Alkatrész-forgalmazás, akár egész Európában


Mindig a dízelmotorjairól volt híres az ISUZU márka, a pick-upjuk pedig a célszerűségről és a strapabírásról

A közelmúltban izgalmas off-road bemutatót tartott a hazai piacon az Isuzu és Ssangyong márkáiról ismert WAE Kft. A bemutatón terepen is kipróbálhattuk az autókat, és érdekes beszélgetésekre is sor került a forgalmazókkal, tesztpilótákkal és alkatrész-forgalmazókkal. Aktuális cikkünkben ez utóbbival foglalkozunk részletesen – igazán sok érdekességet hallottunk a beszélgetés során, amelyet Rádi Lászlóval, a Maxliner Hungary Kft. ügyvezetőjével folytattunk!

– Hány éves a cég, mióta foglalkoznak alkatrész-kereskedelemmel?

– 25 éve autóalkatrészekkel és tartozékokkal foglalkozunk, elsősorban autókereskedőkkel állunk kapcsolatban. Importőröknek és autókereskedéseknek szállítunk, valamint cégeknek, illetve privát ügyfeleknek. 25 éve kezdtük, és a pick-up-üzletág 13 éve önálló cégként üzemel.

– Milyen vonzáskörzetben tudják kiszolgálni a partnereket?

– Közép-Európa teljes területén. Elég nagy választékkal és raktárkészlettel rendelkezünk ahhoz, hogy a viszonylag szűk magyar piacon kívülre is kiterjeszszük tevékenységünket. Közép-Európa valamennyi országába szállítunk, de előfordul néha spanyolországi, angliai és franciaországi megrendelés is, bár jellemzően Németországtól távolabb a szállítási és logisztikai problémák miatt ez már nem mindig gazdaságos.

– Mekkora létszámmal tudják ezt a munkát ellátni?

– Jelenleg 22-en dolgozunk a cégnél.

– Hogy kell elképzelni? Minden magyarországi pick-uphoz forgalmaznak alkatrészt, vagy van, ami hiányzik a palettáról?

– Minden olyan típushoz forgalmazunk, amiből mérhető értékesítés van az országban. Azokhoz a márkákhoz, amiből csak 2-3 értékesítés van évente, ott csak egyedi megrendelés alapján; nem lehet ugyanis készleten tartani mindent a különösen ritka típusokhoz. Forgalmazzuk valamennyi olyan márka termékeit, amelyiknek Magyarországon önálló képviselete van. Mindenkit kiszolgálunk, különböző értékesítési csatornákon jut el az áru az ügyfelekhez. Saját telephelyen rendelkezünk 600 m2 szerelőkapacitással, és autóátalakításokat is végzünk, akár egy autónál, egyéni ügyfeleknek, vagy flottás ügyfeleknek is.

– Mennyi időn belül tudják alkatrésszel kiszolgálni partnereiket?

– Jelentős raktárkészlettel rendelkezünk, mintegy 4500 m2 raktárunk van tele áruval. Az 1 db-os rendeléseknél jellemzően az 1 napos kiszolgálási határidő érvényes, flottás ügyfeleknél, ahol 50100 db-ról beszélünk, ott a beszállító partnerünk gyártókapacitása és a szállítási határidő miatt jellemzően 3-4 hónap az átfutási idő.

– A mai rendezvényen több Isuzut is kipróbálhattunk. Ön mennyire elégedett velük?

