VILÁGSZERTE Beszámolók

Élénk export 

Az orosz mezőgazdasági gépgyártók jelenleg sokat profi tálnak a gyenge rubelből és az ágazat fokozott állami támogatásából. Így a kivitel 2017. első félévében 58,22 millió eurós értékével már megduplázódott. Különösen intenzíven nőtt a Bulgáriába irányuló export, ahol 4,5-ször annyi mezőgazdasági gépet tudtak értékesíteni, mint az előző év azonos időszakában. Csehország, Magyarország és Irán is lényegesen több orosz mezőgazdasági technikát importált. Ebből a Kirovec mellett a Rostselmash profitál (a képen a Torum axiálrotoros kombájn exportra gyártott változata), ahol már az EU részéről bevezetett kereskedelmi embargó révén is jelentősen növelni tudták a gyártást. A Rostselmash orosz mezőgazdasági gépgyártókat tömörítő egyesület ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az orosz mezőgazdasági technika minősége is jelentősen javult. 

Rendrevágás Németországban? 

Az időjárás 2017-ben főleg Észak-Németországban jelentősen megnehezítette a repce betakarítását. A MacDon szerint a régió egyre több bérmunkát végző cége érdeklődött emiatt olyan rendrevágó technika iránt, mint amilyen például az USA északi részén és Kanadában már elfogadottnak számít. A MacDon jelenlegi rendrevágói a 4,0 m szállítási szélességgel erre egyelőre nem alkalmasak, de a gyártó nem zárja ki a jövőbeni közép-európai megoldások lehetőségét. 

A Challenger Vario lánctalpasa 

Míg a Fendt a 900 Vario MT lánctalpas traktorokkal indul vevővadászatra, addig a Challenger Észak-Amerikában a sárga ruhába bújtatott, azonos felépítésű MT 700-assal száll harcba. A Fendttel közös fejlesztések alapján most első ízben immáron ott is kínálhatnak alacsony fordulatszámú koncepciót ebben a traktorszegmensben, ami által az AGCO Power héthengeres motorok üzemanyag-fogyasztása versenyképesebbé válik.

Ezt egészíti ki a teljesítményelágazásos fokozatmentes hajtómű, amelyet eddig egyedüli versenytársként a John Deere tudott felkínálni a 8R-ben. A Case IH, John Deere és Versatile jelentette megnövekedett konkurencia miatt a Challenger Észak-Amerikában jelentős nyomás alatt állt már évek óta – az új lánctalpas traktorral az AGCO most meg akarja fordítani ezt a trendet. 

Modern finnek 

A közelmúltban megtartott Agritechnicán mutatta be a Sampo-Rosenlew a Comia szalmarázóládás kombájnok új generációját, a Comia 2.0 sorozatot. 

A négy gép szerkezetileg azonos a John Deere új W300-as és W400-as sorozataival, tehát a kétdobos, fő és előverő dobbal, valamint a maradék gabonaszemek leválasztására öt, ill. hat szalmarázóládával rendelkező cséplőgépekkel. A vezetőfülkében egy újonnan kifejlesztett ergonomikus kezelői kartámasz található kontrasztos kijelzővel és hajlított multifunkciós vezérlőkarral. Az AGCO Power négy- és hathengeres motorjai 172–300 LE-t adnak le. A Sampo-Rosenlew 2017 áprilisában együttműködési megállapodást kötött az indiai Mahindra céggel.

A John Deere megvásárolja a Blue River-t

A John Deere aláírta a Blue River Technology átvételéről szóló megállapodást. A cég egyike az éllovasoknak az olyan mesterséges intelligenciát (Artifi cal Intelligence) használó technológiák és alkalmazások fejlesztésének terén, amelyek lehetővé teszik az egyes növények célzott kezelését. A mesterséges intelligencia teljesen új perspektívákat nyit a mezőgazdasági technika előtt a növénytermesztés területén. A növényfelismerés segítségével célzottabban végezhetők el az eljárások. Így már nincsen szükség a teljes területet lefedő kezelésekre, és a növényvédő szerek felhasználása is jelentősen csökken. 

KORSZAKOK/ÖSSZEVETÉS 

1978 Egy traktornak mindig kéttengelyesnek kell lennie? Nem, nem kell annak lennie – hiszen vannak többtengelyes vontatók, erdészeti gépek és más többtengelyes járművek is. A három tengely azonban nem ritkán nagyobb súlyt és magasabb árat jelent. Ez ugyanakkor nem gátolta meg némely traktorgyártót az elmúlt évtizedekben abban, hogy kísérletet tegyenek három tengellyel. A Fortschritt megtette, a John Deere megtette – de a kísérleti példányokon túl főleg a Valmet 1502 jutott el. Ez a gép ugyanakkor viszonylag kis kerekeken futott, miközben a két hátsó tengely tandemfelfüggesztéssel volt összekötve, és így alkalmazkodni tudott a talaj egyenetlenségeihez. Ez a futómű az erdészeti alkalmazásoknál jelentett előnyt, ugyanúgy, mint a hatalmas vezetőfülke a nagy üvegfelületével. A traktor ugyanakkor csak csekély gyártási példányszámot ért el, ami főleg a nehéz hátsó tengelyek miatti nagy önsúlynak volt köszönhető. 

2007 Legutóbb a Fendt kísérletezett háromtengelyes traktorral. A 2007ben az Agritechnicán bemutatott Trisix ugyanakkor nem jutott túl a prototípus-stádiumon. Tanulmánygépként szolgált a MAN hathengeres modelljéhez és az 1000 Vario sorozat nagyobb CVT-hajtóművéhez. A konstruktőrök Josef Dvorák cseh gazda háromtengelyes traktoraiból is merítettek ihletet (traction 2015/3). A Tatra tengelyek a független kerékfelfüggesztéssel kitűnően alkalmazkodtak a talajhoz, kiváló menetkomfort mellett, miközben az első és utolsó tengely kormányozható volt. A gép végsebessége 62 km/h volt. Néhány év kísérleti üzemelés után leálltak, a prototípus ma valahol Marktoberdorf térségében pihen egy raktárban. Sorozatgyártás nem lesz – legkésőbb a Challenger lánctalpas traktorainak átvételével a Fendtnél a Trisix-téma végleg lekerül a napirendről. 

Svéd kaméleon 

A svéd gyártó, a Gothiva Redskap AB az Agritechnica 2017 kiállításon a Cameleon rendszerével számos látogatót vonzott. A lényeg: a vontatott berendezés egyaránt használható sortrágyázásra, mechanikus gyomirtásra és gabonavetésre. Ez azt jelenti, hogy a kihajtott táblában a hetekkel előbb elvetett sorok között képes dolgozni. A hozzákapcsolt berendezés kormányozható.