Csőfalók

Az elmúlt években számos technológiai újítás jelent meg a silózók területén — úgy érezzük, eljött az ideje, hogy átfogó piaci körképet nyújtsunk Önöknek. Az önjáró szecskázók mellett a függesztett szecskázókról is áttekintést kaphatnak.

ÉHESEN: több mint 300 t/h friss takarmány betakarítására képesek a legnagyobb teljesítményű szecskázók. A megbízhatóság mellett a kopásállóság is központi jelentőségű

TAKARMÁNY: a minőségi szecskázási és feltárási munkájukkal a szecskázógépek jelentős mértékben hozzájárulnak a tejtermeléshez és a biogázban rejlő lehetőségek kiaknázásához

A szecskázók ma a legfontosabb gépek közé tartoznak a zöldtakarmány‑betakarításban – meg‑előzve a listán a rakodókocsikat, a kör‑bálázókat, a kombinált bálázó/bálacsomagoló gépeket és a szögletes bálázókat. A silókukorica-betakarításban az 1970‑es évektől kezdve az önjárók fokozatosan kiszorították a függesztett, ill. forgótárcsás szecskázókat, amelyek most csak egy kis rést foglalnak el ezen a területen.

A technológiát tekintve különösen az elmúlt 15 évben történt hatalmas előre‑lépés az önjáró szecskázók terén. A motor teljesítménye elérte a több mint 1000 lóerőt, új szemroppantó‑változatok jelentek meg a piacon, az üzemeltetési és a vezetési komfort jelentősen javult, mi‑közben az adapterek egyre szélesebbek és jobbak lettek. A következő oldalakon véleményt alkotunk az aktuális műszaki színvonalról, bemutatjuk a legújabb, ill. a jövőbeli trendeket, valamint áttekintést adunk a piac jelenlegi helyzetéről, a legfontosabb gyártókról és jelenlegi modelljeikről.

SOROS VAGY V-MOTOR, HOSSZ- VAGY KERESZTIRÁNYÚ BEÉPÍTÉSSEL

Szecskázáskor nagy erőkre van szükség, magas szintű fordulatszám‑stabilitás mellett. Ennek megfelelően a hengerűr‑tartalmat nézve az önjáró szecskázókban erőteljes motorokat használnak. A legkisebb önjáró szecskázók ma 340 ló‑erőnél kezdődnek, és a legerősebb modellek akár 1100 lóerősek is lehetnek. Régebben a szecskázógépek gyártói túlnyomórészt V-motorokkal biztosították a gép hajtását. Ez az utóbbi években kicsit megváltozott, aminek oka egyrészt az egyre erősebb soros hathengeres motorok megjelenése, másrészt a károsanyag‑kibocsátási előírások követelményeinek szigorodása. Így manapság már sok olyan sorozat van, amelyben soros, hathengeres motor található. A 600 ló‑erőnél kezdődő nagyobb modellekben azonban még mindig túlnyomórészt V8‑as és V12‑es motorok találhatók. A Krone csak a legkisebb modelljeit szereli fel soros motorokkal, a New Holland viszont az összes modellt, kivéve az FR920 szecskázót. Ehhez hasonlóan a Claas a Jaguar 800 és a Jaguar 900 modelljéhez soros motort használ, csak a két csúcsmodell, a 970‑es és a 980‑as működik V‑motorokkal. A John Deere a 8000‑es sorozatát szintén csak soros motorokkal használja, az új, nagyobb, 9000‑es sorozatban V12‑es motorok vannak. A Fendt a Katana 65 modellnél a soros hathengeres motor mellett döntött, a Katana 85‑be azonban egy feltöltött V12‑es motort szereltek, jóval nagyobb hengerűrtartalommal. A Rostselmash RSM1403 modelljét pedig egy soros hathengeres motor hajtja. Az új F 1300 és F 2650 modellek jelenleg Németországban még nem kaphatók, ezért nem szerepelnek a piaci áttekintésben.

A gyártók között a motorok elhelyezésében is vannak különbségek. A Claas, a Krone és a Rostselmash keresztirányban elhelyezett motorokat használ, a Fendt, a John Deere és a New Holland a keskeny, hosszirányú elhelyezés mellett döntött. Keresztirányban elhelyezett motoroknál nincsen szükség irányváltoztatásra a terménycsatorna felé vezető erőátvitelnél, a hosszirányban elhelyezett motoroknál szöghajtómű szükséges. Szárazteknős kenéssel kismértékben csökkenthető a hosszirányban szerelt hajtóművek sebességváltójában a teljesítményveszteség.

A keresztirányban beépített motoroknál főleg a V‑motorok esetében jelent kihívást a motor egyenletes hűtése, mivel az előre néző oldalt, ill. a hengerpadot nagyobb mértékben éri a feltorlódó meleg levegő, amit hatékonyan el kell vezetni. Ráadásul a V-motorok karbantartása drágább, mert az alkatrészek egy része, pl. az injektorok, a hengerperselyek, vezérműtengelyek, stb. két példányban vannak jelen.

