, a megszokott módon, elektronikusan vezérelt CommonRail befecskendezés, 2000 bar befecskendezési nyomással. A turbófeltöltő a teljesítményfokozásához töltőlevegő-hűtővel rendelkezik. A teljes hűtőrendszer elé egy visco ventilátort kapcsoltak, ami a hőmérséklettől függően forog.

A kipufogógáz-technológia területén a SameFrutteto CVT S „naprakész állapotban van”, vagyis a Tier4i károsanyag-kibocsátási kategóriába tartozik. Ezt csak egy kompakt DOC biztosítja a motorháztető alatt, tehát AdBlue és részecskeszűrő nem szükséges. Az üzemanyagtartály 85 literes, ennek a gázolajmennyiségnek hosszú munkanapokon is elegendőnek kell lennie. Az opcionális frontfüggesztés és a front TLT felszerelésekor azonban a tartály térfogata csökken – ezután már csak 65 l.

FOKOZATMENTES HALADÁS

Térjünk rá az igazi érdekességre: először jelenik meg a fokozatmentes sebességváltó az SDF keskeny nyomtávú traktoraiban. Ez a cég saját fejlesztése, és az SDF T3500 CVT névre hallgat. Alapszerkezetében a Deutz-Fahr 5-ös TTV sorozatának fokozatmentes sebességváltójához hasonló. Ugyanakkor történt néhány kiigazítás.

  1. Azonnal szembetűnő: a kompakt váltónak köszönhetően a vezetőfülke padlója egyenes
  2. A nagy menetirányító kar segítségével a sebesség előre megválasztható. Itt található a tempomatokhoz tartozó két gomb is
  3. A kormányon található hidraulikus irányváltó kapcsoló kar 5 állítási fokozattal rendelkezik

 

Műszaki adatok

motor: SDF FARMotion 3- és 4-hengeres; 2,9 l és 3,8 l hengerűrtartalom; 88-113 LE max. teljesítmény; maximális forgatónyomaték 354-435 Nm, 1600 fordulat/perc; 85 l tartálykapacitás, 65 l frontfüggesztéssel é s T LT-vel

sebességváltó és TLT: fokozatmentes SDF T3500 CVT sebességváltó; 1. menettartomány 0 és 22,8 km/h között, a második menettartomány 22,8-40 km/h; 40 km/h 1650 min-1 esetén; 3-fokozatú TLT 540/540ECO/1000 vagy 540/540ECO és útarányos TLT; opcionálisan 1000-es első TLT

erőátvitel és hidraulika: elektromos vezérlésű hátsó függesztőszerkezet, 2,6 t emelőerő; opcionális frontfüggesztés 1,5 t emelőerővel; 100 l/perc Load Sensing szivattyú, 4 elektrohidraulikus kétkörös szabályozószelep hátul (opcionálisan 5.), max. 4 vezérlőszelep elöl+2 duplikált hátulról (1 kétkörös+1 egyszeres), 2 nyomásmentes visszafolyó ág

méretek és tömegek: üres tömeg 3,033,16 t, megengedett össztömeg 4,8 t, tengelytáv 2,086 vagy 2,216 m, hasmagasság 30,6 cm, külső szélessége 1,369 m, magasság a vezetőfülkénél 2,420 m, hossza 3,539 vagy 3,669 m; gumiabroncsok mérete elöl 240/70R16, hátul 360/70R24

listaár: lapzártakor még nem állt rendelkezésre

Néhány szó az alapvető funkciókról: az SDF T3500 CVT két automatikus menettartománnyal rendelkezik – a szántóföldivel és a közútival. A „szántóföldi haladás” a 0 és 22,8 km/h közötti sebességeket foglalja magában. A sebességváltó 100 százalékos mechanikus átvitele ebben a tartományban 11,5 km/h esetén történik. A második menettartomány, főként a szállítás, 22,8-40 km/h közötti sebességeket foglal magában. A maximális mechanikai teljesítmény átvitele 37,3 km/h sebességnél történik. A sebességváltó elméletileg 54 km/h maximális sebességet tesz lehetővé 2200 min-1 fordulaton. Ennek megfelelően a Same 40 km/h sebességnél üzemanyag-takarékosan, 1650 motorfordulatszámon működik. Hátramenetben a Same Frutteto legfeljebb 27 km/h sebességre tud felgyorsulni.