– Csak jókat mondhatok a márkáról. Mindegyik autót ismerjük, ami a magyar piacon jelen van. Saját tesztautóink is voltak, vannak minden márkában, én magam is használom. 2010 óta dolgozunk Isuzuval, és már korábban, 2006tól elkezdtük a termékek forgalmazását kicsiben. Tehát voltak tapasztalataink az autóval már azelőtt is, mielőtt a WAE Kft., mint az Isuzu és Ssangyong márkák magyarországi forgalmazójának hivatalos partnerei lettünk. A bemutatón látható két márka, az Isuzu D max és a Ssangyong személyautós terepjárója (Rexton) természetesen nem hasonlítható össze, mert az egyik vegyes használatú, de elsősorban személyautóként használt, nagyobb komforttal, nagyobb felszereltséggel rendelkező autó. Az Isuzu egy teherautó, egy platós pick-up. A kettő között összehasonlítást tenni értelmetlen. Más pickuphoz hasonlítva az Isuzu megállja a helyét; egy régi japán márkáról beszélünk. Saját magam is használok és használtam az elmúlt 20 évben több olyan márkájú autót, ami Isuzu-motorral volt szerelve. Mindig a dízelmotorjairól volt híres a márka, a pick-up pedig a célszerűségről és a strapabírásról. Az itt is kipróbálható egyik autónk egy átépített tesztautó, terepes használatra van kitalálva. Itt a gyári futóművet alakítottuk át, ez az autó 5 cm-rel magasabb, mint a gyári alapállapota. Erősített rugók kerültek be, 3-500 kg terheléshez méretezett rugók vannak az autó alatt. A keréktárcsák ki vannak cserélve erősített felnikre. Ez nem egy dizájntermék, hanem munkára tervezett felni, tehát masszív darab. Egy igazi terepjáró, amelyet vadászok számára szereltünk fel. Elöl 4,3 tonna erejű önmentő csörlő van szerelve az autóra, hátul egy vadfelhúzó csörlő a bukókereten. Ezenkívül a gyári felszereltsége is elég magas, ezt csak egy navigációs rendszerrel kellett kiegészíteni, ami többféle térképszoftverrel fut, és akár földutakon is segít eligazodni. Vannak még rajta kiegészítő munkalámpák, amik most csak bemutató jelleggel vannak felszerelve, de ezeknek végtelen számú variációja áll rendelkezésre, ügyféligényekhez igazítva. Az autó magasságát tovább növeltük azzal, hogy a küszöböket lecseréltük, a gyári küszöböktől egy kicsivel karcsúbb, magasabbra szerelt és erősebb küszöb van az autón, ennek előnye a tesztpályán nagyon jól megmutatkozott. Vannak olyan autók, amelyek a bukkanókon nehezebben jutottak át, ennek az autónak az első-hátsó terepszöge az emelés miatt lett magasabb, a küszöbcserével még a hosszú tengelytáv hátrányait is tudtuk csökkenteni.

– Profi összegzést adott, látszik, hogy vérében van a szakma. Régi szerelem volt, hogy ezzel foglalkozzon, vagy így adta ezt az élet?

– Teljesen véletlenül alakult az életem úgy, hogy az autók közelébe kerültem. Első éves egyetemista voltam, amikor a sógorom autóalkatrésszel kezdett foglalkozni és együtt, hozzá társulva kezdtük el. Gyakorlatilag a rendszerváltás óta az autók és autóalkatrészek között élek. 93ban alapítottam egy saját céget, ahol tartozékok és alkatrészek kereskedelmével foglalkoztam, és ebből továbbfejlődve nőtt ki egy csak pick-upokkal foglalkozó cég. A mindennapi életem a munkáról szól, autók és autósok között. Jelenleg több kontinensről, 40-50 beszállítótól szerezzük be a pick-up-tartozékokat, Ausztráliától az Egyesült Államokig. A legtöbb termékünk Délkelet-Ázsiából származik, nem Kínából, hanem Thaiföldről. Sokan nem tudják, hogy Thaiföld a pick-upok igazi hazája. Thaiföld az az ország, ahol a legnagyobb darabszámban használnak pick-upokat; világszinten elsők, illetve az első számú pick-upgyártók. A magyar piacon futó pick-upok több mint 50%-a is Thaiföldön készült, majdnem minden márkának van ott gyára. Az Isuzu is thaiföldi összeszerelő-üzemekből érkezik. Ezért a tartozékgyártók is az autógyárak köré települtek. Mi az Isuzu teljes márkakereskedői hálózatát kiszolgáljuk.


A Ssangyong Rexton vegyes használatú, elsősorban személyautóként használt, nagyobb felszereltséggel rendelkező autó

Szerző: Fodor Mihály

no