MEGKÖZELÍTHETŐSÉG: az egyre nagyobb kerekek, hűtő és tartály ellenére a gépnek jól megközelíthetőnek kell maradnia, hogy a tisztítási és karbantartási munkák elvégezhetők legyenek

PUFFER: a dobrugózott fenéklemez segít elkerülni az eltömődéseket. A darabolási hossz tartományai lényegesen eltérnek egymástól


ÁTHELYEZETT: a hosszirányban beépített motoroknak szöghajtóműre van szükségük, de a hűtésük egyszerűbb


KÖZVETLEN: a keresztirányban beépített motorok lehetővé teszik a közvetlen hajtást, a „Power” szíjon keresztül, a dobhoz, a kidobó szerkezethez és a szemroppantóhoz

Egy megjegyzés a témával kapcsolatban: 2019/2020‑tól az 560 kW teljesítményt meghaladó motoroknak is meg kell felelniük a Stage 5 károsanyag-kibocsátási kategória követelményeinek – eddig ez csak az Egyesült Államokban volt kötelező.

A LÉPCSŐZETES TELJESÍTMÉNY ÜZEMANYAGOT TAKARÍT MEG

A szecskázók motorteljesítményének mintegy 75 százaléka a terményáramhoz szükséges – az adaptertől és a behordószerkezettől kezdve, a dobon és a szemroppantón keresztül, a dobóventilátorig. A kukorica és részben a zöld rozs silózásakor a szecskázógépek motorja gyakran jól kihasznált. Alacsony kukorica‑ és zöldrozstermés esetében, ill. fűfélék silózásakor azonban főleg a nagyobb teljesítményű szecskázóknál kevés motorteljesítményre van szükség. A részleges terheltségű tartományban a motorok hatékonyabban tudnak dolgozni – ezért a teljesítménycsökkentés különösen a 700 LE feletti szecskázók esetén átgondolt döntés. A gyártók ehhez különböző megoldásokat kínálnak. A Claas automatikus motorvezérlést kínál, maximum 10 lépésben (Dynamic Power, teljesítményeltérés 550 lóerőig, fordulatszám‑csökkentés kb. 100‑180 fordulat/min értékig). A DLG tesztközpont egy vizsgált Claas Jaguar 960 Tier 4i szecskázógépnél fűfélék silózásakor mintegy 10 százalékos fogyasztáscsökkentést mért l/t friss tömegre vonatkoztatva, kb. 3 százalékos áteresztőképesség‑csökkenés mellett (DLG vizsgálati jelentés 6027F). Megállapították azt is, hogy a járművezetőnek hozzá kell szoknia az automatikus fordulatszám-csökkentéshez, mivel ez nem teszi lehetővé a motor terhelési állapotának azonnali visszajelzését (az alacsony motorfordulatszám például nem jelenti automatikusan azt, hogy a motor motorfordulatszám-csökkentéssel dolgozik). A BiG X 580 modelltől felfelé a Krone hasonló úton halad (Powersplit ECO Powerrel és X Powerrel; teljesítményeltérés modelltől függően 100‑450 lóerőig). A New Holland pedig az FR modellekhez a Power Cruise (a motorvezérlés a motor fordulatszámát automatikusan összehangolja a szükséges terheléssel) és az ECO (két manuális motorfordulatszámbeállítási tartomány 2100‑1950 min‑1 és 1850‑1700 min‑1 között) üzemmódot kínálja. A Fendt a Katana 65-ben és a Katana 85‑ben egy kétfokozatú sebesség‑váltót csatlakoztatott peremmel a motorhoz, amin keresztül kétlépcsős fordulatszám-szabályzás valósítható meg (ECO és Power mód, fordulatszám-csökkentés kb. 400 min‑1 értékkel). A John Deere az új „nagy” sorozatába viszont egy alacsony fordulatszám-koncepciót integrált.

A járművezető tehermentesítésére szolgálnak a haladási sebességet automatikusan szabályzó rendszerek, amelyek a haladási sebességet és a motor fordulatszámát összehangolják az állománysűrűséggel vagy a levágott rend vastagságával; gyakran lehet választani az állandó haladási sebesség, az állandó áteresztőképesség vagy állandó motor‑terhelés között.