A joystick segítségével megadható a maximális haladási sebesség – nyomja ehhez a joystickot egyszerűen előre! A kijelzőn ekkor megjelenik a maximális sebesség. A joystick mögött gombnyomásra 5 km/órás, ill. 10-es lépések állíthatók be előre. Ez remekül működik, és a vontató gyorsan reagál. Ezenkívül van két tempomat. Az aktuális sebesség gombnyomásra elmenthető, és lehívható, így a vontató a mentett sebességi értékre gyorsul, majd ezt a sebességet tartja. Kikapcsoláskor a traktor önállóan álló helyzetig lassul. És még valami: a tempomat még hátrafelé is működik. És ha már a hátramenetnél tartunk: a hidraulikus irányváltó hajtóművel történő menetirányváltáshoz a joystick vagy a Shuttle-kar használható – öt választható agresszivitási fokozattal.

Alapvetően három különböző sebességváltó mód van: automata, TLT és manuális. Ahogy az „automata” név jelzi, ennél a traktor vezérlése veszi át a motorfordulatszám szabályozását, terheléstől függően és automatikusan. A TLT üzemmód csak a TLT aktiválásakor kapcsol be, ezután a TL fordulatszámát állandó szinten tartja, függetlenül a haladási sebességtől. A kézi üzemmód egyfajta „fokozatmentes fokozatokkal rendelkező váltó”. A gázpedál segítségével szabályozható a motor fordulatszáma, és a joystick segítségével történik a „kapcsolás”, vagyis a sebesség megválasztása. Visszahúzva csökkenthető a sebesség.

Emellett a három mód mellett van még egy variálható sebességváltó hozzárendelés potenciométerrel (Eco/Power), ami a nagyobb SDF traktorokból ismert. Így üzemanyag-takarékos módon lehet haladni, vagy a lehető legnagyobb teljesítményt kihozni a gépből.

A sebességváltó még aktív leállás vezérlést is kínál, aminek a neve a Same esetében Power-Zero. Így kényelmesen meg lehet állni a lejtőkön, nem kell félni attól, hogy elgurul a traktor. Induláskor sem kell játszani a fékpedál és a gázpedál között; aktív marad akkor is, ha a parkolóféket kiengedtük.

  1. A motorháztető messzire kinyitható. Alatta található az SDF FARMotion motor
  2. A testreszabott motorháztető alatt kapott helyet a kompakt kipufogógáz-visszavezető rendszer
  3. Opcionálisan rendelhető egy rugózott független kerékfelfüggesztés. A funkciók nagyon szerteágazóak
  4. A független kerékfelfüggesztés miatt a hasmagasság kissé korlátozott


A nem rugózott kivitelben az első tengely klasszikusan lengő függesztésű

 

A TELJESÍTMÉNY LEADÁSA

Függesztett munkagépekhez a Frutteto CVT S a három standard TLT-fordulatszámmal rendelkezik, 540/540E/1000. Ezek elektrohidraulikusan kapcsolhatók. Alapkivitelben egy TLT-automatika is fel van szerelve a traktorra. Opcionálisan útarányos TLT is választható, ebben az esetben azonban csak az 540/540E TLT-fordulatszám áll rendelkezésre. A motorháztető előtt végzett munkákhoz opcionálisan kapható frontfüggesztés és front TLT 1000-es fordulatszámmal, ami szintén elektrohidraulikusan kapcsolható.

Az SDF nem takarékoskodott a hidraulikus rendszer felszereltségén, mivel a függesztett munkagépek egyre több hidraulikus teljesítményt igényelnek. Egy 100 l/perc teljesítményű Load Sensing szivattyú már nem kis tartalékot képez. 1850 motorfordulatnál rendelkezésre áll a 100 l/perc teljesítmény, 1300 fordulatnál ez 70 l/perc. A követelményektől függően különböző konfigurációk rendelhetők. Hátul legfeljebb 5 elektrohidraulikus kétkörös kihelyezett hidraulikacsatlakozásra van lehetőség. Elöl 4 és 2 található a hátsó kétkörös munkahengerek közül (1 kétkörös+1 egyszeres működésű) és két nyomás nélküli visszafolyó ág kapható – ez jó. Összességében a felhasználó számára így 9 különálló kihelyezett hidraulikacsatlakozás áll rendelkezésre. És még valami: az összes kihelyezett hidraulikacsatlakozásnál beállítható az olajmennyiség és az átfolyási idő is – ami remek megoldás.

A hátsó függesztőszerkezet elektronikusan vezérelhető, és 2600 kg emelésére képes. A frontfüggesztésnél ez az érték maximálisan 1500 kg.