VÁLTOZTATHATÓ: a szárazanyag-tartalmon, ill. az érettségi fokon alapuló automatikus vágáshossz-vezérléssel rendelkezik a John Deere, a Krone és a New Holland


TREND: a Shredlage és a strukturált kukoricaszilázs létrehozásához speciális szemroppantókra van szükség, amelyek részben utólag is felszerelhetők

 


Hengeres szemroppantók különböző méretekben, keménységben (HD) és fogazással kaphatók


A fogazás és a fordulatszám-különbség, valamint a hengerek közötti távolság döntő a szemroppantó henger munkája szempontjából


A tárcsás szemroppantó nagy munkafelülettel rendelkezik, de van egy „nulla-vonala” is, ahol nincsen dörzshatás. Emellett a kopás magasabb, mint a hengeres szemroppantók esetében

NÉGY VAGY HAT HENGER

A jó vágási minőség eléréséhez fontos a megfelelő behordószerkezet. Hat előtömörítő hengert alkalmaz a Fendt és a Krone, négy előtömörítő henger található a Claas, a John Deere, a New Holland és a Rostselmash szecskázóiban. Az elő‑tömörítő hengerek száma önmagában nem az egyetlen döntő tényező, mert az előtömörítés ereje is fontos. Az előtömörítő hengerek kitérése alapján lehetséges a hozammérés, a mérés pontosságát azonban kukorica esetén erősen befolyásolja a csövek aránya és mérete.

A jelenleg Németországban kapható összes önjáró szecskázógép fokozatmentes darabolásihossz-állítással rendelkezik, kivéve a Rostselmash RSM 1403‑at, ahol a darabolási hossz manuálisan kapcsolható át négyszer a sebességváltónál. A John Deere, a Krone és a New Holland szecskázói esetében a NIR szenzornak vagy az optoszenzoroknak köszönhetően (a Krone esetében a kukoricaadapterben, a New Hollandnál a kifúvócső‑ben helyezkedik el) a darabolási hossz automatikusan változik, a kukorica érettségi szintjétől függően. Száraz termény esetén a darabolási hosszt egy állítható tartományon belül lerövidíti a gép, zöld termés betakarításakor meghosszabbítja. A túl hosszú komponensek aránya így csökken, a szecskázott anyag jobban és egységesebben tömöríthető, kevesebb szivárgó lé távozik.

A fémérzékelőknek gyorsan kell reagálniuk, de nem szabad túlságosan érzékenynek lenniük, így elkerülhetők a téves riasztások. Ugyanez vonatkozik a kődetektorokra, amelyekre elsősorban a fűfélék silózásakor van szükség. Az irányváltás általában hidromechanikus.

V-ALAKBAN ELRENDEZETT KÉSEKKEL ELLÁTOTT SZECSKÁZÓDOB

A szecskázódobok területén a John Deere kivételével az összes gyártó V-alakban elrendezett késeket használ. Elterjedt a zárt kialakítási mód, mivel ez kedvezően befolyásolja a terményáram‑lást. A John Deere az egyetlen sokkéses szecskázódobot használó gyártó, amely megoldásnak a vágás minőségét tekintve elsősorban fűfélék silózásakor és GPS használatakor mutatkoznak előnyei. A kések cseréjekor viszont magasabb a ráfordítási igény, ugyanakkor a dob felszerelhető a kések háromnegyedével is. Az univerzális késes szecskázódobok mellett a gyártók kínálatában megtalálhatók a hosszúszálú termények szecskázására alkalmas dobok, és többségében a biogáztermelésben használt szecskázódobok is. Ezek a dobok a darabolási hossz optimalizálását minden alkalmazási területen lehetővé teszik. Mint már említettük, a Rostselmash kivételével minden gyártó fokozatmentes darabolásihossz-állítást alkalmaz a gépein, hidraulikusan hajtott előtömörítő hengerekkel. Ez azonban mechanikus beavatkozás nélkül csak korlátozott vágáshossztartományt biztosít, a dob fordulatszámától és a kések elhelyezkedésétől függő vágási frekvencián keresztül. Aki a nagyon rövid darabolási hosszról nagyon hosszúra szeretne átállni, vagy fordítva, annak vagy egy másik dobot kell beépítenie, vagy pedig a kések számát kell csökkentenie, ill. növelnie (amennyiben lehetséges). A Krone a Vari‑LOC hajtóművel gyors beavatkozásként (szerszámmal) lehetőséget teremt arra, hogy a dob fordulatszámát 1250 és 800 min‑1 fordulat között állítsuk. Az ellenkések beállítása a modern szecskázóknál automatikusan történik, érzékelők segítségével. A vezetőnek ehhez nem kell ki‑szállnia a vezetőfülkéből.

És még valami: a kések és az ellen‑kések speciális volfrám-karbid rétegének köszönhetően az élettartam drasztikusan megnőhet.

SZÉLES SZEMROPPANTÓ-VÁLASZTÉK

A kukorica silózásánál nagy hatással vannak a takarmány minőségére a szemroppantó berendezések. Ma a legszélesebb körben a fűrészfog profilú hengeres szemroppantók terjedtek el, amelyek különböző fogazással és fordulat‑szám‑eltéréssel és ennek megfelelően eltérő feltárási szinttel kaphatók. Agresszív fogazás és nagy fordulatszám-különbség esetén a kutatási eredmények szerint hosszúra darabolt, ill. strukturált kukoricaszilázs esetén is jó, ill. nagyon jó eredményeket lehet elérni. Eközben figyelembe kell venni, hogy a darabolási hossz növekedésével a teljes szemroppantó terhelése növekszik. Ezért szükség esetén erősebb rugókat ajánlanak. Emellett a kopás nagy fordulatszám-eltérés esetén (30‑40 százalék) aránytalanul megnő.

Az utóbbi években új termékként Európában is megjelentek a spirálhornyos hengerek, amelyeket Észak‑Amerikában már régóta alkalmaznak. A segítségükkel a hosszabbra darabolt szilázs esetében is intenzívebb magfeltárás történhet. A Claas Shredlage néven kínálja ezt az eljárást; mostanra már a New Holland kínálatában is található hasonló, saját gyártmányú szemroppantó. Más márkáknál részleges megoldási lehetőség a Horning, a Kooima vagy a Scherer szemroppantók átszerelése. A harmadik szemroppantó-változat, amelyik néhány gyártónál megfigyelhető, a tárcsás szemroppantó – a Fendt a Katana modellt kizárólag ezzel kínálja. Nagy súrlódófelületet kínál (kb. 2,5-szer nagyobb, mint a hengeres szemroppantó esetén), részben nagy fordulatszám‑különbségekkel, van azonban egy nulla pont is, fordulatszám-különbség nélkül. További hátránya a nagyobb mértékű kopás.

A Claas az MCC Max modellel egy különleges szemroppantót kínál. A 30 jellegzetes, fűrészfog profilú gyűrűs szegmens célja nemcsak a dörzshatás, hanem vágó és nyíró hatás kiváltása is. A gyártó ezzel intenzívebb feltáróhatást ígér, különösen a szárrészeknél. A Claas ezt a szemroppantót kukorica silózásához, kb. 7-22 mm darabolási hossz esetén ajánlja.

Amikor fűfélékről kukoricára kell váltani vagy fordítva, a szemroppantó hidraulikusan behelyezhető a terménycsatornába, ill. kiemelhető a csatornából. A szemroppantó be- és kiszerelése egyszerűen elvégezhető. Ehhez egyes modelleknél egy állvány található a beépítést és eltávolítást segítő torony mögött. A Krone szemroppantója láncos emelővel elvezethető a gép alatt, és ott egy speciális kocsira helyezhető.

  1. A gumiabroncsnyomás-szabályozó berendezés elsősorban a zöldterületeken kíméli a felszínt és az altalajt
  2. A gumihevederes járószerkezetek drágák, de a nedves kukoricaföldön nagy segítséget nyújtanak. A Claas Jaguar 960 Terra Trac zöldterületen végzett munkákhoz is használható
  3. A NIR szenzoroknak köszönhetően lehetséges a szárazanyag-tartalom és a beltartalmi értékek, valamint a hozam pontos meghatározása
  4. Automatikus töltőszenzorok tehermentesítik a járművezetőt, de még nem működnek teljesen tökéletesen

AUTOMATIZÁLT KIDOBÁS

Az adapter szélességétől függően az ön‑járó szecskázógépek megfelelő hosszúságú kifúvócsővel is felszerelhetők. A szállításhoz azonban ezeket részben hidraulikusan össze kell csukni, hogy kanyarodáskor ne lógjanak ki túlzott mértékben. A járművezető munkájának megkönnyítése érdekében néhány gyártó idő‑közben már automatikus töltőrendszereket kínál, amelyek felár ellenében rendelhetők. Ezek optikai érzékelők segítségével szabályozzák a cső által bezárt szöget és a csukás-nyitás szögét, hogy a szállítójárművet egyenletesen töltsék meg. Ezek a rendszerek éjjel is használhatók.

TÖBB NIR SZENZOR

Egyre nagyobb jelentőséget kapnak a NIR szenzorok, amelyek nemcsak az önjáró szecskázókon, hanem más fontos gépeken vagy eszközökön is használhatók, ilyenek pl. a hígtrágyaszállító tartálykocsik, az önjáró hígtrágyaszállítók vagy a rendfelszedő kocsik és a takarmánykeverő kocsik is. A szárazanyag‑tartalom mellett olyan összetevők is meghatározhatók velük, mint pl. a nitrogén, a foszfor és a kálium. A jövőben nemcsak az elszámolások terén játszanak fontos szerepet, hanem a dokumentációban és a kötelező kimutatásokban is. Eddig a Claas, a John Deere, a Krone és a New Holland kínál saját gyártmányú NIR szenzorokat az önjáró szecskázógépekhez. A DLG tesztközpont néhány szenzor esetében már igazolta a nagy pontosságot a nedvesség meghatározásában. A gyakorlati szakemberek azonban még vitatják, hogy teljes mértékben helyettesíthetik‑e a szállítójárművek mérlegelését. Jelenleg elsősorban kiegészítésként használják a mérlegelés mellett, főleg a vágási hossz beállítására.