  1. A Frutteto alapkivitelben három TLT-sebességgel rendelkezik
  2. Hátul 4 elektrohidraulikus vezérlőszelep található – opcionálisan kapható 5 darab
  3. Oldalt, a külső burkolaton találhatók a függesztőszerkezet és a hátsó TLT külső vezérlőelemei
  4. A számos hidraulikacsatlakozót egy 100 l/min teljesítményű Load Sensing szivattyú látja el

ELSŐ TENGELY – LUXUSKIADÁSBAN

Alapkivitelben a nem rugózott első tengely egy klasszikus lengőtengely. Aki egy kicsit több komfortot szeretne, az talál az opciós listán egy rugós változatot, ez az ActiveDrive. Ez alapvetően egy egyedi felfüggesztést alkalmaz aktív vezérléssel. Mindkét kerék tehát egymástól függetlenül rugózik – ez jól működik, és különösen egyoldalú ápolási munkák esetén jó megoldás. Ráadásul ez a rugózási rendszer a haladási sebességtől és a bekormányzási szögtől függően reagál. Emellett a tengely az AntiDive és az AntiRoll rendszert is integrálja. A billenést stabilizáló AntiDive biztosítja, hogy fékezéskor az első tengely ne rugózzon olyan erősen, ne tevődjön át a súly rá. Ez csökkenti a féktávolságot, különösen vészfékezéskor. A borulásgátló AntiRoll rendszer a stabilitást a haladási sebesség és a bekormányzási szög függvényében írja le. Ez a külső kereket kanyarodáskor erősebben stabilizálja, mint a belsőket, és az oldalstabilitás növekszik. Az automatikus összkerékhajtás (opcionális) ugyancsak hozzájárul a vezetési stabilitáshoz. Az első tengelyre ható megfelelő fékhatásról a belső tárcsafékek gondoskodnak, amelyek olajfürdőben futnak.

A kormányzáshoz egy külön erre a célra szolgáló, 42 l/perc teljesítményű hidraulikus szivattyú van beépítve. A fordulókör átmérője kiváló érték, ami a 60 fokos bekormányzási szögre vezethető vissza. Sajnos a körülményes egyedi kerékfelfüggesztés miatt csökken a hasmagasság. Ennek ellenére a rugózással és a nagy bekormányzási szöggel, főleg a szőlőültetvényekben, elégedettek voltunk.

A vontatási képesség a terepen kényelmesen növelhető az összkerékhajtás és a differenciálzár elektrohidraulikus bekapcsolásával. Parkolási helyzetben a Frutteto CVT S traktort egy hidraulikus rögzítőfék rögzíti, amely kompakt módon a műszerfalhoz rögzítve található. Zárjuk le ezt a fejezetet a gumiabroncsok kínálatával; az első kerekekre gyárilag felszerelt gumiabroncsok mérete: 240/70R16. A hátsó abroncsok mérete: 360/70R24 vagy 28 coll. A nagyobb gumiabroncsméreteknél kicsit más a vezetőfülke kialakítása.

NAGYVONALÚAN KIALAKÍTOTT VEZETŐFÜLKE

A 4-oszlopos vezetőfülke nagyon modernnek tűnik kívülről. Ezt az irányjelzőhöz és a féklámpához tartozó keskeny LED-csíkok is biztosítják a vezetőfülke oszlopán. A nagyobb lengések ellen a vezetőfülke négy hidro-szilentblokkon helyezkedik el. Ráadásul a vezetőfülke megfelel a 4. védelmi kategória követelményeinek. Az ajtó szélesre kitárható, és megkönnyíti a fellépést. De mi az, ami még feltűnőbb, amikor beülünk az ülésbe? A sebességváltó kiemelkedő boltíves része. Végre van egy egyenes vezetőfülke-padló. Ez javítja a pedálokhoz való hozzáférést, és biztonságosabb a be- és kiszállás. Mindez előnyös a vezetőülés pozíciója számára is: hosszú munkanapokon nem jelent problémát, ha valaki keresztbe szeretné tenni a lábát. A kormányoszlop dőlése és hosszúsága gyorsan állítható. Ehhez egy kis lábpedál áll rendelkezésre.

Nemcsak az egyenes padló, hanem az íves ablakfrontok is tágassá és világossá teszik a vezetőfülkét. Az ülés viszonylag hátul helyezkedik el, ez jó rálátást biztosít a munkagépekre. Az üléshez csatlakozik (és vele együtt rugózik) az új MaxCom multifunkciós kartámasz, ami egyedileg testre szabható, a vezető elképzelései szerint.

A hátsó sárvédőkön három gomb található a függesztőszerkezet és a TLT külső működtetéséhez. A vezetőfülke tetejére pillantva látható a légkondicionáló berendezés, ami a hátsó ablakra „napellenzőként” van felszerelve. De ha szükség van a kilátásra felfelé, például egy hátsó emelővilla használatakor, akkor egyszerűen ferdén felfelé dönthető. Ez egy nagyszerű megoldás. Ilyenkor több fény jut a vezetőfülkébe is, mert egy keskeny ablak szabaddá válik. Aki felhajtható szélvédőt szeretne a Same keskeny nyomtávú traktorjába, az ezt megtalálja az opciós listában.