ADAPTEREK A-TÓL Z-IG

A kukoricasilózás terén már régóta elterjedtek a sortól független adapterek. A Claas és a Kemper (a Fendt, a John Deere és a Rostselmash használja), valamint a New Holland is a tárcsás, ill. a tányéros megoldásokat részesíti előnyben, míg a Krone végtelenített láncos kollektorokat használ. Magas, nagy hozamú állományokban a nagy átmérőjű tárcsák végeznek jobb munkát, míg az alacsonyra növő állományokban a kis tárcsaátmérő kedvezőbb. A munkaszélesség 6‑14 sor között változik. A rendválasztók csúcsos vége a megdőlt kukorica esetében segíti a termény felvételét, és a csőgyűjtő be‑rendezés a nagy magasságú kukoricaállományban csökkenti a csőveszteséget. A Krone kukoricaadapterei 2017‑től a Claas, a John Deere és a New Holland önjáró szecskázógépeihez is engedélyt kaptak a használatra. A Kemper 2017‑ben, az Agritechnica kiállításon mutatta be a StalkBuster silókukorica‑szár-zúzó berendezését integrált altalajmulcsozóval. Ez a 2020‑as idényben lesz megvásárolható.

Rozs silózásához direkt vágóasztalok használhatók, ha adott esetben a vágószerkezetet nem rendterelővel, ill. rend‑terítővel alkalmazzák. A Claas, a Krone és a New Holland saját direkt vágóasztalokat épít, a John Deere gyárilag a Zürn márkát használja. A Zürn mellett a piacon a Gruber és a Capello is szabadon képviselteti magát. A zöld rozsállomány részben silózható kis tárcsaátmérőjű kukoricaadapterrel, különösen akkor, ha a magas növények és a magas hozamok miatt megfelelő ellennyomás áll rendelkezésre. Ebben az esetben több lábon álló tarlómaradványra és magasabb tarlóra kell számítani, mert ezek az adapterek olyan kialakításúak, hogy nem teszik lehetővé az 5‑10 cm‑es vágási magasságot.

A fűfélék betakarítására alkalmas adapterek esetén a gyártóknál csak a részletekben találunk különbségeket. A Krone eltolt W‑alakban rendezi a fogakat, hogy biztosítani tudja a csiga egyenletes adagolását. Néhány gyártó esetében opcionális lehetőség, hogy az adapter fordulatszáma a csiga fordulatszámától függetlenül a haladási sebességhez alkalmazkodik, ami különösen a kisebb rendeknél előnyös. Irányváltásnál ma már sok adapter képes arra, hogy a rendleszorítót automatikusan felemelje.

  1. A vezetőfülke csendes, és semmi sem zavarja az adapterre eső kilátást
  2. A terminálok egyre nagyobbak lesznek. Az érintőképernyős használattal párhuzamosan gombos kezelőfelületnek is rendelkezésre kell állnia
  3. A Capello, a Claas, a Gruber, a Krone és a Zürn direkt vágóasztalokat gyárt a biomassza betakarításához
  4. A Kemper StalkBuster silókukoricaszár-zúzó berendezése integrált altalajmulcsozóval a 2020-as idényben lesz megvásárolható

Egyes gyártók olyan hajtóműveket kínálnak, amelyek lehetővé teszik az adapter fordulatszámának vezérlését, a behordószerkezet fordulatszámától függetlenül, és/vagy egy második hidraulikus meghajtóval több forgatónyomatékot biztosítanak (például a New Holland Dual Drive). Így rendkívül magas növényi hozamokkal lehet megbirkózni – vagy alacsony, kényszerérett állományok betakarítása is lehetővé válik.

AUTOMATIKUS KORMÁNYZÁS

Míg a szecskázók adapterét néhány évvel ezelőtt még kizárólag mechanikus gombokkal, automatikusan kormányozták az állományban, ma már GPS‑kormányrendszerek állnak rendelkezésre. Mivel ezek cserélhetők a traktor, a kombájn és a szecskázógép között, a nagy kihasználtságuk biztosított. Megfelelő jelerősség mellett pontosabban tudnak dolgozni, mint a gombokkal irányított rendszerek, ráadásul még a zöld rozs silózásához is használhatók. Fűfélék számára néhány gyártó kamerarendszerrel támogatott kormányrendszereket kínál a programjában (például Claas Cam Pilot).

KÖZÉPPONTBAN A TALAJKÍMÉLÉS

A megnövekedett teljesítmények, a szélesebb adapterek és a gépek ezzel együtt járó nagyobb tömege egyre inkább ráirányítja a figyelmet a talajkímélésre. Az egyik megoldás a nagyobb kerékméretek – ma már van néhány olyan szecskázó, amelyik 2,15 m átmérőjű gumiabroncsokat használ. A keréknyomás-szabályzó berendezések lehetőséget kínálnak arra, hogy érzékeny altalajon a talajnyomást és a keréknyomok mélységét csökkentsük, valamint a vontatást javítsuk. Még nagyobb vonóerőt kínálnak a gumi‑hevederes járószerkezetek. Az utólagos felszerelés iránti kereslet azonban szerény, mivel a gumihevederek nem alkalmasak a használatra zöldterületen (a táblavégi fordulónál a súrlódási hatás károsítja a gyepet). A Claas a 2017. évi Agritechnica kiállításon bemutatta a Jaguar 960 Terra Trac modellt, amelynek támgörgőpárjai a gumihevederes járószerkezetben a táblavégi fordulónál hidraulikusan kinyomhatók. Ezáltal csökken a felfekvő felület és a kormányzás okozta súrlódó és nyíró hatás. Hátránya a nagyobb súly (a 2,05 méteres gumiabroncsok hasonló felfekvési nyomásához képest), a magasabb beszerzési költségek és a magasabb karbantartási költségek.

Szintén kímélik a talajt és néhány munkánál elengedhetetlenek az összkerékhajtású tengelyek, amelyek a gyártók árlistáján opcióként szerepelnek – de részben alapkivitelben is kaphatók.

CLAAS

Az önjáró szecskázók terén világelsőnek számító gyártó programjában összesen 11 modell szerepel, amelyeket két sorozatra osztottak. A Jaguar 800 négy modellje a 408‑tól az 585 LE‑ig terjedő teljesítménytartományt fedi le. A keresztirányban beépített soros hathengeres, 10,6, valamint 12,8 és 15,6 l hengerűr‑tartalommal rendelkező motorokat a Mercedes‑Benz szállítja. A Dynamic Power a sorozat két legerősebb modelljéhez opcióként rendelhető.

A Jaguar 900 sorozat 462‑884 LE közötti motorteljesítményt ölel fel. A négy kisebb modell 12,8 és 15,6 l‑es, soros, hathengeres Mercedes‑Benz‑motorokkal dolgozik, a két csúcsmodell pedig MAN V8‑ és V12‑motorokkal. A Jaguar 900 modellek is keresztirányban beépített motorokkal rendelkeznek, a Dynamic Power felár ellenében az összes modellhez kapható. A Jaguar 800 és a Jaguar 900 kétfokozatú Overdrive meghajtót használ, nyomógombos fokozatváltással.

A V-alakban elrendezett, késekkel ellátott szecskázódob minden Jaguar modellben 750 mm széles és 650 mm átmérőjű. Továbbá a következő kialakítási jellemzőket kell megemlíteni a Jaguar‑sorozathoz:

  • nagy választék speciális szemroppantó eszközökből: hengeres szem‑roppantók, Shredlage-/spirálhornyos szemroppantó, MCC Max szemroppantó
  • A Jaguar 900 modellhez saját gyártmányú, integrált gumiabroncsnyomás‑szabályozó rendszer rendelhető az első és a hátsó tengely számára
  • rugózott TerraTrac gumihevederváltozat a Jaguar 960 modellhez, táblavégi fordulásnál kímélő haladás és 40 km/h, közvetlen értékesítés a gyárból.
  • Quantimeter NIR szenzor a gyárból beszerezhető.


FÜGGETLEN: a Claas, a Kemper, a New Holland és további gyártók a sorfüggetlen adaptereknél tárcsákat használnak, míg a Krone láncos kollektorokat alkalmaz

 


VONTATVA: vontatott tárcsás szecskázó halad a traktor nyomvonala mellett. Pl. a Pöttinger programjában találhatunk ilyen szecskázót


TOLVA: a hátrameneti berendezéssel rendelkező széles szecskázók hátsó függesztéssel akár 2 ha/h területteljesítményt is el tudnak érni

FENDT

A Fendt kínálatában jelenleg a Katana 65 és a Katana 85 modell található. A motorok – R6 a Katana 65‑ben és V12 a Katana 85‑ben – hosszirányú beépítésűek. Kétfokozatú szöghajtóművön keresztül az ECO és a Power mód között lehet váltani, az ECO üzemmódban alacsonyabb a motor fordulatszáma (1520 min‑1 az 1900 min‑1 helyett Power üzemmódban), és kisebb teljesítménnyel dolgozik. A V-alakban elrendezett, késekkel ellátott 720 mm átmérőjű szecskázódob a Fendt adatai szerint a legnagyobb szecskázódob a piacon, és 20 (5,2‑29mm), 28 (7,4‑41,4 mm) vagy 40 db (2,6‑14,5 mm), V‑alakban elhelyezett késsel rendelhető. A behordószerkezet működése és az előtömörítés 6 db 770 mm szélességű előtömörítő hengerrel történik. Az öt rendelkezésre álló, sorfüggetlen kukoricaadaptert maximum 9,0 m munkaszélességben (12 sor) szállítja a Kemper. Opcionálisan kisebb vagy nagy dobok is rendelhetők.