KOMPLEX VEZÉRLÉS

A szűk méretekkel ellentétben a funkciók köre több mint bőséges, semmit sem spóroltak ki. A MaxCom kartámlába épített vezérlőpult központi eleme egy nagy joystick, ill. menetirányító kar. Jobbra mellette egy kis kar található. A két joystick lehetővé teszi az összes hidraulikus funkció használatát. A has alatti területek és a frontfüggesztés összes funkcióját a fő joystick tartalmazza (minden kék gomb). Ehhez jön még három hozzárendelhető gomb; amihez pl. olyan funkciók rendelhetők hozzá, mint az irányváltó-kapcsolás, a motor fordulatszáma, stb. A Frutteto CVT S csúcsminőségű funkcióként még egy Comfortip fordulást segítő automatikát is kínál, ami azt jelenti, hogy szekvenciákat lehet rögzíteni/menteni, és ezeket a tábla végi fordulás során automatikusan végrehajtja a gép. A két gombon a bal felső sarokban a két tempomat gomb található (narancssárga a megfelelő szimbólummal). A kis joystick jobbra, a kartámaszban a hátsó függesztésű terület kihelyezett hidraulikacsatlakozásait működteti.

Minden gomb világosan megkülönböztethető színű, ugyanúgy, mint a nagy traktormodellek konzolján. Sajnos az összes funkció és a fordulást segítő automatika csak a kormánynál ülve, a műszerfalon látható: a kormány mögött található úgynevezett Infocentre Pro az összes funkció megjelenítésére szolgál. Ha pl. meg szeretnénk változtatni az egyik hidraulikavezérlés átfolyási mennyiségét, akkor ez a folyamat nem az egyik almenüben hajtható végre, ahogy történni szokott, hanem egyből a hidraulikacsatlakozók vezérlésén keresztül – ez okos megoldás. Mégis jó lenne az összes lehetséges funkció és paraméter megjelenítéséhez egy nagyobb, külön terminál, például az A-oszlopon. Az SDF szerint a jól ismert iMonitor opcióként már szerepel a tervekben.

A középső konzol gombjaival vezérelhető a hajtómű és a TLT. Elrendezésük és megjelölésük logikus. A hátsó hidraulikus függesztőberendezés működtetéséhez a jobb oldali billenőkapcsoló használható a kartámaszon. Színnel jelölt, de ergonómia szempontjából kicsit elmarad a többi mögött.

SZABAD KILÁTÁS: a klímaberendezés felfelé fordítható, így több fény jut a vezetőfülkébe 

  1. A 4 oszlopos vezetőfülkének köszönhetően az ajtó nagyméretű. A fellépő megfelelően széles
  2. A kilátást előre kissé korlátozza az ablaktörlő motorja
  3. A kormányoszlopot a középső lábpedál segítségével kiválóan be lehet állítani a vezető igényei szerint

Összegzés

Az SDF a harmadik gyártó, aki a CVT-váltóval felszerelt keskeny nyomtávú traktorok szegmensében megjelenik. A gép a motorral harmonikusan működik. A sebességváltó kompakt méretei miatt a vezetőfülke padlóján nincsen kiemelkedő boltíves rész, ez komfortosabbá teszi a traktort. Ugyancsak a kényelmet szolgálja a független kerék-felfüggesztésű opcionális első tengely. Sajnos a hasmagasságot ez korlátozza. A sokféle függesztett munkagéphez a Frutteto CVT S bőségesen rendelkezik hidraulikateljesítménnyel. A vezetőfülkében professzionális vezérlőegységek állnak a vezető rendelkezésére. Központi szerepű a menetirányító kar, amely számos gombot tartalmaz a hidraulikához, a tempomatokhoz, és hozzárendelhető gombjai is vannak. Ennek ellenére kicsit fárasztó a műszerfalon keresztül történő beállítás és megjelenítés.

+CVT sebességváltó aktív leállással

+egyenes padló a vezetőfülkében

+számos funkció

+professzionális vezérlés

–kidolgozottság minősége a vezetőfülkében

–még nincs különálló kijelző

  1. A menetirányító kar funkciói mellett számos vezérlőelem található a széles felületen a front- és a has alatti hidraulikához
  2. A korábbi SDF-programból ismertek a sebességváltó funkciókhoz tartozó színes gombok – mód, összkerékhajtás, differenciálmű – és a sárga TLT-kapcsológomb
  3. Nagy forgatható gombok teszik lehetővé a hátsó beállítását
  4. A hidraulikus rögzítőfék kompakt módon elöl a műszerfalba épített
  5. A műszerfalon színes kijelző található, amelyen minden beállítás grafikusan megjeleníthető és felügyelhető

Alexander Brockmann 

no