A Katana egyéb sajátosságai:

  • alapkivitelben rugózott hátsó tengely, állandó összkerékhajtással,
  • csak 200 mm‑es tárcsaátmérőjű tárcsás szemroppantó áll rendelkezésre.

JOHN DEERE

A 8000‑es sorozat 2013‑ban bevezetett új modelljeivel a John Deere világszerte nagyobb piaci részesedést tudott szerezni. A szecskázók hosszirányban beépített, soros, hathengeres, 9,0 és 13,5 l hengerűrtartalmú DPS motorokkal dolgoznak. A 2019‑es idényre a termékkínálat a 9000‑es sorozatba tartozó négy nagyteljesítményű modellel bővül. Hosszirányú beépítésű, 24,24 l henger‑űrtartalommal rendelkező Liebherr V12 motorok jelentik az erőforrást. A behordócsatorna 850 mm széles (a 8000‑es sorozat: 660 mm). Még a nagy modellek is négy előtömörítő hengerrel dolgoznak. A kukoricaadaptereket a John Deere a Kempertől (tehát a saját kon‑szerntől) szerzi be, míg a direkt vágóasztalt a Zürn szállítja.

A John Deere önjáró szecskázói a következő további jellemzőkkel rendelkeznek:

  • ProDrive sebességváltó: a 2 fokozatú powershift sebességváltó opcióként kapható a 8000‑es sorozathoz, és szabványos meghajtó a 9000‑es sorozat számára; 40 km/h sebesség közúti forgalomban, csökkentett motorfordulatszámmal.
  • Táblavégi fordulást segítő automatika fordulatszám-csökkentéssel, kiemelt adapter mellett.
  • Sokkéses szecskázódob 48, 56 vagy 64 késsel és 650 mm átmérővel.
  • Rendelkezésre áll saját gyártmányú hengeres szemroppantó, spirálhornyos szemroppantó vagy tárcsás szemroppantó.
  • Elsőtengely‑gumiabroncsok legfeljebb 2,15 m átmérőig.
  • HarvestLab NIR szenzor és AutoLOC automatikus darabolásihossz-beállítás.
  • Automatikus ActiveFill Control feltöltés‑ellenőrző rendszer.

KRONE

Az Emsland vidékéről származó vállalat programjában három BiG X‑sorozat talál‑ható (A legfrissebb újdonságról a 12. oldalon külön cikkben írunk. A szerk.). A BiG X 480‑BiG X 630 soros, hathengeres MTU motorok (12,8 l és 15,6 l hengerűrtartalom) a 490‑626 LE maximális teljesítményű teljesítménytartományt fedik le. A Liebherr V8‑as motorokkal rendelkező, 16,16 l‑es hengerűrtartalmú BiG X 680‑BiG X 880 maximális teljesítménye 687‑898 LE, a Liebherr V8 motorral, valamint MAN V12 motorral rendelkező BiG X 700‑BiG X 1100 maximális teljesítménye 718‑1100 LE. Minden motor keresztirányú beépítésű, a PowerSplit a BiG X 580 modelltől kezdve az alapkivitel részét képezi. Ezenkívül minden modell hat előtömörítő hengerrel működik, gyárilag fűrész‑fog- és tárcsás szemroppantó áll rendelkezésre. A Krone a kukoricaadapterek esetében nem tárcsákat használ, hanem végtelenített láncos kollektorokat.

A BiG X modellt a következő funkciók jellemzik:

  • EasyCollect kollektoros kukoricaadapter.
  • A növények érettségi fokát meghatározó AutoScan érzékelő automatikusan állítja a szecskahosszt kukoricában.
  • Rugózott VariStream fenéklemez.
  • LiftCab vezetőfülke‑lift a BiG X 680‑hoz, a BiG X 780‑hoz és a BiG X 880‑hoz: ollós emelővel, menet közben hidraulikusan maximum 70 cm‑rel emelkedhet meg. Ez a vezető számára egyrészt jobb rálátást tesz lehetővé a kukoricaállományra (nem a „zöld falat” látja csak), másrészt jobban látható a pótkocsi is, amire a terményt kell tölteni.
  • A szemroppantó kiszerelése lefelé egy speciális kocsi segítségével történik.
  • NIR szenzor gyárilag kapható.


KÜLÖNLEGES: a Lacotec programjában még egy tartójármű is van a függesztett szecskázóhoz



ZÖLDTERÜLETEN: a tárcsás szecskázók nemcsak kukoricasilózásra alkalmasak, adapterrel felszerelve a rendre vágott füvet is felszedik

NEW HOLLAND

A sárga New Holland FR önjáró szecskázó öt modellel képviselteti magát a piacon. A négy kisebb Cursor 13 és Cursor 16 hathengeres, 12,9, ill. 15,9 l hengerűrtartalmú FPT motorral rendelkezik, az FR920 V20 nyolchengeres (szintén FPT) motor 20,1 liter hengerűrtartalmú. Minden FR négy előtömörítő hengerrel van felszerelve, a V-alakban elhelyezett késeket tartalmazó szecskázódob 884 mm széles és 690‑710 mm átmérőjű. A 6‑12 soros (sorfüggetlen) kukoricaadaptereket a New Holland saját maga gyártja. További jellemzők:

  • Dual Drive adaptermeghajtó a nagyobb forgatónyomaték és adapter-fordulatszám eléréséhez, függetlenül a behordószerkezet fordulatszámától,
  • opcionális szárazanyag-tartalmon alapú automatikus ActiveLOC vágáshosszvezérlés,
  • spirálhornyos szemroppantó nagyobb méretű darabolási hosszhoz, gyárilag (alternatívát jelent a különböző fűrészfogas szemroppantókhoz képest),
  • NIR szenzor gyárilag kapható.

ROSTSELMASH

Az orosz gyártó jelenleg az RSM 1403 modellel képviselteti magát Németországban, az újabb F 1300 és F 2650 modellek itt még nem kaphatók. Az RSM 1403 keresztirányú beépítésű, soros, hat‑hengeres MTU motorral működik. A V‑alakban elhelyezett késeket tartalmazó szecskázódob darabolási hossza négyszer állítható a sebességváltón, a behordószerkezet négy előtömörítő hengerrel dolgozik. A hidrosztatikus hajtás az RSM modellt 20 km/h sebességhatárig gyorsítja. Az összkerékmeghajtás opcionális. Kukoricaadapterek 6,0 m szélességig kaphatók (8 sor).

FORGÓTÁRCSÁS PIACI RÉS

A szántóföldi szecskázók teljes témakörébe tartozva a forgótárcsás szecskázók is részét képezik ennek a piaci körképnek. Az önjáró szecskázó szántóföldi megjelenésével párhuzamosan ezek a modellek egyre mellőzöttebbek lettek. Olyan tradicionális gyártók, mint pl. a Mengele vállalat, teljesen eltűntek. Né‑hány vállalat azonban még mindig tevékenykedik ezen a területen. A legfontosabb márka a Pöttinger, a Kemper és a Lacotec, de még a Kuhn is rendelkezik egy szerény forgótárcsás programmal. Ez a technológia elsősorban olyan gazdaságok számára megfelelő, ahol magas a saját gépesítés aránya, és ahol a fűfélé‑ket és a kukoricát a kéznél lévő traktorokkal szeretnék betakarítani.

A forgótárcsás szecskázók esetében két különböző kialakítású forma‑, ill. függesztési lehetőség van. A vontatott változatot a traktor mögé csatlakoztatják, amely oldalra eltolva veszi fel a terményt. A tolt változatot gyakran kombinálják hátrameneti berendezést használó traktorokkal, mint például a Claas Xerion, és az áttekintésben ez szerepel a leggyakrabban.

Az önjáró szecskázóknál látható szecskázódob helyett a függesztett szecskázóknak van egy oldalt forgó kerekük, ez a forgótárcsa. Ez először össze‑vágja a szecskázandó terményt (ollószerű vágás), és felgyorsítja, majd az dobó‑lapátok segítségével a kifúvó csatornába jutva távozik. A tárcsa átmérője általában 1,2 m feletti, és gyártótól függően körülbelül 10 db kés van rá felszerelve. A vágás hossza az önjáró szecskázókhoz hasonlóan változtatható a behordó szerkezet sebességével, a kések számával és a forgótárcsa fordulatszámával (legfeljebb 2000 min‑1). Ezek a szecskázók egyaránt alkalmasak kukorica és fűfélék silózására, és ennek megfelelő adapterrel lehet őket ellátni. Az adapter után következik a behordószerkezet, ill. az előtömörítő hengerek, amelyek az anya‑got kötegekben szállítják a forgótárcsához. A kukoricamag szétzúzásához a Lacotec programjában még szemroppantó is található. A többi szecskázógépnek speciális fenéklemezei és kidobólapátjai vannak. Aki maximum 2 ha/h területteljesítményt szeretne elérni, annak szüksége van néhány lóerőre a szecskázó előtt. A 4,5 m vágásszélességgel rendelkező gépekhez 300 vagy 300‑nál több LE szükséges.

Matthias Mumme és Alexander Brockmann

no